piP undermåliga på mässan?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-24 12:19

Tror det var Bamsefar som visade mätningar på pip + pX gjorda i hans rum. För att de ska gå att jämföra mätningar bör de väl vara gjorda under samma betingelser?

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-02-24 12:34

Hmm...ja men kanske det finns någon närfältsmätning eller liknande ?

IÖ kanske har några mätningar ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-24 12:54

lasselite skrev:benign? Har aldrig råkat på det ordet. Vad betyder det?

(hitta själv)
Hmm godartad ofarlig, tydligen.

Betyder i sammanhanget ofarlig/harmlös. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 14:05

guru skrev:Hmm...ja men kanske det finns någon närfältsmätning eller liknande ?

IÖ kanske har några mätningar ?

mätningar bör väl rimligen utföras utav typ opartiska såsom stereophile eller liknande om dom skall vara relevanta??

I alla fall om dom skall "jämföras" med andra "mätningar"...

Sen har ju någon (tror Ea?) efterfrågat att få låna o mäta på inogrejor .. tror mig sett detta nånstans.. Men lägger in en stor försiktig "TROR".. detta då jag inte minns riktigt .. men TROR jag sett nåt i nån tråd eller nåt nån stans tidigare.. kanske förväxlar person som talade om det som sagt...

Så Ea.. far inte i luften här om jag missminner mig nu bara.. :oops:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-24 14:11

Mayro skrev:Sen har ju någon (tror Ea?) efterfrågat att få låna o mäta på inogrejor .. tror mig sett detta nånstans.. Men lägger in en stor försiktig "TROR".. detta då jag inte minns riktigt .. men TROR jag sett nåt i nån tråd eller nåt nån stans tidigare.. kanske förväxlar person som talade om det som sagt...

Så Ea.. far inte i luften här om jag missminner mig nu bara.. :oops:
Jag efterfrågade att få KÖPA ett par piP för att kunna göra två grejjer.
1) lyssna på (eller säger man lyssna med?)
2) mäta på (dock inte i syfte att lägga ut eller offentliggöra)

Inte skulle jag fråga efter att LÅNA nått som bara (!) kostar 4000kr. :wink: Lika bra att köpa om man är intresserad. Pengar får man ju nya varje månad. :lol:

Trevlig helg på er alla!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 14:14

då mindes jag inte helt helt fel på mer än detaljerna då.. phuuu... :)

Jaha.. när får du piparna då? skall bli roligt att se dina mätningar... Du har ju en del erfarenhet ifrån bygga och mäta har man ju sett..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-24 14:17

Mayro skrev:då mindes jag inte helt helt fel på mer än detaljerna då.. phuuu... :)

Jaha.. när får du piparna då? skall bli roligt att se dina mätningar... Du har ju en del erfarenhet ifrån bygga och mäta har man ju sett..
"På mer än detaljerna"??? 8O Det är ju detaljerna som gör det!

Som jag skrev ovan skulle inte ev mätningar visas upp offentligt, Tobbe. Mätningarna var mest för min egna nyfikenhets skull.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-02-24 14:18

guru skrev:Frågan har säkert vart uppe förr men finns det några mätningar på nån av Inos alster ? Skulle vara kul och jämföra lite med sina egna byggen :)

Har mätt lite snabbt på piP för länge sen. Gjorde tonkurvemätning ganska nära rakt framifrån och det fanns inget att anmärka på, hade dock inte kalibrerad mic. (det intressanta om man skall lära sig nåt är kanske att mäta i en massa olika riktningar m.m. Nåt som jag tyvärr inte gjorde..)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 14:27

Sorry Ea.. läste för fort... :oops:

och förstår ju självklart att du inte skulle lägga ut dina resultat heller.. Så gör ju inte seriösa tillverkare om andras produkter helt självklart..

Det finns ju sådana tillverkare som beteer sig så med relativt då skumma avsikter kanske att svartmåla andra för sin egen framgångs skull..

heder åt dig Ea.. förlåt jag tog upp detta... Jag läste fort och undervärderade nog din seriositet lite samtidigt.. Väldigt klumpigt av mig Ea..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-24 15:38

Mayro skrev:Sorry Ea.. läste för fort... :oops:

och förstår ju självklart att du inte skulle lägga ut dina resultat heller.. Så gör ju inte seriösa tillverkare om andras produkter helt självklart..

Det finns ju sådana tillverkare som beteer sig så med relativt då skumma avsikter kanske att svartmåla andra för sin egen framgångs skull..

heder åt dig Ea.. förlåt jag tog upp detta... Jag läste fort och undervärderade nog din seriositet lite samtidigt.. Väldigt klumpigt av mig Ea..

Det är lugnt. Vi går vidare.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 16:01

Tack Ea för du inte blev sur..

Jag är ju bara intreserad eftersom jag sett dina tidigare mätningar där man ser du öppet visar fel o brister och fixande o nya mätanden osv öppet..

Därför då man sett hur trevligt o öppet detta görs så skulle ju det vara roligt att se denna rätt ofta omnämnda pip mätas av dig i en trevlig tråd.

Och jag kan ju inte riktigt förstå vad problemet egentligen skulle vara att visa det öppet med iö´s ok.. Han har väl inget att förlora på detta? Dom skall ju enligt alla utalanden vara maximerade och ofta även ansedda såsom avstamp mot allt som finns där ute osv...

Hmm.. Men men.. detta är ju enbart hur mina tankar går. Så detta är ju inget annat..

Men men.. Får man fråga en sak ändå :?: ..gick mätningarna bra? Du behöver ju inte visa dom självklart såvida iö nu inte säger ok vill säga..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-24 16:12

Mayro: Det är jättelätt att feltolka mätningar, jag tror att det är därför IÖ inte vill att några dylika presenteras.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 16:18

dawen skrev:Mayro: Det är jättelätt att feltolka mätningar, jag tror att det är därför IÖ inte vill att några dylika presenteras.

jaha... Men sådant utgår jag ifrån man kan kommenteras om man nu skulle mot all förmodan skulle finna dom mäta fel eller ej korrekt.. Välj form själv...

Och som sagt.. Man använder ju mätande jämt o ständigt här som skäl till utalanden om andra märken.. varvid även pip torde klara av sådant exakt som andra högtalare..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 16:52

ja mätningar vore ju kul....spela roll om dom skulle råka misstolkas? iö kan väl rätta i värsta fall....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-24 16:56

Ja, det skulle vara kul att se mätningar på Pip, det kan jag hålla med om.

Det skulle vara kul att se mätningar gjorda i rum, just därför att det är där de skall spelas.. hur det nu går till. När det gäller högtalare så tycker jag det är vanskligt med mätningar eftersom omgivningen betyder så mycket. Det är ju ytterst sällan man har ett utdämpat rum hemma...

/Magnus

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-24 17:11

Haakan_W skrev:ja mätningar vore ju kul....spela roll om dom skulle råka misstolkas? iö kan väl rätta i värsta fall....

Jag tycker att om IÖ ber om att inte några mätningar skall visas (vilket jag vill minnas att han gjort) så får man respektera det. En rättnign är nog svårt att förmedla i en så komplex fråga som detta.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 17:12

mätning i rum är ganska värdelöst eftersom alla är olika och man borde kunna se hur en högtalare (mer eller mindre iaf) kommer spela i olika rum bara man har en frifältsmätning samt rumsdimensioner

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-24 17:28

Haakan_W skrev:mätning i rum är ganska värdelöst eftersom alla är olika och man borde kunna se hur en högtalare (mer eller mindre iaf) kommer spela i olika rum bara man har en frifältsmätning samt rumsdimensioner

Min poäng...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-24 17:28

Haakan_W skrev:mätning i rum är ganska värdelöst eftersom alla är olika och man borde kunna se hur en högtalare (mer eller mindre iaf) kommer spela i olika rum bara man har en frifältsmätning samt rumsdimensioner

Min poäng...

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-02-24 17:31

Jag skulle tycka det vore intressant att se en mätning gjord av IÖ själv (jag litar fullt på hans heder och integritet) i hans egen lyssningsloge. De som varit där vet hur det ser ut och kan skapa sig en bild av hur bra det kan bli med rätt förutsättningar.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-24 17:36

Haakan_W: Det går visst att mäta på högtalare i rum, exempelvis med SIA SmaartLive.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-24 18:39

Jag tar mig friheten att låna Bamsefars bild på frekvenskurvorna för hans tidigare (?) Ino-uppsättning. piP+pX (basmoduler)+cr8 (elektroniskt delningsfilter) ska det väl röra sig om.

Bild

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-02-24 21:53

Bamsefar: Tack för dom :)

Jag tycker att om IÖ ber om att inte några mätningar skall visas (vilket jag vill minnas att han gjort) så får man respektera det.

Det är väl ett företag som säljer Pip så varför skulle man inte visa mätningar för att Iö säger det (trots att han äger företaget i fråga) ??

Tycker det är underligt att man inte visar mätningar på vissa saker när i princip hela forumet förespråkar viktigheten av mätningar.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino