Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!
Hatt av!
Tengil skrev:Du har, om jag förstått det rätt, inte lyssnat på någon iö-konstruktion ännu, facinerande med tanke på ditt ändå ganska stora intresse.
Det är väl värt en lyssning, tycker jag.
gnypp45 skrev:Vad få vet är att Ingvar började sin bana med att konstruera tvättmaskiner. Här är ett exempel från 1977. En frontmatad maskin komplett med programväljare och kapacitet för 60 liter tvätt:
perstromgren skrev:gnypp45 skrev:Vad få vet är att Ingvar började sin bana med att konstruera tvättmaskiner. Här är ett exempel från 1977. En frontmatad maskin komplett med programväljare och kapacitet för 60 liter tvätt:
... som tömmer ut vattnet på golvet!
Det var nog förväl detNattlorden skrev:För de som inte kan historia utantill, den vita ovan är en av flera prototyper som aldrig blev produkt.
perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.
Tengil skrev:Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Objektivisten skrev:Tengil skrev:Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Haha, tror du på detta själv?
Objektivisten skrev:Tengil skrev:Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Haha, tror du på detta själv?
perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!
Hatt av!
Callisto skrev:perstromgren skrev:Jag läser i Ino Audios manifest att den första versionen av pi-60 såg dagens ljus 1978, då IÖ inte ens fyllt 16, och det mesta jobbet gjordes alltså när han var 15!
Hatt av!
Jag trodde att Pi60 var resultatet utav hans forskning när han samarbetade med något hörselinstitut eller liknande. Vad gav den "forskningen" annars???
Tengil skrev:perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.
Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Vh Christer
Callisto skrev: Vad gav den "forskningen" annars???
Nattlorden skrev:Callisto skrev: Vad gav den "forskningen" annars???
Tja... alla senare iterationer på pi60 samt alla andra modellerna?
Forskningen pågick enl. egen utsago till 1989 och sedan har det bara smygforskats lite när någon liten ny fråga påtvingat uppmärksamhet.
IÖ har också vid något tillfälle nämnt en ny magnetfältsteori baserat på etervindar som togs fram i slutet av 70-talet, om detta var före eller efter pi60 vet jag inte.
Callisto skrev:Tengil skrev:perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.
Skillnaden är väl att andra tillverkare saknar kunskap/insikt i hur deras konstruktioner kan optimeras i rummet.
Vh Christer
Christer, alla rum ser olika ut och högtalaren kan knappast vara optimerad för alla sätt. Ino måste t.ex stå nära bakvägg, det tycker jag är en ganska stor inskränkning när det gäller placering. Det är inget hokus pokus med Inos högtalare som några Inoägare verkar tro (ingen nämnd). Tryckförändringarna i luften från dessa högtalare lyder under samma fysik som övriga, tro mig.
Callisto skrev:Christer, alla rum ser olika ut och högtalaren kan knappast vara optimerad för alla sätt. [...] Det är inget hokus pokus med Inos högtalare som några Inoägare verkar tro (ingen nämnd). Tryckförändringarna i luften från dessa högtalare lyder under samma fysik som övriga, tro mig.
perstromgren skrev:Jag tror bestämt att forskningen inte alls handlade om högtalare utan om hörseln.
Callisto skrev:Tengil skrev:perstromgren skrev: Tyvärr tror jag inte att jag riktigt är beredd att göra om mitt lyssningsrum så att Ino-högtalare kommer till sin rätt.
Vh Christer
Christer, alla rum ser olika ut och högtalaren kan knappast vara optimerad för alla sätt. Ino måste t.ex stå nära bakvägg, det tycker jag är en ganska stor inskränkning när det gäller placering. Det är inget hokus pokus med Inos högtalare som några Inoägare verkar tro (ingen nämnd). Tryckförändringarna i luften från dessa högtalare lyder under samma fysik som övriga, tro mig.
JTarnstrom skrev:Just den tydliga informationen om vad som krävs för att piP ska spela bra, gjorde att jag länge tvekade inför att köpa dem. Idag inser jag ju att det inte är svårare att optimera rummet för piP än vad det är för någon annan högtalare, snarare tvärtom så är det enklare eftersom Ingvar är ganska tydlig med vad som krävs.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster