Moderator: Redaktörer
Overkill, bara att köra på.
Så kan det vara, därför jag rekommenderade en blängare på NHT steget där. Effekten räcker till och du kan köra en kanal per bas om du "växer".sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:Overkill, bara att köra på.
Överdrivet att driva px-2 med detta menar du? Vill gärna ha ett smutt slutsteg som inte producerar för mycket värme, det gör Roteln så det räcker. Känns vettigt ur enegisynpunkt med ett ICE-power. 8000kr är ju en del pengar. Man kan säkert hitta billigare saker men då blir det ju en ny spis
Nej, det kan man inte tycka. Man kan inte detscreen skrev:Problemet (om man nu kan tycka det?) är att dessa alla steg inte har bandbredd under 10Hz.
Och skulle ni ha det är det väl bara att kompensera det innan steget.
screen skrev:Hur f____n kompenserar man för något innan steget som steget ändå inte släpper igenom?
lennartj skrev:Jag har ännu inte haft tillfälle att låna något slutsteg med betydligt lägre undre gränsfrekvens, så jag vet fortfarande inte om det är slutsteget, rummet (som saknar dörr mot hallen) eller högtalarna som sätter gränsen nedåt i min mätning ovan.
wayfarer skrev:lennartj skrev:Jag har ännu inte haft tillfälle att låna något slutsteg med betydligt lägre undre gränsfrekvens, så jag vet fortfarande inte om det är slutsteget, rummet (som saknar dörr mot hallen) eller högtalarna som sätter gränsen nedåt i min mätning ovan.
Jag är rätt misstänksam mot mätningar under 20Hz då få mikrofoner verkar konstruerade för att ta upp signal där nere. Visst det går vä att kompensera en liten bit om man har fått den kalibrerad.
Ja, jag tycker inte man skall haka upp sig under 10Hz för det är ju extremet lite material som har innehåll där nere. Jag personligen kör inte Infra X-6 för att jag skall kunna spela under 10Hz.
steveo1234 skrev:Kan man spela med full nivå vid 10hz så finns det inte så mycket mening med att hänga upp sig på hur signalen beter sig vid 5hz eller så. Det följer ju lixom att klarar systemet 10hz så räcker det gissnings för resten också. Enda kruxet blir såklart att kunna spela tillräckligt högt för att det ska vara någon poäng. Men, vem skaffar ett system som spelar tillräckligt djupt utan att kunna spela tillräckligt starkt? Vore ju meningslöst.
Tycker jag.
lennartj skrev:Vad är det ni förväntar er att få ut under 12 Hz?
Såhär kan responsen i mitt rum se ut med 4 Bremenbasar i slutna 25 l lådor runt om lyssningsplatsen serie+parallellkopplade till ett Ezon-slutsteg med ino cr80s+infra delningsfilter:
Det går givetvis att trimma ner stigningen under 30 Hz, men då tyckte jag karaktären på basen högre upp "stumnade" på något sätt. Flyttar jag mätmikrofonen några decimeter i vilken riktning som helst ändrar sig den uppmätta responsen kraftigt mellan 60 och 300 Hz, men under 60 Hz är den praktiskt taget lika i nästan hela rummet.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Kan man spela med full nivå vid 10hz så finns det inte så mycket mening med att hänga upp sig på hur signalen beter sig vid 5hz eller så. Det följer ju lixom att klarar systemet 10hz så räcker det gissnings för resten också. Enda kruxet blir såklart att kunna spela tillräckligt högt för att det ska vara någon poäng. Men, vem skaffar ett system som spelar tillräckligt djupt utan att kunna spela tillräckligt starkt? Vore ju meningslöst.
Tycker jag.
Mycket kloka ord det där.
Djupbasförmåga utan ljudtrycksförmåga är i varje fall till hälften bortkastat.
Det är därför jag inte säljer mindre infra-system än X-6. Jag vill ju helst att
några av de ljud som systemet alstrar, längre ned än prof.X sträcker sig (i
det fall som de finns i sådana dignitet på inspelningarna att det blir hörbart)
skall komma ordentligt över hörseltröskeln.
Vh, iö
IngOehman skrev:lennartj skrev:Vad är det ni förväntar er att få ut under 12 Hz?
Såhär kan responsen i mitt rum se ut med 4 Bremenbasar i slutna 25 l lådor runt om lyssningsplatsen serie+parallellkopplade till ett Ezon-slutsteg med ino cr80s+infra delningsfilter:
Det går givetvis att trimma ner stigningen under 30 Hz, men då tyckte jag karaktären på basen högre upp "stumnade" på något sätt. Flyttar jag mätmikrofonen några decimeter i vilken riktning som helst ändrar sig den uppmätta responsen kraftigt mellan 60 och 300 Hz, men under 60 Hz är den praktiskt taget lika i nästan hela rummet.
Testa att flytta mätmikofonen 1,55 meter framåt. Jag tror inte att tonkurvan
mellan 30 och 60 Hz kommer att se likadan ut där.
Det baserar jag dock bara på en massor av år gammal minnesbild av hur ditt
lyssningsrum ser ut.
Vh, iö
IngOehman skrev:Visst, du missförstod mig nog. (Om det inte är jag som missförstår dig
vill säga.)
Mitt "till hälften bortkastat", hade inget med några nivåer att göra.
Det betydde bara att det ju kan finnas flera poänger med mina infra-sys-
tem än att "hör-göra" infraljud...
Du har självklart rätt i att just DEN egenskapen är bortkastad om man inte
kommer ordentligt över hörtröskeln, men som sagt - det kan finnas andra
värden som finns kvar, även när man inte når upp över hörtröskeln med
infraljuden.
För protokollet vill jag dock klargöra att dessa poänger varken skall över-
drivas eller har entydig storlek. "Värdet" är ju att slippa fel, det vill säga;
när allt är som det ska är det "ingen egenskap" som vi talar om, utan det
handlar om att slippa de egenskaper som andra system gör fel med avse-
ende på.
Närmare bestämt: Felen är väldigt olika stora på alternativa baslösningar.
Om man t ex jämför med ett profundus-system så är de väldigt bra på att
låta bli att ställa till med det som infra-system är bra på att inte ställa till
med. Jämför man däremot med några av de sämre baslösningar som finns
på marknaden, så kan det mycket väl vara som så att ett infra-systems
främsta företräden, är något annat än att de kan återge frekvenser långt
under 20 Hz.
Jag vet inte om jag lyckas göra mig begript...
Men med "hälften" så menade jag alltså att - ett system med förmåga till
utsträckning till mycket låga frekvenser - ju kan ha poänger även i andra
domäner - som är den andra halvan av deras poäng - en "poänghalva" som
är till glädje jämfört med sämre baslösningar (tänker inte på profundus-
systemen då, som exellerar även på dessa punkter)! Detta alltså även om
man aldrig spelar så mycket som en enda ton under 20 Hz på systemet.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster