Föreläsning om psykoakustik

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-27 23:30

paa skrev:Vad står det på parkeringsautomaterna som gäller för den gatan då?

Jag tror inte det finns automater för gatan. Hmm. Tror alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-09-28 14:14

går det att få reda på i lite mer detalj hur upplägget på föreläsningen ser ut? psykoakustik/akustik/elektronik/ellära eller nåt`sånt?

(Iofs sitter jag i ett plan över nordsjön då men det kan ju vara kul att veta ändå om man ska lyssna på eventuell ljudupptagning i efterhand.)

mvh,
/Björn

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-28 15:26

Det kommer inte ske någon ljudupptagning på annat vis än för personligt bruk. Ingen ljudupptagning kommer vara tillåten att göras för offentlig spridning.

Detta för att informationen skal vara sammanhållen och att det kommer finnas känslig information, ie företagsspecifika uppgifter med.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-09-28 15:39

ahapp! man får väl köpa lite skivor istället då och lyssna på :-)
Seken osis.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-28 15:47

Almen skrev:
Nefilim skrev:
guru skrev:Varför heter det psykoakustik ? :oops:

Hur hjärnan kan "luras" att uppfatta ljud. Detta, enligt min uppfattning, är en stor del i den s.k placeboeffekten bl.a.

(Rätta mig om jag har fel)

"psykoakustik" använder jag som "läran om hur vi människor uppfattar ljud". Ordet "psyko" eftersom vår hjärna är inblandad. Duh.

Noga räknat "luras" ju vår hjärna hela tiden, eftersom det vi uppfattar som omvärlden "bara" är en simulering presenterad av vår hjärna. Placeboeffekten är något annat, som förvisso kan dyka upp i psykoakustiska sammanhang, men lika gärna i vilket annat sammanhang som helst där den mänskliga hjärnan är inblandad.

Det stämmer bra det Almen.

Psykoakustik har mycket lite med placeboeffekter och liknande att göra, även om de givetvis är bra att känna till.

Precis som Almen säger handlar inte psykoakustiken om inbillningseffekter och placebo primärt - utan är helt läran om hur hörseln fungerar upplevelsemässigt, vilket faktiskt dock inbegriper hur illusioner (icke inbillade) kan uppkomma. Hur den fungerar fysiologiskt kallas Audiologi.

Inom psykoakustiken sorterar både objektiva och subjektiva element, såsom läran om varför vi kan avgöra infallsvinklar och avstånd till ljudkällor, samt de rent subjektiva elementen runt live-musikupplevelser (alltså vad det är för egenskaper som krävs för att ett konserthus skall upplevas som bra).

Förvisso kan kunskaper om allt detta användas till att UNDVIKA placeboeffekter (som ju har att göra med saker som INTE är akustisk stimuli) exempelvis genom att säkerställa att man blindtestar när så är påkallat.

Placebo i ljudsammanhang är dock något som inte har med hörseln att göra alls, utan som beror på hjärnans (medvetna och omedvetna) oförmåga att skilja olika informationer* från varandra. Detta sorterar inte under psykoakustiken, men kan var väl så viktigt att känna till i musikåtergivningssammanhang.

Vh, iö

- - - - -

*Där ingalunda all information är sinnlig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-09-28 15:51

Som Svante skrivit har jag för mig att på Drottning Kristinas väg är det kommunen som bestämmer, medan parkering på övriga gator och utrymmen på KTH-området lyder under Carpark eller vilka det nu är.

På DKV tror jag alltså att man får stå gratis på helgerna, medan övriga området är avgiftsbelagt alla dagar utom för anställda och studenter.
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-28 17:13

Bakning! De som vill fixa nått fikabröd gör absolut rätt i att göra så. Det kommer bli en trevlig tillställning!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-29 06:24

Jag är hemskt lessen över att jag inte kan komma och höra på denna
mycket intressanta föreläsning :cry:
Det hade verkligen varit hur kul som helst.

Istället blir jag hemma och firar min frus födelsedag (fast hon fyller ju
egentligen på måndag...).

Som jag sa till Kaffekoppen via ett PM; Jag lever förmodligen längre om
jag inte åker till Stockholm på föreläsningen... :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-09-29 09:25

Jag ska försöka hinna trolla fram en chokladkaka ur rockärmen, det blir dock inte deluxversionen med smält blockchoklad ovanpå i brist på konstruktionstid.

Hur göra med kaffe?
Tar folk med sig termosar, eller finns det köpeautomater på plats?

Vh
/Tobbe

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-29 10:55

Jag rekommenderar folk att köra termosstuket!

OM det finns möjlighet skall vi försöka ordna något, men det är mindre troligt...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-29 11:02

Kopierat från anmälningstråden:

PeterAkemark skrev:Om allt vill (Air France) och vädrets makter bistår så kommer jag att vara i Stockholm på söndag. Kan dock bli lite sen.
Hoppas verkligen att du har medvind!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-29 13:20

Det finns en liten, men ändock möjlighet att jag kommer förbi någon gång efter söndag lunch - landar kl 13.00 med flyget från Halmstad. Om så blir fallet - kan jag ringa eller SMS:a Kaffekoppen eller någon annan på plats? Eller hålls dörrarna öppna?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-29 16:10

Titta i anmälningstrådens första inlägg. Där finns ett telefonnummer du kan ringa när du är på plats. Det är int omöjligt att du kommer i en ev lunchpaus...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-30 12:37

Till föreläsningen tar man lämpligen med sig kaffe i termos och någon god smörgås, alternativt äter rejält innan.

Dessutom vore det trevligt om fler än Grannillsson och Torbod bakade något gott. Ja kommer ta med mig lite papptallrickar och kaffekoppar i alltför mljöovänlig last.

Desutom skall jag koka lite kaffe och ordna mjölk åt föredragningshållaren eftersom det är kravet från honom.

Kansk att det kan finnas lite tepsar och varmatten med.

Nåäl, tänk på lilla magen eftersom föreläsningen med undantag för bensträckare kommer pågå rätt länge!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-09-30 17:19

Jag skulle gärna komma, men dels hittar jag ingen annan som kan följa med och dels är min högra, den viktigaste, hörapparaten trasig. Känns lite meningslöst att gå på en sådan tillställning och veta att man måste ha bra platser för att kunna tillgodogöra sig det ordentligt... :(

Hade kunnat ta med inspelningsutrustning och lyssnat igen i efterhand, men det känns lite krystat. :roll:

(Men snart kommer mina nya top-of-the-line apparater anno 2006, som ersätter tillika top-of-the-line men från 1999. :) Signalbearbetning i femton band istället för i tre.)

Hoppas ni andra får det trevligt iaf.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-30 17:46

ALLA kommer få bra platser, faktsikt är det så att vi varit tvugna att byta lokal pga det stora intresset och för att kunan tillgodose att alla skall få utbyta av det hela.

Således är det bara för alla som önskar komma att skriva in sig i tråden för anmälningar och dyka upp - hur sent nui än behagar bestämma er!

Välkomna!

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-09-30 19:07

Status:
En mjuk pepparkaka och en chokladkaka står och svalnar i köket och sprider förföriska dofter.

Vh
Eder hovkonditor

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-09-30 19:08

Tobbe: jag vet, jag stod bakom dig i snabbköpet när du köpte dem. ;)

Seriöst: Tobbe knows baka.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-09-30 19:14

pingvinlakrits skrev:Tobbe: jag vet, jag stod bakom dig i snabbköpet när du köpte dem. ;)

Seriöst: Tobbe knows baka.

:)

Äsch *rodnar*

U sweet talking guy!

/T

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-09-30 19:18

Kaffekoppen skrev:ALLA kommer få bra platser

Strålande, men förmodligen inte strålande nog för mig tyvärr. Men jag tycker att det är ett grymt initiativ, och jag hoppas att det kommer fler chanser till något liknande.

(...det borde det göra om jag hittar rätt människa att gnälla på om att jag inte får LTS-mail...)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2006-09-30 20:01

Kaffekoppen skrev:ALLA kommer få bra platser, faktsikt är det så att vi varit tvugna att byta lokal pga det stora intresset och för att kunan tillgodose att alla skall få utbyta av det hela.

Således är det bara för alla som önskar komma att skriva in sig i tråden för anmälningar och dyka upp - hur sent nui än behagar bestämma er!

Välkomna!

Är det ny lokal på samma plats som tidigare?

Thomas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-30 20:20

Ja, ny lokal är på praktiskt taget samma plats som tidigare, det vill säga vi kommer att samlas utanför, för att gå några meter åt sidan och inträda i den nya lokalen. :P

Det kan nämnas att den nya lokalen är så stor att de som, i de sista klämtande minuterna, kommer på att de vill komma - inte behöver bekymmra sig över att de inte har föranmält sig: Det är bara att dyka upp! 8)

Det kommer att finnas plats för alla förutsatt att inte varenda kotte som föranmält sig tar med sig >10 personer... Kom inte för sent bara. Det kan bli svårt att komma in då (onödig risk).

Och tag gärna med bakelser å annat gott att bjussa på i pausen! (Och som Kaffekoppen nämner - ta med en lunchmacka till eder själva också!)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-01 00:50

IngOehman skrev:Och tag gärna med bakelser å annat gott att bjussa på i pausen!

*Ser Ingvar stående bakom katedern med 80 st 150-ohmare...* :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-01 00:55

IngOehman skrev:Ja, ny lokal är på praktiskt taget samma plats som tidigare, det vill säga vi kommer att samlas utanför, för att gå några meter åt sidan och inträda i den nya lokalen. :P

Ja, just det, salen heter alltså F1 och ligger som Ingvar säger bara ett stenkast åt sidan, på Lindstedtsv 22. Salen rymmer 500 personer så ser det ut som vi är få, så är vi nog inte det ändå... :wink: Dörren ska öppna 11:30 och vi har salen fram till 16:00.

http://kartor.eniro.se/query?what=map&ax=&asearch=1&imgmode=1&ms=1&streetname=Lindstedtsv%E4gen+22

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-01 01:34

8O

Så tiden är ändrad till 11:30? :P

Fast jag måste nog ändå stiga upp 6:30 för att hinna från Linköping. :(

Vh :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-01 01:54

BACH skrev:8O

Så tiden är ändrad till 11:30? :P

Fast jag måste nog ändå stiga upp 6:30 för att hinna från Linköping. :(

Nja, jag har skrivit så här tidigare:

Svante skrev:
guldfisk skrev:Sannolikt salen "Fantum" uppe hos avdelningen för tal, musik och hörsel.

Det är möjligt att porten är låst på söndag, men jag kommer att vara där och öppna den 11.30 och därefter får man ringa 070 345 01 72 så kommer vi ner och öppnar.

Och sen skrev jag om ett annat möte, som var idag, kanske är det det du blandar ihop det med?

Svante skrev:Jag då får be snälla moderatorer tusen gånger om förlåt, men givet hur det ser ut så kanske det är ok ändå då att jag lägger ut Johans mail här ändå. Är det inte det så kan ni väl ta bort det här inlägget. Min fetstil nedan så att det inte missförstås.

------------

Medlemsmöte om högtalarsimulering!

<snip> (med en annan tid som jag inte upprepar pga missförståndsrisk)

Mötet är öppet för LTS-medlemmar. Ingen föranmälan krävs.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-01 02:24

Aha, på det viset...

Tack för att du talade om det :), annars hade jag nog kommit försent.

Det jag tänkte på var det här:

Svante skrev:Dörren ska öppna 11:30 och vi har salen fram till 16:00.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-01 10:48

Kl 11:15 träffas vi utanför enligt tidigare visad vägbeskrivning, så går vi gemensamt till lokalen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-01 18:12

Ja, då tackar vi Ingvar för en trevlig föreläsning! Och tack alla som tog med så goda bullar, de gjorde att jag faktiskt klarade mig utan lunch... :oops:

Här står Ingvar framför en välstrukturerad tavla i salen F1:

Bild

Förstås räckte inte riktigt de fyra bokade timmarna, så vi fortsatte ute på gården, under solcellerna utanför salen F2. Gården hade klart kortare efterklangstid än F1.

Bild

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-01 18:43

Får också tacka Ingvar och dom andra som ordnat allt för en intressant söndag! Nu blir det dax för mat! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino