Lite intryck i56,i64s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-13 15:34

i skrev:
IngOehman skrev:Sverige är ett land där befolkningen tycks mig vara förhållandevis oreligiös.
Och nog är det förhållandevis ovanligt med slavar i Sverige?

De flesta talar dessutom samma språk.

Vi har inte varit i krig med någon annat land, så länge som det ovanstående
har varit sant. Och jag tror det finns ett antal länder för vilket detsamma
gäller.

Vh, iö

Med tanke på att Sverige till relativt nyligen haft Lutheranismen (ung.) som statsreligion så haltar logiken lite.

Och fortfarande måste Sveriges statschef vara lutheran. Sveriges statschef är alltså tvungen att tillhöra svenska kyrkan - heelt sjukt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-13 16:21

Nyfiken fråga: Hur ser den paragraf ut, som föreskriver att så är fallet?

Föreskriver den att han (eller hon) måste vara inskriven i en kyrka/tro, eller är kravet att personen i fråga verkligen skall tro på't också?

Och om så inte är fallet (vi kan säga att statschefen går ur kyrkan rent av) vad blir konsekvensen? Blir statschefen per automatik avsatt, eller rent av straffad?

i skrev:
IngOehman skrev:Sverige är ett land där befolkningen tycks mig vara förhållandevis oreligiös.

gäller.

Vh, iö

Med tanke på att Sverige till relativt nyligen haft Lutheranismen (ung.) som statsreligion så haltar logiken lite.

Inte alls. Om du läser det jag skrev så har jag inte nämnt statsreligioner överhuvudtaget, utan jag har talat om vad folket trott. Jag skrev:

IngOehman skrev:...krig mellan folk som:... ...3. haft en tolerant men agnostisk grundinställning till religioner.

i skrev:Och jag misstänker att vår relativt oreligiösa syn på tillvaron är en verkan snarare än orsak.

Tror snarare det geografiska läget och befolkningens relativt oaggressiva attityder haft betydelse.

Det är mycket möjligt, men det tror inte jag, eller rättare sagt, det vet vi väl båda att det inte stämmer. Sverige har ju varit i krig under perioder då folket varit lika glest och oaggressivt, men då styret varit icke-demokrtiskt, och det i förekommande fall har funnits starkare religiösa inslag än det gör idag.

Håller du inte med mig om det? Alltså att min hypotes faktiskt håller. (Och jag vill dessutom påpeka att jag inte uttalat mig om orsak och verkan. Jag tror de tre punkterna är orsaker dock, så nu är det sagt. Utesluter inte att de, liksom kriglösheten, är exempel på verkan dock.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-03-13 16:29, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-13 16:24

var inte ämnet davids högtalare?????
mera bilder david
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-13 16:31

Jo just ja'.

Kan säga att jag är lite avundsjuk över att han kommer att få höra ett profY-8-system före mig. 8O :x :wink:

Har nog hört nästan alla andra kombinationer, så det är ju i och för sig inte speciellt svårt att interpolera/extrapolera sig fram till en uppfattning om potentialen, men att verkligen uppleva är ju ändå något annat...

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-13 16:34

skulle vara kuligt att höra på
det som jag lyssnade på i helgen var ju ok :lol:
nej det var inte ok

det var skitbra :lol:
ingvar kan du beskriva skillnaden i vinprovartermer?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-13 16:39

profbd skrev:ingvar kan du beskriva skillnaden i vinprovartermer?

Visst:

Mina större basmodulsystem är bättre på att återge en smak av räls, långt bak i gommen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-03-13 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-13 16:45

David_A: Du är medveten om att du förmodligen kommer kunna ha ihjäl
människor med ljudtrycket från där anläggningen va? :lol:

Fast ska jag vara ärligt, fy fan vilket härligt högtalarsystem! :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-13 16:49

IngOehman skrev:Nyfiken fråga: Hur ser den paragraf ut, som föreskriver att så är fallet?

Successionsordningen skrev:§ 4. Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten. Lag (1979:935).

Vidare OT:
Successionsordningen är den roligaste av våra lagar att läsa då den avviker rätt ordentligt från övriga i både form och språk. :)
http://www.riksdagen.se/templates/R_Pag ... _6060.aspx
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-13 17:11

IngOehman skrev:Nyfiken fråga: Hur ser den paragraf ut, som föreskriver att så är fallet?

Föreskriver den att han (eller hon) måste vara inskriven i en kyrka/tro, eller är kravet att personen i fråga verkligen skall tro på't också?

Och om så inte är fallet (vi kan säga att statschefen går ur kyrkan rent av) vad blir konsekvensen? Blir statschefen per automatik avsatt, eller rent av straffad?

Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten.
Så den statschef som går ur svenska kyrkan blir nog helt enkelt avsatt. Vore ju litet coolt, i och för sig. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-13 18:24

Tycker den där paragrafen borde skrivas om således att det istället
ställdes krav på att kungen skall vara en hygglo snubbe (vilket jag
tror att han är).

Varför skall det tros på något? Vad är vitsen? Vore väl isåfall rimligare
att ställa krav på en statschefs integritet, öppenhet och förnuft, det
vill säga förmåga att inte tro något, utan rimliga skäl?

Vh, iö

Edit: Stavningsrättning, typ.
Senast redigerad av IngOehman 2008-03-14 01:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-13 19:12

När det behövdes ändras i tronföljden för att det föddes en prinsessa först så fixade riksdagen det, om det nu behövs ändras för detta så kommer det att ske också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-13 20:10

IngOehman skrev:...
i skrev:

gäller.

Vh, iö

Inte alls. Om du läser det jag skrev så har jag inte nämnt statsreligioner överhuvudtaget, utan jag har talat om vad folket trott. Jag skrev:

IngOehman skrev:...krig mellan folk som:... ...3. haft en tolerant men agnostisk grundinställning till religioner.
...

Jag vill nog påstå att folkets inställning och statens korrelerar i alla de fall man har *en* dominerande religion i landet. Dvs har man en statsreligion så har det en väsentlig koppling till folkets inställning.

Även om det yttre beteendet tolkas som tolerans så kan det även vara resultatet av en låg aggressivitetsnivå.
Går vi tillbaks 100 år i tiden var det inte roligt att ha en avvikande religion i Sverige.

(Vad gäller slavar så är det förhållandevis ovanligt med slavar i världen överhuvud. Däremot förekommer det en hel del krig.)

i skrev:Och jag misstänker att vår relativt oreligiösa syn på tillvaron är en verkan snarare än orsak.

Tror snarare det geografiska läget och befolkningens relativt oaggressiva attityder haft betydelse.

Det är mycket möjligt, men det tror inte jag, eller rättare sagt, det vet vi väl båda att det inte stämmer. Sverige har ju varit i krig under perioder då folket varit lika glest och oaggressivt, men då styret varit icke-demokrtiskt, och det i förekommande fall har funnits starkare religiösa inslag än det gör idag.
...

Med tanke på att så gott som samtliga länder under den tid då Sverige förde krig var odemokratiska och att religionen spelade en stor roll i dessa länder så är argumentet en aning ihåligt.

Håller du inte med mig om det? Alltså att min hypotes faktiskt håller. (Och jag vill dessutom påpeka att jag inte uttalat mig om orsak och verkan. Jag tror de tre punkterna är orsaker dock, så nu är det sagt. Utesluter inte att de, liksom kriglösheten, är exempel på verkan dock.)

Vh, iö

Inte riktigt, som du märker. :)

Till det yttre kan man kanske tycka sig se sådant samband, men jag menar att det definitivt inte är klart vad som är orsak och verkan i de här sambanden.

Jag tror att det främst handlar om rädsla och/eller brist på respekt för andra människor(s liv).
Känner man sig inte hotad samt har en respekt för andra människors liv i vardagen, så startar man inte krig.

Har man en historia bakom sig (som folk eller folkgrupp) som kan ge anledning till oro inför framtiden och rädsla för grannar så föds både en aggressivitet och intolerans. Är jag ganska säker på. Även om jag inte kan svära på att det motsatta är mekanismen bakom Sveriges öde och beteende.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-13 22:37

David: Jag vet inte om det framkommit tidigare i tråden men varför satsade du inte på pZ4 direkt?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-13 23:01

puh... nu har man vänt upponer på alla lådor..
Hoppas att det är sista gången jag staplar dom nu

Anledningen till att det blev pY-8 istället för pZ-4 är helt enkelt placeringen. På detta sätt kan jag utnyttja hela takhöjden. Samtidigt får jag även plats med två moduler liggande längs med golvet, utan att dom kommer upp i duken. Blir en U-placering av basarna. Hade blivit knepigt att få till något sådant med Z-moduler.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-13 23:05

David_A skrev:Anledningen till att det blev pY-8 istället för pZ-4 är helt enkelt placeringen. På detta sätt kan jag utnyttja hela takhöjden. Samtidigt får jag även plats med två moduler liggande längs med golvet, utan att dom kommer upp i duken. Blir en U-placering av basarna. Hade blivit knepigt att få till något sådant med Z-moduler.

Okej :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-13 23:14

David_A: Du är medveten om att du förmodligen kommer kunna ha ihjäl
människor med ljudtrycket från där anläggningen va?

Hur starkt brukar du spela musik hemma, David? Och hur långt har du mellan högtalare och lyssningsplats?

Jag hoppas på att kunna skrämma bort alla råttor på vintern, och spela ihjäl myggen på sommaren :lol:

Tycker om att spela duktigt högt, så detta kommer att passa mig perfekt. Avståndet till högtalarna varierar lite. Just nu sitter jag på ca 3.7m

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-13 23:38

det lär bli rått och myggfritt mellan jönköping och gävle :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-14 01:19

paa skrev:När det behövdes ändras i tronföljden för att det föddes en prinsessa först så fixade riksdagen det...

Njae... Om man skall vara noga så behövdes det ju inte ändras något. När ändringen skedde fanns det ju redan kronearvinge - kronprinsen (Carl Philip). Ändringen avsatte honom faktiskt från kronprinsskapet.

Nu kan man förstås påstå att det ändå var en ändring som "behövdes", men man kan ju fråga sig varför ändringen skedde efter det att Carl Philip föddes?

paa skrev:...om det nu behövs ändras för detta så kommer det att ske också.

Ja, det får man hoppas. Det verkar ju helt snurrigt att en statschef skall behöva erkänna en trosvärld. Därmed inte sagt att det är fel att tro något, men att ställa krav på folk att göra det är dåligt.

Utom kanske påven dårå...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-14 05:11

Kan vi måhända släppa religionspolitiska frågor för att slippa låsa tråden. Månne?

Jag låser den ogärna i onödan. David har ju bra skit att redovisa!!

Fan David, jag har så mycket jag vill spela hemma hos dig. På lite för hög volym. Och så kommer det alltid vara! Profundus P kommer liksom inte hela vägen fram när man jämför... ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-15 08:18

Hur går det David? är systemet igång?

Mvh Nicke nyfiken

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-16 00:20

Ja nu har man provkört pY-8...

Jo jäklar måste jag säga. Dessa kan flytta en hel del luft, det är ett som är säkert. Intressant också att växla mellan 4 resp 8 moduler, skillnaderna därimellan var mycket större än jag trodde. Tyvärr så blev jag tvungen att köra med provosoriska skit-signalkablar obalanserat till basstegen, vilket tyvärr släppte igenom en sjujäkla massa brum till basmodulerna. Så det finns lite att jobba med innan det fungerar som det ska. Men att kapaciteten har ökat avsevärt råder det ingen tvekan om.. Nu kommer alla grannar att bli överförtjusta :twisted:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-16 00:57

David_A skrev:Nu kommer alla grannar att bli överförtjusta :twisted:

...och du bor i villa? 8)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2008-03-16 11:41

shifts skrev:
David_A skrev:Nu kommer alla grannar att bli överförtjusta :twisted:

...och du bor i villa? 8)

Om man bor ute på landet kan ofta nivån av bakgrundsljud vara rent förbluffande låg. Hemma i Axvall kunde man ibland höra basdunket från ett diskotek på Skara Sommarland, ~3 kilometer bort. Jag är övertygad om att David kommer att ha ungefär lika stor luftflyttningskakacitet som de hade på det där diskot (fast renare, förstås).

Shit vad jag är sugen på att komma och lyssna! David, ditt vardagsrum är nu helig mark i Ino-kyrkan ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-16 11:45

Morgan skrev:David, ditt vardagsrum är nu helig mark i Ino-kyrkan ;)

Inga religionspolitiska inlägg, var det ju! 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-03-16 12:04

David, vart bor du någonstans? Kan vara bra att veta om man är ute och åker och behöver sig en riktig bastryckare :D
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-22 00:49

Har suttit och skruvat lite under veckan, och nu börjar det fungera riktigt bra! Efter att tidigare kört kompaktversioner av pX moduler så fick man helt enkelt tänka om lite. Det blev tvunget till att tilta lite neröver för att få till det. Ska bli intressant att se hur modulerna beter sig med ena porten pluggad, dvs som vanliga pY-8. Och Ct-100 fixade brumproblemen. Så jäkla skönt när allt bara fungerar helt plötsligt!

Innan pY-8 ger upp så lär det varit en sjujäkla fest, det är klart. Har gett pY-4 några riktigt elaka omgångar, men inte ens där har det funnits tillstymmelse till dist som märkts av. Som Kaffekoppen skrev så lär det nog inte behövas mer än pY-4 i dom flesta lyssningsrum av normal storlek.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-22 01:49

Tror nog rätt många till och med klarar sig mer än "rätt bra" på Profundus X-2 faktiskt. ;)

Jag menar - redan pi60 räcker ju bra för många.

Prof.X-2 spelar ju trots allt maximalt ur sig sisådär 14,5 ggr mera ljudeffekt än pi60 (och nästan 6 ggr mer än pi60s).

X-4 får ur sig 4 ggr mer ljudeffekt* än X-2 (samma skillnad som att gå från en förstärkare på 1450 W till en på 5800 W, om högtalarna klarar det, om pi60 motsvarar 100 W).

Prof Y-4 kan ju mer än så. De kan stråla ur sig mer än 250 ggr mera ljudeffekt än pi60 (mer än 100 ggr mer än pi60s).

Dina Prof Y-8 kan överträffa pi60 i ljudeffekt med en faktor >1000 ggr!

(Motsvarar alltså det ljudtryck som pi60 skulle behöva matas av (och tåla!) en förstärkare på 100 000 W för att kunna åstadkomma. Som tur är har ett Prof.Y-8 system väldigt mycket högre känslighet än pi60 i basregistret, tillika riktverkan, så man behöver inte ge sig ut på jakt efter 100 000 W-förstärkare, men 2 500 W skadar inte att ha tillgång till...)

Vh, iö

- - - - -

*Det verkar i varje fall så om man tittar på det uppnåbara ljudtrycket. Men med optimal placering av basarna (läs; inte i ett minimerat kluster alltså#) så minskar man faktiskt utstrålad effekt rätt signifikant, vilket är en av hemligheterna till den förbättrade artikulationen - man reducerar helt enkelt utstrålningen av det ljud som ändå bara kommer att höras i form av gammalt reflekterat försmutsande ljud. Allt till förmån för ett mera solo-agerande direktljud. :)

#Vilket dock är modellen om man vill maximera mängden utstrålat ljud, utan hänsyn till vad som är nyttoljud och vad som bara kommer att öka slaskandet.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-22 02:27

jag kan bara knäböja inför hur sjukt detta är :) jag har hittils inte upplevt att py-2 har kroknat....det måste gå att spela så sjukligt starkt..

fyfan vilken "vill ha" känsla jag får när jag tittar in i denna tråd....

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-22 11:29

Tror nog rätt många till och med klarar sig mer än "rätt bra" på Profundus X-2 faktiskt.

Jag menar - redan pi60 räcker ju bra för många.

Det är helt korrekt! Det är lätt att bli lite fartblind när systemet blir såhär stort. Körde ett par volymkrympta pX till i28 i många år utan att tycka att jag saknade något. Dessa står fortfarande kvar i vardagsrummet, och jag förundras hela tiden över hur mycket dom presterar.
Jämför man med vad hifitidningarna oftast refererar till som "domedags/jorbävning/avgrundsbas" så känns redan pX-2 som overkill. Kapaciteten från pY-4 och pY-8 behöver helt enkelt en ny term för att beskrivas på samma överdrivna sätt. Atombombs bas? :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-22 11:50

Infra baserad på Y verkar vara nästa steg - eller ja varför fixade du inte jordbävningsbas (Infr) från början ? Jag minns inte ditt svar....

(Nejdå, hur kan du tro att jag är avis på i64orna med den basuppsättningen ?).
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino