Om man tänker sig att man söker en återgivning så nära artistens/producentens avsikt som möjligt så vill man väl i någon mening ha psykoakustiskt rak frekvensgång. Har jag fattat rätt så kan man i det avseendet haka på fler moduler utan att det nödvändigtvis därför blir "för mycket" bas. Istället bara fördelar genom att rumsnoder undertrycks samt minskad distorsion eller ökad effekt i bassystemet erhålles. (I ovan förutsätter jag cr80 eller likvärdig lösning)
Min fundering kommer av det faktum att mina piP spelar i stort rum med stora hål och jag saknar nog lite bas. Går det egentligen att sia om hur stort rum piP kan förväntas prestera tillräckligt i basregistret? Jag antar att man oberoende av rummets övriga beskaffenhet ändå kan säga att baskapacitet för piP har mer med rummet att göra än kapaciteten i högre frekvenser? (eg jag har fått för mig att bas i största allmännhet är mer beroende av rumsvolymen än högre frekvenser. Stämmer det?)
En annan fråga jag har avser elektroniken. Det vanliga är väl att man har ett slutsteg för toppar och ett för basmoduler. Om man hakar på fler moduler så fungerar det väl då bra enligt utläggning ovan, exakt hur och varför oklart för mig

mvh / Henrik