Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Menar du hur de skiljer sig åt i ljudkvalitet när båda parens basmoduler spelar långt från bådas maxnivå? Alltså där man fortfarande inte passerat den gräns där de större har övertag tack vare att de just är större (med allt vad det innebär?).
Nattlorden skrev:Jag blev imponerad av Y-2 när jag hörde dem, och då har jag X-4 själv. Där är mer "herre jävlar!"-potential i dem skulle jag säga. Och då skakar ändå X-4 om kåken riktigt bra när man drar på.
Det är dock dina behov av hur mycket som det behöver kunna spelas. Skall du inte in i tokarnas områden, så tror jag du blir toknöjd med vilket som.
Wolfie skrev:Så jag kan tänka mig att det Prof Y presterar bättre än Prof X även om man lirar i respektive systems linjära område![]()
Mitt slutgiltiga bassystem kommer definitivt att byggas med w121 element
AndreasArvidsson skrev:Wolfie skrev:Så jag kan tänka mig att det Prof Y presterar bättre än Prof X även om man lirar i respektive systems linjära område![]()
Mitt slutgiltiga bassystem kommer definitivt att byggas med w121 element
Det tror jag med. Frågan är bara vad som spelar bäst. profY2 eller profX-4 iom att de kostar ungefär lika mycket.
Almen skrev:Å andra sidan (sorry) - med bs60 får man ju fyra basar i rummet, typ.
Almen skrev:Nej, Y-2 kommer ju upp i 124 dB, bs60 "endast" 115 dB (tillsammans med pi60). Men 115 dB är ju trots allt referensnivå för biobas. Och inte mycket musik kräver mer i basen än så.
AndreasArvidsson skrev:Ja det är inte helt trivialt att jämföra.
Det kan ju också ligga mycket bas i frontkanalerna som förvärrar det hela ytterligare. 115dB är som sagt endast för LFE kanalen.
Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja det är inte helt trivialt att jämföra.
Det kan ju också ligga mycket bas i frontkanalerna som förvärrar det hela ytterligare. 115dB är som sagt endast för LFE kanalen.
Ja, och i en 4.0-uppsättning så dirigerar man LFE-kanalen till frontarna, så då hamnar det kravet där.
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja det är inte helt trivialt att jämföra.
Ja, och i en 4.0-uppsättning så dirigerar man LFE-kanalen till frontarna, så då hamnar det kravet där.
Precis. Fontarna behöver mao ta hand om sin egen bas + LFE + ev bas från center och surround kanaler. Vilket i värsta fall kan vara mycket mer än 115dB på lyssningsplats. Inte så vanligt, men det finns en teoretisk möjlighet.
Bara värt att tänka på.
shifts skrev:Menar du hur de skiljer sig åt i ljudkvalitet när båda parens basmoduler spelar långt från bådas maxnivå? Alltså där man fortfarande inte passerat den gräns där de större har övertag tack vare att de just är större (med allt vad det innebär?).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster