Frågor om bas och basmoduler

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
XairePhile

Frågor om bas och basmoduler

Inläggav XairePhile » 2010-03-10 18:56

Är lite funderande över detta med bas/basmoduler kontra "rak frekvensgång".

Om man tänker sig att man söker en återgivning så nära artistens/producentens avsikt som möjligt så vill man väl i någon mening ha psykoakustiskt rak frekvensgång. Har jag fattat rätt så kan man i det avseendet haka på fler moduler utan att det nödvändigtvis därför blir "för mycket" bas. Istället bara fördelar genom att rumsnoder undertrycks samt minskad distorsion eller ökad effekt i bassystemet erhålles. (I ovan förutsätter jag cr80 eller likvärdig lösning)

Min fundering kommer av det faktum att mina piP spelar i stort rum med stora hål och jag saknar nog lite bas. Går det egentligen att sia om hur stort rum piP kan förväntas prestera tillräckligt i basregistret? Jag antar att man oberoende av rummets övriga beskaffenhet ändå kan säga att baskapacitet för piP har mer med rummet att göra än kapaciteten i högre frekvenser? (eg jag har fått för mig att bas i största allmännhet är mer beroende av rumsvolymen än högre frekvenser. Stämmer det?)

En annan fråga jag har avser elektroniken. Det vanliga är väl att man har ett slutsteg för toppar och ett för basmoduler. Om man hakar på fler moduler så fungerar det väl då bra enligt utläggning ovan, exakt hur och varför oklart för mig :? Min fråga avser dock vad som händer om man får för sig att driva topparna med ett slutsteg och basmoduler med två slutsteg. Funkar det alls om man har cr80? Jag antar man kan nyttja någon y-kabel, men hur blir det med den raka frekvensgången, gissar att det blir det för mycket bas då?

mvh / Henrik

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-03-10 19:21

eftersom basmodulerna är hög ohmiga så kan man koppla två basmoduler per kanal, tre om slutsteget tycker om låga laster.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-10 20:51

Nivån på basarna är justerbar i delningfiltret så det blir inte högre nivå med flera basar - om det inte är just det som önskas.

Användarvisningsbild
XairePhile

Inläggav XairePhile » 2010-03-10 21:56

Om jag spetsar till det hela:

A. 6 basmoduler som matas av varsitt 200W slutsteg via grenkabel från cr80 basmodul-utgång.

B. 6 basmoduler matas av ett 2*600W slutsteg från cr80 basmodul-utgång

Vilka skillnader (om man tänker sig cr80 med "factory defaults" i bägge fallen) kan man förvänta sig?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-11 12:57

Skillnaden är att det blir dyrare och krångligare med A. Sen behöver du inte tredubbla effekten i B heller.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
XairePhile

Inläggav XairePhile » 2010-03-11 13:28

Jag har fått för mig att alternativ A betyder att man "lurar" cr80, och att A innebär att man trycker ut en massa extra watt under 80Hz?

Edit: Skrev fel - ändrat "B" till "A" ovan.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2010-03-11 16:04

XairePhile skrev:Jag har fått för mig att alternativ A betyder att man "lurar" cr80, och att A innebär att man trycker ut en massa extra watt under 80Hz?

???

Du kan definitivt spela högre med alternativ B bara slutsteget klarar av
att lastas med 3st parallellkopplade element.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-03-11 17:03

Wolfie skrev:
XairePhile skrev:Jag har fått för mig att alternativ A betyder att man "lurar" cr80, och att A innebär att man trycker ut en massa extra watt under 80Hz?

???

Du kan definitivt spela högre med alternativ B bara slutsteget klarar av
att lastas med 3st parallellkopplade element.

varför då???
om vi ställer det hela på sin spets, effekten är inte begränsande i något av fallen.
Element+port kan väl inte pumpa mer luft beroende på hur du kopplar!?

Eller menar du högre för ett givet effektuttag eller vad?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-11 17:43

Du ställer volymen på basarna i cr80. Du lurar inget.

Har du ett slutsteg på t.ex. 2x100W/8 Ohm, kommer det att ge mera effekt när du parallellkopplar två högtalare, i en del fall dubbelt men ofta lite mindre om det är kontinuerlig effekt som mäts (beroende på slutstegets dimensionering).

I inledningen nämns piP och de kommer begränsa innan ens två av Ino's basmoduler gör det. Största vinsten med att köra med fler än två är lägre distorsion och jämnare basrespons om de placeras rätt.

Användarvisningsbild
XairePhile

Inläggav XairePhile » 2010-03-12 13:37

RogerGustavsson skrev:Har du ett slutsteg på t.ex. 2x100W/8 Ohm, kommer det att ge mera effekt när du parallellkopplar två högtalare, i en del fall dubbelt men ofta lite mindre om det är kontinuerlig effekt som mäts (beroende på slutstegets dimensionering).

Nu trillade det ner någon liten polett :-)
Min vanföreställning var att jag fått för mig att inkoppling av flera basmoduler till samma slutsteg (t.ex gå från 2 till 4) bara betydde att man fördelade samma effekt till fler moduler.

För någon slags allmännförståelse:
Om man har 4 basmoduler och seriekopplar två parallellkopplade så får man väl med samma impedans som en ensam basmodul. Vad tycker slutsteget om det? Antar att min vanföreställning enligt ovan då inträffar? (samma effekt, fast utspritt på 4) Finns kanske inget praktiskt att uppnå med detta :? Eller kanske om man t.ex. har ett gigantiskt 2 kanaligt slutsteg och vill ha 8 basmoduler?

Återgå till Wänner af Ino