Moderator: Redaktörer
Då kan den inte ta mycket vid 300 hz om det inte är luftspalt (bakom absorbenten) också, eller? Jag gissade snarare på 500 hz och uppåt..MattiasKarlsson skrev:Hmm...Med pip så rek väl bara Ino's ACO skiva. Har för mig den börjar verka kring 300 hz, tror jag
_Fredrik_ skrev:
Nefilim, självklart låter det bättre, men ibland går det bara inte, varken med höjden eller absroptionen. Men jag har ju också en missbrukarpersonlighet.
Vit toppslätsskivling, tror jag dom heter. Ett slutet system för övrigt.Nefilim skrev:_Fredrik_ skrev:
Nefilim, självklart låter det bättre, men ibland går det bara inte, varken med höjden eller absroptionen. Men jag har ju också en missbrukarpersonlighet.
Vilka svampar kan du rekommendera?
Det är väl som att svära i kyrkan, men är det nån som prövat att diffusera bakom högtalaren, då eliminerar man iaf dom tidiga reflexerna, eller?MattiasKarlsson skrev:Men QM10 nära en odämpad vägg är inte att vara jusst mot varken
dem eller mot inspelningarna. Tidiga reflexer som kommer så tidigt kan
ha en tendens att förstöra djupinformationen från inspelningarna, i
synnerhet om resten av rummet är bättre dämpat. Det är därför jag
alltid uppmanar alla att ta hand om reflexionen från väggen bakom i
det här fallet ett par QM10. Absorbenten skall vara verksam över 300
Hz och vara minst 0,8 m^2 stor.
![]()
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=717964#717964
Nä, så klart, men är det alltid av ondo? Jag tycka att man ofta hör rum med tydliga dippar i de övre frekvenserna och med en överbetonad bas, typ 500 hz och nedåt, som följd.MagnusÖstberg skrev:Jo, men du tar inte hand om energiutstrålningen...
Erik_AA skrev:@phon
Man kan med hjälp av ett soffbord använda golvreflexen för att "fylla i" frekvensgången i mellanbasen också.
_Fredrik_ skrev:Phon: Tack för ett fantastiskt intressant inlägg!
Har du några tankar om duffusion istället för absorption, just bakom högtalren?
Jo det blir det säkert, men det skulle vara lättare/snyggare att få till hemma hos mig.phon skrev:_Fredrik_ skrev:Phon: Tack för ett fantastiskt intressant inlägg!
Har du några tankar om duffusion istället för absorption, just bakom högtalren?
Nej det har jag väl inte direkt. Har ingen bra panel jag skulle kunnna kolla med. Blir det inte, som osten säger, lite annorlunda energikurva?
phon skrev:Erik_AA skrev:@phon
Man kan med hjälp av ett soffbord använda golvreflexen för att "fylla i" frekvensgången i mellanbasen också.
Fast soffbordet brukar man väl placera så där strategiskt så det skärmar av golvreflexen?
Med hjälp av spegel, man lägger två speglar på golvet så att man kan se högtalarna från lyssningsposition, och sen ställer man dit ett soffbord som precis döljer det man såg.
Jag får väl släpa runt en låda med lite olika avstånd till golv och vägg, så kanske jag får den där utfyllnaden. Måndag eller tisdag kanske .... om jag hinner ...
phon skrev:Kurvad hålmasonit var ju ett roligt djur.![]()
o-kurvat på bilden dock .... 125mm fast avstånd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster