Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Mina basbryderier mynnade ut i fyra stycken w104 som jag kommer sätta i slutna lådor.
Utifrån manifestet så år jag det till att infraX lådorna är på ca 50 liter netto. Effektangivelsen är infraX-6 är 2x150W (8ohm).
För min applikation har jag max ca 38 liter att tillgå per låda. Har ju ingen koll på elementets T/S men jag gissar att det funkar rätt hyffsat?
Hur mycket förstärkareffekt borde jag ha? Är 300W(4ohm) lämpligt för två parallellkopplade basar per kanal?
Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?
Har inte bestämt vad jag ska använda. Fårull, mineralull eller jyskmadrass kanske.
Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?
Har inte bestämt vad jag ska använda. Fårull, mineralull eller jyskmadrass kanske.
Tomlåda: 60.9 Hz Q 1.06
Acoustic Ull: 59.4 Hz Q 0.92
Polyester: 55.8 Hz Q 0.87
Gullfiber: 56.7 Hz Q 0.81
Twaron: 55.0 Hz Q 0.84
IKEA: 55.0 Hz Q 0.78
Ull: 55.0 Hz Q 0.78
MorganM skrev:Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?
Jag tycker Jysk bäddmadrass (F10) är extremt likt det dämpmaterial som finns i Px-2.
Länk:
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -basic-f10
Kraniet skrev:MorganM skrev:Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?
Jag tycker Jysk bäddmadrass (F10) är extremt likt det dämpmaterial som finns i Px-2.
Länk:
Ja det används ju också till fuckdist så det är väl dit jag lutar. Det är ju billigare än fårull också.
Nu var det en ikeamadrass allram använde, hur stor skillnad det är mot jyskmadrassen vet jag inte. Allarams madrass var 16gr/l medan jyskmadrassen är 23gr/l. Vet dock inte om allrams siffra är korrekt, madrassen som finns på Ikeas sida är 28gr/l.
Densiteten på Ino-skummet har jag ingen koll på heller
Tangband skrev:Kul kuriosa : Rod Crawford skickar med tips från en viss Ingvar Oman !![]()
Undrar vem det kan vara ?
Läs här :
http://www.legendspeakers.com.au/Backup ... Review.PDF
Tangband skrev:Här är TS på elementet: viewtopic.php?f=3&t=63480&start=420
CODE: SELECT ALL
fs 29.2 hz
Vas 88.6 l
Sd 336 cm²
Re 5.7
Qes 0.41
Qts 0.38
Xmax 8.3 mm
Le 3 mH
Det är alltså ett helt annat element än det där SLS elementet som ser likadant ut.
Kraniet skrev:Tangband skrev:Kul kuriosa : Rod Crawford skickar med tips från en viss Ingvar Oman !![]()
Undrar vem det kan vara ?
Läs här :
http://www.legendspeakers.com.au/Backup ... Review.PDF
Med tanke på slutsatsen som dras i artikeln är nog inte Ingvar så glad över det.. Extrem förenkling att säga att hörnplacering är det bästa. Det är ju inte alls vad Ingvars artikel säger..
Undra om Ingvar blivit rådfrågad eller gett samtycke till att hans artikel används i kommersiellt syfte..
Kraniet skrev:Vet inte om slutsteget klipper men det är väldigt enkelt av överbelasta basen i lådan. Vid högre ljudtryck låter det inte bra alls. Men det blir kanske bättre med kraftigare slutsteg?
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:Vet inte om slutsteget klipper men det är väldigt enkelt av överbelasta basen i lådan. Vid högre ljudtryck låter det inte bra alls. Men det blir kanske bättre med kraftigare slutsteg?
På vilket sätt skulle högre effekt minska på överbelastningen?
Kraniet skrev:RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:Vet inte om slutsteget klipper men det är väldigt enkelt av överbelasta basen i lådan. Vid högre ljudtryck låter det inte bra alls. Men det blir kanske bättre med kraftigare slutsteg?
Tänkte om det är slutsteget som klipper som låter illa..
I manifestet så står det kontinuerlig effekt 150W (i 8ohm). Ser inte hur det kan behövas baserat på mitt snabba test. (använde en kanal på en Proton 5-kanalsstärkare på 5x80W)
DVD-ai skrev:Kraniet skrev:RogerGustavsson skrev:
I manifestet så står det kontinuerlig effekt 150W (i 8ohm). Ser inte hur det kan behövas baserat på mitt snabba test. (använde en kanal på en Proton 5-kanalsstärkare på 5x80W)
Jag tror att steget klipper
W104 låter inte illa om den inte bottnar, så om elementet ej bottnade så ska det inte låta illa.
4st 104w o portat kan man spela mycket bra med!
I slutet så är det fortfarande extremt mycket för dom flesta, alldeles tillräckligt för typ alla andra och för en liten andel så är det för lite eller till och med inte i närheten av tillräckligt...
Kraniet skrev:DVD-ai skrev:Kraniet skrev:
Jag tror att steget klipper
W104 låter inte illa om den inte bottnar, så om elementet ej bottnade så ska det inte låta illa.
4st 104w o portat kan man spela mycket bra med!
I slutet så är det fortfarande extremt mycket för dom flesta, alldeles tillräckligt för typ alla andra och för en liten andel så är det för lite eller till och med inte i närheten av tillräckligt...
Nej är ju långt från att bottna så jag tycker ju det är lite skumt. Hade ju tänkt skaffa ny stärkare i vilket fall så jag får hoppas det blir bättre.
Kraniet skrev:Frågan om det går att isotermisera mer. I Allrams moffatråd så ger fårull och ikea-madrassen störst förändring. Om vi antar att Ingvars skum är bättre än skummadrasser så.. Men det är ju rent akademiskt, har ju ingen koll på hur det materialet står sig.
Resultaten från Allrams tråd:Tomlåda: 60.9 Hz Q 1.06
Får kanske göra en testlåda och se om jag upplever någon skillnad mellan de olika volymerna.
Kan ju också öka något mått på lådan, evenuellt..
MorganM skrev:Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?
Länk:
Magnusjohansson skrev:Kraniet skrev:Frågan om det går att isotermisera mer. I Allrams moffatråd så ger fårull och ikea-madrassen störst förändring. Om vi antar att Ingvars skum är bättre än skummadrasser så.. Men det är ju rent akademiskt, har ju ingen koll på hur det materialet står sig.
Resultaten från Allrams tråd:Tomlåda: 60.9 Hz Q 1.06
Får kanske göra en testlåda och se om jag upplever någon skillnad mellan de olika volymerna.
Kan ju också öka något mått på lådan, evenuellt..
Jag har byggt Infra-x tidigare. Och Ingvar säger att 50L och lådan full med mineralull. Inte packad utan bara fylld. Det blev väldigt bra. Den renaste basen som jag haft. Men det blev ändå inte långvarigt när jag i praktiken (inte bara i mätkurvor) insåg vad den slutna lådan tog bort gällande SPL vid lägre frekvenser. 10" och slutet är ingen bra lösning (enligt mig) om man har lite mer krav på kapacitet och slippa fylla hela rum med baslådor.
Magnusjohansson skrev:10" och slutet är ingen bra lösning (enligt mig) om man har lite mer krav på kapacitet och slippa fylla hela rum med baslådor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster