Okej, lite mera kött på benen då...
Jag har ägt p-X2 tillsammans med piP. Dunderkombination som klarade av ca 110 db vid högtalarna (vill minnas 100 db vid lyssningsplatsen, det fanns/finns en tråd om detta någonstans på faktiskt), och då var det INTE högtalarna som bottnade, utan slutsteget på 75 watt/kanal som började klippa...
Alltså 4*75w och Ino Audio CR-8 delningsfilter, och som jag förstår det så är de 75watten värda ungefär 4 ggr så mycket vid denna konfiguration så om man skall jämföra med vanlig "stereodrivning" så är det alltså som att spela med 2*300 watt...
Mao. det finns inget skäl att välja p-Y2 om man enbart är rädd för att ljudtrycket inte skall räcka till.
However, sedan har vi herr Margaux som då äger ett par Profundus-Y2 Signaturversion (!). Helt rätt i Margaux:s källare. Jag har varit där mer än en gång och det säger jag, jiddrans bra !!!
Om man jämför ett X element mot ett Y element så skall man veta att just Y elementet är vida överlägset. Bl.a. 5 cm slaglängd, ett massivt kraftigare motorsystem (magnetj*veln är stor...). Helt klart överlägsen på alla sätt och vis.
Det har dock inte hindrat att mitt Infra system bygger på just X element.
Med Infra så krävs dock Ino Audio CR-80z med Infra Modulen installerad - och det delningsfiltret kostar flis mina herrar. Och enbart med modulen så kommer man ned under 10 Hz, så utan delningsfiltret och dess Infra Modul så står de sig slätt....
Mitt förslag står således kvar: Vill du försöka få en jämn återgivning så krävs 4 moduler i ett givet rum. Om du sedan vill köpa 2Y och sedan 2Y igen, eller 4X på en och samma gång är enbart upp till dig. Jag ser inte behovet av mer än X.
Vill också slå ett slag för det Margaux nämner om viss rumskompensation på låga frekvenser. Det är svårt att få till ett rum så det inte förbättras med en digital rumskompensation. Jag har en Velodyns SMS-1 liggandes som vilken dag som helst

skall testas för och se om den fungerar. Dessvärre är SMS-1 enbart i monoutförande. Vilket för övrigt inte är någon given nackdel eftersom just monoutförande är en bra sak, man fördelar musiksignalen på flera element och dist sjunker radikalt (jag har fått detta demonstrerat för mig av IÖ när jag installerade min P-X2 och piP).
Hmm... Har jag glömt något får ni fråga...