pY2->4 i hörn?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

pY2->4 i hörn?

Inläggav screen » 2007-02-18 12:42

Hej alla goa Faktisktmedlemmar! :wink:

Jag har ett prekärt litet problem som jag undrar över.

Mitt rum (som används till musik/bio) är endast 3,20x2,15x4,60 (BxHxD).
Min tanke är att förutom de pi60s+6st a3:or jag redan har, få in pY2->4.

Då jag samtidigt skall ha en motor-duk som helst inte kommer bakom frontarna på pi60s för eko-effekternas skull, så har jag idag kört in dessa mot hörnen. Vilket givet medfört (och här får ni ursäkta mina uttryck om felaktiga) bumlig bas med stigande rumsmoder (tror jag :oops: ).

Min idé:

Om jag delar av pi60s vid 80Hz och dämpar av hörnen/väggarna vettigt, kan jag ställa dessa i hörnen då om jag samtidigt har 2->4 basmoduler som jämnar ut "problemen"? Gör detta sig möjligt med bra resultat? Givet heltäckmatta förståss...

Min nästa idé:

I.o.m. platsproblem går funderingarna till att bygga trekantiga pY-moduler att hänga ned från taket i hörnen för att samtidigt få plats med pi60s under dessa i fronten. Skulle detta funka?

Allt detta skulle (om möjligt?) ge mig relativt optimala avstånd både för musiklyssning och bio-tittande vad gäller dukstorlek kontra avstånd.
Därav min undran över möjligheter och placeringar.

I övrigt tänkte jag bygga nivåskillnader för två rader (med soffor/fåtöljer) baktill för biotittandet där främre radens ena plats blir "swetspot" vid musiklyssning.

Tackar ödmjukast på förhand för input i fallet. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-18 19:27

Är jag i/på rätt forum eller är frågan svår att förstå?

Jag kanske är på ignore hos de flesta här...hmm... :roll:

Jag fortsätter väl lite då fårvisé...
Då jag ändå tänkt bygga podie för filmtittning kanske man kan utnyttja denna som helmholz-resonator för tråkigt uppkommna nivåer att dämpa bort. Kan det vara nått då?

...över 80st som kollat men ingen som har något att anföra...märkligt...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-18 20:42

Jag blev lite häpen över att man ens behöver så mycket grejor i det lilla rummet.... Redan pi60s ensamma är ju sanslöst duktiga även i större rum.

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2007-02-18 21:06

Kanske går att bygga två smala höga Y-moduler i främre hörnen och 2 liggande på golvet i kombination med den basabsorbenten du tänkte ha under bakre stolsraden?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-18 21:29

Jag tror mer på PX-4 än Y-2.

I övrigt kan det fungera om sidaväggarna är ordentligt dämpade.

X-4 har överkapacitet mot pi60 och i detta fallet är det bättre med 4 utsprida basmoduler än 2 överkapapla.

Du är inte ignorerad - jag har spacklat vägg hela dagen. Tror og att smältlim inte är djävulens påfund - det är bredspackel!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-18 23:45

RogerGustavsson skrev:
Redan pi60s ensamma är ju sanslöst duktiga även i större rum.

Jo det är sant men för mig ger det vissa problem just med hörnplaceringen av dom som jag skrev tidigare. Sen tycker jag att kan man "go for it" med Y-modulerna som har ett härligt "overkill" vad gäller register och oförvrängd bas, så gör jag gärna det. Det blir sista gången jag satsar på musik/bio så varför snåla och undra? :D

Magnus_L skrev:
två smala höga Y-moduler i främre hörnen

Ja det var vad jag skrev också, frågan är om jag kan göra det som jag beskrev? I.s.f. skulle det kanske göra sig möjligt även i de bakre hörnen också vid utbyggnad till Y4? Annars kanske man skulle kunna tänka sig att bygga in dessa i podiet bak på nått sätt...hmmm. :)

Kaffekoppen skrev:
Jag tror mer på PX-4 än Y-2.

Det gör jag också, i.a.f. om man betänker mängden moduler för att få ett jämn utbredning. Men det hindrar väl inte att man har ännu mer djupgående bas eller? Fast du kanske har rätt vi får se...

Men för att återgå (då jag inte fått svar tycker jag) till om jag kan bygga moduler i trekantform och ha mina frontar i hörnen, går detta att få till på ett sådant sätt med gott resultat?

I övrigt kan det fungera om sidaväggarna är ordentligt dämpade.

Hur menar du? Kan du utveckla detta? Var, hur mycket, hurdå?

Jag körde dansfilmen "Step Up" i kväll och det var ett skönt tryck i låtarna fast jag "bara" har pi60s för tillfället igång,( i väntan på a3:or som skall lackas färdigt) men jag undrar väldigt mycket hur det skulle tett sig med rejäla basmoduler.

Berätta om jag är galet ute här eller om detta skulle funka och om möjligt vad att tänka på? Det är av högsta vikt för mig att det låter mycket bra, men först måste ide'n funka annars måste jag tänka om.

Ja jag kommer att konsultera IÖ när jag kommit en bit för att tillrättalägga rummet, men vissa grundläggande placeringsfunktioner måste man väl generellt kunna avgöra här först?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-19 00:36

screen skrev:Hur menar du? Kan du utveckla detta? Var, hur mycket, hurdå?
Jag är inte kunnit nog att ge korrekta anvisningar så jag avstår. Om högtalarna står nära sidoväggarna kommer du få en "spegel" av dem i första väggreflexen som kommer grummla ljudet. Om sidoväggen är korrekt dämpad så tar det bort de reflexerna.

Hur det görs... det får du fråga en akustiker om ;)

Själv har jag relativt kort lyssningsavstånd och brett rum så för mig är det andra problem jag får titta på...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-19 09:49

screen skrev:
Då jag ändå tänkt bygga podie för filmtittning kanske man kan utnyttja denna som helmholz-resonator för tråkigt uppkommna nivåer att dämpa bort. Kan det vara nått då?

Mvh Björn//

Ja, det kan definitivt vara nåt. Bygg podiet som en tät låda, eller flera täta lådor, dämpa invändigt och stäm av med stora hål eller slits längs bakre kanten. Det blir väl lite räkna/mäta först antar jag.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-19 10:33

phon skrev:
Det blir väl lite räkna/mäta först antar jag.

Bygga är inga problem, men beräknandet och mätandet... :oops:

Några tips var det är lämpligt att titta efter hur man gör beräkningar när man väl vet frekvensproblemen?

Fast det är klart, detta går väl inte att göra förän allt är på plats då detta medför förändringar gissar jag? Eller kan man säga att de problem (Läs: nivåförändringar) som finns nu kommer att bestå även när heltäckmatta och podie m.m. är på plats?

Ingen som har några fler komentarer angående mina funderingar kring utformning/placering av basmoduler ihop med frontar?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-02-19 11:37

Det bästa är att dämpa bort hörnen med 10-20cm rockwool som borde dämpa ner till ca 100hz eller så.Sen även dämpa av en bra bit av sidoväggarna.För att kompensera hörnplaceringen.Varför inte gå på infra modulerna om du vill ha riktigt djup bas? Dom går ner till 5hz enligt senaste manifestet med suveränt impuls svar.Små är dom också.
Mina infra x6 mäter 54*40*27 cm.
MVH Raimo.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-19 12:01

RMA skrev:

Varför inte gå på infra modulerna om du vill ha riktigt djup bas?Mina infra x6 mäter 54*40*27 cm.

För det första är dessa för dyra för mig och för det andra har jag inte plats (om man nu läser mitt första inlägg) för dessa.

I övrigt så är ett pY2 system (redan) minst lika ljudtryckskapabla som infra-x6 som jag har förstått det. Dessutom tycker jag att full nivå ned till 14Hz räcker!

Det bästa är att dämpa bort hörnen med 10-20cm rockwool som borde dämpa ner till ca 100hz eller så.Sen även dämpa av en bra bit av sidoväggarna.För att kompensera hörnplaceringen.

Japp, den tanken verkar god! :)
Frågan är hur lösningen under t.ex. 100Hz ser ut?

Men fortfarande, funkar det att hänga trekantsformade basmoduler ner från taket i framhörnen för att ställa frontarna under med gott resultat?

Nu önskar jag fakstiskt endast svar på detta först av någon som vet!!!

IÖ, Svante, Naqref, Lindroos hjälp...please somebody... :D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2007-02-19 18:42

Intressant det där med att trycka upp basmoduler mot taket. Jag råkar ruva på ungefär samma idé (om det nu behövs några basmoduler över huvud taget...). Klart tilltalande att få bort dem från golvet!

Jag frågade den gode iö om detta för inte så länge sedan, och om jag inte misstolkade svaret fullständigt så fanns inga direkta invändningar mot det. Trekantformen var dock inte på tal då, men vad jag kunnat utläsa ur det berömda manifestet så är vissa geometrianpassningar på basmodulerna fullt möjliga.

Som rå-novis har jag tyvärr inte så mycket mer att tillägga utan ser fram emot mer pålästa kommentarer i frågan.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-19 18:48

Ja!

Skulle villja påstå att det finns fördelar akustiskt med denna lösning.

/Peter

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-19 20:54

screen skrev:I övrigt så är ett pY2 system (redan) minst lika ljudtryckskapabla som infra-x6 som jag har förstått det. Dessutom tycker jag att full nivå ned till 14Hz räcker!

Jepps, fast det krävs faktiskt ett Infra Y-6 system för att du ska ha samma
ljudtrycks kapacitet som Profundus Y-2 vid de lägsta frekvenserna.
Däremot är ju såklart Infra Y-6 mycket kapablare lite längre upp i frekvens
(mååånga fler element blir det ju).

Jag tycker förresten att det borde funka jättebra med takhängda basmoduler :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-19 20:57

Borde du inte få mindre problem med akustiken om du placerar basmodulerna närmare mitten av rummet, dvs under duken?
Nu tror jag inte att du får problem med reflektioner då de placeras nära sidoväggen. Vi pratar ju bara om frekvenser upp till 80Hz. Dämpning av förstareflexen tror jag därför inte är nödvändig.

Har du funderat på att skaffa Ino Audio toppar och sälja pi60s? Det borde lösa platsproblemen ännu mer.

Ang basabsorbenten så kommer mattor m.m. i stort sett inte påverka basfrekvenserna (upp till 80Hz), så eventuella förändringar bör bli minimala. Möjligen blir det en skillnad i nivå när du stoppar in basmodulerna, men det borde inte påverka frekvenserna.
Första steget bode vara att mäta upp vilka frekvenser som du har problem med.

Och så får du förståss inte glömma att ta före och efter foton så du kan visa oss hur det var och blev.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-19 23:40

IndyLeMans skrev:
Trekantformen var dock inte på tal då, men vad jag kunnat utläsa ur det berömda manifestet så är vissa geometrianpassningar på basmodulerna fullt möjliga.

Ja det undrar jag starkt över, men här kan nog bara IÖ svara tror jag?
Det som slår mig är att port-röret måste bli krökt för att få plats, i.a.f. om det skall vara framåtriktat tillsammans med elementet.

Piotr skrev:
Skulle villja påstå att det finns fördelar akustiskt med denna lösning.

Kul att du skriver så om än väldigt kortfattat, skulle du göra mig den tjänsten och utveckla varför litegrand? :wink:

Wolfie skrev:
Jag tycker förresten att det borde funka jättebra med takhängda basmoduler

Javisst, och med tanke på att alltihop liksom nästan skall flyta ihop i hörnen med modulerna som kommer ner från taket och pi60s som fortsätter ned till golvet i högblankt svart (pianolack) tycker jag att det borde bli väldigt enhetligt och t.o.m. snyggt.

Och nej, det kommer inte att blänka i dom från projektorljuset "ety" duken kommer att hänga precis framför vid filmvisning. :)

Silvervarg skrev:
Har du funderat på att skaffa Ino Audio toppar och sälja pi60s? Det borde lösa platsproblemen ännu mer.

Alldrig!!! :evil: Jag har ju de enda pi60s som finns i högblank "pianolack" e du riktig eller? :D
Skämt åsido (som kocken sa) du har en point där, men jag gillar dessa skarpt och kan inte tänka mig ett liv utan. Dessutom kanske man får andra idéer i framtiden om hur man vill ha det och då kan det vara gott med fullrange högtalare.

Möjligen blir det en skillnad i nivå när du stoppar in basmodulerna, men det borde inte påverka frekvenserna.

Det är väl detta som jag funderar på om dessa hjälper för att bli av med eller avhjälpa till viss del de uppkomna moderna och att en fortsättning till pY4 i specialform ytterligare hjälper?

Bilder kanske det kan bli den dag jag fattar det här med FTP, för mig fortfarande krongligt. Men men...

Första steget bode vara att mäta upp vilka frekvenser som du har problem med.

Undrar om jag kan använda mig av en alldeles ny dB-mätare vi skaffat på jobbet och köra LTS-tonsvep 0-120Hz för att utröna fakta?
Och nej, jag har ingen laptop+microfon+kunskap att hantera mätprogram.

Tack för alla komentarer "so far", det är roligt att slippa snacka med sig själv bara ibland. :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-20 00:11

Jag tror det kan var såhär:

1. Man kan hänga basmodulerna ovanför sina frontar.
2. Det har stor inverkan på sina frontar om man hänger en stor reflekterande basmodul ovanför den.

Kul ide dock! Tror att ämnet varit uppe i något sammanhang tidigare, fast jag kan inte komma på när/var/hur.

[slrt]
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-20 00:13

Vad kan du se för problem med takhängda basmoduler? ;)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-20 00:54

Frågan är hur hög en triangelformad basmodul måste bli för att uppnå 90 liter om frontväggen har en bredd av säj 70cm och kortsida 40cm och bakre långsida 60cm. Lite "toe in" form s.a.s. fast i detta fallet "toe out"? Om ni förstår hur jag menar, testade knäcka till tumstocken bara såg bra ut! :)

Ja jag är för lat att leta upp formler just nu, men det finns säkert nått snille här som bara blinkar med ögonen en gång & rabblar. :oops:

Då min takhöjd bara är ca: 2,15m så får inte modulen bli högre än 1,10m sedan tar snart pi60s:arna vid med knappa metern med fötter.

Hmm...prisma...Bas = 7,5dm x Höjd = 12 dm = 90liter? :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-20 02:51

Stående vågmönstret mellan golv och tak blir ju detsamma vid golv resp. tak placering. Dvs. de resonanser som exciteras av basmodulerna under 80Hz får samma fart vid båda dessa placeringar.

Som jag ser det finns det en ev. fördel ändå vid takplacering. Man sitter närmare golvet än taket och lyssnar. Spelar basen från golvet fås en reflex via taket som ger en vis fördröjning utav signalen och utsläckning vid nån frekvens.

Vid takplacering fås ingen takreflex men visst, en golvreflex. Denna får dock en något mindre tidsfördröjning vilket ger något bättre tidsegenskaper i basen (grupplöptid blir det va?). Den dipp, den destruktiva interferens som resulterar från denna dipp borde (om jag höftar rätt så här mittinatten) hamna ovanför 80Hz.

Den dipp man får vid golvplacering kan lätt hamna i basens område under 80Hz.

Får väl se om jag godkänner mitt eget inlägg i morrn. Nu går jag å morsar på herr Blund!

/Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-20 08:17

Underbart Piotr, som jag ser det (om man tänker sig prismaformen hängandes ned från taket drygt halva totalhöjden) så hamnar baselementet nästan mitt i rumshöjden om det funkar att ha basporten upptill närmare taket?

Detta förhållande kanske då utjämnar reflex-sträckorna mellan tak och golv ytterligare? Vaffan... :D ...detta kanske kan bli "optimalt" eller?

IÖ, nu får du gärna komentera detta snart så man inte bygger upp fullständigt falska förhoppningar i onödan...Tack!

Frågan med hur eller vad som händer med mina pi60s när dessa ställs precis under och in i hörnet käns inte riktigt avklarad dock. Kan jag få stora problem i detta fallet om jag delar av dessa vid 80Hz iallafall eller är det så att just därför så slipper jag en del problem med placeringen men att det kanske kräver minst 4st basmoduler då? Givet är lämpliga dämpningar o.s.v....

Detta börjar arta sig... :)

Mvh Björm//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-20 12:17

Björn,

om du placerar basarna strax ovanför rummets mitt i höjdled så kommer nog tak resp. golvreflexen att sammanfalla mer eller mindre. Vilken betydelse det har i praktiken vet jag inte. Det kommer ev. göra så att en dipp hamnar i basens område somett resultat av denna delay.

Men samtidigt så kommer den första axiella stående vågen mellan golv och tak att hamna ovanför basens arbetsområde... vilket är en bra sak potentiellt.

En bas vid golv och en i tak? :)

Ang. reflexer från pi60 via basmodulerna. Tänk dig en spegel på basmodulens yta, om du inte ser pi60 från lyssningsposition så bör effekten bli liten eller obefintlig. Dvs. om ljudet inte reflekteras direkt mot dig så bör problemet bli litet. Viss difraktion kan uppstå ändå men om detta är signifikant eller ej är nog IÖ bäst lämpad att svara på. :)

/Peter

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-20 22:25

Frågan är hur hög en triangelformad basmodul måste bli för att uppnå 90 liter om frontväggen har en bredd av säj 70cm och kortsida 40cm och bakre långsida 60cm. Lite "toe in" form s.a.s. fast i detta fallet "toe out"?
.....
Hmm...prisma...Bas = 7,5dm x Höjd = 12 dm = 90liter? Smile

Lite svårt att fårstå formen som du beskriver, men jag gissar att du menar ungefär så här sett rakt ovanifrån:
Kod: Markera allt
+---------+
|         |
|         |
|        /
|      / 
|    /   
|  /     
+/

Om jag kallar sidorna enligt bilden: övre, vänster, höger, nedre.
Sträckan vänster till höger ger bredd (dvs konstant)
Sträckan övre till nedre gör varierande djup.
Snittdjupet är (vänster sida+höger sida)/2.
Arean är då förståss bara: bredd*snittdjup.
Volyment blir då höjd*area.

För att inte sticka ut nämnvärt mot en lite invinklad pi60s så bör vi kunna få ca 4dm bredd, 4dm snittdjup.
För att få volymen 90liter så behöver vi minst få höjden:
90/(4*4)=5.63 dm

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-20 23:58

Hej Silvervarg, ja just den formen har jag ritat upp på cad:en idag! :D

Du har precis som jag gjort en toppografisk vy av vänster sida otroligt likt den jag ritade. Men jag har kommit fram till lite andra mått i funderingarna och samtidigt (om det har någon betydelse) fått bonusen 23grader på det sneda front-planet enl. nedan:

Kod: Markera allt
           600
   _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
   l                    l 150
   l                   .l
4  l               .               
0  l           .        Vinkel 23gr
0  l       .     720
   l .

Yta: 16,5 dm2
Vid inv.höjd 760mm ger det 125,4 liter (Py=125 liter) misstog mig på pX-modulens volym där.

Nu har inte jag de exakta måtten på pY-basen men har fått höra att den kräver minsta låd-djup om 300mm. Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde uppge dessa mått lite noggrannare så kunde jag rita klart denna och se om det kan fungera?

En annan sak som bekymrar (om någon kan inflika) vore hur man bör göra med bas-porten för gott resultat?

Piotr: Jag ser inte något problem vad gäller reflektioner i.o.m. att dessa sitter åvan huvudhöjd, hur du menar med difraktion vet jag inte ens vad som menas. :oops:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-21 13:43

Kaffekoppen skrev:Vad kan du se för problem med takhängda basmoduler? ;)

Jag? Jag ser problemet med upphängningens agerande som ett fjäder-massa system. Jag ser fastsättningsproblem i taket. Jag ser ett par högtalare hängandes i taket. Och sist och störst ser jag ett reflektionsproblem i de högre registrena*.

[slrt]

*Vad jag minns så vill väl pi60 gärna ha väldämpat bakom sig, vilket man kommer bli av med om man hänger en 125liter bashögtalare ovanför denne. ;)
admin

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-21 14:29

Slartibartfast skrev:
...

*Vad jag minns så vill väl pi60 gärna ha väldämpat bakom sig, vilket man kommer bli av med om man hänger en 125liter bashögtalare ovanför denne. ;)

Det är ju dock inte så svårt att klistra den tjocka ACO-skivan på baslådorna :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-21 15:42

Givetvis skall erfoderlig dämpning finnas i mängd och placering för att undvika alla upptänkliga problem! 8)

Om detta inte gör sig möjligt, så förkastar jag alltihop... :?

Men det är därför jag frågar här, fast ännu har inte alla svaren kommit till min kännedom. Hoppas på att IÖ trillar in här så småningom och berättar var skåpet skall stå! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-21 21:18

Du får nog ringa honom, han läser inte denna forumdelen särskillt frekvent 8)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-21 22:50

Det verkar lite märkligt med tanke på att den är dedikerad helt till hans ära? :?

Fast man förstår, med tanke på ivrigheten att sälja... :D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-22 00:45

Piotr: Jag ser inte något problem vad gäller reflektioner i.o.m. att dessa sitter åvan huvudhöjd, hur du menar med difraktion vet jag inte ens vad som menas.

Vet knapt jag heller.. :oops: :)

Även fast det inte uppstår en direktreflex så uppför sig ljud lite underligt när den sveper över geometriska figurer. Tänk kantreflektioner på en baffel, inget sticker ut men ändå blir det som en reflex vid baffelkanten. Denna reflex är en diffraktion. Borde inte va nå problem med lite dämpning på basmodulens yta dock.

Ang, Slartis oro för upphängningen, kan du hänga i en vajer i stället för att skruva in i vägg/tak?

Jag gillar konceptet med att få bort låddorna från golvet.

/Peter

Nästa

Återgå till Wänner af Ino