Detta är min första post så kan passa på att presentera min hifi-karriär lite.
För något halvår sen tänkte jag att det vore ett kul projekt att uppgradera mina datorhögtalare till något mer seriöst än mina d´felt audioengine 5.
Några månader av forumsurfande och en väldigt ögonöppnande session i en väldesignad källare senare sitter jag hemma med ett par blankvita piP signatur jag byggt ihop själv tillsammans med en enkel trend ta-10.1 förstärkare

Det låter bra men rätt så långt ifrån så bra som i källaren. Största problemet är att högtalarna står på ett bord och inte stativ samt att högra högtalaren är skymd bakom min skärm (kör 17" macbook pro tillsammans med en 30" skärm) men det är löst i övermorgon då skärmen ska bli enda bild-ytan.
Mitt projekt just nu är att få elektroniken så bra det går.
Lyssnar uteslutande på musik som ligger på hårddisken, har det mesta i lossless.
Står i kö för en Cambridge DACmagic som ska kopplas in med en optisk kabel från datorn. Jag har även beställt ett uppgraderings-paket som ska förvandla min förstärkare till en sån här:
http://www.audio-magus.com/product_p/ta10m3.htm
sen har jag även beställt en sådan här:
http://www.audio-magus.com/PowerCenter_Battery_Power_Suppy_p/bps1.htm
som ska mata både förstärkaren och DACen med jättefin ren ström.
När man läser på forum står det att varje enskild av dessa förbättringar ger "jättemycket bättre ljud, fastare bas" etc etc så tillsammans måste det ju bli tre gånger bättre

Mitt enda lilla problem (förutom att det är massa väntetid på allt jag vill ha) som knappt är ett problem är sladden från DACen till förstärkaren. Förstärkaren och DACen står ju jättenära varandra så 10-20cm kabel borde räcka. Blev rekommenderad att bygga själv med dessa komponenter från elfa:
1m 55-792-22 LonWorks DataBuskabel 1p.0,32mm2 skärmad
2 ST 42-275-00 Phonoplugg svart
2 ST 42-275-18 Phonoplugg röd
Läste i ingvars prislista eller manifest att han säljer en egen färdig lyxig kabel.
Märkbar skillnad?
Verkar jag vara på rätt spår överallt?
Efterföljande projekt blir att försöka samla ihop pengar för att kunna köpa en trevlig bostadsrätt i stockholms förhoppningsvis krachande bostadsmarknad så jag får plats att njuta av mitt väl-ljud