Moderator: Redaktörer
Det beror på, det räcker inte för att maxa ut dem, men det kanske inte heller är önskvärt.Simp_the_pimP skrev:Om så är fallet så får ni gärna lista andra slutsteg som inte kostar skjortan.
THX
Simp
Morgan skrev:Prof. Y-4 har väl en känslighet kring 101 dB som system, inte sant? Räkna ut vad det innebär när NAD218 som lämnar 2x200 watt i 8 ohm... Jag är ganska lugn för att det räcker för att få lite blodsmak och värk i njurtrakten i de flesta normala lyssningsrum.
NiklasF skrev:Morgan skrev:Prof. Y-4 har väl en känslighet kring 101 dB som system, inte sant? Räkna ut vad det innebär när NAD218 som lämnar 2x200 watt i 8 ohm... Jag är ganska lugn för att det räcker för att få lite blodsmak och värk i njurtrakten i de flesta normala lyssningsrum.
Här överdriver vi inte en aning kanske, inte ens med fyra LMS 18" matade med x antal KW per element kommer i närheten av vad du beskriver.
Morgan skrev:Prof. Y-4 har väl en känslighet kring 101 dB som system, inte sant? Räkna ut vad det innebär när NAD218 som lämnar 2x200 watt i 8 ohm... Jag är ganska lugn för att det räcker för att få lite blodsmak och värk i njurtrakten i de flesta normala lyssningsrum.
boom skrev:Dom kommer inte ens i närheten av 1 lms i pumpvolym så möjligen att dom kan ge lite snorig näsa på sin höjd
boom skrev:NiklasF skrev:Morgan skrev:Prof. Y-4 har väl en känslighet kring 101 dB som system, inte sant? Räkna ut vad det innebär när NAD218 som lämnar 2x200 watt i 8 ohm... Jag är ganska lugn för att det räcker för att få lite blodsmak och värk i njurtrakten i de flesta normala lyssningsrum.
Här överdriver vi inte en aning kanske, inte ens med fyra LMS 18" matade med x antal KW per element kommer i närheten av vad du beskriver.
Dom kommer inte ens i närheten av 1 lms i pumpvolym så möjligen att dom kan ge lite snorig näsa på sin höjd
steveo1234 skrev:Morgan skrev:Prof. Y-4 har väl en känslighet kring 101 dB som system, inte sant? Räkna ut vad det innebär när NAD218 som lämnar 2x200 watt i 8 ohm... Jag är ganska lugn för att det räcker för att få lite blodsmak och värk i njurtrakten i de flesta normala lyssningsrum.
Alltid intressant att läsa hur folk beskriver starka ljud. Jag har aldrig varit närheten av varken blodsmak eller njurvärk i mitt rum. Jag kanske skulle uppgradera så jag får ta del av dessa spännande effekterna
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:Morgan skrev:Prof. Y-4 har väl en känslighet kring 101 dB som system, inte sant? Räkna ut vad det innebär när NAD218 som lämnar 2x200 watt i 8 ohm... Jag är ganska lugn för att det räcker för att få lite blodsmak och värk i njurtrakten i de flesta normala lyssningsrum.
Alltid intressant att läsa hur folk beskriver starka ljud. Jag har aldrig varit närheten av varken blodsmak eller njurvärk i mitt rum. Jag kanske skulle uppgradera så jag får ta del av dessa spännande effekterna
Jag tänkte precis samma sak.
Jag kommer ihåg att jag inte kände mer än vibrationer när jag satt i en bil som spelade groteskt starkt. Jag hade kåpor på mej.
Så starkt lär dock inte finnas en suck att spela i ett vanligt rum..
Blodsmak och njurvärk...
Max_Headroom skrev:Jag kör med en 218 som driver 4 st 15" INO PA-basar. Dom tål inte alls lika mycket effekt som Y-4, men räcker för att ge 130dB på lyssningplats i rum @30Hz om jag har räknat rätt. Det går hur som helst att spela starkt som ***** om man vill.
Morgan skrev:Det var ju bara ett uttryck för he....![]()
"Backe" hette en snubbe som var känd i billjudskretsar i början av 90-talet - tror hans skåpbil med 16 stycken tolvtummare eller femtontummare eller vad det nu var hamnade i ett reportage i hifi&musik som många av oss säkert läste på den tiden det begav sig. Den bilen lyssnade jag i, och den spelade så löjligt starkt att asfalten verkade vibrera. Ingen blodsmak, bara lite tryck över bröstet och det kittlade när man andades och vibrerade i hårbotten.
Men för att uttrycka mig på kanslisvenska: Prof. Y-4 kan, drivna av NAD 218 THX, spela starkt nog för att leva upp också till högt ställda krav på ljudtryckskapacitet också i större lyssningsrum.
Bättre så?
boom skrev:Max_Headroom skrev:Jag kör med en 218 som driver 4 st 15" INO PA-basar. Dom tål inte alls lika mycket effekt som Y-4, men räcker för att ge 130dB på lyssningplats i rum @30Hz om jag har räknat rätt. Det går hur som helst att spela starkt som ***** om man vill.
Jaha Det mäter man väl ut och inte tror att man spelar så högt .
Morgan skrev:"Backe" hette en snubbe som var känd i billjudskretsar i början av 90-talet - tror hans skåpbil med 16 stycken tolvtummare eller femtontummare eller vad det nu var hamnade i ett reportage i hifi&musik som många av oss säkert läste på den tiden det begav sig. Den bilen lyssnade jag i, och den spelade så löjligt starkt att asfalten verkade vibrera. Ingen blodsmak, bara lite tryck över bröstet och det kittlade när man andades och vibrerade i hårbotten.
Max_Headroom skrev:boom skrev:Max_Headroom skrev:Jag kör med en 218 som driver 4 st 15" INO PA-basar. Dom tål inte alls lika mycket effekt som Y-4, men räcker för att ge 130dB på lyssningplats i rum @30Hz om jag har räknat rätt. Det går hur som helst att spela starkt som ***** om man vill.
Jaha Det mäter man väl ut och inte tror att man spelar så högt .
Nej, jag räknar ut det. Du tror väl inte jag är så dum att jag spelar så starkt hemma och dessutom skulle befinna mig i rummet för att kolla på ett mätinstrument samtidigt?
Jag har aldrig spelat i närheten av vad grejjorna klarar maximalt. Ljudtrycket blir för starkt långt innan.
Max_Headroom skrev:Nej, jag räknar ut det. Du tror väl inte jag är så dum att jag spelar så starkt hemma och dessutom skulle befinna mig i rummet för att kolla på ett mätinstrument samtidigt?
MagnusÖstberg skrev:Utifrån den informationen som finns i tråden går det överhuvudtaget inte att räkna på det. Det går inte, och alltså kan man inte ifrågasätta en siffra heller.
Men ner till 30Hz är det inte alls omöjligt, snarare fullt möjligt, med 130dB från 4st 15" basar i rätt låda.
LypsylateX skrev:Morgan skrev:"Backe" hette en snubbe som var känd i billjudskretsar i början av 90-talet - tror hans skåpbil med 16 stycken tolvtummare eller femtontummare eller vad det nu var hamnade i ett reportage i hifi&musik som många av oss säkert läste på den tiden det begav sig. Den bilen lyssnade jag i, och den spelade så löjligt starkt att asfalten verkade vibrera. Ingen blodsmak, bara lite tryck över bröstet och det kittlade när man andades och vibrerade i hårbotten.
Tycker ändå det låter lite klent på beskrivningen, med tanke på (bil)beskrivningen.
De bilar jag och främst en del andra hade, som var mycket klenare bestyckade, kunde ibland på vissa låga frekvenser göra det svårt att se någonting. (Samma effekt som man får enklare om man trycker skallbenet mot en gipsvägg i närheten av en mullrande bas.)
Edit: Det här var främst i EPA/A-traktorer. Betydligt mindre kupé.
(Minns för övrigt en rolig risig Volvo 142 med vägg byggd bakom framsätet, som jag såg på en Ljudia-tävling. I den satt fyra stycken JBL GTI 15" eller 18" i bandpasslåda. Minns tyvärr inte vilka slutsteg. Hur som haver hade dom lyckats få till en musik/högtalarkonstruktion som kändes... PÅ UNDER SIDAN PUNGEN. På tio meters håll. Visst kändes det på andra ställen, men mest I PUNGEN. Märklig avstämning.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster