Hur göra bästa demo?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Hur göra bästa demo?

Inläggav IngOehman » 2006-05-15 17:36

[s]Vill bara meddela aventuella intresserade att det i morgon, på grund av ett par sistasekunden-avbokningar, blivit platser lediga på morgondagens demo.

Den/de som är intresserad/e bör inte anmäla detta här på faktiskt, utan istället ringa mig å det snaraste på: 070 - 523 32 32.[/s]

Demon inställd.

Sen har jag en fråga också, av mera allmän natur:
Jag undrar nämligen (utan att jag nödvändligtvis kommer att bry mig så mycket om svaret...) om det är allmänhetens uppfattning att det vore bra om jag under demo har så många olika modeller som möjligt visningsbara (det finns ju lite drygt 40 olika) eller om det är ok att bara visa några få*, och få mera tid att spela på dessa istället. Vad vore bäst?

Jag vill inte att ni skall ta hänsyn till frågan om hur jobbigt det är att bära omkring på, om koppla om mellan dem.

Vh, iö

- - - - -

*Utvalda nyckelmodeller, som gör det lätt att interpolera fram hur mellanmodeller beter sig, och helt så lätt som möjligt att extrapolera fram de finare modellernas egenskaper.

PS. Ni kan fundera på den här också: Borde jag bjuda på en drink i direkt anslutning till/före demo?
Senast redigerad av IngOehman 2006-05-16 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Lediga platser på demo i morgon (16/5)!

Inläggav Naqref » 2006-05-15 18:00

IngOehman skrev:... om det är allmänhetens uppfattning att det vore bra om jag under demo har så många olika modeller som möjligt visningsbara (det finns ju lite drygt 40 olika) eller om det är ok att bara visa några få*, och få mera tid att spela på dessa istället. Vad vore bäst?

Erfarenhetsmässigt från andra sammanhang när man har en grupp människor som ska lyssna så är det svårt att få tiden till att testa alla individuella önskemål ändå så det är bättre med ett mindre antal (men representativa) h-talarmodeller. Tidigare har det känts som om pi60 har saknats men efter uppdateringen så tycker inte jag det är så aktuellt. När pi24 fanns i sortimentet så kunde den säkert ha tjänat försäljningsmässigt på att visats upp. pi60s, piP, pY-2, pP-2, a2 samt a1 borde räcka att dema i lämpliga kombinationer.

Borde jag bjuda på en drink i direkt anslutning till/före demo?

Definitivt!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-15 18:09

känns ju som om en högtalare från varje "serie" borde demas iaf...

tex
pip (ip, pips)
pi60s (pi60)
i28s ( i14, i56 osv osv)

ja ni förstår kanske poängen?

Användarvisningsbild
toho60

Inläggav toho60 » 2006-05-15 18:19

piP + pP-2 mot pi60 ensamma kanske?

/Tommy

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-05-15 18:22

Haakan_W skrev:känns ju som om en högtalare från varje "serie" borde demas iaf...

tex
pip (ip, pips)
pi60s (pi60)
i28s ( i14, i56 osv osv)

ja ni förstår kanske poängen?

Det som jag är mest nyfiken på är basmoduler och vad dom kan göra för ljudet/upplevelsen! Så en demo utav ett toppsystem med tillhörande basar är en uppenbart tillägg till demoutrustningen (t.ex i28s + pY4).

Drink vore gott. Men tyvär ligger Täby så till att man oftast inte tar sig hem därifrån på småtimmarna utan bil.
Alltså: Drink under förutsättning att du spelar fram tills morgonbussen börjar rulla igen. :wink:
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-15 18:23

piPs + 6 a1 (lätt, billigast)
pi60(s) + bs-60 + a2 (medeltungt, medelkostsamt)
i64 + prof-y + a2 (topoftheline nästan, topoftheline)

Det kanske blir lite mycket men det skulle ju täcka hela sortimentet egentligen och säkert vara intressant att höra antingen lite av alla eller just en komplett uppsättning av den prisklass man var intresserad av.

medhåll om drink. Man (jag, vissa) skulle nog komma långväga med bil isf. alkoholfritt kanske?

edit: bs-60 kan väl funka som prof-x också?

mvh
/Pinnick
Senast redigerad av Pinnick 2006-05-15 18:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-05-15 18:31

Tycker det saknas topp med basmoduler, tex i28s med x- eller y-basar. Eller det räcker att köra pi60 delade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-15 18:37

rexq skrev:Tycker det saknas topp med basmoduler, tex i28s med x- eller y-basar.

tja eller varför inte både och? py2 och px2...är nog gärna många som vill jämföra.. (tex jag :D )

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-05-15 18:39

kanske inte måste ha med varje modell men iaf några i olika prisklasser så folk kan höra vad man får för pengarna tex att jämföra pi60 mot i28 med p-x4

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-05-15 18:47

Haakan_W skrev:
rexq skrev:Tycker det saknas topp med basmoduler, tex i28s med x- eller y-basar.

tja eller varför inte både och? py2 och px2...är nog gärna många som vill jämföra.. (tex jag :D )

Jo visst vore det skoj om man kunde få jämföra och greja, fast tror det räcker att man får känna på vilket tryck ett gäng basmoduler kan ge och sen får Ingvar guida en till rätt uppsättning för ens rum.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-15 19:07

Jag tycker det vore roligt att få förevisat just pP och pY samt a1 och a2. Givetvis vore det roligt med något de delade och finare systemen - men bara om det kördes med flera basmoduler, typ 4 - för att redogöra ungefär hur galet det kan bli. 8)

Jag är annars mkt nöjd med uppställningen nu, och skulle vara minst lika nöjd om bara pY spelades.. ;)

/J
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Lediga platser på demo i morgon (16/5)!

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-15 20:10

IngOehman skrev:PS. Ni kan fundera på den här också: Borde jag bjuda på en drink i direkt anslutning till/före demo?
Ingår taxi hem? ;-)

Det har pratats mycket om iP/piP/piPs kombination med basmodul och det skulle vara intressant om det kunde demas.

Mitt förslag:

Nuvarande uppställning kompletterat med

i28s
lämpliga basmoduler

ps.. drinken får gärna vara alkoholfri - låt ljudet vara drogen!

pss.. Finns säkert någon trevlig kaffemaskinstillverkare som kan sponsra om du bara lovar berätta att kaffet kommer från deras maskin ;-)

MickeN

Inläggav MickeN » 2006-05-15 20:37

Du borde defenitivt koppla in basarna som du i alla fall bara har stående och skräpandes.
Håller med någon ovan som tyckte det skulle vara intressant att jämföra piP+bas mot pi60s. Kanske aningen "overkill" att köra piP med pY-4 (för det är väl det du har ståendes?).

Det där med drink lät väldigt trevligt... man kanske skulle komma på en tredje demo + drink :D

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-05-15 20:46

Hmm....

Det ligger nog något i det Naqref säger.

Det är förstås kul att höra olika modeller, men samtidigt har jag tyckt
när jag var på demo att man skulle vilja ha mer tid.

Och om man lyssnar på en massa olika högtalare så kanske man
blandar ihop dem, särskilt om man har tagit en drink. :wink:

Det kunde väl möjligen vara bra om det fanns möjlighet att höra
på ett delat system för de som är intresserade.

Vh :P

PS. Får man beställa ett par pi60? :roll:

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-05-15 21:11

Gör det lätt för dig och oss :D - sätt ihop olika demos.
1. Fullregistersystem (piP/piPs, pi60/pi60s +/- bs)
2. Toppsystem (i28s, i56s +/- basmoduler)
3. Cinema
Så slipper man kånka runt och koppla in och ut en massa olika högtalare och moduler utan istället koncentrerat lyssna på den typen av system man är intresserad av. Man kan bli lätt förvirrad om man ska lyssna och bilda sig en uppfattning av 5-11 olika modeller på bara nånna timmar. Den mänskliga koncentrationen är ju som bekant inte så lång...

(Gin och tonic om någon undrar...) :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-05-15 21:22

Jag ser inget behov av att bredda utbudet av högtalare i demorummet i Täby.

Den som önskar få lyssna på någon av de dyrare toppsystem, kan säkert få det hos någon av IÖs nuvarande kunder - efter det att man påvisat att man verkligen är intresserad. För lite så känns det, att många gärna vill lyssna, men inte vill ta kostnaden (av olika skäl)...

Tufft ? Kanske, men i alla fall ärligt ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-15 21:29

skulle mycket väl kunna tro att man kan bli uppriktigt intresserad av de dyraste burkarna om man får höra och utvärdera skillnaderna sida vid sida. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-15 22:39

Ingen som är intresserad av demo?

Om ingen ringt före klockan 24:00 ikväll så ställer jag nog in.

Märkligt det där med att det ibland är tio gånger fler som vill komma på demo än det finns plats för, och sen en annan gång så blir ett demotillfälle avbokat från höger och vänster tills det är nästan tomt!

Är det för vackert vår-/sommarväder bara?

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-05-15 22:58

Jag ska till Stockholm inatt faktiskt, men jag har nog inte möjlighet att jobba. Kommer antagligen arbeta hela dagen och kvällen imorgon :(

Tack för erbjudandet dock IÖ!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-05-15 23:30

IngOehman skrev:Är det för vackert vår-/sommarväder bara?

Iofs en möjlighet, men jag tror mera på att du vant oss vid att alltid få vänta, så när det spontant dyker upp en möjlighet så står vi som förlamade av överraskningen att vi inte ens torde säga flaska ;)
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-16 08:28

flaska? :roll:

Citat:

Borde jag bjuda på en drink i direkt anslutning till/före demo?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-16 12:46

Hej Ingvar, jag tycker de högtalare som du har i lyssningsrummet är utmärkta val, bara att koppla in dem med andra ord! :wink: Jag tänker framförallt på de fyra basmodulerna (Y?) som stått där länge nu utan att bli inkopplade. Jag vet hur det är, man kopplar in hos så många andra att man inte ids att rota i den egna anläggningen...

Jag tror alltså att många kan få upp ögonen för vad ett delat system kan innebära för ljuduplevelsen. Jag tror nämligen att 99% av alla HiFi-intresserade aldrig har upplevt vad ett kompetent basmodulsystem kan göra för upplevelsen. De har inte ens någon uppfattning om det på förhand, eftersom de flesta bara lyssnat på "normalstora (små)" högtalarsystem.

Jag tycker inte att du ska bjuda på alkoholhaltiga drycker, vilket kan ludda till ljudupplevelsen. Och även om man bara dricker lite, så kan man kanske efteråt undra varför man tyckte det lät bra(?) och då kanske söka en förklaring hos alkoholen(?).

Eller som Kaffekoppen skrev:
pss.. Finns säkert någon trevlig kaffemaskinstillverkare som kan sponsra om du bara lovar berätta att kaffet kommer från deras maskin :wink:

Det är en bra idé, men då måste du nog bli intresserad av att vara barista, och det kan ta nog så mycket tid i anspråk om du vill göra det bra. Tyvärr måste jag nog erkänna att det vore kanske bättre med en helautomatisk i ditt fall. Eller så tycker jag att du ska dra igång den där kontorsmaskinen för bryggkaffe du fick av mig. Men om du är villig att göra RIKTIG espresso, så skulle jag nog kunna tänka mig att sponsra dig med en Reneka Techno(!). :idea: Man gör ju trots allt mycket bra espresso i ett nafs när man har allt inkopplat, uppvärmt och klart. Återstår sedan diskning av espressokopparna, men det är ju bara att ha en liten diskmaskin så är det problemet löst.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-05-16 13:05

Om jag får säga vad just jag tycker så tycker jag såhär :D :

När någon ringer och vill boka demo, fråga då vilken/vilka modeller den
personen är mest/mera intresserad av.
På så vis kan du under tiden tills det är demo-dags få lite koll på om det
finns någon specifik modell (eller specifkt typ av system) som de flesta
är intresserade av.

Ha ett exemplar av en sådär sådär 3-4 modeller liggande för demo-bruk,
och sätt helt enkelt upp det som är mest av intresse för spekulanterna.

Några modeller som ju förstås kan vara av intresse tycker jag är

piP (förstås, den är väl storsäljaren?)
pi60 (signatur eller ej)
i14 + 4 st bs60x så du har möjlighet att dema både X-4 med toppsystem och pi60(s) med basstöd.

a2 alternativt både a1 och a2

Där har du 4 st frontsystem som bör vara representativa mellanmodeller
samtidigt som det mindre toppsystemet blir lättare att hantera än de
större (tar mindre plats -> går att flytta undan om så krävs för demo
av de andra modellerna).

a2:orna och/eller a1:orn sitter väl upp jämt ändå?

Det där med att kunder som redan köpt större toppsystem kan dema
vet jag inte om det är jag själv lite kluven till.
Visst jag tar gärna hem folk som verkar trevliga, ärliga och som jag
vid första kontakt känner en bra känsla i magen till.
Men o andra sidan vill man kanske inte skylta allt för mycket med vart
man bor, vad man har för saker stående hemma osv. med risk för nattliga
besök av svartklädda banditer :D
Sen så ger ju en demo utan Öhman knappt 1/4-del av en demo med
Öhman medverkande.
Minns att demon jag var på handlade väldigt mycket om trevlig konver-
sation om allt mellan himmel och jord (mycket musikprat blev det). :lol:
Inga anknytningar

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-16 13:47

En demo i ordets rätta bemärkelse av Ino utan Öhman känns inte rätt.

Det är ju kunnandet bakom produkten i symbios med produkten i sig som gör att en demo ger ett gott helhetsintryck. Att sedan Ingvar ligger bakom produkterna ger ju den bästa grundförutsättningen för en demo och frågor kring dessa.

I Ingvars fall så är det ju som tumregel så (och trevligt dessutom) att det inte bara snurrar kring hans grejer utan lite om annat i stort och smått. :wink:
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-05-16 22:17, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-16 13:51

De större systemen brukade Ingvar förr i alla fall dema hos ägare som har dem i en ändamålsenlig miljö. Trevligt. Det tycker jag han kan fortsätta med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-16 16:46

Hej alla!

Vill bara säga att demon är inställd. En person ringde förvisso och anmälde sig, men ytterligare en av de ursprungligen bokade avbokade strax därefter! Och så var de bara en... :(

Nästa demo blir därför den 5:e juni. 8) Den är redan mer än halvfull. Sen blir det väl en demo någon gång i juli också antagligen.

När det gäller synpunkter på demo med avseende på lämpliga visnings-/lyssningsmodeller såväl som på alkohol, så har jag läst alla synpunkter och håller nog med majoriteten av de inlägg jag sett hittills.

Fortsätt gärna tycka dock! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-05-16 16:54

Jag tycker att piP - pi60s bra visar skillnaderna och likheterna mellan hela skaran. Men skulle man lägga till någon skulle det vara i56 för att just kunna få höra ett sidosystem istället för idag "bara" portade fullregister. Om du hade utrymmet skulle såklart cc-pc4 vara mycket givande att få jämföra mot, även om det nog vore svårt akustiskt?
Fördelen vore just att man i samma rum kan jämföra olika modeller och lättare kunna avgöra vilka som är dom rätta för "mig".

Vad gäller resten så är ju skillnaderna större ljudmässigt tex. mellan Ambiens 1 -> Ambiens 2 än något annat i ditt program. Eller har du kvar pop&rock burkarna?
Så den skillnaden skulle iaf. jag gärna höra innan jag bestämmer mig.

Vad gäller basmoduler blir det svårare eftersom alla dom olika systemen ger olika resultat. Här skulle nästan ett special system av infra som går att kopla om till individuella prof. moduler. Så man kan kopla om från Y-2 -> Y-4 -> Y-8 -> infra. om du förstår hur jag tänker. För att underlätta för utverdering av individuella behov.

Så tänker jag iaf. att ett ultimat Ino lysningsrum skulle se ut.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-05-16 17:09

Hur många är min och max på ett demo IÖ?
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-16 17:11

Minst fyra, högst sju.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-16 17:51

Hej IÖ. :)

Någon av de större modellerna med subbas vore spännande komplement till nuvarande piP och pi60s.

Drinkar tycker jag du ska undvika. Finns inget lämpligt bord att ställa dom på och ngn klantig jävel kommer att spilla i dina soffor.
Dessutom kommer de som är emot dig att hävda att du är tvungen att berusa dina kunder innan dom köper högtalare av dig 8)

Det är redan fruktansvärt trevligt att få komma på demo till konstruktören så jag tror inte det behövs så mkt mer service från din sida.

Jo, förresten. Bra plats för skor och ytterkläder i hallen vore fint.

Mvh Ljudkrav

Nästa

Återgå till Wänner af Ino