Moderator: Redaktörer
Tre inbyggda högtalare fram (cc-pc), minst två inbyggda basmoduler (cc-bc), samt ett antal (minst 3+3) surroundhögtalare (cc-ac). Ett komplett biosystem blir kostsamt på grund av det nödvändiga inbyggnadsarbetet.danne-k skrev:Vad är en bio uppsättning gjord av ino?
Tveksamt, ja och ja.Är custom cinema bättre än en uppsättning i28 + a2 + basmoduler? Skulle en mindre uppsättning fungera bra? Pi60 med a2 , + basmoduler också då eller?
Vilket ino-system som helst, med litet lagom rumsakustiska åtgärder.vad skulle fungera om man söker en korrekt bild av ljudet?
X-4 eller Y-2 är nog bättre balanserat till pi60.Är en uppsättning pi60 och basmoduler y-4 en kombination som fungerar? eller ska det vara x-4?
Nja, i16s är pi60s-toppen, i14 motsvarar pi60. Man kan se i14 som modellen under i28, men de är bägge toppar (tänkta att spela över 80 Hz i ett delat system).Finns det en variant på i28 som stativare? i16 kanske?
Låter som ett ino-system, i alla fall. Rent var ordet, sade Bull.Jag hoppas någon kan ge mig en bra bild över vad som passar sig för en bra hembio där en bra film med mycket dunder kan kännas som på cosmonova, fast lite mindre,,,,, och med en dialog som faktiskt hörs och inte bara dundrar på, och fladder i basen vill jag helst inte höra, säger det boom ska det låta boom och inte boooOOOM, om ni förstår.
Tidigare iaf. så ingick den fjärde sifran, den anvav operatör tex 0701 var telia 0707 var Comviq. Nu när man kan flytta med sig nummer vet jag inte hur det är med det där längre.IngOehman skrev:...jag ogillar att riktnumret fått den extra siffra som telefonnumret förlorat070 - 523 32 32 heter det ju...
Alexi skrev:Tidigare iaf. så ingick den fjärde sifran, den anvav operatör tex 0701 var telia 0707 var Comviq. Nu när man kan flytta med sig nummer vet jag inte hur det är med det där längre.IngOehman skrev:...jag ogillar att riktnumret fått den extra siffra som telefonnumret förlorat070 - 523 32 32 heter det ju...
Låter som tre i28 som frontar och pY-4 skulle passa dig.danne-k skrev:Jag vill köpa ett system som jag slipper uppgradera, det ska låte korrekt, som filmen är tänkt att låte men med en dynamik som får håret att resa sig o bas så håret hoppar av skinnet. Jag skule gärna vilja ha ip60, jag har lyssnat på det och gillar det starkt, i28 vet jag inte mycket om tyvärr.
danne-k skrev:jo, men blir inte pi60 med basmoduler (inte basstöd) en fullt fungerande biouppsättning? eller ska man då ha pi60 med basstöd OCH basmoduler för att det ska bli som i28? blir pi60 systemet kraftigare tom tack vare basstödet?
danne-k skrev:Om man skaffar Ip60 [skall vara pi60] med basstöd, (den anpassade modulen som finns till ip60) som gör ip60 till en trevägare egentligen. Den spelar tillsammans med ip60 på samma kanal från förstärkaren med nån elektronik mackapär imellan på signalvägen. Om man kombinerar 2 st ip60 med 2 st ip60basstöd och skaffar en prof y-2 modul till det så borde det bli ett ganska kometent frontsystem. MEN som Irwing skulle sagt, kan man göra såhär?
Almen skrev:danne-k skrev:Om man skaffar Ip60 [skall vara pi60] med basstöd, (den anpassade modulen som finns till ip60) som gör ip60 till en trevägare egentligen. Den spelar tillsammans med ip60 på samma kanal från förstärkaren med nån elektronik mackapär imellan på signalvägen. Om man kombinerar 2 st ip60 med 2 st ip60basstöd och skaffar en prof y-2 modul till det så borde det bli ett ganska kometent frontsystem. MEN som Irwing skulle sagt, kan man göra såhär?
Kan, kan man väl, men det är helt felprioriterat. Poängen med bs60 är att du slipper skaffa extra basförstärkare och dyrt delningsfilter, samt att du får helt korrekt fasgång med två samspelande system (om du nu tycker det är extremt viktigt).
Om du ändå skall skaffa basmoduler så är det bättre att köpa Y-4 och få maximal flexibilitet vad gäller placering och injustering.
Jodå, varför skulle det inte bli det, menar du?danne-k skrev:jo, men blir inte pi60 med basmoduler (inte basstöd) en fullt fungerande biouppsättning?
Nej, det ska man inte. Se basstöden som ett stöd som arbetar tillsammans med fullregisterhögtalarna (pi60). Basmoduler är just moduler i ett delat system (toppar + basar).danne-k skrev:eller ska man då ha pi60 med basstöd OCH basmoduler för att det ska bli som i28?
Ja, det blir det, i basområdet. Svaren på många av dina frågor finns att läsa i manifestet. Maila Ingvar och be om ett ex.danne-k skrev:blir pi60 systemet kraftigare tom tack vare basstödet?
Du skulle kunna skippa centern helt istället. Är du säker på att du verkligen behöver nåt så enormt som i28? Det är ett extremt kapabelt system. Jag kör med pi60 och i alla normala fall hade det för mig räckt med piP istället, rent ljudtrycksmässigt. Det är onödigt att betala för prestanda man ändå inte kommer att utnyttja, även om det kan vara kul om man har för mycket pengar...danne-k skrev:Skulle man kunna köra något annat ist för en tredje i28 som dialog?
danne-k skrev:jo, men blir inte pi60 med basmoduler (inte basstöd) en fullt fungerande biouppsättning? eller ska man då ha pi60 med basstöd OCH basmoduler för att det ska bli som i28? blir pi60 systemet kraftigare tom tack vare basstödet?
Skulle man kunna köra något annat ist för en tredje i28 som dialog? i28*3 och det blir till o käka nudlar i 2 år....
danne-k skrev:...jag vill givetvis inte ha overkill, det finns ingen mening med det, men om jag skaffar ett pi60 baserat system och det inte räcker, sitter jag vackert i båten med bastöd upp till knäna som inte går att uppgradera eller använda till ett i28 system om jag sen vill byta...
danne-k skrev:...det är en svår balans, och säkert många som tagit upp det innan med. så den egentliga frågan är hur långt räcker pi60 med bastöd och när blir i28 aktuellt? rummet är 6,5*4*2,15m kanske ska tilläggas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster