piP vs. pi60 i göteborg *Epilogue*

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-18 08:10

FBK: Jag var inte huvudfotografen för kvällen, Audix har nog mer bilder i sitt bagage :)

Morgan: Mycket trevlig och utförlig recension :) När man tittar på folks avatarer så händer det ju att folk ser lite annorlunda ut i verkligheten. Nån annan sa igår att de trodde att jag hade mörkt hår och sedan du med min hockyfrilla... :roll: :lol: Jag kanske måste skaffa en bättre bild, för det ser nämligen ut som du säger, att jag har hockeyfrilla om man tittar noggrant 8O

När man tittar på din avatar så skulle man nog gissa att du har ljusare hy än du defacto har, inget negativt med det, bara ett konstaterande :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-18 08:17

Gjordes det några förändringar mellan onsdag och torsdag som kan förklara den stora skillnaden i lyssningsintryck? Jag tänker närmast på renhet/orenhet i diskantområdet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-18 08:36

Skillnaden i lyssningsintryck är nog i det närmsta obefintlig från onsdagen till torsdagen :) De allra flesta på onsdagen tyckte att det spelade rent och klart och detsamma för de som närvarade på torsdagen. Det kanske dock inte framgår här :wink: Jag har inte ändrat på något i uppställningen av pi60.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-08-18 09:02

Bild

Här har vi gänget i lyssningsposition. Adhoc är redo med sin ljudtrycksmätare. 8)

Edit: Adhoc, Morgan, Markih, Mr_Ekan, Sverker & Merkurius.
Senast redigerad av Audix 2006-08-18 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-08-18 09:03

Bild

Fikadags! :P

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-18 09:29

:mrgreen: Jag ser ju ut som världens hunk på första bilden *LOL*

Å på den andra bilden ser ni hur Ekan tittar på mig med hans vanliga min: "Asså den där norrlänningen har ju ingen koll alls"

Tack Audix för avataren!!! :D Nu ser väl alla att jag inte har någon hockeyfrilla :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-18 10:14

Morgan skrev:Vi körde ett roligt och mycket informativt spår: Ett svep från 20-120 Hz under 100 sekunder - 1 Hz steg per sekund - samtidigt som en speakerröst räknar upp: 20-21-22-23-24-25-etc. Man hör tydligt när högtalarna börjar leverera användbar output tillsammans med rummet, och när det blir svackor eller toppar. Jag bara måste hitta det där spåret och bränna det på en CD!

Om du inte hittar det (och tycker att 20 Hz är lite fjolligt högt) så finns det mitt bidrag till musikbranschen att ladda ner från LTS hemsida: Sweep120

En wavfil som man bränner ut på CD och som spelar ett linjärt sinussvep från 0Hz till 120Hz på 120 sekunder. Då kan man se på displayen på spelaren vilken frekvens man spelar och slipper speakerröst.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-18 10:16

Men vilka är vilka, här är ju bara en massa ansikten utan namn :?

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-18 10:36

Naqref™ skrev:
Morgan skrev:Vi körde ett roligt och mycket informativt spår: Ett svep från 20-120 Hz under 100 sekunder - 1 Hz steg per sekund - samtidigt som en speakerröst räknar upp: 20-21-22-23-24-25-etc. Man hör tydligt när högtalarna börjar leverera användbar output tillsammans med rummet, och när det blir svackor eller toppar. Jag bara måste hitta det där spåret och bränna det på en CD!

Om du inte hittar det (och tycker att 20 Hz är lite fjolligt högt) så finns det mitt bidrag till musikbranschen att ladda ner från LTS hemsida: Sweep120

En wavfil som man bränner ut på CD och som spelar ett linjärt sinussvep från 0Hz till 120Hz på 120 sekunder. Då kan man se på displayen på spelaren vilken frekvens man spelar och slipper speakerröst.

Jag kom faktiskt.se inte ihåg vart jag fick tag på detta spår men jag har även ditt Naqref. Jag tycker att det är enklare att höra speakerrösten än att följa med på displayen, men det är ju bara mitt subjektiva intryck 8)

FBK: Jag ser att du saknar mina eminenta ritningar :wink: Om vi tar sista bilden från vänster så figurera följande karlar: Maestro själv, Adhoc, sverker, Mr_Ekan, markih och Morgan. Audix står bakom kameran.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-18 10:40

patrikf: omoget inlägg - alla har olika preferenser och det beror ju på vad man är van vid: slöjat och murrigt / öppet och rent / skränigt och hårt.
MichaelG har ju sin preferens (och en mild hörselskada enligt egen utsago) och utan att veta den preferensen kan du sluta dig till absolut ingenting men väljer att göra den tolkningen trots all diskussion som förts av och med dig som jag tycker skulle gjort dig mer öppen för att se vad som ligger bakom.

Jag kan garantera dig att du INTE skulle velat höra Dynaudio Contour 1.4 - stativare för 20900kr i det rummet. Den får garanterat fetspö av piP (och ännu mera av piPs) - det hade låtit etter skrikigare.

Morgans inlägg tycker jag du ska lusläsa - det återspeglar min uppfattning väldigt väl! Både det positiva och det negativa och även slutledningen han drar av det angående rummets inverkan. Det är inte skrivet enkom till försvar för Inohögtalarna utan hade det varit fem sex andra märken på plats hade nog MichaelG tyckt samma om rummets inverkan.

Merkurius: klutta in namnen på sista gruppbilden - vem är vem?

Jag tror att HiFinördarna i svenska forum har dragit upp försäljningen av obskyra "testskivor" med ett par procent - minst! ;)
Jag äger i princip alla ni listat hittills :oops:
Inaktiv

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-18 10:48

FBK: Jag ser att du saknar mina eminenta ritningar

De var utmärkta :P Ser att markih aktar sig för att komma ordentligt på bild :lol:

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-08-18 12:46

Hatten av för Merkurius och Mr_Ekan (som dessutom är läskigt lika varandra! :wink: ) som fixade träffen... riktigt najs initiativ!

Några frågor:
Hur gick det med Adhocs ljudtrycksmätning?
Hur tyckte ni det skiljde sig i diskantområdet mellan dom två
modellerna?...

/z

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-18 12:54

Morgan skrev:Jag upplevde i vissa lyssningspositioner att klangen "underifrån" var störande ljus. Jag har viss erfarenhet av att experimentera med varierande grad av golvtäckning, och detta upplevde jag som lite störande mycket högfrekvent ljud underifrån. Jag tror att man hör det betydligt tydligare i så väldämpade rum i övrigt som Merkurius har.

Aha, det kanske är så det ligger till. :idea:

Jag är alltså (förmodlingen pga en mindre hörselskada) oerhört känslig för "konstigheter" i diskantområdet. Jag klarar exempelvis inte av (alltså betydligt starkare än "tycker inte om") att titta på TV hos vissa bekanta på grund av att deras hembioanläggningar låter skrälligt. Och de tycker inte att jag är klok när jag ber dem byta till TV-ljudet för att detta låter bättre.

OBS att det krävs konstigheter i diskanten för att jag skall reagera. (Och du verifierar ju att "klangen underifrån var störande ljus" i vissa fall.) Andra människor kan möjligen notera att felet jag påtalar finns, men upplever det inte alls lika störande som jag. För mig blir det däremot rent fysiskt störande.

Jag minns ett tillfälle i början på 90-talet när jag presenterades en "riktigt audiofil highend-anläggning" i en butik. Den skulle ge ett oerhört detaljerat och analytiskt (vilket var ett positivt hifi-ord på den tiden!) sound. Jag var tvungen att lämna butiken inom några minuter. Inte för att det lät dåligt (vilket det gjorde) utan för att jag bokstavligen fick ont i öronen av - vad jag uppfattade som - oväsendet. Men det stod kvar en hel bunt människor som tyckte det lät jättebra. Uppenbarligen led de i vart fall inte av klangen.

En rejäl heltäckningsmatta hos Merkurius, så kommer jag gärna igen och njuter av välljudet! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-18 13:18

MichaelG skrev:Jag är alltså (förmodlingen pga en mindre hörselskada) oerhört känslig för "konstigheter" i diskantområdet.

Kanske skulle slå mynt av det? Så folk kunde hyra in dig pss (inga andra jämförelser åsyftade) som en mögelhund?

Fast det fick kanske bli omvänd timpenning? Ju snabbare du fick sticka, ju dyrare? :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

sverker

Inläggav sverker » 2006-08-18 14:09

Tack så mycket för en mycket angenäm lyssningskväll Merkurius!

Väldigt trevligt att äntligen få höra pi60 och jämföra de med piP.
Har dock inte så mycket att tillägga om själva skillnaden, jag håller med Morgan om det mesta :)

Det som jag kan addera är all den bra musik som spelades (har redan lagt en beställning på Yello, Richard Bona och Tori Amos :)), framför allt Planet Dada (Flamboyant) som var en otrolig upplevelse!
Måste också tacka för det eminenta fikat, det förhöjde upplevelsen rejält :D

Tror dock också på det här med matta (vet att du inte vill höra det här Merkurius :wink: ), framför allt för att dämpa ännu mera efterklang (framför allt i de högre registren, basen lät fin!), då kan det nog bli ett riktigt högklassigt lyssningsrum!

Ser fram emot flera sådana här trevligt tillställningar! :D

mvh
sverker

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-18 16:24

Zeebop skrev:Hatten av för Merkurius och Mr_Ekan (som dessutom är läskigt lika varandra! :wink: ) som fixade träffen... riktigt najs initiativ!

Lika! 8O Det skulle jag nog inte vilja påstå :wink: Men tack för berömmet :)

sverker skrev:Måste också tacka för det eminenta fikat, det förhöjde upplevelsen rejält

Tack, jag hade ju som sagt bakat det själv :wink:

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-08-18 16:34

Var det Vaniljkrans ni mumsade på?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-18 16:39

Märkligt detta, minimonitorer har ju ryktet att ge bättre stereoperspektiv än större lådor och även naturligare röster, yada, yada, men i inos sortiment så verkar den större högtalaren ta hem spelet på dom punkterna också, om man summerar alla hörintrycken här och i andra trådar. Och det lär väl knappast bero på att piP är sämre än andra minimonotorer?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-08-18 16:45

Kan du vara en myt på spåren kanske... :lol:
ett bra rum!

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-08-18 17:03

FBK skrev:
FBK: Jag ser att du saknar mina eminenta ritningar

De var utmärkta :P Ser att markih aktar sig för att komma ordentligt på bild :lol:

:lol: Ännu värre är ju Audix, han som står bakom kameran. Han snodde min 'undercover-roll' helt.

Tackar Merkurius för den fina fikan och initiativet.
Paa!
Det fanns några av oss som tyckte piP projicerade större bredd på några inspelningar. Ibland var det tvärtom, - att pi60 gav en större ljudavbild. Högtalarna stod för övrigt inte på exakt samma plats, så jämförelsen haltar ev något?
Senast redigerad av Maarten 2006-08-18 17:16, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-08-18 17:05

Merkurius och Mr Ekan förtjänar heder och tack för gästfriheten med lyssningsstunden som gavs. För mig var det första gången med piP och Pi60 och klart intressant. (Hörde iofs piP på Ignos-mässan i Stockholm i februari. Där gjorde de inget bra intryck i ett ”kalt och hårt rum”, fick höra först i efterhand dessutom, att det var piP.) Tycker att MichaelG och Morgan med mycket väl valda ord och förklaringar har beskrivit vad jag själv skulle saknat ord för om jag försökte mig på en recension. Guldstjärna till er!

Intressant är att med väldigt enkla medel och ”små” pengar går det att få ordning och flexibilitet på ”hopplöst” ljud i ”hopplöst” rum. Merkurius kommenterade innan vi startade vad han haft för prylar tidigare. Idel ädel kända fabrikat för både elektronik och finkablar som åkte ut för att det lät förjävligt i slutändan i alla fall. Vill man ha ett för damen presentabelt vardagsrum är den typ av ljudfix som Merkurius har ideal och kostar heller inte skjortan. De svarta gardinerna (stage drop) från Jam ger en lätt klaustrofobisk Batcave-känsla när de är utdragna vid finlyssning men finns även i vitt och kan ju enkelt fösas ihop in i hörnen med Inos akustikskivor instoppade bakom när det är slutspelat. (Den blå färgen är i mina ögon helt bedrövligt ful som inredningsfärg.) Ca 2000 kr för gardiner, med gardinbeslag och vajer från IKEA om jag förstod Merkurius rätt. Ytterligare en slant för akustikskivorna men totalt mindre än vad en medelmåttig surroundreciever kostar i butik. Viktigt är att gardinerna för att ge ordentlig effekt kommer några dm ut från väggen. Rätt avstånd varierar från rum till rum och vad som var är bäst hos Merkurius är inte facit för ett annat rum.

Både piP och pi60 är högtalare som borde tilltala de flesta. piP imponerar mest med sina beskedliga mått och prisvärdhet krona för krona för välljudet. Byter själv gör jag nog inte, för jag trivs bra med de gamla burkar jag har, kompletterade med Inos Y2:or.

Är skyldig dig en bättre begagnad ullmatta för fikat Merkurius. Enfärgat röd, är du ett Barca-fan, så passar den bra in mot det blå och svarta i rummet.
:)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-18 17:48

Sådana här initiativ är kanon, så du förtjänar det beröm som du får Merkurius :) Pingvinlakrits träff i somras var ju också poppis!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-18 17:56

Trevlig läsning! Jag skulle gärna oxå ha bidragit med en mer detaljerad beskrivning av vad jag hörde men tyvärr, jag satt alldeles för dåligt till (rakt framför högra högtalarna) för att på ett relevant sätt kunna bedöma ljudet som presenterades. Enda gången jag klämde in mig i soffan var då jag spelade min egen medhavda CDR med Sneaker Pimps, och den låter i ärlighetens namn inget vidare... Jag har således hört piP låta ännu bättre än i förrgår, framförallt med basstöd. Vad gäller pi60 så tycker jag att den var bättre på i stort sätt allt, men jag skulle gärna ha hört den med en annan placering än tätt intill bakvägg...

Tack till alla och inte minst till Merkurius och Mr Ekan!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-18 18:00

Nattlorden skrev:Kanske skulle slå mynt av det? Så folk kunde hyra in dig pss (inga andra jämförelser åsyftade) som en mögelhund?

:lol: :lol: :lol:

//Michael

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-08-18 19:48

Kvällens värsta hjärtinfarkt: 20 Hz på piP med sådan vansinnesvolym att det knattrade i dem - en ren olyckshändelse. Mr_Ekan verkade riktigt nervös där några sekunder... Häftigt att de överlevde sådan behandling! Jag skulle trott att bobinen bottnade i polstycket och gick sönder, men det hände troligen inte, för det fortsatte låta bra efteråt.

Såvitt jag vet så bottnar inte bobinen i polstycket på INO-element utan det som begränsar rörelseområdet är hur mycket kantupphängningen kan sträckas

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-18 20:08

Lite OT. jag har sökt på forumet efter en länk till en sida där man kunde ladda ned en testskiva. Kommer inte ihåg namnet på det. Började på B tror jag. Är det någon som vet?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-18 20:38

Nefilim skrev:Lite OT. jag har sökt på forumet efter en länk till en sida där man kunde ladda ned en testskiva. Kommer inte ihåg namnet på det. Började på B tror jag. Är det någon som vet?

Det är antagligen Blink Audio Test CD du tänker på. Hittar den inte på nätet men jag har bränt en. Har mest använt den för bandspelartrimning, svepmätning.

Man kan göra en själv med "Wavefile Generator V1.0" från www.nt-instruments.com , ligger under support/downloads. Med den kan man göra t.ex. sinus i fasta steg. Har själv en med 20-150 Hz i steg om 1 Hz.

Tycker även att LTS-svepet är klart användbart för anlys av basåtergivningen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-18 21:04

DrMabuse skrev:
Kvällens värsta hjärtinfarkt: 20 Hz på piP med sådan vansinnesvolym att det knattrade i dem - en ren olyckshändelse. Mr_Ekan verkade riktigt nervös där några sekunder... Häftigt att de överlevde sådan behandling! Jag skulle trott att bobinen bottnade i polstycket och gick sönder, men det hände troligen inte, för det fortsatte låta bra efteråt.

Såvitt jag vet så bottnar inte bobinen i polstycket på INO-element utan det som begränsar rörelseområdet är hur mycket kantupphängningen kan sträckas
korrekt.. de kan inte bottna..men det smäller till iallafall :)

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-08-18 22:07

Adhoc skrev:De svarta gardinerna (stage drop) från Jam ger en lätt klaustrofobisk Batcave-känsla när de är utdragna vid finlyssning men finns även i vitt och kan ju enkelt fösas ihop in i hörnen med Inos akustikskivor instoppade bakom när det är slutspelat.

Passar på att berätta att den vita stagedroppen från JAM (märke JJ Labs) förvisso är väldigt bra som ljudfix, men den är inte särskilt färgbeständig. Dussutom skitar den ner en del när man "meckar" med den (den verkar vara gjord av lump eller liknande). Jag hade en vägg täckt av denna förut. Efter ett halvår tyckte jag den såg konstig ut. Efter ett år såg man tydligt att den skiftade i gul/brun/rosa. Där den hängde dubbel var den fortfarande ganska vit, men där den utsattes direkt för rumsluften (antar jag) ändrade den färg. Den hängde inte i direkt solljus eller ngt liknande som kan förklara färgändringen, utan tyget verkar oxidera i luft!? Efter två år var den så ful i färgen att jag tog ner den helt.

Någon har kanske en snillrik förklaring på det så man kanske kan undvika fenomenet om man provar igen?

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-18 22:18

Är skyldig dig en bättre begagnad ullmatta för fikat Merkurius. Enfärgat röd, är du ett Barca-fan, så passar den bra in mot det blå och svarta i rummet.

Kul att nån sponsrar mig i jakten på väljud 8) :)

Sådana här initiativ är kanon, så du förtjänar det beröm som du får Merkurius

Tack FBK!

torbod: Jag kan inte förklara vara den gulnar/ändrar färg men efter att du delade med dig av dina erfarenheter av den ljusa backdropen kändes det helt plötsligt positivt att jag valde den svarta. Jag har haft lite ångest för att jag inte valde den vita (ångest pga. mörkret kanske :roll: ) men nu känns det bra igen :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino