Moderator: Redaktörer
meshuggener skrev:Jag skulle nytttjat 7.1.2 (2-1-1-2) och använda dom 2 takkanalerna som "top middle"
Så hellre 7.1.2 än 5.1.4. för min del
Och med bara 2 kanaler till taket så skulle du köra minst 2 högtalare men gärna 3 per kanal.
Förslagsvis 6st A1:or till tak så nyttjar dina 6st A2:or till 7.1
mrGaskill skrev:Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt.
Men det kanske är en rejäl upplevelse. Fler dataspel borde stödja det, innan man börjar fundera på allvar.
soren skrev:Tack Ingvar,
Ok, så amb2 ska man inte använda i taket?
Har du förslag på annan "takhögtalare".. köper man en ny receiver för ATMOS så vill man nog ha lite användning för den också.
soren skrev:Får se hur Dirac Live reagerar på parallellkopplade surroundhögtalare
Jag har fortfarande inte hunnit flytta något, så amb2x6 sitter i en stege (18 grader framåt på första har jag för mig), avslutandes med ett baksurroundpar högt upp på bakväggen ovanför mitt fönster (som tar upp stora delar av bakväggen).
soren skrev:Mittenparet (som är parallellkopplat med första sidoparet) sitter dock väldigt nära bakvägen, det var det om jag tänkte flytta till front height.
soren skrev:PS. Anledningen till att jag skrev .0 är att mina pi60 används med bs60 (gillar det bättre än att köra dem som två basmoduler).
IngOehman skrev:Jag hittar ingen bra skapligt ny bild, men en bild hittar jag på dem, från
2004 då jag gjorde en specialversion av dem, med fyrkantig front. Lite
större låda hade de även på den tiden då magnetsystemet (tre element-
generationer tillbaka) var lite klenare.
Det är alltså de fyra som ligger ovanpå piP-högtalarna. Idag är de alltså
mindre och har rund front.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Ja dessa två har jag sett redan. Tänkte mer om det fanns någon bild med dem på plats.
Förresten ser jag rätt att dessa inte är vinklade utan sitter plant längs med väggarna?
Nattlorden skrev:mrGaskill skrev:Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt.
Men det kanske är en rejäl upplevelse. Fler dataspel borde stödja det, innan man börjar fundera på allvar.
Klart du kan. Det är kanske mentalt svårare än praktiskt, om inte lägenheten är oturligt byggd, däremot. När du väl har högtalarna på plats och sedan fått satt tavlor och annan dekoration efteråt, så smälter det in mer än du tror.
mrGaskill skrev:Nattlorden skrev:mrGaskill skrev:Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt.
Klart du kan. Det är kanske mentalt svårare än praktiskt, om inte lägenheten är oturligt byggd, däremot. När du väl har högtalarna på plats och sedan fått satt tavlor och annan dekoration efteråt, så smälter det in mer än du tror.
Det kostar och blir mycket prylar. Sitter man på faktiskt.se för länge så blir man fullkomligt övertygad om att det är en jättebra ide.Damer kan ju skrämmas bort av för mycket engagemang i teknik. Sen känns det som om det finns en gräns när ett rum övergår från att vara vardagsrum med lite extra till ljudlabb ungefär.
Vi får se.
Hur kul är Atmos etc., jämfört med 5.1 + pl II ?
mrGaskill skrev: Sen känns det som om det finns en gräns när ett rum övergår från att vara vardagsrum med lite extra till ljudlabb ungefär.Vi får se.
IngOehman skrev:Såg en film som fått 2,7 på imdb, för ett par dagar sedan.
Den här: http://www.imdb.com/title/tt3343136/combined
Med Amit. Det blev kul.
Vh, iö
meshuggener skrev:Egentligen tycker jag inte 7.1.2 blir tillräckligt bra då vissa ljud försvan mellan L C R och top middle, hördes väldigt tydligt i demo "LEAF" Då försvinner lövet ett kort ögonblick när den sveper över mot lyssningsplatsen.
schmutziger skrev:IngOehman skrev:Såg en film som fått 2,7 på imdb, för ett par dagar sedan.
Den här: http://www.imdb.com/title/tt3343136/combined
Med Amit. Det blev kul.
Vh, iö
![]()
Kommer ihåg en sommar hos Amit när vi skulle titta på film och du sade att "Den här filmen! Den värd att ha sett!" Väldigt entusiastiskt.
Mösten, amit, jag, fjonk, naq o nårra till sade då kör vi på den i kör.
Det var den gången jag lärde mig att värd att ha sett inte är alls samma sak som sevärd..![]()
![]()
Din första kommentar var något istil med "Viist var den dålig!? Världens sämsta film, inspelad med dåliga ryska b-skådisar och sedan dåligt dubbat!
väldigt kul minne iefterhand
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster