Profondusfrågor?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Profondusfrågor?

Inläggav screen » 2006-01-05 18:07

Jag har funderingar kring basmodulerna.

I detta fallet funderar jag på att anskaffa pX2 eller pX4, men så finns dessa också i infra-modell som tydligen (ej säker) skall kunna sträcka sig nedåt 5Hz 8O i gynsamma tillfällen (placering?).

Dessa skall däremot ge lite lägre ljudtryck och min undran är då:

1) Kan man kombinera t.ex. pX2 med pX2infra = 4 basmoduler?

2) Måste man (ifall det funkar) ha separata filter och slutsteg då?

3) Hur upplevs infra-modulerna när dom kliver under 20Hz?

4) Är det lämpligare att till pX2 gå upp ett steg till pY2infra för att matcha ljudtrycksmässigt?

Ni som har erfarenheter, (givet då IÖ om han ser detta) berätta hur ni upplever dessa och om det fungerar ihop med de "vanliga"?

Varför jag inte ringer IÖ och frågar direkt?

Jo jag tänkte att det kunde kanske intressera fler än mig?

Seså, ge ditt (ni med erfarenhet) bästa svar nu och sila OT tack! :lol:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-05 18:17

pz är väl infra modulerna?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-05 20:53

Utdrag ur prislistan utan priser:

De nedanstående basmodulerna är Ino Audios infra-moduler, och de kännetecknas av att de är mindre ljudtryckskapabla per modul än de vanliga profundus-modulerna med samma bokstavsstorlek, men i gengäld är inframodulerna kapabla till extremt lågfrekvent undre gränsfrekvens. I ett vanligt rum kan ofta en undre gränsfrekvens understigande 5 Hz uppnås. För att kunna justera infra-modulerna krävs att man har något av Ino Audios elektroniska delningsfiltermodeller cr80s eller cr80z, bestyckat med infra-tillsatsen.

Infra-basmoduler:
ProfundusP-infra (/par modul) ProfundusX-infra (/par modul)
ProfundusY-infra (/par modul)

Sidostycken och fronter för infra-basmoduler:
ProfP-infra (/4sidost+2fronter)
ProfX-infra (/4sidost+2fronter)
ProfY-infra (/4sidost+2fronter)

So you see, they exist!

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-05 20:55

oh my bad! man lär sig nåt nytt varje dag :) nån som kan kommentera?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-06 09:25

:?: Vad ska man med det till? Finns det fonogram eller DVD med så lågfrekvent ljkud att køpa, eller ær det om man sjælv håller på med inspelningar och vill prøva vad man har spelat in? I senare fallet så det ju ett bra syfte.

Och hur lågt i frekvens hør man? Jag provade mina burkar med 16 Hz och en mycket ljup ton kunde høras. Kanske mest dist som ligger øver 20Hz som ju ska vara något slags nedre græns. Eller ær det dær med att man bara hør ned till 20Hz flumsnack?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-06 12:58

Eller ær det dær med att man bara hør ned till 20Hz flumsnack?

Det är det jag funderar på, om det är förnimbart eller endast "skakar" om rummet. Eller som du var inne på, vilken info det kan finnas på t.ex. CD/DVD formatet.

Att lägsta pipan på en kyrkorgel kan vara 16Hz veta jag redan, men sedan kan även syntar prestera liknande och lägre.

En puka (om man vill få med hela) med hela klangfältet fixar detta också, skulle tro att upplevelsen av en explosion på DVD kan ge upphov till dessa regioner också så att (förutom ljudupplevelsen) man känner det fysiskt.

Där av min undran, sen kanske man även får med sådana ljud som man inte vill ha och som bildar ett obehag vilket infra-ljud kan göra.

Men, svar vill jag ha i.a.f. om nån (nu när IÖ är bortjagad) kan?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-07 19:00

En puka har ju sitt område från ca 65 Hz och uppåt. En bastrumma i symfoniska sammanhang från 30 Hz och uppåt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-07 19:10

Max_Headroom skrev::?: Eller ær det dær med att man bara hør ned till 20Hz flumsnack?

Man hör nog inte så mycket lägre än så, men man känner däremot.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-07 19:17

när jag kör en 16hz ton i mitt system så skallrar precis allting och det känns obehagligt...men det hörs inte ett smack

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-07 20:21

Jag kanske skall skriva ett par rader :roll: :roll:

Fast igentligen vill jag veta vad bassystemet skall kombineras med. Personligen ser jag inget syfte med Infra systemen om du inte kör med något av värsting topp systemen, i28s och uppåt. Men det finns säkert avvikande åsikter...

Jag skulle hellre ta 4 P-X, än 2 P-Y - speciellt om det är ett knöligt rum för att få bättre återgivning.

Ljudtrycksmässigt vete 17on om det inte är ungefär samma sak.

Fast frågan är om du ens kommer att "bottna" ett P-X2 system ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-08 03:44

Det där får du gärna utveckla lite Bamsefar?

Fast frågan är om du ens kommer att "bottna" ett P-X2 system

Min idé var att starta med antingen bs60-x till beställda pi60, eller gå på pX4 för ett jämnt ljudfält.

Men sedan läste jag att pX även fanns som infra och blev nyfiken vad detta kan tillföra och om det går att kombinera med vanliga pX?

Berätta om dina erfarenheter Bamsefar, låter intressant det du skrev! :)

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-08 03:45

Bamsefar skrev:
Jag skulle hellre ta 4 P-X, än 2 P-Y - speciellt om det är ett knöligt rum för att få bättre återgivning.
;)

frågan är om det inte är lika bra att spara en stund till å köra py4? annars kommer nog uppgraderings djävulen fortare än du hinner slå 070....

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-08 03:47

Haakan_W: Inte i ett rum om endast 15kvm va... :lol:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-08 03:48

screen skrev:Haakan_W: Inte i ett rum om endast 15kvm va... :lol:

jodå...du kommer säkert flytta nån ggn

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-08 03:52

Det blir när träfracken är påklädd, eller om ungarna kör ut mig till hemmet... :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-08 03:58

hehe men om jag säger så här då...jag har pp-4 i ett 19kvm stort rum å jag funderar på 10st 1259or, man ska ha rejält med headroom i basen det är bra för själen :wink:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-08 04:01

Jisess!!! 8O

Is´nt that overkill?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-08 04:02

klart det är men då slipper man fundera på om basen räcker iaf :D

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-08 04:08

Hur tycker du det funkar med pP4 nu?

Ger det tillräcklig utsträckning nedåt och fattas lite i tryck eller?

Eller är det på slutstegssidan som det borde kompleteras?

Kanske fattas allt, med tanke på planerna?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-08 04:11

jag hade en rotel 991 nyligen och det fattas ingenting full styrning neråt, nu hägrar en 1090 samt nytt försteg (kör just nu med nån gammal pioneer multikanalare som gör sitt jobb inget annat)

men det blir väl 1090 till sidotalarna samt kanske en 208 eller 2 i basen senare

alltså pp-4 räcker lång inget snack, men som med allt så gillar jag att spåra ur helt...

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-08 04:17

I så fall så tror jag att pX4 skulle vara fullt tillräckligt och mer därtill för mina behov, jag har inte behovet att "spåra ur" utan är ute efter ett mycket gott väljud.

Dock utan begränsningar som gör en irriterad, känns viktigt om man ändå håller på med investeringar av detta slag.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-08 04:22

screen skrev:
Dock utan begränsningar som gör en irriterad, känns viktigt om man ändå håller på med investeringar av detta slag.

MVH Björn//

absolut! är det en fråga om pengar så är px mycket vettigare py ger ju bara nån db mer och frågan är hur starkt du kan spela med pi60...så px4 är nog mer än nog om man ska hålla sig på mattan

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-08 07:40

Hur vore det om man försökte pilla ihop ett par basstöd (bs) av prof-Y element? Om nu prof-x och prof-y har samma ljudmässiga egenskaper och prof-y2 kan motsvara prof-x4 ungefär så kanske även man skulle kunna göra basstöd av prof-y element istället med vissa modifikationer? Bara en dum tanke kanske...

Det var ju synd att konstruktörn försvann.

(ledsen om jag blev lite off-topic här men det är ju rätt nära rent tekniskt..) Jag skapar en egen tråd på begäran.

edit: De kräver nog rätt mycket effekt kom jag på.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-01-08 10:56

Den ständiga frågan. Behöver man basstöd eftersom ingen musik går ner till 20 Hz?Mitt empiriska svar är att jag aldrig skulle bli 100% lycklig med en anläggning utan basstöd.

Mina fronthögtalare går förvisso ner till 30 Hz men det säger ingenting. Med mina Profundus Y-2 delade vid 80 Hz får musiken en helt annan punch. Varje trumslag känns fysiskt på ett helt annat sätt. Det låter inte så annorlunda men känslan utan basstöd är "anemisk" (överdrivet men beskriver känslan).

Jag vill inte spekulera i varför det är så. En anledning till att frontarna låter anemiska kan säkert bero på att de inte är optimalt uppställda för att återge bas. Även en pIP låter ju anemisk utan korrekt uppställning. Men jag kan inte ha dem annorlunda uppställda de är placerade för att minimera resonanser och maximera stereobilden. Det är för övrigt Lindroos som placerat ut dem efter diverse mätande och räknande.Tack vare Y-2 har jag allstså större frihet att arbeta med placeringar.

Först drev jag dem med ett slutsteg på 150 W och det lät lysande bra. Sedan övergick jag till ICE 1000W och nu låter de ännu bättre. Dessutom använder jag digital rumskompensering vilket jag anser vara ett måste om man inte har basfällor som tar hand om problemen. Nackdelen med digital kompensering är att det bara låter bra i lyssningssoffan men det kan jag acceptera

Om man inte har vare sig basfällor eller digital kompensering skulle jag däremot INTE använda basstöd. Hellre avsknad av bas än kraftigt distorderad bas. Fast detta skall så klart vägas mot att basstöd även avlastar fronthögtalaren och minskar distortionen samtidigt som ljudkapaciteten ökar...
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-08 13:33

Okej, lite mera kött på benen då...

Jag har ägt p-X2 tillsammans med piP. Dunderkombination som klarade av ca 110 db vid högtalarna (vill minnas 100 db vid lyssningsplatsen, det fanns/finns en tråd om detta någonstans på faktiskt), och då var det INTE högtalarna som bottnade, utan slutsteget på 75 watt/kanal som började klippa...

Alltså 4*75w och Ino Audio CR-8 delningsfilter, och som jag förstår det så är de 75watten värda ungefär 4 ggr så mycket vid denna konfiguration så om man skall jämföra med vanlig "stereodrivning" så är det alltså som att spela med 2*300 watt...

Mao. det finns inget skäl att välja p-Y2 om man enbart är rädd för att ljudtrycket inte skall räcka till.

However, sedan har vi herr Margaux som då äger ett par Profundus-Y2 Signaturversion (!). Helt rätt i Margaux:s källare. Jag har varit där mer än en gång och det säger jag, jiddrans bra !!!

Om man jämför ett X element mot ett Y element så skall man veta att just Y elementet är vida överlägset. Bl.a. 5 cm slaglängd, ett massivt kraftigare motorsystem (magnetj*veln är stor...). Helt klart överlägsen på alla sätt och vis.

Det har dock inte hindrat att mitt Infra system bygger på just X element.

Med Infra så krävs dock Ino Audio CR-80z med Infra Modulen installerad - och det delningsfiltret kostar flis mina herrar. Och enbart med modulen så kommer man ned under 10 Hz, så utan delningsfiltret och dess Infra Modul så står de sig slätt....

Mitt förslag står således kvar: Vill du försöka få en jämn återgivning så krävs 4 moduler i ett givet rum. Om du sedan vill köpa 2Y och sedan 2Y igen, eller 4X på en och samma gång är enbart upp till dig. Jag ser inte behovet av mer än X.

Vill också slå ett slag för det Margaux nämner om viss rumskompensation på låga frekvenser. Det är svårt att få till ett rum så det inte förbättras med en digital rumskompensation. Jag har en Velodyns SMS-1 liggandes som vilken dag som helst :roll: skall testas för och se om den fungerar. Dessvärre är SMS-1 enbart i monoutförande. Vilket för övrigt inte är någon given nackdel eftersom just monoutförande är en bra sak, man fördelar musiksignalen på flera element och dist sjunker radikalt (jag har fått detta demonstrerat för mig av IÖ när jag installerade min P-X2 och piP).

Hmm... Har jag glömt något får ni fråga...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-08 14:44

Är själv sugen på pX-2 till mina carlsson, men jag vet inte om inodiskanterna är skäl nog att få köpa profondus... :wink: Studio Solutions har ju pX-2 i svart byggda av en annan snickare, men då bara i svart. Skall se om man kan få dem obehandlade.

Första som slår en när man lirar med basstöd till carlsson oa51.3 är att man vinner en del i upplösning framför bastrycket. Det känns mer avslappnat. Samma sak upplevdes när jag och Tux besökte Linköpings Inoit-skara där det lyssnades Ino i alla dess former.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-01-08 17:09

Margaux, du blandar ihop basstöd med basmoduler nu va? :wink:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-08 17:11

niklas skrev:Margaux, du blandar ihop basstöd med basmoduler nu va? :wink:

vad är skillnaden?..har man inte en basmodul(baslåda subwoofer eller vad man nu vill kalla det) till basstöd...
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-08 17:12

The_Man skrev:

vad är skillnaden?..har man inte en basmodul till basstöd...

ett basstöd från ino är inte samma sak som en basmodul

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-08 17:13

Haakan_W skrev:
The_Man skrev:

vad är skillnaden?..har man inte en basmodul till basstöd...

ett basstöd från ino är inte samma sak som en basmodul

nä det är möjligt...men om jag har basstöd från någon annan då?(det var iändå ingen förklaring på skillnaden du kom med... :wink: )
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Nästa

Återgå till Wänner af Ino