pi60-i28-i56

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
danne-k

pi60-i28-i56

Inläggav danne-k » 2008-07-20 20:20

Hej hej, mina tankar gick såhär inatt när åskan dundrade för fullt, skulle man inte kunna skaffa en pi60 monterings sats, och sedan när andan och uppgraderingsdjävulen faller på helt enkelt plocka ur allt ur pi60 skaffa en enkel uppsättning monteringsats till i28 och bygga om dom 2 pi60 till en i28. Sen om man vill, skulle man kunna göra samma sak med i28-i56, för det är samma element i dom allihopa, filter o ritning måste ju till, men som en uppgraderings process så skulle det kunna vara ett ganska intressant alternativ, på lång sikt. Samma sak då med profy-infra om man nu vill det med. har inte tänkt på detta innan men allt beror givetvis på om och vad ritningarna ifåga skulle kosta om det överhuvud taget skulle vara ett vettigt alternativ. materialkostnaderna för lådor är inte särskilt dyrt, filter blir dock dyrare men då får man ju chansen att laborera lite själv med.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-20 20:34

Är inte elementen i i28 matchade? Tror inte det går att ta 2 på måfå, köpa 2 till och bonka ihop.
Lösning: Köp i28or eller 56or och basar direkt och glöm omvägen via pi60 om det ändå inte är det du ska ha.

Annars kan du ju köpa pi60, sedan sälja dom när du tjackar upp dig på större grejjor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-20 21:19

Håller helt med. Kör på delat system direkt istället för omvägen med pi60, om du ändå ska ha det i slutändan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-21 08:15

nä dom är inte matchade, tror jag ialf, hur skulle dom kunna vara det om dom säljs diy? det är väll bara S versionerna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-21 09:30

Det är väl fullt möjligt att sätta en norm, och individuellt mäta upp 4 element till ett diy-paket.

Olika batcher av element kanske bör samsas också så att det är lättare att justera filterkomponenterna.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-21 10:03

Kaffekoppen skrev:Det är väl fullt möjligt att sätta en norm, och individuellt mäta upp 4 element till ett diy-paket.

Olika batcher av element kanske bör samsas också så att det är lättare att justera filterkomponenterna.

Jo. Men skulle han ju ha 2 element från tidigare, köpa 2 till långt senare.
Själv tycker jag det låter som en dålig idé för en så fin produkt som i28 ändå är. Elementen bör ju rimligen komma från samma batch åtminstone.

Därför tycker jag det är en bättre löning om man har pi60 och vill byta till i28 att helt enkelt sälja pi60-burkarna. Att tjafsa med ombyggnad och inte få helt rätt grejor blir... tja, fel helt enkelt.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-07-21 10:55

även om det kanske inte är speciellt smart ekonomiskt, så borde det fortfarande vara fullt möjligt. i28 har ju nämligen olika matchningsgrad mellan undre och övre basarna.
Frågan är vad man ska göra med filtret och Pi60 lådorna utan element..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-21 12:45

David_A skrev:även om det kanske inte är speciellt smart ekonomiskt, så borde det fortfarande vara fullt möjligt. i28 har ju nämligen olika matchningsgrad mellan undre och övre basarna.
Frågan är vad man ska göra med filtret och Pi60 lådorna utan element..

Filter: Julgransprydnad.
Lådor: Snickra om till minkfällor.

Nä, alltså, den här ombyggnadsidén låter allt sämre och sämre.

Seriöst tips: Försök att få lyssna på pi60 i hemmiljö någonstans. Dom kanske är så bra att dom räcker "hela vägen". Gör dom inte det, köp i28 eller större direkt.
Hellre i32 istället på 56or säger jag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-21 13:31

Ino högtalarna är "billiga nog" så att fortsätta försöka snika på saker som med stor sannorlikhet kommer ge sämre ljud och krångel känns rätt meningslöst. Bestäm vilken högtalare du vill ha, spara pengar och köp just den.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

matson

Re: pi60-i28-i56

Inläggav matson » 2008-07-21 13:36

danne-k skrev:Hej hej, mina tankar gick såhär inatt när åskan dundrade för fullt, skulle man inte kunna skaffa en pi60 monterings sats, och sedan när andan och uppgraderingsdjävulen faller på helt enkelt plocka ur allt ur pi60 skaffa en enkel uppsättning monteringsats till i28 och bygga om dom 2 pi60 till en i28. Sen om man vill, skulle man kunna göra samma sak med i28-i56, för det är samma element i dom allihopa, filter o ritning måste ju till, men som en uppgraderings process så skulle det kunna vara ett ganska intressant alternativ, på lång sikt. Samma sak då med profy-infra om man nu vill det med. har inte tänkt på detta innan men allt beror givetvis på om och vad ritningarna ifåga skulle kosta om det överhuvud taget skulle vara ett vettigt alternativ. materialkostnaderna för lådor är inte särskilt dyrt, filter blir dock dyrare men då får man ju chansen att laborera lite själv med.

Andrahandsvärdet på Ino-högtalare är så bra att det blir billigare att sälja pi60 och använda de pengarna till i28. Mycket billigare dessutom.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-21 14:20

subjektivisten skrev:Ino högtalarna är "billiga nog" så att fortsätta försöka snika på saker som med stor sannorlikhet kommer ge sämre ljud och krångel känns rätt meningslöst. Bestäm vilken högtalare du vill ha, spara pengar och köp just den.

Nej, köp NU! Bättre att låna än att spara, särskilt nu när inflationen är så jävla hög. Inflationen skriver av lånet automatiskt.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-22 09:06

jo, var mest en tankegång från början alltihop, även om jag helst bygger allt från grunden med filter och hela klabbet, jag tycker det är riktigt roligt faktiskt. Sen vet jag inte om jag håller med om allt detta med att det inte skulle bli ekonomiskt, filter och låda är en kostnad som är relativt liten, tar du tex lådan så är kostnaden mindre än 600:- lackad o klar, om man inte handlar på woody vill säga. filter kostr ju en slant, men komponenterna borde vara relativt få i både pi60 och i28. i prof y finns inte mer än element+ dämpning ochinfra samma sak, så det är endast materialkostnaderna igen. lådan kan man ju elda upp i kaminen om man nu vill återanvända pi60 lådan, eller sälja den på blocket som kabinett till någon annans hembygge pi60, lika gärna som att kränga komplett pi60 kan man sälja låda+filter skulle jag tro, så köparen endast behöver skaffa sig element. Det enda negativa egentligen som jag ser det, är att skaffa ritning på filter och låda, kanske ogärna släpper dom utan monterings sats, så att han är säker på att man bygger efter hans princip och beräkningar vilket jag kan förstå. men han säljer ju dock alla komponenter var för sig när det gäller elektroniken så det kanske går att ordna om man sköter det lite smidigt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-22 12:22

Alltså, att bygga lådorna, speciellt till i28 och i56, är inget man gör hur som helst. Tycker faktiskt du ser helt fel på detta. Vill du ha kvalite eller är du bara ute efter pula med något? Monteringssats är ju enda seriösa, annars är det är rätt meningslöst om du ska sitta och gissa ihop delar.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-22 22:14

mja, handlar inte om att gissa ihop några delar, vill ju börja med pi60, sen i28 och i56 om man nu tycker det verkar vara bra. Men till detta behövs givetvis ritningarna till lådor och filter, sen skaffar man elementen,komponenter efterhand som man bygger ut systemet. på det viset så kan man leva med alla modeller och se vad som passar bäst hemma, det kan bli så att pi60 helt enkelt är helt rätt, och då blir det ju inget med någon uppgradering. Allt är som sagt teoretiskt i denna tråden dock, det var en tanke, en orolig natt som jag skrev.

matson

Inläggav matson » 2008-07-22 22:35

danne-k skrev:mja, handlar inte om att gissa ihop några delar, vill ju börja med pi60, sen i28 och i56 om man nu tycker det verkar vara bra. Men till detta behövs givetvis ritningarna till lådor och filter, sen skaffar man elementen,komponenter efterhand som man bygger ut systemet. på det viset så kan man leva med alla modeller och se vad som passar bäst hemma, det kan bli så att pi60 helt enkelt är helt rätt, och då blir det ju inget med någon uppgradering. Allt är som sagt teoretiskt i denna tråden dock, det var en tanke, en orolig natt som jag skrev.

Billigaste sättet att gå ifrån pi60 till i28 är att sälja pi60 och köpa i28. Du får (minst) tillbaks pengarna för ett par pi60 köpta i monteringsats på begagnatmarknaden.

Att bygga ut de med ett extra(omatchat)element och då få pi60-lådor och filter över sorterar jag in bland "mindre bra idéer"(både prestandamässigt och ekonomiskt).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-22 23:28

Håller med matson här, det låter inte som en bra ide.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-23 10:09

antagligen har ni rätt, har inte gjort hela matten från prislistan, men tanken från början var att inte köpa monteringsats, ist då köpa element och ritningar hos IÖ och resten separat, som sagt matten är inte klar, men elementkostnaden på i28 är inte särskilt hög egentligen, man kan bygga i28 för samma pris som pi60 monteringsats om man bara kan handla import på filterdelarna. tror det var 9900:- på elementkostnader på i28/st.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-07-23 10:46

Filterkomponenternas matchning är en del av konstruktionen. Tror inte att vare sig konstruktör eller eventuella framtida köpare vill ha en högtalare med egenkomponerat filter på begagnat marknaden.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-23 10:53

trodde att filtermatchningen endast var för signature och uppåt? Eller det är det så att det är lite hårdare kontroll på signatures än "standard" filter? Vad innebär egentligen matchning av filterkomponenter? tycker det är lite luddigt egentligen, samma värden är samma värden, sen finns det ju viss marginal på olika kvalite'er av komponenter, tar man en spole för 10:- eller en för 500:- så skiljer det mest i hur bra kvalitet det är, hur korrekt värdet egentligen är. Sen håller jag helt med, att det vore illa med pi60, i28, i56 som är kopior av orginalen som då kunde säljas som äkta. Sånt är komplicerat och kan vara ett otyg, men som man säger: Immitation/kopiering är det högsta berömmet en produkt kan få :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 11:31

I pi60s håller komponenterna i delningsfiltret promilleprecision.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-23 11:54

jo, men det gäller ju Signature modellerna, hur ligger det till med vanliga modellen?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-07-23 11:55

danne-k skrev:trodde att filtermatchningen endast var för signature och uppåt? Eller det är det så att det är lite hårdare kontroll på signatures än "standard" filter? Vad innebär egentligen matchning av filterkomponenter?

Det IÖ gjort när jag hämtat en byggsats är att se till att hitta komponenter som är tillräckligt lika så att par ett kommer bete sig likadant. Detta gällde ju piP lika väl som vanliga pi60. Sedan matchar han väl i signaturmodellen så att element och filterkomponenter ger det resultat han vill ha till även högre precision.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-23 12:27

danne-k: Jag räknar kallt med att Ino Audio inte säljer delarna till dig, eftersom du enbart verkar vara ute efter billigast möjliga........ ;)
Best Regards
Bamsefar

matson

Inläggav matson » 2008-07-23 14:19

danne-k skrev:antagligen har ni rätt, har inte gjort hela matten från prislistan, men tanken från början var att inte köpa monteringsats, ist då köpa element och ritningar hos IÖ och resten separat, som sagt matten är inte klar, men elementkostnaden på i28 är inte särskilt hög egentligen, man kan bygga i28 för samma pris som pi60 monteringsats om man bara kan handla import på filterdelarna. tror det var 9900:- på elementkostnader på i28/st.

Priset för pi60 i monteringssats utan låda är 17,8k.
Enbart löselement kostar 12,8k.

Alltså tar Ino 5k för "paketet" med filter, kontakter, basreflexrör, dämpmaterial samt ritningar.

Dessa 5k kan brytas ner till ungefär: filter ca 1k, kontakter + basreflexrör ca 200 kr, vilket ger att Ino vill ha ca 3,5k för det specialgjorda dämpmaterialet och ritningarna. Kanske kanske kan man få tag i ritningarna ändå och man kan använda gullfiber istället och summa summarum har man då sparat ca 3k......på ett fullständigt efterblivet tillvägagångssätt enligt mig.

Betalar man 17,8 och ordnar en välbyggd låda på eget håll, så får du ut minst 20k på begagnatmarknaden. Att försöka kränga av den dumsnåla varianten som en fullgod pi60 är något jag hoppas ingen har planer på att göra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-23 16:43

matson skrev:
danne-k skrev:antagligen har ni rätt, har inte gjort hela matten från prislistan, men tanken från början var att inte köpa monteringsats, ist då köpa element och ritningar hos IÖ och resten separat, som sagt matten är inte klar, men elementkostnaden på i28 är inte särskilt hög egentligen, man kan bygga i28 för samma pris som pi60 monteringsats om man bara kan handla import på filterdelarna. tror det var 9900:- på elementkostnader på i28/st.

Priset för pi60 i monteringssats utan låda är 17,8k.
Enbart löselement kostar 12,8k.

Alltså tar Ino 5k för "paketet" med filter, kontakter, basreflexrör, dämpmaterial samt ritningar.

Dessa 5k kan brytas ner till ungefär: filter ca 1k, kontakter + basreflexrör ca 200 kr, vilket ger att Ino vill ha ca 3,5k för det specialgjorda dämpmaterialet och ritningarna. Kanske kanske kan man få tag i ritningarna ändå och man kan använda gullfiber istället och summa summarum har man då sparat ca 3k......på ett fullständigt efterblivet tillvägagångssätt enligt mig.

Håller med.

Filterkomponeneterna är väl inte tagna ur en låda på måfå, utan uppmätta och matchade, delvis för att passa dom element som följer med i satsen?
Tror inte IÖ eller någon annan gör det jobbet gratis.

Skulle aldrig fall mig in att köpa element för 3500/st och sedan sitta och bygga ett filter bakom ryggen och tro det blir bra.

Alltså, det här tjafset med att försöka bygga om pi60 till i28 blir:
- Dyrare än att köpa en riktig bygg klarhögtalare, låt vara olackerad och omonterad.
- Sämre rent ljudmässigt.

Det är ändå 10000-tals kronor som skall ut. Varför tjafsa för att försöka spara några få kronor? Köp rätt grejjor!

Vill man bygga eget och spara pengar, så finns det mycket lämpligare projekt, bl.a. ett mycket fint från JBL under DIY-avdelningen. Det systemet presterar utmärkt även utan subbas-delen. Den kan man dock bygga senare, och i etapper (2 baslådor först och 2 senare. Jag tror inte man behöver mer än 4 baslåor där så länge lokalen är mindre än 3-400 kvadratmeter och det inte är fullpackat med folk.).
Senast redigerad av Max_Headroom 2008-07-23 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 16:44

Det är väl bara att inse att har man redan sparat 100,000 jämfört med något annat märke, så går det inte att pruta mer...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-23 16:47

Nattlorden skrev:Det är väl bara att inse att har man redan sparat 100,000 jämfört med något annat märke, så går det inte att pruta mer...

Vilket märke då? Finns det någon annan som för vågformsåterskapande högtalare?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 16:54

Max_Headroom skrev:Vilket märke då? Finns det någon annan som för vågformsåterskapande högtalare?

Bra fråga. (Vet faktiskt inte hur nära mina Canton Digital var det, med tanke på hur bra pulssvar de hade.)

Fast om det inte finns, så tjänar man i princip oändligt mycket då... 8)

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-24 10:27

nu var de ju inte tal om att tjäna multum med pengar här, utan en okomplicerad och lite rolig uppdatering av ett system, som från början är pi60, men som kan sluta med vilken INO som helst. Dock på ett sätt som gör att man idag skulle kunna använda Pi60 sedan när ekonomi tillåter sitta med i28 utan att behöva kränga högtalare på blocket. Filterna som sitter i en ino är inte annorlunda än någon annans filter, man delar vi den frekvensen med si och så oktav, sen är det bara en fråga om precisa komponenter. Som ni kanske märker är jag en av dom som inte tycker det är skilnnad på 70 000:- kablar mot 100:- kablar:). med andra ord, bygger man filter av kvalitativa komponenter så blir det bra, sen ska man ju bygga dom efter ritningen med, det är det inte tu tal om annat, vore liksom ingen ide annars, kan ju inte bli rätt. Själva grejjen med det hela är att skaffa sig pi60 ritningar +i28 ritningar, i56 ritningar, och sen bygga lådorna efterhand som man vill och har lust. Man skulle kunna köpa monteringsatserna men det vore mycket oekonomiskt att göra så, eftersom det skulle kosta 2-3k bara på steget mellan monteringsats och lösa element, sen stiger det till ca 10k på i28, och sen ännu mera på i56. Man ser knappt pengarna på pi60 bygget, men på i56 hade det blivit en mycket stor ekenomisk skillnad.

Skulle aldrig fall mig in att köpa element för 3500/st och sedan sitta och bygga ett filter bakom ryggen och tro det blir bra.

Detta har inte ens varit uppe som diskution, sluta ta ord ur luften för att vinkla tråden åt det håll du tycker det ska vara.

och sen Bamsefar, skulle tro du kan ha rätt, men min vison är att någon gång äga det ino systemet jag vill ha, jag är inte ekonomiskt oberonde som en del verkar vara här, och får göra det bästa jag kan utav situationen helt enkelt, en del av Iös vison är att ge bättre ljud åt folket, kanske jag kan få del av visonen på något sätt.

Sen ser jag inget fel i att försöka göra,köpa eller skaffa sig något så billigt som möjligt, behåller man kvaliten så är billigt bra. Visst vi kan argumentera vad som är en kvalitets produkt i det oändliga, men det ska vi inte eller hur.

Det IÖ gjort när jag hämtat en byggsats är att se till att hitta komponenter som är tillräckligt lika så att par ett kommer bete sig likadant. Detta gällde ju piP lika väl som vanliga pi60. Sedan matchar han väl i signaturmodellen så att element och filterkomponenter ger det resultat han vill ha till även högre precision.

Tack för det svaret, det visste jag faktiskt inte innan, men bra att veta dock.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-24 11:47

danne-k skrev: Själva grejjen med det hela är att skaffa sig pi60 ritningar +i28 ritningar, i56 ritningar, och sen bygga lådorna efterhand som man vill och har lust. Man skulle kunna köpa monteringsatserna men det vore mycket oekonomiskt att göra så, eftersom det skulle kosta 2-3k bara på steget mellan monteringsats och lösa element, sen stiger det till ca 10k på i28, och sen ännu mera på i56. Man ser knappt pengarna på pi60 bygget, men på i56 hade det blivit en mycket stor ekenomisk skillnad.

Den ekonomiska skillnaden finns väl där för ett syfte? Jag tycker du ska köpa Ino element och göra en egen högtalare. Jag tycker dock INTE att du ska kräva att få ritningar för det, då får du faktiskt köpa monteringssatsen utan kabinett. Du får ju faktiskt inse att ritningarna är också värda pengar.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino