lyssning och mätning på PiP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-21 18:29

Hej.
IÖ, om du förklarade i detalj hur analysen gjorts och vad grunden var till metodiken, när vi träffades så är det nog så att jag inte förstod riktigt då och har nya (konkreta)frågor nu.

Vilken betydelse har högtalarens tonkurvekorrektion i förhållande till förändringar i tonkurvan som skett i mastringsprocessen hos skivor vi lyssnar till?

Hur kommer fram till att "man man slipper höra att det är två högtalare som spelar"? Genom blindtest, vad för slags stimuli etc. Och hur definierar man detta?
Eller kan du hänvisa till någon annan källa?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-22 01:34

patrikf skrev:Hej.
IÖ, om du förklarade i detalj hur analysen gjorts och vad grunden var till metodiken, när vi träffades så är det nog så att jag inte förstod riktigt då...

Det var inte min mening att vara otydlig. :oops: Ibland hamnar jag fel, för det är ju väldigt svårt att veta vilken nivå man skall lägga sig på när man förklarar, eftersom man aldrig kan veta vilken grundkunskap som finns hos den man pratar med.

Hoppas på överseende med det, men det underlättar alltid att avbryta då, och säga till var man inte hänger med. Det är ju liksom det som är hela poängen med en dialog, den stora fördelen jämfört med att lyssna på en monolog.

...och har nya (konkreta)frågor nu.

Oki!

Vilken betydelse har högtalarens tonkurvekorrektion i förhållande till förändringar i tonkurvan som skett i mastringsprocessen hos skivor vi lyssnar till?

Försumbara, nästintill. :(

De är på så vis lite överkurs tillsammans med illa sönderskruvad musik. Men detta gäller ju alla på något sätt kvalificerade högtalare (helt utan några korrigeringar för stereosystemfel).

Se bara sådana basala egenskaper som att ha låg distorsion och rimligt rak tonkurva, redan det är ju tveksamma (menignlösa) tillgångar tillsammans med vissa fonogram. :(

Hur kommer fram till att "man man slipper höra att det är två högtalare som spelar"? Genom blindtest, vad för slags stimuli etc. Och hur definierar man detta?

Eller kan du hänvisa till någon annan källa?

Tja, det kan ju finnas många metoder man vill använda för att studera hörselns "förmåga att avslöja" stereosystemfelen. Jag har uteslutande använt mig av blinda lyssningar, och har gjort massor av både objektiva och semi-subjektiva studier.

När det gäller just den specifika korrektionen vi talar om här tidigare i tråden, så har jag använt flera olika metoder. Jag kan berätta om två av dem:

En var att försöka skilja mellan en levande stråkkvartett som spelade framför lyssnarna (som satt i ett bomullstält) och ett par högtalare som stod framför dem. Då var det väldigt tydligt att okorrigerade högtalare lät "högtalare", och var lätta att skilja från den levande stråkkvartetten¤.

Märkligt nog uppfattade inte alla, knappt någon faktiskt, skillnaderna (som vid den studien uteslutande var klangliga) som just "klangliga skillnader", utan snarare som en förmåga för högtalarna att lösas upp och försvinna till förmån för musiken.

Tonkurvemanipulationer är fantastiskt komplexa saker när de är intrikat utformade. Vrider man på en tonkontroll är det lätt att få intrycket att man vet precis hur tonkurvemanipulationer låter, men när man börjar exponera folk för mera komlicerade tonkurvejusteringar börjar saker ofta hända som man inte alls upplever som klangändringar från tonkontroller, fast det är samma sorts mekanismer det handlar om.

En annan studie (som av olika skäl# inte kunde ske i ett lyssingsrum, utan gjordes i helt ekofri miljö) var att låta folk göra helt subjektiva bedömningar av reproduktionen (utan originalmusiken närvarandra att jämföra med) med avseende på "naturlighet". Jag använde för den studien uteslutande inspelningar av akustiska instrument, och de hade registrerats med 2, 3, 4 och 6 mikrofoner, med ett antal olika tekniker (X/Y, ORTF, AB med njurar, AB med kulor, samt samma med diversa kompletternade mikrofoner ute i salen, långt isär, eller som svagt inmixade stöd i något fall).

Här var utfallet lite annorlunda och lyssnarna kunde delas in i två grupper (egentligen tre, men det blev ingen som hamnade i den tredje :wink: ), nämligen de som nästan alltid föredrog den korrigerade högtalaruppställningen, och de som ibland gjorde det och ibland inte gjorde det (tredje gruppen var de som oftast föredrog den okorrigerade högtalare). Men "föredrog" betyder här "tyckte lät mest naturligt".

Mer än hälften av lyssnarna hade en mycket stor övervikt för att välja den korrigerade högtalarna som de mest naturliga, Jag tror jag drog gränsen vid 80% för att hamna i grupp1. Minoritetsgruppen 2 röstade betydligt mera slumpmässigt, och tittade man på alla avgivna röster (20 + 20 personer alltså två lyssningstillfällen med olika männskor) så såg man faktiskt att det inte var en jämn spridning av röster, utan de delade upp sig i det två grupperna rätt tydligt.*

För att lära mig mera om hur folk var i de två grupperna (det var alltså inte två grupper under lyssnandet, utan uppdelningen skedde efteråt, på grundval av hur de hade tyckt) lät jag alla svara på några frågor och lyssna på några specifika musikexempel, och då blev det väldigt tydligt att de som föredragit korrektionen också var de som var bäst på att höra dess inverkan överhuvudtaget. De som avgav slupmässiga preferenser visade sig närmligen vid omlyssingen (som var lite annorlunda upplagd) svara olika från gång till gång, även när man körde samma exempel flera gånger. Det var även uppenbart att de som föredrog korrektionen (och som alltså var de som svarade mest konsistent dessutom) var de som även hade samstämmiga uppfattningar om de olika inspelningsmetodernas egenskaper!

Skall man jämföra de inspelningstekniker som testades kan man väl säga att det inte var så stora skillnader som jag trott från början, men då skall man också veta att den korrektion jag använde var avpassad för att till hälften kompensera de stereosystem som uppstår när man kodar med amplitudskillnadsteknik (X/Y eller panorerad multimono exempelvis) och till hälften de som uppstår när man kodar med tidsskilnadsteknik (A-B av olika typ). De båda korrektionerna blir förresten sinsemellan vädligt lika varandra, så det hade nog inte gjort någon större skillnad om en ren amplitud- eller tids-korrektion hade gjorts.

Var det någon inspelningsteknik som visade sig få den "duktiga" gruppen att svara en aning mindre konsekvent, så var det de med stödmikrofoner. Jag förmodar att det berodde på att man med sådana lätt färgar alla ljud med kamfiltereffekter (det blir så när ljud från två skilda delar av ett rum tvingas ihop under mixingen, till en kanal), och mycket av korrektionerna blir då meningslösa när kamfiltereffekternas klangfel är så mycket större. Det skall dock nämnas att även med dessa inspelningar föredrogs den korrigerade inställningen klart oftare av den "duktiga" gruppen.

Om jag minns rätt var den "duktiga" gruppen 24 personer av de sammanlagt 40.

Det skall nämnas också, att alla de mikrofoner som användes för inspelningarna var valda för att ha en så neutral naturlig klang som möjligt, och i de flera fall (de inte var tillräckligt bra naturligt) så eq:ades de så det blev tillräckligt raka för att inte dominera klangfelen. Dessa manövrer avgjordes helt med hjälp av mätinstrument. Det går juinte att lyssna objektivt på en mikofon utan att ha en högtlare att lyssna genom, och skall den isåfall ha korrektion eller inte? Ja det beror ju på vad man vill bevisa. :wink:

Allvarligt talat: Att välja en subjektiv metod för eq av mikrofonerna hade varit helt ovetenskapligt, och fördärvat hela syftet med experimentet.

Nåväl, korrektionen i verkligheten kan tyvärr inte byggas upp som den i experimentet använda (fat det hade gjort allt mycket lättare), utan den måste skapas akustiskt av högtalarna själva, eftersom det är en del av den rumsliga återskapningsmatrisen. Denna kan inte arbeta i den paackade världen, alltså i den tvådimensinella stereoinformationens kod-nivå, utan denna funktion måste sitta "en bit fram" i dekodern, där olika strålingsriktningar redan har separaterats och optimerats för varje utstrålningsritning för sig.

Högtalare är knepiga grejor...

Morgan har nog rätt, och kanske fel. Rätt i att det kan bli rätt många band på ett sådant där verk om högtalarkonstruktion 8) , men fel om han tror att jag någonsin kommer att få kraft och inspiration att skriva boken. :(

Vh, iö

- - - - -

¤Det bör nämnas att denna studie mot levande musikinstrument, gjordes senare än den semi-subjektiva studien. De högtalare som anändes vid jämförelsen mot kvartetten var mera avanserade, och hade korrektionen inbyggd natruligt (akustiskt), och när den kopplades bort så var det faktiskt egentligen en antikorrigernade funktion som kopplades in, det vill säga som rätade ut tonkurvan på högtalarna. I ett mera odämpat rum än det som användes hade det kunnat vara ett signifikant tillkortkommande, men här spelade det mindre roll.

Det kan även nämnas att högtalarna och stråkkvartetten inte spelade uder identiska betingelser, såtillvida att när stråkkvartetten spelade så var väggen i den rikningen borttagen (annars hade den ju varit i vägen). När högtalarna spelade fanns framväggen dock där på plats bakom högtalarna. Det var i princip samma upptällning som jag någon månad senare använde för att undersöka hur bra det går att återge musik om man får ta till flera kanaler, eller rättare sagt, försökte skaffa mig ett svar på hur många kanaler det egentligen behövdes för att återge musik + rum (!) så noga att lyssnarna i tältet gissade fel på vad som var levande musik och vad som var återgiven (och då var det alltså inte bara ljudbilden som skulle återges, utan hela rummet runt lyssnarna). Sju kanaler och tolv högtalare blev det, men det är en helt annan historia...

#Främst beroende att korrektionen i dessa högtalare gjordes helt elektroniskt, med en special-eq, före effektförstärkare. En sådan lösning ger ju, med högtalarna använda i ett verkligt lyssningsrum med lite reflexioner från väggarna, samma klangförändring på de reflekterade ljuden vilket inte är avsett. Dessa ljud kommer ju helt naturligt att få jämnt och fint fördelade infallsvinklar mot ytteröronen, och bör inte korrigeras ytterligare.

*Att uppdelningen i två grupper var så tydlig har jag inte lyckats förklara på ett riktigt tillfredsställande sätt, men jag gjorde om testen ett par år senare med en mindre grupp, och fick precis samma resultat.

Den enda förklaring jag kan tänka mig kan vara att "förmåga att kunna anlysera och förstå det man hör", är något som kanske kommer som en aha-effekt. Ena dagen har man den inte, men plötsligt så...

Jag har nämligen upplevt det väldigt många gånger genom åren, att nya lyssnare i gruppen var signifikant mera lågpresterande statistiskt, än de som varit i gruppen länge, och påfallande ofta växlade lyssnare från att vara osäkra och inte ha några bestämda uppfattningar, till att plötsligt sätta långa korrekta serier med stor lätthet, rätt plötsligt, efter en tid, även när det lyssnades på rätt subtila små förändringar. Det kunde ta mellan tre dagar och några månader från person till person.

Vissa blev förstås aldrig bättre, och vissa var fantastiskt duktiga lyssnare direkt, men de som uppvisade "växande förmåga" gjorde det sällan genom att sakta sakta bli bättre för varje vecka.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-06-22 02:55

Först och främst: Förlåt PatrikF för kidnappningen av tråden med en massa OT. Jag ber om ursäkt. Ha tålamod en stund så får du tillbaka din tråd ;)

IngOehman skrev:Morgan har nog rätt, och kanske fel. Rätt i att det kan bli rätt många band på ett sådant där verk om högtalarkonstruktion 8) , men fel om han tror att jag någonsin kommer att få kraft och inspiration att skriva boken. :(

Då får man väl hänfalla till tiggeri och subtil manipulation då... Here goes:

Ingvar: Visst är det roligare med en ren Klass AB-konstruktion på >2*500 W - men kan den konstrueras så att den kan säljas för 10 000? Morello, kan du det?

Morello: Svaret blir nog tyvärr : Nej. Dessutom finns inte någon direkt anledning att kränga ett steg för 10 lax

Ingvar: Klart det finns en anledning: Att göra folk glada! När man gör någon glad så sprider det sig. Dom gör andra glada. Om 120 år är vi alla döda, men det man har gjort gott kommer att finnas kvar, i någon form.

Så till min egen argumentation: Få saker gör väl folk så glada som verkligt väl återgiven musik? I alla fall folk som oss. Och andra som inte är som oss kanske bara inte har upptäckt vilken källa till njutning det kan vara.

Vad hindrar god återgivning hemma hos var och en som tycker det är viktigt med god återgivning? Är det främst en resursfråga, eller främst en kunskapsfråga? Jag tror på det senare. Folk spenderar hundratusentals kronor på att jaga välljud, men blir ständigt felinformerade av hifi-journalister som är så okunniga när det kommer till återgivnings-teori, psykoakustik och grundläggande rumsakustik och så oreflekterade när det gäller testmetodik och placebo/nocebo-effekter att de enbart kan ställa till med mer intellektuell oreda. De hamnar i händerna på handlarna och producenterna med sitt säljsnack, som inte sällan gör priset till en teknisk parameter och framhåller rena galenskaper som sale-points (legato link...) Och de hamnar i händerna på rena bondfångare, som lurar i dem att ormoljeprodukter förbättrar ljudet.

Nu finns förvisso MoLT som en liten motpol till allt detta. Men det är, just som Mårten och jag påtalar, svårt att skaffa sig en god överblick och god insikt i de komplicerande och sammanflätade kunskapsfälten genom spridda tidningsartiklar. Jag hade tjatat på någon annan, om jag trodde att det fanns någon annan som kunde göra jobbet hälften så bra som du. Det behövs en serie bottenlärda artiklar - i princip en sammanfattning av hur Ingvar Öhman tänker kring ljudåtergivning, stereosystemet, rumsakustik, högtalarkonstruktion etc.

Tänk så mycket glädje det kunde sprida! Tänk om vi kunde börja distribuera en sådan bok (serie) bland medlemmarna här på detta forum och inom LTS, och om den fick spridning bland en större publik därigenom. En engelsk översättning. Ökad medvetenhet. Fler F/E-tester och mer förnuftsbaserat tänkande och välgjord empirisk undersökning bland hifi-journalister och hifi-tillverkare?
IngOehman skrev:Om 120 år är vi alla döda, men det man har gjort gott kommer att finnas kvar, i någon form.
Du har så väldigt mycket mer att ge - det är bara det jag vill säga. Med dina högtalare och artiklar i MoLT kan du glädja hundratals eller tusentals. Men med ett par böcker kan du glädja hundrafalt fler - på lite sikt.
Senast redigerad av Morgan 2006-06-22 11:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-22 10:35

Alltså en sådan bok (eller böcker) skulle verkligen vara hur intressant som
helst.

Frågan är bara vill eller har Ingvar lust att sätta sig ner en lång tid för att
skriva en sådan bok?

Finns säkert mycket mer roliga saker att hitta på :D

En fråga till, vem skulle förse tomten som skriver boken med föda medan
boken blir skriven?
Jobba parallellt med bokskrivande tror jag inte det finns tillräckligt många
timmar på dygnet för... I alla fall inte för denna tomten.
Inkomst måste man ju ha.

Hade jag haft de ekonomiska resurserna för att finansiera en sådan bok
hade jag inte tvekat till det, men det har jag tyvärr inte.

Men folk på faktiskt kanske är beredda att skramla?

Sen är ju fortfarande frågan om IÖ är villig att ta det valet...

Bara att fråga:
Ingvar om du får 1,5 mille sätter du dig ner i några år och skriver då?

:D

Jag tror fortfarande svaret kommer bli nej
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-22 11:08

Kanske bättre med en spökskrivare då? Någon som samlar ihop vad som redan skrivits/spelats in, sätter ihop det och ställer frågor efterhand för att fylla i luckorna... och så får IÖ läsa och rätta grodorna som säkert uppstår då.

Sen hoppas jag att det finns någon/några lärjunge/ar som blir upplärda i IÖs tänk... det vore ju en stor katastrof om det skulle hända IÖ något och den stora mängden kunskap skulle gå förlorad för mänskligheten. Det är säkert inte så lätt att göra reverse engineering på pi60s och dess ingående delar fullt ut.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-22 12:44

Jag tror inte heller att det är Ingenjörn som skall skriva en eventuell bok. Kanske författaren till En "liten" intervju med Ingenjör Öhman.

Det är ju en bra början, i alla fall. :)

PS Alltså paa.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-06-22 14:40

Almen skrev:Jag tror inte heller att det är Ingenjörn som skall skriva en eventuell bok. Kanske författaren till En "liten" intervju med Ingenjör Öhman.

Det är ju en bra början, i alla fall. :)

PS Alltså paa.

Med all respekt för Per Arne (paa), så tycker jag att det är en ren fröjd att läsa när Ingvar skriver. Det är attityd, kaxighet, jävlaranamma, kombinerat med en omsorgsfullhet i formuleringarna (oftast) som tilltalar mig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-22 15:47

Morgan skrev:Med all respekt för Per Arne (paa), så tycker jag att det är en ren fröjd att läsa när Ingvar skriver. Det är attityd, kaxighet, jävlaranamma, kombinerat med en omsorgsfullhet i formuleringarna (oftast) som tilltalar mig.

Med all respekt för Ingenjörn (tillika för dig, Morgan (och för alla andra som kan tänkas beröras av resonemanget)) så har det inte med att göra huruvida han bör skriva en bok eller ej. Hans sätt att uttrycka sig skulle kunna komma fram även med en annan författare, vilket med all önskvärd tydlighet kommer fram i paa:s intervju med honom.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-22 16:08

Almen skrev:
Morgan skrev:Med all respekt för Per Arne (paa), så tycker jag att det är en ren fröjd att läsa när Ingvar skriver. Det är attityd, kaxighet, jävlaranamma, kombinerat med en omsorgsfullhet i formuleringarna (oftast) som tilltalar mig.

Med all respekt för Ingenjörn (tillika för dig, Morgan (och för alla andra som kan tänkas beröras av resonemanget)) så har det inte med att göra huruvida han bör skriva en bok eller ej. Hans sätt att uttrycka sig skulle kunna komma fram även med en annan författare, vilket med all önskvärd tydlighet kommer fram i paa:s intervju med honom.

Intervjun var faktiskt gjord via email, jojjad fram och tillbaka ett otal gånger. Svaren har alltså iö skrivit ordagrannt själv. Tanken var ju att få texten så oförvanskad som möjligt.
Iden till intervjun, och de flesta frågor kom från mig, men några följdfrågor kom till genom att i.ö tyckte att; "här borde du fråga så här".
En hel bok på detta sätt verkar närmast ogörligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-22 16:10

paa skrev:--snip--
En hel bok på detta sätt verkar närmast ogörligt.

Just nu hävdar GMail att jag har en inkorg som skall rymma 2736 MB. Låter som om det kan funka...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-22 16:14

Tjaa, jag tänkte bara att eftersom iö inte vill skriva en bok så kanske det är bättre att peppa någon annan att göra det. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-22 16:16

Men vem är författaren i en intervju, den som intervjuar (ställer frågorna) eller den som intervjuas (svarar på dem)?

Tycker nog att det är båda, även om "huvudäran" för att styra saker till intressanta ämnen, förstås måste gå till den som intervjuvar. Det är ju lätt att se, att det är väldigt olika innehåll på den intervju som Ken Kantor gjorde och på den som PAA gjorde. Fast jag svarade på frågorna båda gångerna.

Vh, iö

- - - - -

PS. Fasiken vad ni är snälla, jag blir verkligen varm i hjärtat när jag läser det. Men jag låter mig inte manipuleras med så enkla medel! :wink:

Saken är ju den att man har ändligt med tid, och varje prioritering är samtidigt en nedprioritering.

Jag köper Morgans argumentation till 100% (och gläder mig åt hans ogrammatikaliteter 8O minst två ser jag :wink: ) men måste i retur säga, att det är just det som han säger som gör att jag gör det prioriteringar som jag gör.

Det kan dock mycket väl vara så att jag är omdömeslös eller har fel värderingar och isåfall får vi väl se om jag upptäcker det, och ändrar mig. Jag är inte omöjligt, jag vill ju inte "ha haft rätt" utan jag vill göra rätt i varje situation. Omvärderar jag mina val och åsikter, så ändrar jag mig på momangen. Vill absolut inte bli knuten till något som jag inte tror på (längre).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-22 16:41

IÖ, visst har jag överseende för att du inte kunde kunde veta vilken låg grundkunskap jag har så att du hade kunnat anpassa nivån därefter. Det är inte säkert att det hade hjälpt att sänka nivån ändå, för jag brukar behöva lite tid på mig innan informationen sjunker in.
Tack för svaren i allafall. Jag förstår att experimenten måste ha tagit enormt mycket tid och resurser och i anspråk med stråkkvartetter och demonterbara väggar mm :) !
Hursomhelst har jag några till frågor...

I fallet med stråkkvartetten VS högtalare:
Hur gick uppspelningen genom högtalarna till? Var det ett förinspelat stycke?
Varför valdes just en stråkkvartett som stimuli?
Hur ser du på detta experiments yttre validitet (för normal hemanvändning med CD köpta i affär tex)?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-22 18:06

Patrikf,
det här är min reflektion över det sista du frågar efter:
"Hur ser du på detta experiments yttre validitet (för normal hemanvändning med CD köpta i affär tex)?"

Med vilken filosofi skall man konstruera en högtalare?

Jag har den uppfattningen att man skall bygga en högtalare för att neutralt kunna återge de frekvenser som den är avsedd att hantera. Så flummigt beskrivet det nu kan låta.

Tyvärr är ju flertalet komersiella högtalare inte byggda på det sättet, och tyvärr har de flesta som köper musik radio(o)ljudet som jämförande objekt. Alltså är producenterna/skivbolagen så snälla att de anpassar utgivningarna till ofullkomliga högtalare. Det i sin tur gör att ju bättre högtalare man har ju mer olikt ursprungsljudet kan det bli... knepig sak det där.

Just det här har diskuterats tidigare och jag tycker inte man kan klandra en tillverkare, vem det än är som använder högdynamiskt innehåll med brett frekvensregister för att åstakomma en högtalare som återger musikåtergivningen på ett sätt som skall lika orginalet så mycket som möjligt. Det är ju en sund metod, förutsatt att inspelningstekniken för att skapa jämförelsematerialet med är erfoderligt för uppgiften.

Istället borde man fråga sig hur andra högtalartillverkare gör och vilka kriterier de använder sig av...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-22 20:57

patrikf skrev:IÖ, visst har jag överseende för att du inte kunde kunde veta vilken låg grundkunskap jag har så att du hade kunnat anpassa nivån därefter.

Jag menade inte att klaga på din kunskapsnivå, ville bara berätta att jag "kör på" när jag förklarar på tu man hand, och då utgår jag ifrån att jag får frågor tillbaka om något av det jag säger inte är begipligt för den jag talar till.

Det är ju lite av poängen med dialoger - att man får återkoppling och kan optimera överförseln av information (om man får någon återkoppling alltså...).

Din kunskapsnivå har jag uppfattat som klart högre än genomsnittet av människor, när det gäller högtalarfysik, så vad jag ville tydliggöra var bara att jag inte fick någon feedback, och då är det ju lätt att tro att det man sagt gått fram.

Jag brukar ju inte köra med feed forward (ställa kontrollfrågor för att för säkerhets skull kolla att det jag säger går fram, om jag inte får några frågor tillbaka) när jag för en dialog med någon sådär lite avslappat. 8)

Jag är dock medveten om att det finns dom som lyssnar och nickar, utan att fråga även om det man säger är rena grekiskan. Det finns helt enkelt många olika ider om hur en dialog skall gå till, och jag kan tänka mig att jag för många är lite konstig när jag förväntar mig att få veta om det jag säger förstås av den som lyssnar.

Men för mig är det självklart att man skall ställa frågor om någon säger saker som man inte hänger med på. För sin egen skull bör man ju göra det. Att lyssna på någon som pratar ett språk man inte begriper är ju ett slöseri på bådas tid, även den som lyssnar.

Med en skolklass ställer jag självklart alltid kontrollfrågor, för även om man får många kloka frågor tillbaka är det ju inget tecken på att alla förstår. Jag brukar faktiskt alltid med jämna mellanrum be alla som har några frågor att ställa dem när jag håller föredrag. Att folk kan vara blyga i en klass (rädda att visa att de inte förstår) är ju begripligare än på tu man hand mellan vuxna människor som ju brukar vara bättre att stå för sina kunskapsluckor än barn.

Så ser jag på det. Men jag påstår inte att jag har rätt.

När någon säger att jag har fel, och att man absolut inte kan utgå ifrån att den som lyssnar förstår bara för att han eller hon nickar, så accepterar jag självklart att detta är en uppfattning, och ber om ursäkt för att jag inte förmådde lägga mig på rätt nivå. Vill dock påpeka att det inte är så lätt att göra det alla gånger.

Det är inte säkert att det hade hjälpt att sänka nivån ändå, för jag brukar behöva lite tid på mig innan informationen sjunker in.

Jo, så kan det ju ofta vara, men det kan gå snabbare om man ställer de frågor som behövs, så att man inte behöver gissa om vad jag menat sedan när man sitter för sig själv om "låter det sjunka in". :wink:

Det är ju dessutom nästan omöjligt att komma ihåg vad någon har sagt, om man inte förstod det. Även det är ett argument för att ställa frågor.

Frågan som koncept är en fantastik uppfinning!
Näst själva språket, kanske den bästa av alla!?

Tack för svaren i allafall. Jag förstår att experimenten måste ha tagit enormt mycket tid och resurser och i anspråk med stråkkvartetter och demonterbara väggar mm :) !

Ja, totalt sätt höll jag ju på i 11 år, 12 om man inkluderar framtagandet av den ursprungliga versionen av pi60. Just denna studie tog dock bara ett par veckor.

Hursomhelst har jag några till frågor...

I fallet med stråkkvartetten VS högtalare:
Hur gick uppspelningen genom högtalarna till? Var det ett förinspelat stycke?

Uppspelningen var ett förinspelat stycke, som jag hade gjort av samma stråkkvartett på samma ställe (fast då var förstås inte rummet runt lyssnarna där alls. Bara det bakom och runt stråkkvartetten.)

Kan nämna att jag sett till att det fanns 12 versioner (!) av satsen förinspelad dessutom, för att jag inte skulle behöva spela samma två gånger i rad tätt, så att identifikaion skulle ha varit möjlig genom att man vet att två identiska framförande måste vara förinspelade.

Varför valdes just en stråkkvartett som stimuli?

Därför att det är en oerhört svår signal att återge. Det är fantastiskt dynamiskt och oerhört komplext och vidsträckt klangligt. Skall man vara noga var det dock en stråkkvartett + en virveltrumma, men såhär retrospektivt kan jag säga att trumman var så lätt att återge illusoriskt att den lika gärna hade kunnat utgå.

Kan även nämna att många andra instrument provades, men att de flesta var så lätta att återge att det inte var meningsfullt att använda dem för denna studie.

Att återge en symfonisk bastrumma (grand casa) är inte så lätt dock, men svårigheten med en sådan har inget med sterosystemfelen att göra, utan beror på andra egenskaper som är svåra att tillfredsställa med högtalare. Så för denna studie var det inte aktuellt med någon bastrumma. Har dock använt grand casa flera gånger för att kartlägga hur man bör hantera basområdet bäst, men det är en helt annan historia.

I denna studie hade det bara varit ett potentiellt problem, eftersom det hade inneburit ett altrenativt sätt att avgöra skillnad mellan live och återgivet, som alltså gjort att de blivit svårare att bedöma verkan av de klangliga stereosystemkorrektionerna (som bara är aktiva över 600 Hz).

Andra intressanta instrument som kan vara svåra att återge är exempelvis flyglar, och sådana där träpinnar som man slår ihop! En flygel är svår främst för att det är så svårt att fånga en så stor ljudkälla helt perfekt. Det blir lättare och lättare ju större lokal man spelar in den i, och vid detta experiment var det rätt litet.

Träpinnar är svåra för de kräver oerhörda förstärkareffekter, och tillika dynamiska effekthanteringskapaciteter från högtalarna. Att ha tillgång till 2 * 2000 W är inte fel.

Alla de andra instrument vi provade men valde bort, valdes bort av det enkal skälet att de var alldeles för lätta att återge. Man vill ju testa med det svåraste man kan hitta för att maximera validiteten av experimentet.

Hur ser du på detta experiments yttre validitet (för normal hemanvändning med CD köpta i affär tex)?

Det beror ju på vilka CD vi talar om det...

Metoden har ju till syfte att undersöka vilka egenskaper som måste vara tillstädes hos högtalarsystemet för att man skall kunna återge musik med det, så bra så att det är svårt att skilja återgiven musik från verklig.

Man kan alltså säga att syftet med studien var ju att objektivisera alla de saker som spelar in på återgivningskvaliteten, så att man som lyssnare skall slippa bara "lyssna och tycka" något om någonting man omöjligen kan veta hur det skall låta (alltså 99% av alla CD som finns att köpa).

Felen på de fonogram som går att köpa är svårdefinierade, av flera skäl:

1. De kan bero på att produktionen är gjord i ett kontrollrum med undermålig lyssning, vilket betyder att produktionen hade låtit olika beroende på i vilken studio den gjorts, eller med andra ord: Produktinen speglar inte producentens visioner, utan hans (eller hennes) visioner filtrerade genom lyssningssystemets invers.

2. Det kan bero på att skivan mastrats efter det att den är färdigmixad, det vill säga har försetts med dynamikstympning och klangliga färgningar (och distorsion) efter det att de konstnärligt skapande har godkänt produktionen.

3. Det kan bero på att de som gjort produktionen inte kunna nå det resultat de ville, på grund av att deras ljudvisioner inte "fick plats" i den lyssning som stod till buds.

Alla dessa problem är sådana som gör korrektionerna till alltmera meningslös överkurs utan egentligt värde. Felen jag räknar upp är ju i regel så oerhört mycket större än korrektionen att den senares påverkan är försumbar försumbar i sammanhanget.

Men - utöver detta finns det ju en förfärlig massa saker som är "karaktärer" som man kan inkludera på en inspelning. Karaktärer som är en del av produktionen, men som inte är varken "felaktigheter" eller "en återbild av hur något låtit i verkligheten".

Denna sistnämnda kategori ljud kan helt tillgodogöra sig korrektionerna, eftersom deras (korrektionernas) syfte är att låta ljud (verkliga eller skapade syntetiskt) få återges med hjälp av fantomprojektion utan att koloreras av det. :P

Slutsats: För den som inte är intresserad av objektiv återgivningkvalitet, utan bara vill subjektivt optimera "upplevt ljud" från den egna anläggningen, när ett urval av CD med varierande kvaltet spelas, är nog just den metoden#, den enda man behöver ägna sig åt.

#Att spela CD, lyssna och tycka. Det man föredrar bör man välja (men förstås undvika att påstå att återgivningen är bättre bara för att man tycker om det man hör).

Jag (och många med mig) ser dock musikanläggningen mera som en apparatur med vars hjälp man kan resa i tiden och rummet - en tidsmaskin och en teleporter för akustiska händelser! :P

Då är inte huvudsyftet för anläggningen att "vara trevlig" eller att motsvara ett ideal man tror sig ha om hur något "skall" låta - utan apparaturen skall istället förutsättningslöst berätta något (gärna spännade) om hur något faktikt är eller har varit! Ofta något som man inte har en aning om i förväg - ljud som vida kan övertiga ens föreställningsvärld. :P 8O :o

Man kan då se detta som att anläggningens uppgift är att berätta något om ursprungshändelsen :P , men då inkluderar man förstås även inspelningskedjan, som det måste ställas samma krav på, som på avspelningen. :o

Under alla förutsättningar kommer en optimal (hypotetisk) anläggning alltid att berätta om fonogrammet :P - hur illa detta än motsvarar originalet! :? (Om det alls finns något original.)

Och nu kommer det märkliga: Jag personligen föredrar nästan undantagslöst* att lyssna på även de allra förfärligste inspelningarna så väl återgivna som möjligt! Inte av principskäl alltså, utan för att det är mera njutbart! :o

Min erfarenhet är att det är ytterst ovanligt att en färgad och illa ljudande inspelning kan fås att låta signifikant bättre genom att färgas ännu mera. Men det finns förstås undantag.

Jag har funnit att undantagen är så sällsynta att det är helt ointressant för mig att sträva efter att skaffa mig en anläggning som färgar "kompenserande", på bekostnad av förmågan att återge det bästa så bra som möjligt. Knappar att trycka in för att införa tillfälliga färgningar har jag ingenting emot dock, bara de går att trycka ut igen. 8)

Någon annan kan givetvis se på det på ett annat sätt - jag har träffat många som sagt att de "struntar fullständigt i om återgivningen är bra eller dålig", de vill bara att det skall "låta bra". Jag har funnit att de flesta av dessa människor rätt snabbt kapitulerar, när de blir varse hur bra en bra återgivning faktiskt låter! :o

Tror därför att inställningen "bra återgivning är ointressant" ofta beror på en övertygelse (varifrån den kommer vet jag inte, men den verkar illa spridd i vissa kretser) om att en bra återgivning måste låta kallt, stelt och ointressant. 8O
Därför slår man tanken på en god återgivning ifrån sig - för något sådant vet man ju att man inte vill ha! :x

Och detta trots att det i själva verket är precis tvärtom: Få saker låter så levande, varma, rika och härliga som levande musik, och god återgiven dito! :P

Det är i varje fall min uppfattning. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-22 22:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-22 21:45

IngOehman skrev:PS. Fasiken vad ni är snälla, jag blir verkligen varm i hjärtat när jag läser det. Men jag låter mig inte manipuleras med så enkla medel! :wink:

Nehepp, men är det bättre om vi tillgriper svårare medel såsom godhjärtad djävlighet? Fejktrollande o d. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-22 22:10

Ok, jag ändrar mig:

Jag låter mig inte manipuleras.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-22 22:18

Bra förtydligande! Gör livet lättare för alla. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-24 10:43

Hej.
Jag tackar återigen för de väldigt uttömmande och bra svaren!

IÖ skrev:
Man kan då se detta som att anläggningens uppgift är att berätta något om ursprungshändelsen Razz , men då inkluderar man förstås även inspelningskedjan, som det måste ställas samma krav på, som på avspelningen. Surprised

Under alla förutsättningar kommer en optimal (hypotetisk) anläggning alltid att berätta om fonogrammet Razz - hur illa detta än motsvarar originalet! Confused (Om det alls finns något original.)

Detta håller jag verkligen med om. Och det är en av anledningarna till att jag "bråkar" med dig :) . Hur stor andel av fonogrammen på marknader anser du vara oförvanskande jämtemot ursprungshändelsen, och vad tror du om framtiden?
Själv är jag pessimist(realist tycker jag) och tror att "oförvanskande fonogram" verkligen är en marginell företeelse. Därav att jag tycker att man måste vara återhållsam med att kalla en högtalare för "tidsmaskin" och dyligt.

IÖ skrev:
Uppspelningen var ett förinspelat stycke, som jag hade gjort av samma stråkkvartett på samma ställe (fast då var förstås inte rummet runt lyssnarna där alls. Bara det bakom och runt stråkkvartetten.)

Detta kan ju visa att högtalarna klarar av att bli omöjliga att skilja från en "verklig händelse". Men hur mycket kan man generalisera utifrån just denna(din) inspelning?

IÖ skrev:
Man vill ju testa med det svåraste man kan hitta för att maximera validiteten av experimentet.

Instämmer :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-24 11:57

IÖ skrev:
Trots att jag spelade ett antal låtar med musik jag hade med mig, frågade du inte vad jag tyckte om hur det lät hos dig, inte minsta undring verkade du ha. Det måste väl betyda att du inte är intresserad av vad jag tyckte, eller är du för blyg för att fråga bara?)

Jag ber om ursäkt för att lag inte läste detta. Jag har för mig att jag sade i telefon att jag var intresserad av ditt omdöme.
Jag är självklart intresserad av vad du tycker, det var ju därför jag ville att du skulle komma hem till mig! Det är främst diskanten JAG är nyfiken på att höra ditt omdöme om eftersom jag inte tror att det är så många i "hifisammanhang" som har hört på den.
Men ett omdöme om helheten är också kul att höra, även om jag inte gör anspråk på att det är min "referens"
Om du känner för att skriva nåt vore det kul, men jag skulle önska att du skrev i min medlemspresentation eller nåt då :) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-24 13:08

patrikf skrev:Hej.
Jag tackar återigen för de väldigt uttömmande och bra svaren!

IÖ skrev:
Man kan då se detta som att anläggningens uppgift är att berätta något om ursprungshändelsen Razz , men då inkluderar man förstås även inspelningskedjan, som det måste ställas samma krav på, som på avspelningen. Surprised

Under alla förutsättningar kommer en optimal (hypotetisk) anläggning alltid att berätta om fonogrammet Razz - hur illa detta än motsvarar originalet! Confused (Om det alls finns något original.)

Detta håller jag verkligen med om. Och det är en av anledningarna till att jag "bråkar" med dig :) . Hur stor andel av fonogrammen på marknader anser du vara oförvanskande jämtemot ursprungshändelsen, och vad tror du om framtiden?

Svår fråga att svara på onekligen, eftersom det handlar om "grader av kvalitet", och inte en absolut övergång mellan kvalitet och frånvaro av kvalitet. om man ändrar gränsen från "oförvanskad", till "tillfredsställande oförvanskad" blir det lättare att avge en uppfattning om andel.

Till råga på allt är det ju en genreberoende fråga, och man kan även fråga sig om man skall inkludera de fonogram som är "producerade och vars innehåll motsvarar producerntens visioner", eller om det bara gäller fonogram med en helt akustisk ursprungshändelse...

Om jag räknar in alla dessa saker så blir det i bästa fall några procent, men som sagt - även när inte inspelningen är så bra att den kan sägas vara trogen en vision eller händelse, kan den fortfarande vara mycket trevlig att lyssna på, och det kan vara en extr poäng att ha en uppspelning som gör att man upplever att man kan "förstå sig på" vad som har hänt med fonogrammet under produktionen, utanför producents och musikers kontroll.

Vad jag menar med detta är att även om man skulle ha önskat att vissa poduktioner hade låtit lite eller mycket annorlunda på ett eller flera sätt, kan det kan vara kul att kunna höra hur kompressiorerna arbetar, eller vilka mikrofoner som har använts, med mera.

Själv är jag pessimist(realist tycker jag) och tror att "oförvanskande fonogram" verkligen är en marginell företeelse. Därav att jag tycker att man måste vara återhållsam med att kalla en högtalare för "tidsmaskin" och dyligt.

Jag håller med om det förstnämnda, men när det gäller den andra halvan har jag väl berättat mest om ambitioner och drömmar? Och dessutom aldrig avsett att tala om just (och bara) högtalarna, utan om "musikanläggningen". Har jag uttryckt mig illa tar jag tillbaka. Hr jag kallat "en högtalare" för en tidsmaskin är de ett misstag från min sida.

Men, varje del i anläggningen måste naturligtvis tillgodose kraven, för att anläggningen som helthet skall medge att en "akustisk förflyttning av lyssnren" i tiden och rummet skall kunna ske. Men en enskildhet i anläggningen "är" inte tidsmaskinen, varken mattan man har på golvet, laserpickupen i CD-spelarnen, strömförsörjningen i slutsteget eller högtalarna. Det är summan av alla delar som kan utgöra en tidsmaskin och teleporter, om allt är gott (och det är det som är min ambition att det skall vara, eller rättare sagt kunna vara, när ett fonogram skapat med samma ambitioner läggs i CD-spelaren eller vilken avspelningsmaskin som nu används).

IÖ skrev:

Detta kan ju visa att högtalarna klarar av att bli omöjliga att skilja från en "verklig händelse". Men hur mycket kan man generalisera utifrån just denna(din) inspelning?

Ingen aning. Så mycket man vill? :wink:

Det beror ju på vad det är man vill projicera för något på studiens resultat. Alla generaliseringar som är sanna kan man göra, sådana som inte är det, bör man undvika. 8)

Jag tycker aldrig man skall generalisera förutsättningslöst om något, någonsin (det är kanske sådant som brukar kallas att generalisera, och menar man det är jag helt emot generaliseringar). Ett resultat från ett experiment är alltid vad det är, aldrig något annat.

Det som experimentet visar är ju vilken transparens själva stereosystemet har (om tillräckligt bra grunkor används i alla led) så länge man begränsar ambitionerna till att kunna återge en frontal ljudhändelse så bra att man kan ta fel som lyssnare.

Det visar alltså en tvåkanalskedjas potential. Ingenting annat. Studien kan bara projiceras på en sak, och det är på vår hörsel. Det är ju hörsenls tolerans mot stereosystemfelen som undersökts, inte några apparater. Dock möjligheterna att kompensera bort vissa av stereosystemfelen.

För mig var detta det enda jag ville få svar på, med hjälp av denna studie.

Verkligheten vad avser kvaliteten på förefintliga fonogram är ju bekant, men utan att göra studien tyckte jag inte jag kunde avgöra om jakten på en optimal kedja ens var ett meningfullt arbete. Jag ville veta om det fanns "ett mål värt att nå på andra sidan av allt slitet för att komma dit".

Nu när jag tycker mig veta (att möjligheterna är svindlande goda) tycker jag att det är väldigt viktigt att arbeta för att fonogramkvaliteten skall öka! :P

(En kraftig Lobbying mot mastringsprocessandet är kanske det viktigaste, men en annan framkomlig väg är att arbeta fram en internationella standard avseende utstryrningsregler för saker som skall sändas på radiomediet, således att intresset för att komprimera sönder musik kan minska på naturlig väg. Det är ju näppeligen poängfullt att komprimera saker om endast den försunkade ljudkvaliteten blir resultatet. En grupp som arbetar med dessa frågor har satts samma helt nyligen, så jag känner ett visst hopp i varje fall.)

Men egentligen tycker jag inte att procentsatser (bra kontra dåliga fonogram) är viktiga, utan det intressanta är att det finns "tillräckligt många" fonogram räknat i antal, som är så bra att det skall vara värt besväret att göra sin anläggning transparentare. Det gäller ju faktiskt inte bara ljudkvalitet, utan i lika hög att man skall gilla musiken. Jag struntar ju i hur många procent av marknadens fonogram som jag gillar musiken på, det är hur många fonogram jag kan hitta som jag gillar, som är det intressanta.

Min uppfattning är dock, att nästan varenda filmljudläggning (i varje fall klart större andel än 50%) är av tillräcklig kvalitet för att rendera återbäring med ränta, på de insatser man gör därhemma för att förbättra sin kedja! :P

När det gäller musik på CD är det tyvärr snarare marginella händelser att ljudkvaliteten är så hög att man jublar, men det händer ändå tillräckligt ofta för att jag skall bli glad! :P

Och man bör minnas, att även om de riktigt förnämliga fonogrammen (där såväl musik som ljudkvalitet är underbara), räknat i procent hamnar på en nivå om kanske en tiondel, så är de ju tusentals och åter tusentals tillsammans, även om man får leta en stund mellan träffarna. :?

IÖ skrev:
Man vill ju testa med det svåraste man kan hitta för att maximera validiteten av experimentet.

Instämmer :)

Kan nämna att svårigheten kan ha många dimensioner också, så beroende på vilken svårighet man vill undersöka och/eller hitta lösningar på, så kan det kräva att man använder väldigt olika programmaterial.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-24 15:06

IngOehman skrev:(En kraftig Lobbying mot mastringsprocessandet är kanske det viktigaste, men en annan framkomlig väg är att arbeta fram en internationella standard avseende utstryrningsregler för saker som skall sändas på radiomediet, således att intresset för att komprimera sönder musik kan minska på naturlig väg. Det är ju näppeligen poängfullt att komprimera saker om endast den försunkade ljudkvaliteten blir resultatet. En grupp som arbetar med dessa frågor har satts samma helt nyligen, så jag känner ett visst hopp i varje fall.)Vh, iö
Ett ljus i mörkret är onekligen att varje sådant här steg påvisar eller har möjlighet att upplysa om hur verkligheten ser ut...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-25 18:09

patrikf skrev:IÖ skrev:
Trots att jag spelade ett antal låtar med musik jag hade med mig, frågade du inte vad jag tyckte om hur det lät hos dig, inte minsta undring verkade du ha. Det måste väl betyda att du inte är intresserad av vad jag tyckte, eller är du för blyg för att fråga bara?)

Jag ber om ursäkt för att lag inte läste detta. Jag har för mig att jag sade i telefon att jag var intresserad av ditt omdöme.

Jag är självklart intresserad av vad du tycker, det var ju därför jag ville att du skulle komma hem till mig! Det är främst diskanten JAG är nyfiken på att höra ditt omdöme om eftersom jag inte tror att det är så många i "hifisammanhang" som har hört på den.

Men ett omdöme om helheten är också kul att höra...

Ok.

Jag var inte överförtjust i diskantregistret, mest tyckte jag att det verkade finnas något underligt som triggades i trakterna av 5-10 kHz. S-ljuden på två spår som spelades (speciellt ett, där jag tror jag nämnde det också) lät i mina öron rätt konstigt, således att sångaren (Alf Hambe) lät som om han nästan läspade med en svag läsp-vissling (eller egentligen var det inte ett läspljud, utan snarare lä S-lljudet som ett sje-ljud på gränsen till ett sådant där visselljud som ligger nära sje-ljudet). Jag har hört liknande fenomen tidigare i band-element, och tror det beror på att kaos-fenomen i banden triggar lågfrekventa resonanser, som sedan själ energi från den högfrekventara insignalen.

Man hör ofta väldigt tydliga effekter av problemen när man exponerar banddiskanter för extra svåra tekniska signaler (jag har några sådana som man kan prova om man vill undersöka det lite noggrannare). Med musiksignal är det för det mesta mindre harmlullt, men här tyckte jag att det gick att höra problemet rätt tyligt (om det jag tyckte mig höra är det jag tror det är, jag kan ju inte vara säker :oops: ).

Fenomenet kallas varg-toner på svenska (en lågfrekvent, icke harmoniskt relaterad distorsion), och de yttrar sig inte alls i THD-mätningar. Den enda banddiskant jag kommit i ordentlig kontakt (alltså har haft möjlighet att undersöka ordentligt) som inte uppvisat varg-toner är en som faktiskt Philips tillverkade fram till slutet av 80-talet.

Bortsett ifrån det som jag alltså tror mig ha hört, och som jag tror var vargtoner, så tyckte jag att diskantregistret lät rent men oerhört riktat (mer än vad storleken gav mig orsak att förvänta mig, eller var det större än jag trodde?), men renast var systemet i det högre mellanregistret. Det var dock aldrig varken diskanten eller mellarnregistret som blev obehagliga när nivån var kraftig. Och det är ju trevligt.

Hursom helst, bortsett ifrån klangen som lät ganska kraftigt färgad, i synnerhet i basregistret (vilket jag tror till stor del beror på rummet) och renheten som lät överlag rätt bra i hela registret frånsett vargtonerna (utom vid spelning starkt, men det berodde nog mest på att förstärkareffekten var på tok för svag för att orka driva de (tungdrivna?) basarna), så tyckte jag att ljudbilden projicerades på ett [s]extremt[/s] klart onaturligt sätt.

Det var (för mig) som en värsta tänkbara kombination mellan att lyssna med hörlurar (ljudet i huvudet) och med svårt diffraktiondrabbade högtalare (högtalarna extremt hörbara som ljudkällor). För mig så var det nästan obehagligt att bli "anfallen" av ljuden och mycket störande att de inte projicerades i en ljudbild. Den diametrala motsatsen till hur Carlssonhögtalare låter när de presterar sitt bästa kan man säga.

Förmodar det detta är något som handlar om preferenser. Jag gillar inte sådana ljudbildspresentationer alls. Andra kanske inte bryr sig alls, eller rent av tycker det är en häftig effekt?

...även om jag inte gör anspråk på att det är min "referens"

Nä, jag har ju förtått det nu, äntligen. :oops:

Fick den felaktiga uppfattningen på grund av att du nämnt något speciellt bra band-diskantsystem som du menade var på referensnivå, och sedan ser jag att det sitter just banddiskanter i dina högtalare. Då trodde jag det var det systemet du pratat om.

Ber om ursäkt för min dåliga banddiskantallmänbildning. :oops: Hade jag varit bättre påläst skulle jag förstås ha vetat vilket element det var du pratade om, och sett att det inte var ett sådant du hade i dina egna högtalare.

Om du känner för att skriva nåt vore det kul, men jag skulle önska att du skrev i min medlemspresentation eller nåt då :) .

Ajdå, nåja, nu har jag redan skrivit. Återkommer eventuellt med några synpunkter till om du vill att jag skall tycka något mera.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-25 23:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-25 18:37

IÖ skrev:
Ajdå, nåja, nu har jag redan skrivit.

Ajdå, då klistrar jag in det i min medlemspresentation där det hör hemma!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-09 12:20

Jag frågade:

IÖ skrev:
Det som experimentet visar är ju vilken transparens själva stereosystemet har (om tillräckligt bra grunkor används i alla led) så länge man begränsar ambitionerna till att kunna återge en frontal ljudhändelse så bra att man kan ta fel som lyssnare.

Det visar alltså en tvåkanalskedjas potential. Ingenting annat. Studien kan bara projiceras på en sak, och det är på vår hörsel. Det är ju hörsenls tolerans mot stereosystemfelen som undersökts, inte några apparater. Dock möjligheterna att kompensera bort vissa av stereosystemfelen.

Frågan jag ställde är om experimentet kan visa mer än att just denna återgivningskedja kan imitera just den experimentsituationen.
Sen tycker jag att det man ska vara lite mer återhållsam med att säga att det ÄR på ett visst sätt när det gäller vår perception om man bara stödjer sig på enstaka opublicerade "studier", såvida det inte framgår att det handlar om marknadsföringsargument.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-07-15 13:36

patrikf: att en studie är publicerad eller inte har ju absolut ingenting att göra med hur pass väl den är genomförd (eller inte). Det tycker jag är ett dåligt beviskrav från din sida.

Förutsättningarna för IÖ:s experiment har han ju redovisat för och då är det ju upp till dig att bedöma trovärdigheten i det hela. Om någon annan ska bedöma det åt dig måste du ju även bedöma den personens trovärdighet/kunskapsnivå.

Även i "väl ansedda" tidskrifter perpetueras myter och/eller förvanskas verkligheten beroende på hur studien tolkats av den som genomfört den eller den som disputerat den. Ibland medvetet, ibland omedvetet.

Det mesta kan förvanskas med hjälp av statistik ;) och jag har slutat tro att det bara finns en sanning i det jag läser. Speciellt när det gäller statistikbaserade studier och historia. Påfallande många studier av t ex kulturhistoria bygger ju på "vittnesmål" som kommer från tredje/fjärde/tolfte led och/eller andra/tredjehandsuppgifter som förts fram med muntlig tradition och det gäller även historiska förlopp som nedtecknats. Hur kan man idag bedöma vad som är sant av det som nedtecknats för tvåtusen år sedan? Det kan man inte utan att bedöma utan att försöka sätta sig in i hur folk (antagligen) tyckte och tänkte och hade för kunskapsnivå på den tiden och försöka översätta det till dagens sätt att förklara/tolka "kunskap".

För att återgå till Topic/IÖ:s studie så har ju en lyssningspanel fått komma med sina åsikter och dessa har sedan statistiskt tolkats och om man vill vara jävlig kan man ju ifrågasätta var och en av de som deltagit i lyssningsstudien och deras inbördes referenser och kunskap.

Du verkar vara en person som gillar att gå till botten med saker, men när man stått ett tag på botten märker man ofta att man sjunkit ner till knäna... ;)

(obs! absolut inget elakt/sarkastiskt menat med mitt inlägg det är bara det att om du söker en "sanning" så blir du nog besviken, iallafall inom det här området - det finns ju ett otal variabler som gör referensramarna svajiga... ...så du bör skapa dig en egen.)

Mvh Henrik
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-07-15 14:01

När det gäller hur människans hörsel fungerar och tolkar ljud så tror jag att IÖ har mer kött på benen än de flesta i vårat land, för att dra en ganska snäv gräns. Han har ju ett förflutet som forskare inom Psykoakustik och hans kunskapsbas är både bred och gedigen. Han har nog en mer nyanserad bild av variablerna än du och jag just genom att han har lättare att sortera all den information och göra relevanta bedömningar av vad som är viktigt och inte i en ljudåtergivningskedja - tack vare sin forskning.

Hur många högtalarkonstruktörer kommer ifrån den bakgrunden eller har den förståelsen om hur hörseln fungerar i grunden? Inte många tippar jag på.

Jag tycker som du att IÖ:s studie först och främst visar hur den återgivningskedjan han använt sig av i det sammanhanget återger materialet och att man inte kan extrapolera den informationen till att omfatta andra återgivningskedjor i stort. Men det var nog inte heller meningen med studien.

Min EGEN delslutsats (jag håller ju på och lär mig) är att ett bra inspelat material och transparenta/ofärgande apparater i sig inte garanterar en perfekt återgivning utan att man endast kan komma i närheten om man får till en bra lyssningsmiljö dvs eliminerar/minimerar rummets inverkan på återgivningen.

Den sista aspekten tycker jag att de allra flesta som är intresserade av HiFi helt och hållet förbiser och istället jagar prylar som ska föra dem närmare målet istället för att se till helheten, inklusive rummet.

I mitt fall har rummet blivit något av en kompromiss eftersom min smak (och min sambo) inte tillåter de mer omfattande åtgärder som krävs för ett "perfekt" ljud enligt mitt återgivningsideal.

;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-15 15:44

patrikf: att en studie är publicerad eller inte har ju absolut ingenting att göra med hur pass väl den är genomförd (eller inte). Det tycker jag är ett dåligt beviskrav från din sida.

Nej, givetvis är inte en publicering en garanti för något.
Jag är inte ute efter bevis utan underlag för att kunna göra en egen bedömning av påståendena. I detta fall att en viss tonkurva har vissa effekter på upplevd ljudbild. Och för att kunna göra en bedömning som inte inte bygger på förtroende till en person.

Förutsättningarna för IÖ:s experiment har han ju redovisat för och då är det ju upp till dig att bedöma trovärdigheten i det hela. Om någon annan ska bedöma det åt dig måste du ju även bedöma den personens trovärdighet/kunskapsnivå.

Ja,min fråga handlar om trovärdighet. Om IÖ har ambitionen att hans påståenden ska uppfattas som reklam så är det ok. Men om ambitionen är att påståenden ska vara objektiva fakta så är det inte tillräckligt med att bara hänvisa till en "studie" eller ett beskriva ett experiment.
Om studien är publicerad i tex JAES så är förutsättningarna ordentligt redovisade. Och förhoppningsvis även granskad av sakkunniga.
Vetenskaplighet i dessa sammanhang har inte med personens trovärdighet/kunskapsnivå, utan förnuftiga resonmang som stöds av experiment.
Jag kan mycket väl tänka mig att "lita" på andras kunskap, men i det här fallet handlar det om påståenden som inte är allmänt vedertagna vad jag vet(förutom på faktiskt...) och som dessutom kommer ifrån "forskaren" själv. Den beskrivning Ingvar har givit om "stråkkvartett experimentet" är ambitiös, men ger inte tillräcklig information.

När det gäller hur människans hörsel fungerar och tolkar ljud så tror jag att IÖ har mer kött på benen än de flesta i vårat land, för att dra en ganska snäv gräns. Han har ju ett förflutet som forskare inom Psykoakustik och hans kunskapsbas är både bred och gedigen.

Ja, visst kan det vara så, men vad är det som får dig att anta att han har mer kött på benen än de flesta när det gäller just psykoakustik? Grundar du påståendena på vad du har läst i INO´s reklam?

Han har nog en mer nyanserad bild av variablerna än du och jag just genom att han har lättare att sortera all den information och göra relevanta bedömningar av vad som är viktigt och inte i en ljudåtergivningskedja - tack vare sin forskning.

Ja, ett sådant resonemang tycker jag nästan är skrämmande, och stämmer in på min bild av hur "INO-kulten" fungerar. Det är en anledning till att jag är så petig när man använder vetenskaplighet som ett eget argument.
För mig som vill försöka förstå själv är rationalitet i resonemang det viktiga.

Du verkar vara en person som gillar att gå till botten med saker, men när man stått ett tag på botten märker man ofta att man sjunkit ner till knäna...

Eh, ja, så kan det blir om man inte har fast mark att stå på :wink:
Är du en som föredrar att flyta med istället :wink: ?

Jag tycker att teorin är mycket intressant och skulle tycka att det vore ännu mer intressant att få veta mer än jag vet nu om hur den stöds av experiment.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 15:54

jag tycker du har vettiga argument patrik...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-15 16:50

patrikf skrev:
pingvinlakrits skrev:patrikf: att en studie är publicerad eller inte har ju absolut ingenting att göra med hur pass väl den är genomförd (eller inte). Det tycker jag är ett dåligt beviskrav från din sida.

Nej, givetvis är inte en publicering en garanti för något.
Jag är inte ute efter bevis utan underlag för att kunna göra en egen bedömning av påståendena. I detta fall att en viss tonkurva har vissa effekter på upplevd ljudbild. Och för att kunna göra en bedömning som inte inte bygger på förtroende till en person.

Jag har inte bett dig att tro på det jag berättar. Du gör din bedömning själv.

Dock uppmanar jag dig att ägna den tid du slösar bort på att "misstro" människor och saker - till att undersöka dem istället! Att misstro är också en sorts tro, och sådant kan man sluta med.

Antingen håller man frågor öppna - eller också så tar man reda på de svar man söker, genom att ställa frågor till folk man har förtroende för (och följdfrågor) eller gör egna studier och experiment - så att man själv blir nöjd!

Att tro en massa är dumheter.

Bilda dig egna uppfattingar! :P Skaffa dig de erfarenheter som bildar en tillräckligt solid grund för att DU skall tro på dem. Om ditt förtroende för mig inte räcker, så lär det inte öka av att du söker en massa "bevis". 8O

Du kommer ju antagligen inte att tro på dem heller. :?

Du borde erkänna för dig själv att du helt enkelt inte sysslar med något vettigt i denna argumentation - utan antingen är du ute efter smutskastning, eller söker du bara "majoritetsåsikter". Det förstnämnda är tarvligt, det sistnämnda är ovetenskapligt (och ingenting du nog kommer att tro på dessutom).

Jag tror jag känner dig tillräckligt bra för att veta, att hur mycket substansierande synpunkter du än finner som kommer du att misstro dem - tills du skaffat vissheten på eget initiativ! :wink:

patrikf skrev:
pingvinlakrits skrev:Förutsättningarna för IÖ:s experiment har han ju redovisat för och då är det ju upp till dig att bedöma trovärdigheten i det hela. Om någon annan ska bedöma det åt dig måste du ju även bedöma den personens trovärdighet/kunskapsnivå.

Ja,min fråga handlar om trovärdighet. Om IÖ har ambitionen att hans påståenden ska uppfattas som reklam så är det ok.

Ambition? :o

Och "reklam"?

Tror du man ägnar 11 år av sitt liv åt att driva en hörselforskningsinstitution för att 28 år efter starten kunna berätta om vilka erfarenheter olika experiment skänkte, för att göra reklam för... vad vet jag inte? 8O

Jag svarade på dina frågor för att jag försökte vara hygglig bara! Det är upp till dig att välja vad du skall tro om svaren, men om du redan från början vet att du inte kommer att tro på det jag berättar så fråga inte. Du slösar bara på min tid.

Om du ställer intelligenta följdfrågor - så fine, jag kan försöka (kanske) svara på dem. Men att bara berätta att du "inte tror" är ju helt idiotiskt. Vad vill du jag skall göra åt det? Har du varken sakinvändningar eller sakfrågor att komma med så får du nöja dig.

Sprida en massa spekulationer är bara tarvligt.

patrikf skrev:Men om ambitionen är att påståenden ska vara objektiva fakta så är det inte tillräckligt med att bara hänvisa till en "studie" eller ett beskriva ett experiment.

Saker som ÄR objektiva fakta är det vare sig du förstår det eller inte. Din syp på dem kommer inte in i ekvationen för huruvida det är objektiva fakta. Det hoppas jag du förstår.
De är det också vare sig den som redovisar dem "har som ambition" att de skall vara det (vad tusan du nu menar med det!?). Det är inte ambitionen med en redogörelse som bestämmer om den består av fakta eller inte - det är innehållet. Jag hoppas du förstår det också.

patrikf skrev:Om studien är publicerad i tex JAES så är förutsättningarna ordentligt redovisade. Och förhoppningsvis även granskad av sakkunniga.

Om det är en tro du söker, så ställ dina frågor till någon annan - företrädelsevis någon predikant...

Jag svara gärna på frågor om de ställs av folk som vill veta något.

Och jag förutsätter att de som har restfrågor ställer dem också (eller själva gör de experiment de behöver göra för att få förvissning). Men jag undanber mig att bli utsatt för en massa osubstansierade misstroenden! (= Det skit du håller på med.)

Kort sagt: Lämna mig ifred och fråga dem du har förtroende för! (Om du hittar någon...)

Ingen är gladare än jag om jag slipper lägga tid på att skriva ihop de bästa svar jag kan - i synnerhet om det bara leder till att den som frågat tycker det är viktigare att berätta om att han inte tror på det jag berättat, än att skriva någonting som indikerar att han reflekterat över det man berättat. 8O :(

Mummel mummel... :wink:

patrikf skrev:Vetenskaplighet i dessa sammanhang har inte med personens trovärdighet/kunskapsnivå, utan förnuftiga resonemang som stöds av experiment.

Just det.

Då tycker jag du skall ta fasta på detta och redogöra för vilka förutsättningar är du missnöjd med därvidlag, istället för att komma med osubstansierade misstroendeförklaringar.

(Fast jag lovar inte att jag kommer att svara på något. Jag börja tröttna på detta mög.)

patrikf skrev:Jag kan mycket väl tänka mig att "lita" på andras kunskap, men i det här fallet handlar det om påståenden som inte är allmänt vedertagna vad jag vet(förutom på faktiskt...) och som dessutom kommer ifrån "forskaren" själv. Den beskrivning Ingvar har givit om "stråkkvartett experimentet" är ambitiös, men ger inte tillräcklig information.

Ok.

Jag repeterar: Fråga någon du har förtroende för nästa gång...

Ditt dravel är absurt.

Det finns inga studier som redogörs för av någon annan än "forskaren själv"!

Och studier vars resultat bara berättar om saker som är allmänt vedertagna saknar allt vetenskapligt värde. Därför görs dylika studier sällan (görs de så sker det för det mesta i undervisningssyfte, eller för att bekräfta teorier). Resultaten publiceras aldrig någonstans.

Poängen med den vetenskapliga världen är att man undersöker saker som det INTE finns (korrekta) allmänt vedertagna uppfattningar om. Det är ju öka kunskapsvolymen som är syftet.

patrikf skrev:
Pingvinlakrits skrev:När det gäller hur människans hörsel fungerar och tolkar ljud så tror jag att IÖ har mer kött på benen än de flesta i vårat land, för att dra en ganska snäv gräns. Han har ju ett förflutet som forskare inom Psykoakustik och hans kunskapsbas är både bred och gedigen.

Ja, visst kan det vara så, men vad är det som får dig att anta att han har mer kött på benen än de flesta när det gäller just psykoakustik? Grundar du påståendena på vad du har läst i INO´s reklam?

Du både saknar själv förtroende, och nu ifrågasätter de ANDRAS förtroende också. Fantastiskt...

Vad är det för fel på dig?

Gör försöken själv istället!

Du är tillbaka på ruta ett. Samma trista snubbe som första gången jag drabbades av dig.

patrikf skrev:
Pingvinlaktrits skrev:Han har nog en mer nyanserad bild av variablerna än du och jag just genom att han har lättare att sortera all den information och göra relevanta bedömningar av vad som är viktigt och inte i en ljudåtergivningskedja - tack vare sin forskning.

Ja, ett sådant resonemang tycker jag nästan är skrämmande, och stämmer in på min bild av hur "INO-kulten" fungerar. Det är en anledning till att jag är så petig när man använder vetenskaplighet som ett eget argument.

Börja isåfall med att lära dig något om vetenskaplighet. Dina träskfasoner har ingenting med vetenskap att göra. Inom vetenskapsvärlden argumenterar man så att intressanta diskussioner kan uppstå. Inte tusan säger man "-Jag tror du ljuger!", som en svagbegåvad eller ett barn med ofärdigt intellekt.

patrikf skrev:För mig som vill försöka förstå själv är rationalitet i resonemang det viktiga.

:lol: :lol: :lol:

Ja jävlar - den var bra. :lol:

patrikf skrev:
Pingvinlaktrits skrev:Du verkar vara en person som gillar att gå till botten med saker, men när man stått ett tag på botten märker man ofta att man sjunkit ner till knäna...

Eh, ja, så kan det blir om man inte har fast mark att stå på :wink:
Är du en som föredrar att flyta med istället :wink: ?

Jag tycker att teorin är mycket intressant och skulle tycka att det vore ännu mer intressant att få veta mer än jag vet nu om hur den stöds av experiment.

Absolut - det märks ju tydligt av ditt skarpa, kunskapshungrande, öppna och förnuftiga resonemang... :lol:

Vet du vad "teori" betyder ens? :?

Om du gör det, så berätta för mig och alla andra vilken teori det är som du menar att jag skulle ha redovisat. :o

Mig veterligt har jag redovisat resultatet av ett eller flera experiment, men så vitt jag vet har jag inte ens lancerat någon hypotes, än mindre utvecklat något teori, om vad det nu skulle vara som den skulle handla...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-16 01:23, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino