Moderator: Redaktörer
andy48 skrev:Har någon provat eller lyssnat på piP med REL inkopplat som de rekommenderar, dvs via högnivåingången och piP kvar som fullregisterhögtalare?
Enligt olika recensenter samt REL själva skall ju deras subbar integrera väl med de flesta system vid ovan nämda inkoppling.....
andy48 skrev:
Enligt databladen skall ju inte pP-2 gå så väldigt djupt och pX-2 blir lite för stora.
Jag var hemma hos Morello på forummet härom kvällen en snabbis. Det krävdes bara en halv låt för att jag blev hänförd av den både djupa dynamiska basen. Han använder alltså samma element som du skall ha i en egenkonstruerad högtalare. Det var första gången jag hörde 4 av de där basarna lira samtidigt.andy48 skrev:Man lär kunna använda högnivåutgångarna hp-filtrerade ut från REL-burken och på så sätt avlasta huvudsystemet men det är inte vad REL rekommenderar. De anser att det blir bäst att koppla in deras sub som lågbasstöd och att man använder högnivåingången för bästa fasanpassning.
Tror ni att djupbasförmågan blir tillräcklig med pP-2?
andy48 skrev:Man lär kunna använda högnivåutgångarna hp-filtrerade ut från REL-burken och på så sätt avlasta huvudsystemet men det är inte vad REL rekommenderar. De anser att det blir bäst att koppla in deras sub som lågbasstöd och att man använder högnivåingången för bästa fasanpassning.
Tror ni att djupbasförmågan blir tillräcklig med pP-2?
Kaffekoppen skrev:Har du en bioförstärkare med inbyggd basmodulshantering, typ Denon så behöver du extra slutsteg för basmodulerna. Där duger det ju fint med ett begagnat dito.
Hade jag ett val - skulle jag aldrig tveka på pP-2!
Det är ruggigt bra!!Nattlorden skrev:Jag får ingen ljudändring vid manövern ovan om det lattjas så där lagom på delningsfrekvensen... typ mellan 40 och 100.
Det hade inte varit dumtKaffekoppen skrev:martinfor,
Borde du inte titta på i28 istället då. Din fru kommer iallafall tycka att de är mycket läckrare än pi60
IOF skiljer dessa alternativ inte mycket i pris, men ca4tkr är det samt att i28 vill nog också ha minst 4 profundus p2. Nu får du sluta och ge mig konstiga tankarKaffekoppen skrev:Vad skilljer i28 +pp2 mot pi60 + pp-4?
Som sagt, basmoduler kan man smygköpa senare
Skrattar, jo nog är det så för att spela max så kan i28 matcha 4 basar utan problem, men du kommer garanterat ha nöjsam återgivning med "bara två". Skilljer det 4 papp så är ju saken biff enligt mig. i28 är det mest flexibla och utbyggningsbara spåret där redan 2 basar presterar "tillräckligt".martinfor skrev:IOF skiljer dessa alternativ inte mycket i pris, men ca4tkr är det samt att i28 vill nog också ha minst 4 profundus p2. Nu får du sluta och ge mig konstiga tankarKaffekoppen skrev:Vad skilljer i28 +pp2 mot pi60 + pp-4?
Som sagt, basmoduler kan man smygköpa senareDet blir pi60 eller möjligen i14 för min del.... Tror jag
![]()
Sluten låda känns alltid lite rappare, men lider av en hel del andra problem ex låg verkningsgrad. Ino´s reflexlådor lider egentligen inte av nåt de problem som jag sett hos andra konstruktörer. De spelar väldigt naturligt och tight och integrerar helt med piP. Jag är mkt kräsen när det gäller baslådor, verkar dock som de flesta reflexlådor ute på marknaden är mer eller mindre felkonstruerade med tanke på hur de låter. Är mkt nöjd med mina pp2Magnusjohansson skrev:Jag har en Rel stampede idag och den har ju sluten låda. Har tidigare haft basar med basreflex, och dom har alltid varit lite slöa och fluffiga i ljudet, om man kan beskriva det så. Därför köpte jag Rellen, den tycker jag låter bra och är mycket rapp. Men nu när jag köpt piPs och fattat hur bra dom är så vill man ju gå hela vägen och byta till Inos basar också. Men eftersom dom har basreflex så blev jag lite orolig att dom inte skulle vara lika rappa i ljudet som relen jag har idag. Är det nått jag behöver funder på eller? Eller beror bara det på att de subbar jag haft tidigare varit kassa?
Du behöver inte fundera på det. De flesta subbar som är konstruerade med basreflex är gjorda så för att kunna prestera max ljudtryck och faller ganska brant den sista biten medans Inos basreflexlådor är gjorda med tanke på att grupplöptiden skall vara så låg som möjligt - dvs de agerar mer likt en sluten låda i det avseendet.Magnusjohansson skrev:Är det nått jag behöver funder på eller? Eller beror bara det på att de subbar jag haft tidigare varit kassa?
Magnusjohansson skrev:Ja efter att nu lyssnat på min precis nybyggda piPs i två dar så fattar jag att basmodulerna håller superklass även de, så det var väll egentligen onödigt att ifrågasätta det.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster