pI60 Vs iP eller piP och basmoduler?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasNilsson

pI60 Vs iP eller piP och basmoduler?

Inläggav JonasNilsson » 2007-06-21 14:01

Nu sitter jag i valet och kvalet att byta ut mina pI60.
Kraven på estetik och alldeles för få lyssningtimmar har gjort att jag börjat snegla på iP eller piP + basmoduler.
Rummet är på 20m2 så storleksmässigt bör det fungera.
Placering nära bakvägg inga problem men det kan vara svårförhandlat med dämpmaterial bakom högtalaren...... :wink:
Är jag helt ute och cyklar?

/Jonas

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-06-21 14:40

varför :)

kommer nästan att bli lika dyrt, så länge du inte har separata slutsteg redan nu. plus sämre ljud :P

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-06-21 14:41

Dum idé.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2007-06-21 16:23

blixten_no1 skrev:varför :)

kommer nästan att bli lika dyrt, så länge du inte har separata slutsteg redan nu. plus sämre ljud :P

Priset har inte så stor betydelse utan utseende, estetik.
Mindre, diskretare om man kan gömma basmodulerna.
Tappar jag verkligen så mycket ljudmässigt?

/Jonas

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-21 16:25

Ja, det gör du.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-21 16:30

Det finns väl andra små slutna ino-högtalare med en eller två 8" som lirar bra ihop med basmoduler och inte tappar i kapacitet, om inte priset spelar in?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2007-06-21 16:44

paa skrev:Det finns väl andra små slutna ino-högtalare med en eller två 8" som lirar bra ihop med basmoduler och inte tappar i kapacitet, om inte priset spelar in?

Jo, men de är å andra sidan inte mycket mindre än pI60?

/Jonas

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-06-21 17:34

i14 är bara toppen på pi60, köp dig sådana om du vill ha ett delat system.

Men varför är utseendet så viktigt egentligen?
pi60 är inte en speciellt stor högtalare, hade förstått om du hade ägt gamla Cerwin-vega med dubba 15-tummare som är stora som kylskåp.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-06-21 17:41

Angående ljudkvaliten mellan pi60 och piP så provade jag det hemma för 2 veckor sedan. Dessutom med Infra-X6 som basmoduler. Det är klar skillnad även på rimliga nivåer. Man märker att pi60 har bättre element.

Så om man väljer piP för estetiska skäl så får man vara berred att offra lite kvalitet även om man inte utnyttjar kapaciteten att spela på högre nivå som pi60 erbjuder.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-21 18:22

Själv har jag bara jämfört pi60 mot piP utan basmoduler, eller inte jämfört egentligen, jag kopplade bort piP och körde pi60 istället och sedan dess har piP inte varit inkopplade.

Anledningen till det är absolut inte att piP är dåliga, men jag har inte haft tid att ställa dom på något vettigt ställe, och har dessutom bara en förstärkare, så det blir långa kablar om jag skulle ställa piP i till exempel köket.

Nåja, till saken...

Om min bedömningsförmåga inte är helt åt skogen så är pi60 klart bättre.

piP med basmoduler vet jag inte hur dom låter, så det kan jag inte uttala mig om, men om jag skulle välja så skulle jag ta pi60 såvida jag inte hade väldigt bra skäl att välja piP.

Man kan ha båda förstås, det kan ju vara praktiskt, piP är ju särskilt lämpliga om man sitter nära, och dom är för sin storlek helt fantastiskt bra! :P

pi60 är dock bättre, det kan man inte komma ifrån, men igen, jag har inte lyssnat med basmoduler, så det kanske är en annan grej, jag reserverar mig för det.

Man kan spela starkare med pi60, det kan jag nog säga ganska säkert dock! 8)

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-06-22 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-06-21 19:04

BACH när det kommer till basmodulerna. Så hjälper de ju bara i de absolut lägsta frekvenserna. Med basmoduler så får man lite bättre bas än vad piP kan prestera, i vissa fall även vad pi60 kan göra. Dock har man ju fortfarande skillnaden i resten av registret. Avlastningen från att inte behöva spela de lägsta registret hjälper lite. Dock blir det ju inte bättre än när man spelar musik utan bas. Så skillnaden kvarstår i det mesta.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-06-21 20:45

Kul att se dig tillbaka Jonas :) . Hur gick det med slutstegsbytet?

En annan topphogtalare att titta pa ar pr18 (+basmoduler). Var lite sugen pa den innan, men Ingvar rekommenderar allar dagar i veckan en hogtalare med psykoakustiskt korrigerad tonkurva (pr18 ar inte det).

Annat alternativ ar att uppgradera dina fagra pi60 till senaste version.

Vh
11010000

Hetsporren
Spolar Kröken!

Re: pI60 Vs iP eller piP och basmoduler?

Inläggav Hetsporren » 2007-06-21 20:58

JonasNilsson skrev:Nu sitter jag i valet och kvalet att byta ut mina pI60.

Jag byter gärna bort mina piPs och lägger en mellanskillnad! :wink:

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2007-06-21 22:12

Mr_Ekan skrev:Kul att se dig tillbaka Jonas :) . Hur gick det med slutstegsbytet?

En annan topphogtalare att titta pa ar pr18 (+basmoduler). Var lite sugen pa den innan, men Ingvar rekommenderar allar dagar i veckan en hogtalare med psykoakustiskt korrigerad tonkurva (pr18 ar inte det).

Annat alternativ ar att uppgradera dina fagra pi60 till senaste version.

Vh

Tackar :D
Det har varit si och så med hifiintresset det senaste halvåret.
Delvis beroende på att det eviga jagandet efter hifinirvanda känns avlägset med den anläggningen jag har idag.
Det krävs enormt mycket pengar för att nå större ljudkvalitetsskillnader.
Mitt svikande hifilyssnande gör att estetiken går före ljudkvalité.
Har svårt att hitta tid att sitta ner och finlyssna samtidigt som kraven antagligen inte minskats speciellt mycket.
Därav frågan om mindre system och hurvida man kan vara nöjd ändå.

Hittade ett par slutsteg som var intressanta men det enda som, enligt min mening, utmärkte dom var effekten och kontrollen på högre volym.

Det skiljer mindre än man tror mellan förstärkare ljudmässigt :)
Vilket inte borde vara någon överaskning efter 20 år.........

Bör tilläggas att jag är extremt nöjd idag efter ett antal högtalarbyten som tex, B&W 805, 802, 801, Silver Signature osv (6 år på Hi-Fi Klubben sätter sina spår :D ), och inget ont om dessa högtalare.
B&W kommer alltid ha en speciell plats i mitt HiFihjärta.

Hetsporren, om någon tror att jag kan bli nöjd med iP eller piP och basmoduler så är det intessant :)

/Jonas

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-21 22:59

Jag kan förstå tänket, på sätt och vis.

Har ju haft flera par piP och piPs genom åren. Idag har jag pi60 och visst är det skillnad. Jag har även iPs och profundus och även om det låter fantastiskt bra med dem så är det ytterligare ett snäpp trevligare med pi60.

Med en liten avvänjningskur kanske jag skulle kunna leva med enbart iPs och basmoduler - eller enbart piPs, det beror på rummet ifråga. piPs låter riktigt trevliga som de är. Och iPs är fantastiskt trevliga till formatet.

Skulle jag bara ha ett par (och små) högtalare skulle det bli piPs, utan basmoduler.
Inaktiv

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2007-06-21 23:11

pingvinlakrits skrev:Jag kan förstå tänket, på sätt och vis.

Har ju haft flera par piP och piPs genom åren. Idag har jag pi60 och visst är det skillnad. Jag har även iPs och profundus och även om det låter fantastiskt bra med dem så är det ytterligare ett snäpp trevligare med pi60.

Med en liten avvänjningskur kanske jag skulle kunna leva med enbart iPs och basmoduler - eller enbart piPs, det beror på rummet ifråga. piPs låter riktigt trevliga som de är. Och iPs är fantastiskt trevliga till formatet.

Skulle jag bara ha ett par (och små) högtalare skulle det bli piPs, utan basmoduler.

Aha, om jag tolkar dig rätt så är rankingen:

1: pI60
2: piPs
3: iP + basmoduler
4: piPs + basmoduler

/Jonas

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-21 23:23

Tja, ungefär så...

iPs med basmoduler blir ju mer skrymmande om inte placeringen av modulerna kan göras diskret - då hade jag föredragit den kombon framför piPs.

EDIT: piPs med basmoduler? Njae, antingen solo med piPs eller iPs med basmoduler. Tycker jag.

Fördelen med piPs är att man kan beställa iPs lådor senare (och flytta över elementen och delningsfiltret till) och skaffa pP2.

piPs är fantastiska stativhögtalare och i mitt tycke ett av de bästa köpen alla kategorier. Men de kräver lite för att få ut det mesta av dem, med placering etc. iPs har jag haft utslängda lite hipp som happ och det har inte varit svårt att få till det i något fall.

Du har ju pi60, testa att köpa loss/låna ett par piP/s och prova om du kan få till det som du kan leva med innan du bestämmer dig för att avyttra pi60 - risken är att du ångrar dig förstås. Bäst är att ha piPs inkopplade någon vecka och försöka lyssna in sig på dem - funkar det så har du en minimalistisk uppsättning.

Minimalism är aldrig fel. ;)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-22 01:14

Jag kan tänka mig ip+gömda basmoduler lätt

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-06-22 02:01

Jag tror du blir nöjd med ip-s med baslådor.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-06-22 08:03

Du har inte funderat på ett helt inbyggt system? Cinema Concept heter väl Inos inbyggda?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2007-06-22 08:17

Conan skrev:Du har inte funderat på ett helt inbyggt system? Cinema Concept heter väl Inos inbyggda?

Nja, min fru är alldeles för ommöbleringsbenägen för att det ska fungera.
Många hål i väggen blir det :wink:

/Jonas

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-22 09:56

iPs med basmoduler (gömda) är ju trevligt, min första introduktion till Ino är gamla varianten av iP + pp2 hemma hos en bekant för många år sedan, trots det lilla formatet så var det på den tiden det bästa hemljud jag hört hos någon - och det står sig väl idag.

Man kan dessutom spara in runt 2000kr och välja iP utan att behöva svettas över det om man ska köra delat.

Om det är som du säger att det inte blir tid för superfinlyssning kan det vara något.

Du är välkommen hit (Skarpnäck) för att lyssna på iPs med profundus mot pi60 om du vill höra skillnaden IRL.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-06-22 10:00

Ibland är det bäst att göra ingenting, till slut har man vant sig och gillar läget.
Hemskt praktiskt förhållningssätt :-)

Fast om pengar inte spelar någon roll och du vill ha ett lättmöblerat fullregistersystem är det väl piPs som gäller?

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-22 10:11

pingvinlakrits skrev:Jag kan förstå tänket, på sätt och vis.

....]

Ja, just det, rummet har nog rätt stor betydelse för hur bra basen blir med piP, man kan ju bli helt shockad av dom med rätt placering 8O , dom låter mycket bra hos mig, men pi60 upplevde jag som...hur skall jag beskriva det :roll: , utsträckningen nedåt blev rakare tror jag, så även sånt som inte har så hemskt mycket bas låter naturligare, helt extrema högtalare! :P 8)

piP är ju också extrema, på sitt sätt, dom slår nog de flesta andra högtalare, så nog kan man vara nöjd med dom också, absolut, ip + basmoduler är nog också utmärkta, jag har själv inte hört dom dock.

pingvinlakrits:

Upplever du piP som mer känsliga för placeringen än pi60?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-22 10:20

wayfarer skrev:BACH när det kommer till basmodulerna. Så hjälper de ju bara i de absolut lägsta frekvenserna. Med basmoduler så får man lite bättre bas än vad piP kan prestera, i vissa fall även vad pi60 kan göra. Dock har man ju fortfarande skillnaden i resten av registret. Avlastningen från att inte behöva spela de lägsta registret hjälper lite. Dock blir det ju inte bättre än när man spelar musik utan bas. Så skillnaden kvarstår i det mesta.

Ok, då tror jag att jag förstår ungefär.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2007-06-22 10:35

pingvinlakrits skrev:iPs med basmoduler (gömda) är ju trevligt, min första introduktion till Ino är gamla varianten av iP + pp2 hemma hos en bekant för många år sedan, trots det lilla formatet så var det på den tiden det bästa hemljud jag hört hos någon - och det står sig väl idag.

Man kan dessutom spara in runt 2000kr och välja iP utan att behöva svettas över det om man ska köra delat.

Om det är som du säger att det inte blir tid för superfinlyssning kan det vara något.

Du är välkommen hit (Skarpnäck) för att lyssna på iPs med profundus mot pi60 om du vill höra skillnaden IRL.

Tackar för inbjudan även om det är lite långt för en Göteborgare.
Får se när jag har vägarna förbi min syster i Skärholmen, det är betydligt närmare därifrån :wink:

Placering på iP´s?
Behöver man dämpning bakom dessa också?

Profundus P2 Vs P4?

/Jonas

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-22 10:46

Jag gissar att man kan placera ip mer fritt eftersom dom har hjälp av basmodulerna, men säker är jag inte.

Hur nödvändigt det är med dämpning bakom beror väl i så fall på hur nära väggen dom står, fast det är nog alltid en fördel att dämpa bakom i vilket fall, tror jag.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-22 11:47

BACH: upplever piP som känsligare vad gäller placeringen än pi60 - det beror ju delvis på att piP är konstruerad för att jobba med stöd av bakvägg, helst dämpad sådan, så om man ställer dem lite längre från vägg så tappar man ju i prestanda. Iallfall som jag upplever det. Rätt placerade låter de ju fantastiskt, vilket jag tycker inte är ett för starkt ord för storleksförhållande/prestanda.

iP/s upplever jag som mycket lättplacerade, har inte ens lyckats placera dem så att de låter illa, och de har stått lite överallt. :) De har en förmåga att "försvinna" in i ljudbilden tillsammans med basmoduler som är mycket trevlig.

pi60 är relativt lättplacerade men det finns mycket att tjäna på att trimma in högtalarna med invinkling och placering. Efter att pi60 stått lite snett och med lite fel avstånd i sidled så trimmades de in för bara ett par veckor sedan och ljudbilden växte märkbart vid lyssningsposition - och då var det inte fy skam innan. :D

JonasNilsson:
Du ska förstås ha klart för dig att iP/s + pP2 innebär lite fler burkar i racket än piP/s eller pi60, samt lite mer kablage. Allt går att lösa lite snyggt och diskret men det ska vägas in i summan av kardemumman. Ser fram emot att se hur Kaffekoppen löser sin rumsplacering. Så piP/s alena KAN vara en fin lösning hos dig. Du har ju Hetsporren i Göteborg, ni kan ju bytlåna ett tag kanske?

Inbjudan kvarstår givetvis, Skärholmen är nära. ;)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-22 14:26

Ja, Jonas... det finns ett gäng trevliga personer här uppe. Det är bara att komma!

Förövrigt så skicka ett PM till Sanny_X som har lite pondus i bassystemet, visserliggen till piP men det är ju egalt eftersom de är delade. Resultatet med iP delat blir dessutom bättre än med piP ;)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2007-06-22 14:38

Kaffekoppen skrev:Ja, Jonas... det finns ett gäng trevliga personer här uppe. Det är bara att komma!

Förövrigt så skicka ett PM till Sanny_X som har lite pondus i bassystemet, visserliggen till piP men det är ju egalt eftersom de är delade. Resultatet med iP delat blir dessutom bättre än med piP ;)

Tack för tipset, betydligt närmare dessutom :D
Vad har han för basar?
Hittar inget under medlemspresentationer.

/Jonas

Nästa

Återgå till Wänner af Ino