Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Hej.
IÖ, om du förklarade i detalj hur analysen gjorts och vad grunden var till metodiken, när vi träffades så är det nog så att jag inte förstod riktigt då...
...och har nya (konkreta)frågor nu.
Vilken betydelse har högtalarens tonkurvekorrektion i förhållande till förändringar i tonkurvan som skett i mastringsprocessen hos skivor vi lyssnar till?
Hur kommer fram till att "man man slipper höra att det är två högtalare som spelar"? Genom blindtest, vad för slags stimuli etc. Och hur definierar man detta?
Eller kan du hänvisa till någon annan källa?
IngOehman skrev:Morgan har nog rätt, och kanske fel. Rätt i att det kan bli rätt många band på ett sådant där verk om högtalarkonstruktion, men fel om han tror att jag någonsin kommer att få kraft och inspiration att skriva boken.
![]()
Du har så väldigt mycket mer att ge - det är bara det jag vill säga. Med dina högtalare och artiklar i MoLT kan du glädja hundratals eller tusentals. Men med ett par böcker kan du glädja hundrafalt fler - på lite sikt.IngOehman skrev:Om 120 år är vi alla döda, men det man har gjort gott kommer att finnas kvar, i någon form.
Almen skrev:Jag tror inte heller att det är Ingenjörn som skall skriva en eventuell bok. Kanske författaren till En "liten" intervju med Ingenjör Öhman.
Det är ju en bra början, i alla fall.
PS Alltså paa.
Morgan skrev:Med all respekt för Per Arne (paa), så tycker jag att det är en ren fröjd att läsa när Ingvar skriver. Det är attityd, kaxighet, jävlaranamma, kombinerat med en omsorgsfullhet i formuleringarna (oftast) som tilltalar mig.
Almen skrev:Morgan skrev:Med all respekt för Per Arne (paa), så tycker jag att det är en ren fröjd att läsa när Ingvar skriver. Det är attityd, kaxighet, jävlaranamma, kombinerat med en omsorgsfullhet i formuleringarna (oftast) som tilltalar mig.
Med all respekt för Ingenjörn (tillika för dig, Morgan (och för alla andra som kan tänkas beröras av resonemanget)) så har det inte med att göra huruvida han bör skriva en bok eller ej. Hans sätt att uttrycka sig skulle kunna komma fram även med en annan författare, vilket med all önskvärd tydlighet kommer fram i paa:s intervju med honom.
patrikf skrev:IÖ, visst har jag överseende för att du inte kunde kunde veta vilken låg grundkunskap jag har så att du hade kunnat anpassa nivån därefter.
Det är inte säkert att det hade hjälpt att sänka nivån ändå, för jag brukar behöva lite tid på mig innan informationen sjunker in.
Tack för svaren i allafall. Jag förstår att experimenten måste ha tagit enormt mycket tid och resurser och i anspråk med stråkkvartetter och demonterbara väggar mm!
Hursomhelst har jag några till frågor...
I fallet med stråkkvartetten VS högtalare:
Hur gick uppspelningen genom högtalarna till? Var det ett förinspelat stycke?
Varför valdes just en stråkkvartett som stimuli?
Hur ser du på detta experiments yttre validitet (för normal hemanvändning med CD köpta i affär tex)?
IngOehman skrev:PS. Fasiken vad ni är snälla, jag blir verkligen varm i hjärtat när jag läser det. Men jag låter mig inte manipuleras med så enkla medel!![]()
Man kan då se detta som att anläggningens uppgift är att berätta något om ursprungshändelsen Razz , men då inkluderar man förstås även inspelningskedjan, som det måste ställas samma krav på, som på avspelningen. Surprised
Under alla förutsättningar kommer en optimal (hypotetisk) anläggning alltid att berätta om fonogrammet Razz - hur illa detta än motsvarar originalet! Confused (Om det alls finns något original.)
Uppspelningen var ett förinspelat stycke, som jag hade gjort av samma stråkkvartett på samma ställe (fast då var förstås inte rummet runt lyssnarna där alls. Bara det bakom och runt stråkkvartetten.)
Man vill ju testa med det svåraste man kan hitta för att maximera validiteten av experimentet.
Trots att jag spelade ett antal låtar med musik jag hade med mig, frågade du inte vad jag tyckte om hur det lät hos dig, inte minsta undring verkade du ha. Det måste väl betyda att du inte är intresserad av vad jag tyckte, eller är du för blyg för att fråga bara?)
patrikf skrev:Hej.
Jag tackar återigen för de väldigt uttömmande och bra svaren!
IÖ skrev:Man kan då se detta som att anläggningens uppgift är att berätta något om ursprungshändelsen Razz , men då inkluderar man förstås även inspelningskedjan, som det måste ställas samma krav på, som på avspelningen. Surprised
Under alla förutsättningar kommer en optimal (hypotetisk) anläggning alltid att berätta om fonogrammet Razz - hur illa detta än motsvarar originalet! Confused (Om det alls finns något original.)
Detta håller jag verkligen med om. Och det är en av anledningarna till att jag "bråkar" med dig. Hur stor andel av fonogrammen på marknader anser du vara oförvanskande jämtemot ursprungshändelsen, och vad tror du om framtiden?
Själv är jag pessimist(realist tycker jag) och tror att "oförvanskande fonogram" verkligen är en marginell företeelse. Därav att jag tycker att man måste vara återhållsam med att kalla en högtalare för "tidsmaskin" och dyligt.
IÖ skrev:Uppspelningen var ett förinspelat stycke, som jag hade gjort av samma stråkkvartett på samma ställe (fast då var förstås inte rummet runt lyssnarna där alls. Bara det bakom och runt stråkkvartetten.)
Detta kan ju visa att högtalarna klarar av att bli omöjliga att skilja från en "verklig händelse". Men hur mycket kan man generalisera utifrån just denna(din) inspelning?
IÖ skrev:Man vill ju testa med det svåraste man kan hitta för att maximera validiteten av experimentet.
Instämmer
Ett ljus i mörkret är onekligen att varje sådant här steg påvisar eller har möjlighet att upplysa om hur verkligheten ser ut...IngOehman skrev:(En kraftig Lobbying mot mastringsprocessandet är kanske det viktigaste, men en annan framkomlig väg är att arbeta fram en internationella standard avseende utstryrningsregler för saker som skall sändas på radiomediet, således att intresset för att komprimera sönder musik kan minska på naturlig väg. Det är ju näppeligen poängfullt att komprimera saker om endast den försunkade ljudkvaliteten blir resultatet. En grupp som arbetar med dessa frågor har satts samma helt nyligen, så jag känner ett visst hopp i varje fall.)Vh, iö
patrikf skrev:IÖ skrev:Trots att jag spelade ett antal låtar med musik jag hade med mig, frågade du inte vad jag tyckte om hur det lät hos dig, inte minsta undring verkade du ha. Det måste väl betyda att du inte är intresserad av vad jag tyckte, eller är du för blyg för att fråga bara?)
Jag ber om ursäkt för att lag inte läste detta. Jag har för mig att jag sade i telefon att jag var intresserad av ditt omdöme.
Jag är självklart intresserad av vad du tycker, det var ju därför jag ville att du skulle komma hem till mig! Det är främst diskanten JAG är nyfiken på att höra ditt omdöme om eftersom jag inte tror att det är så många i "hifisammanhang" som har hört på den.
Men ett omdöme om helheten är också kul att höra...
...även om jag inte gör anspråk på att det är min "referens"
Om du känner för att skriva nåt vore det kul, men jag skulle önska att du skrev i min medlemspresentation eller nåt då.
Ajdå, nåja, nu har jag redan skrivit.
Detta kan ju visa att högtalarna klarar av att bli omöjliga att skilja från en "verklig händelse". Men hur mycket kan man generalisera utifrån just denna(din) inspelning?
Det som experimentet visar är ju vilken transparens själva stereosystemet har (om tillräckligt bra grunkor används i alla led) så länge man begränsar ambitionerna till att kunna återge en frontal ljudhändelse så bra att man kan ta fel som lyssnare.
Det visar alltså en tvåkanalskedjas potential. Ingenting annat. Studien kan bara projiceras på en sak, och det är på vår hörsel. Det är ju hörsenls tolerans mot stereosystemfelen som undersökts, inte några apparater. Dock möjligheterna att kompensera bort vissa av stereosystemfelen.
patrikf: att en studie är publicerad eller inte har ju absolut ingenting att göra med hur pass väl den är genomförd (eller inte). Det tycker jag är ett dåligt beviskrav från din sida.
Förutsättningarna för IÖ:s experiment har han ju redovisat för och då är det ju upp till dig att bedöma trovärdigheten i det hela. Om någon annan ska bedöma det åt dig måste du ju även bedöma den personens trovärdighet/kunskapsnivå.
När det gäller hur människans hörsel fungerar och tolkar ljud så tror jag att IÖ har mer kött på benen än de flesta i vårat land, för att dra en ganska snäv gräns. Han har ju ett förflutet som forskare inom Psykoakustik och hans kunskapsbas är både bred och gedigen.
Han har nog en mer nyanserad bild av variablerna än du och jag just genom att han har lättare att sortera all den information och göra relevanta bedömningar av vad som är viktigt och inte i en ljudåtergivningskedja - tack vare sin forskning.
Du verkar vara en person som gillar att gå till botten med saker, men när man stått ett tag på botten märker man ofta att man sjunkit ner till knäna...
patrikf skrev:pingvinlakrits skrev:patrikf: att en studie är publicerad eller inte har ju absolut ingenting att göra med hur pass väl den är genomförd (eller inte). Det tycker jag är ett dåligt beviskrav från din sida.
Nej, givetvis är inte en publicering en garanti för något.
Jag är inte ute efter bevis utan underlag för att kunna göra en egen bedömning av påståendena. I detta fall att en viss tonkurva har vissa effekter på upplevd ljudbild. Och för att kunna göra en bedömning som inte inte bygger på förtroende till en person.
patrikf skrev:pingvinlakrits skrev:Förutsättningarna för IÖ:s experiment har han ju redovisat för och då är det ju upp till dig att bedöma trovärdigheten i det hela. Om någon annan ska bedöma det åt dig måste du ju även bedöma den personens trovärdighet/kunskapsnivå.
Ja,min fråga handlar om trovärdighet. Om IÖ har ambitionen att hans påståenden ska uppfattas som reklam så är det ok.
patrikf skrev:Men om ambitionen är att påståenden ska vara objektiva fakta så är det inte tillräckligt med att bara hänvisa till en "studie" eller ett beskriva ett experiment.
patrikf skrev:Om studien är publicerad i tex JAES så är förutsättningarna ordentligt redovisade. Och förhoppningsvis även granskad av sakkunniga.
patrikf skrev:Vetenskaplighet i dessa sammanhang har inte med personens trovärdighet/kunskapsnivå, utan förnuftiga resonemang som stöds av experiment.
patrikf skrev:Jag kan mycket väl tänka mig att "lita" på andras kunskap, men i det här fallet handlar det om påståenden som inte är allmänt vedertagna vad jag vet(förutom på faktiskt...) och som dessutom kommer ifrån "forskaren" själv. Den beskrivning Ingvar har givit om "stråkkvartett experimentet" är ambitiös, men ger inte tillräcklig information.
patrikf skrev:Pingvinlakrits skrev:När det gäller hur människans hörsel fungerar och tolkar ljud så tror jag att IÖ har mer kött på benen än de flesta i vårat land, för att dra en ganska snäv gräns. Han har ju ett förflutet som forskare inom Psykoakustik och hans kunskapsbas är både bred och gedigen.
Ja, visst kan det vara så, men vad är det som får dig att anta att han har mer kött på benen än de flesta när det gäller just psykoakustik? Grundar du påståendena på vad du har läst i INO´s reklam?
patrikf skrev:Pingvinlaktrits skrev:Han har nog en mer nyanserad bild av variablerna än du och jag just genom att han har lättare att sortera all den information och göra relevanta bedömningar av vad som är viktigt och inte i en ljudåtergivningskedja - tack vare sin forskning.
Ja, ett sådant resonemang tycker jag nästan är skrämmande, och stämmer in på min bild av hur "INO-kulten" fungerar. Det är en anledning till att jag är så petig när man använder vetenskaplighet som ett eget argument.
patrikf skrev:För mig som vill försöka förstå själv är rationalitet i resonemang det viktiga.
patrikf skrev:Pingvinlaktrits skrev:Du verkar vara en person som gillar att gå till botten med saker, men när man stått ett tag på botten märker man ofta att man sjunkit ner till knäna...
Eh, ja, så kan det blir om man inte har fast mark att stå på![]()
Är du en som föredrar att flyta med istället?
Jag tycker att teorin är mycket intressant och skulle tycka att det vore ännu mer intressant att få veta mer än jag vet nu om hur den stöds av experiment.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster