Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Manifestet säger 121dB >100Hz för ett par vid 1m.
schmutziger skrev:adzer skrev:Manifestet säger 121dB >100Hz för ett par vid 1m.
Det här ältade ju subjektivisten, men han verkade ju inte kunna spela några 121dB med trentemöller - Vamp.
Där var det ju tydligen topparna som satte stopp.
Man kan ju tro att >100Hz är specat för att basmodulerna avlastar topparna såpass att det är vid 100Hz som topparna "står" på egna ben.
Men så enkelt verkar det ju inte vara![]()
vad menas med den specen, egentligen.
varför inte vid 80Hz? blir väl an lustigare med iP kan jag tänka.
känns ju lite skevt att speca så, klarar de av 115db vid 80Hz?
adzer skrev:Manifestet säger 121dB >100Hz för ett par vid 1m.
Morgan skrev:Ställ dem i ett helkaklat rum, så kan de säkert prestera höga mätsiffror...
steveo1234 skrev:adzer skrev:Manifestet säger 121dB >100Hz för ett par vid 1m.
Ja, men, är det kont, eller peak max. Är det tills högtalarna går sönder, eller tills de börjar dista hörbart eller att de når xmech. Siffran säger inte mig någonting alls
adzer skrev:steveo1234 skrev:adzer skrev:Manifestet säger 121dB >100Hz för ett par vid 1m.
Ja, men, är det kont, eller peak max. Är det tills högtalarna går sönder, eller tills de börjar dista hörbart eller att de når xmech. Siffran säger inte mig någonting alls
Jag tolkar det som högsta kontinuerliga effekten innan hörbar dist uppstår.
Den uppfattningen som jag fått av Ingvar.
Dynamiskt så klarar de ofantligt mycket.
steveo1234 skrev:Ok, så typ 110db på 3 meters avstånd isåfall då utan problem. Det innebär att jag har en 5db marginal ungefär innan det distar hörbart.
Känns ju tryggt
Nattlorden skrev:Det kanske går att spela högre kontinuerligt än så, men läser man Ingvars intentioner med siffran i manifestet så menar han att det skall användas till att hålla dynamiktopparna rena. Så mycket mer än så hade jag inte krämat på... och det är ju fruktansvärt starkt som medelnivå bara det, ju!
adzer skrev:steveo1234 skrev:Ok, så typ 110db på 3 meters avstånd isåfall då utan problem. Det innebär att jag har en 5db marginal ungefär innan det distar hörbart.
Känns ju tryggt
Uppdaterade mitt inlägg ovan med mer info.
Tror du kan vara lugn. Låter det bra så låter det bra.
steveo1234 skrev:adzer skrev:steveo1234 skrev:Ok, så typ 110db på 3 meters avstånd isåfall då utan problem. Det innebär att jag har en 5db marginal ungefär innan det distar hörbart.
Känns ju tryggt
Fast, jag har ett flertal gånger läst att ino´s högtalare har den lilla egenheten att de låter bra tills de går sönder och att det inte kommer någon förvarning. Jag vill helst slippa ha sönder dem.
steveo1234 skrev:adzer skrev:steveo1234 skrev:Ok, så typ 110db på 3 meters avstånd isåfall då utan problem. Det innebär att jag har en 5db marginal ungefär innan det distar hörbart.
Känns ju tryggt
Fast, jag har ett flertal gånger läst att ino´s högtalare har den lilla egenheten att de låter bra tills de går sönder och att det inte kommer någon förvarning. Jag vill helst slippa ha sönder dem.
boom skrev:steveo1234 skrev:adzer skrev:steveo1234 skrev:Ok, så typ 110db på 3 meters avstånd isåfall då utan problem. Det innebär att jag har en 5db marginal ungefär innan det distar hörbart.
Känns ju tryggt
Sätt i säkringar så kan du spela ännu starkare utan att behöva bekymra dig.
steveo1234 skrev:Ok, jag är övertygad.
Så, vilka säkringar ska jag ha och vart ska de sitta?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Ok, jag är övertygad.
i28orna är säkrade redan. Men det var kanske dina IBar du tänkte på nu?
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Ok, jag är övertygad.
Ah, det är redan fixat? Så skönt
Min IB är säkrad då jag inte har tillräckligt med effekt för att driva dem förbi Xmech (eller ens xmax tror jag..)
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Ok, jag är övertygad.
Ah, det är redan fixat? Så skönt
Min IB är säkrad då jag inte har tillräckligt med effekt för att driva dem förbi Xmech (eller ens xmax tror jag..)
sitter dom inte synligt baktill på kopplingspanelen/ terminalen ?
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Ah, det är redan fixat? Så skönt
sitter dom inte synligt baktill på kopplingspanelen/ terminalen ?
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 14 gäster