bassman skrev:Jag använde Piano-skivan i mina senaste basmoduler.
Jag tänkte på högtalarväggen som alternativ till Ino Aco+70mm mineralull och då använda 120 mm Isover Piano istället.
Moderator: Redaktörer
bassman skrev:Jag använde Piano-skivan i mina senaste basmoduler.
sprudel skrev:bassman skrev:Jag använde Piano-skivan i mina senaste basmoduler.
Jag tänkte på högtalarväggen som alternativ till Ino Aco+70mm mineralull och då använda 120 mm Isover Piano istället.
Adhoc skrev:Den ena kan ersätta den andra men du får jämföra flödesmotståndet igenom dom, tittat du bara på densiteten jämför du äpplen och päron. Jag lägger in några diagram som kan underlätta senare, nu ska jag iväg. Tjockleken spelar roll för val av lämpligt flödesmotstånd och tvärtom.
oa51 skrev:Åh, inte blev det lättare efter senaste inlägget..... Jag har just tagit upp mina Pi60 som legat i tvättstugan i >2 år och förhandlar med frugan om att bygga absorberande paneler bakom dem liknande Sprudels.
Efter en minnesvärd lyssning hemma hos honom i helgen har jag fått mycket inspiration att pröva Ino framöver. TACK ÄN En GÅNG HB!Redan nu har du en underbart levande och musikalisk återgivning.
Vad rekommenderar Ingvar bakom Pi60 med väggnära placering? Måste/bör man ha Ino ACO eller liknande?
sprudel skrev:oa51 skrev: Ingvar skriver i manifestet att han har någon vit Aco på g och den är ju trevlig om man vill ha ljusa absorbenter. .
genstruktur skrev:sprudel skrev:oa51 skrev: Ingvar skriver i manifestet att han har någon vit Aco på g och den är ju trevlig om man vill ha ljusa absorbenter. .
Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.
sprudel skrev:genstruktur skrev:sprudel skrev:
Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.
Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.
Adhoc skrev:sprudel skrev:genstruktur skrev:
Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.
Den stora "tygladan" på andra sidan vägen från IKEA-Kållered då, har du kollat där?
sprudel skrev:genstruktur skrev:sprudel skrev:
sprudel skrev:Adhoc skrev:sprudel skrev:
Den stora "tygladan" på andra sidan vägen från IKEA-Kållered då, har du kollat där?
Nope! Men jag hittar hur mycket som helst på Göksäter, Orust. I folkmun kallat Boutique Coco!
Ino™ aco-grå, -blå, -röd (GRÅTT eller BLÅTT profilerat skumplastmaterial):
1,2 * 1 m 1200:-/par (=500:-/m²)
1 * 0,8 m 800:-/par (=500:-/m²)
Kribban skrev:Stämmer dessa priserna fortfarande? Min prislista är från 2016
Ino™ aco-grå, -blå, -röd (GRÅTT eller BLÅTT profilerat skumplastmaterial):
1,2 * 1 m 1200:-/par (=500:-/m²)
1 * 0,8 m 800:-/par (=500:-/m²)
Kribban skrev:och om jag har förstått allting rätt så är det 1 * 0,8 m jag ska ha?
Kribban skrev:tanken är inte att dämpa hela väggen utan endast bakom högtalarna. Att dämpa en hel vägg är otänkbart här hemma
Frisk skrev:Kribban skrev:tanken är inte att dämpa hela väggen utan endast bakom högtalarna. Att dämpa en hel vägg är otänkbart här hemma
Det kan vara estetiskt mer tilltalande.. med ett snyggt tyg kan det smälta in bättre att hela vägen blir några cm tjockare än två lådor bakom högtalarna. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara dämpning bakom mer än vid högtalarna. Kanske går det dölja några kablar bakom eller minimera Tv:ns estetiska tjocklek.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster