Moderator: Redaktörer
MattiasKarlsson skrev:Ring Ingvar nu, skatteåterbäringen kommer ju nästa veckan
PojkenMedTur skrev:Finns ett par till på hifimagasinet, en äldre modell med basporten en bit upp i lådan. Låter dessa märkbart sämre än de nuvarande med basporten på "rätt" plats? Baselementet är uppgraderat till nya modellen och köper jag denna så uppgraderar jag nog diskanten också.
norman skrev:PojkenMedTur skrev:Finns ett par till på hifimagasinet, en äldre modell med basporten en bit upp i lådan. Låter dessa märkbart sämre än de nuvarande med basporten på "rätt" plats? Baselementet är uppgraderat till nya modellen och köper jag denna så uppgraderar jag nog diskanten också.
Jag köpte ett par äldre (-93) med basporten högre upp. Uppgraderade nästan direkt med nya element (lite fräsjobb behövdes för att baselementet skulle passa). Man får en ny port med, men den är ju enklast att sätta i samma hål som den gamla.
Att porten sitter högre upp gör att man får lite mer högfrekvent skräp ut ur den, det går att lösa genom att lägga dit lite dämpmaterial i botten på lådan.
Med dämpmaterial i botten tror jag det är svårt att höra skillnad på portplaceringen, därför har jag ännu inte orkat flytta den...
PojkenMedTur skrev:Är förresten inte pi60 redan fyllda med dämpmaterial i botten?
PojkenMedTur skrev:Jag ringde för en månad sen ungefär och kom överrens med en kille i gävle om att få köpa hans pi60. Sen dess har det varit jättesvårt att få tag på honom och idag meddelar han att han ångrar sig ang. försäljning.
Nu sitter jag här med ett extremt pi60-sug och inga högtalare.
...
Johan_Lindroos skrev:Pojkenmedtur:
Vanliga pi60 har numera såpass lika prestanda som pi60s så jag skulle hellre rekomendera den. Vill du ha något "värre" så är det delat system som du bör gå på. Däremot kan pi60 + bs60 vara en mycket intressant kombo. Torde väl kosta som "bara" ett par pi60 signatur. Då får du mer kapacitet i basregistret. -> Ger veklig merprestanda som kan höras, istället för laminerade väggar som förmodligen inte hörs någon skillnad på (förutom "knacktestet" då...).
shifts skrev:Här är bilden på delvis skymda i14 som stod i KK:s lägenhet:
Basmoduler byggda med Bremenelement. Så fint.
Edit: Hoppas inte MagnusOstberg misstycker att jag lånar bilden. Isf. tar
jag bort bildlänken.
MattiasKarlsson skrev:Köp i32s nu då. Den är ju inte större än pi60 och du kan spela ganska högt utan basmoduler. För egen del känns mellansteg som dyra saker.
_Fredrik_ skrev:Ja jäkligt fint alltså!
Ända haken med i14 är att det blir så in i helvete mycket mer pengar, med basmoduler, filter och i mitt fall även två slutsteg, min receiver har inte main in.
Jag noterar att många placerar sin moduler på rad eller höjden och väldigt nära varandra. Får man verkligen ut maximalt av fördelen av många bashögtalare då, dvs får ordning på rummets ev resonanser?
Användare som besöker denna kategori: StefanR och 16 gäster