MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-04-13 22:58

MP skrev:
subjektivisten skrev:Nja, vi testade mina Sony mot pi60 och det friskade upp mitt minne hur usel metoden är. Så hur vore det att lyssna på folk med erfarenhet av det?
Jämför du projektorer utan att kalibrera dom? Om inte, varför jämföra högtalare på dåligt sätt?

Jag blir nyfiken på vilka vi är? :)
Var Ingvar med?

Sony var det ja, jag hade för mig att det var Pioneer. Här är tråden iaf:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=507304
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

MP

Inläggav MP » 2010-04-13 23:20

Subjektivisten skrev:Min uppfattning av denna lilla test är att både SS-M9 och Pi60 har den bästa bas jag någonsin hört. Den är djup, fast och akkurat återgiven. Nästan alla högtalare jag hört innan har haft en bas som kan låter "häftig" och imponerande men efter ett tag så känns det som en loudness effekt, där basen överdrivs istället för vara korrekt och där detaljer grötar ihop sig i basen.
Basmässigt kunde inte jag skilja dom åt, dom kändes väldigt identiska. Möjligt att man kunde höra någon mindre skillnad med bättre uppställning på högtalarna och framförallt snabbare byten mellan dom. Det som kanske var lite skillnad är att Sony'n kunde spela lite högre, inte konstigt med tanke på att den har dubbla 8r mot pi60 en. När Martin var uppe med barnen så spelade jag Nitin Sawhney låt Anthem Without Nation så högt med Sony'n att ljudtrycket från basen slog till mig i ansiktet!

Nedre mellanregistret verkar också rätt så lika utan skillnaden blev främst från övre mellanregistret och främst diskanten. Vid bra inspelad musik så lät det väldigt bra från båda, men vid nyare musik till exempel Sophie Zelmani, som är inspelade med mer energi i diskanten (hissad) så kändes Sony'n mer ljus och lite påträngande vid hög volym medans pi60 kändes mer dämpad. Så vid James Taylor så lät det kanon med Sony men med Sophie så lät pi60 bättre.

Sen tyckte jag att musiken kanske släppte lite bättre från pi60 än Sony'n.

Annars så är ju pi60 mycket mer lättmöblerad eftersom den inte alls lika djup, har porten på framsidan medans Sony har två st på baksidan och så väger pi60 klart mindre (ca 60 kilo st för sony).

När jag läser det där så verkar det ju inte vara särskilt stora skillnader.
Jag fattar nog inte riktigt.

Är det det här tillfället du syftar på med A/B testet?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-13 23:22

Intressant ,bra högtalare dom sony tydligen .Men jag undrar om dom kunnat lista ut skillnaderna mellan dessa par som ändå enligt texten lät så pass lika utan att göra som dom gjorde? om dom i stället lyssnat på olika platser som enligt många är bättre.... Knappast skulle jag vilja säga, :wink:
Senast redigerad av zapanasta 2010-04-13 23:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-13 23:23

zapanasta skrev:Om man har 2 par högtalare på ett ställe och rummet är helt ok ,man bär in ett par i taget och lyssnar längre perioder så kan väl för fen inte det va nåt fel i det? Kan väl inte va bättre att lyssna på olika platser där andra saker ochså kommer att spela roll , det är bara att gå runt och hoa i lite olika rum så förstår nog alla vad jag menar :D

Den här tråden är väl inte för att berätta för dig hur man testar, det verkar du ju redan vara expert på?

Har du några frågor kanske du skulle läsa några av de spaltkilometer där det här redan har dryftats, och låta Umeåborna planera sin träff i den här tråden istället. Låter det som en bra plan?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-14 00:06

Den här tråden är väl inte för att berätta för dig hur man testar, det verkar du ju redan vara expert på?

Va hackar du på mig för? Andra här som förkastat det dom ska göra totalt ,vore det inte bättre att du sa åt dom i stället? Jag tycker bara det är kul med såna här lyssningar dom ska göra och har ingenting emot det alls .

MP

Inläggav MP » 2010-04-14 00:17

Undrar hur stor skillnad det är ljudmässigt mellan Guru10 och pIP om det nu är någon alls?

Zapanasta, det skulle vara kul om du kunde ta dig dit med dina alster och se hur de låter bara på kul.
Jag uppskattar ditt friska testande och trådproducerande och blir alltid glad när jag ser att du har gjort ett inlägg.
:)

Hoppas ni får kul MM jag ser fram emot bilder och reportage. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-14 00:28

Zapanasta, det skulle vara kul om du kunde ta dig dit dina alster och se hur de låter bara på kul.
Jag uppskattar ditt testande och trådproducerande och blir alltid glad när jag ser att du har gjort ett inlägg.

Lite långt bara :) Sen tror jag att MM är en öppensinnig herre och inte skulle döma ut saker för att märket inte är fint nog som jag är säker på att många andra skulle göra . Ser fram emot resultatet av denna umeålyssning med spänning .Kul med sån läsning :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-14 07:07

zapanasta skrev:Va hackar du på mig för?
Därför att du flyttar fokus och ironiserar!
zapanasta skrev:Andra här som förkastat det dom ska göra totalt ,vore det inte bättre att du sa åt dom i stället?

Du läser selektivt!
zapanasta skrev:Jag tycker bara det är kul med såna här lyssningar dom ska göra och har ingenting emot det alls .

Visst är det kul, och just därför kanske de skall få ha tråden till planering ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-14 07:34

Jag förstår inte var subben mfl är rädda för. AB är jättebra och det egentligt enda vi vanliga har att tillgå. Jag förstår inte denna rädsla och belackning. Det är kul, nyttigt och spännande att träffas och leka.

Påminner inte detta om när katolska kyrkan förbjöd översätta bibeln till folkspråk? Folket får ju INTE läsa då kan de ju tolka hur fel som helst? :wink: Nä bröder träffar och lyssning är mycket trevligt och lärorikt. Man behöver bara vara öppensinning vilket enligt min erfarenhet de flesta är. Det är inte så många (men det finns) som låser sig vid ett märke och bara det utan urskiljning och därmed förstör alla andra intryck med förutfattade meningar. Men som man brukar säga man känner andra genom sig själv. :)

Jag tror alla inblandade är objektiva nog för att palla en öppen lyssning i trevlig samvaro med behållning.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-14 07:57

meanmachine skrev:Jag förstår inte var subben mfl är rädda för. AB är jättebra och det egentligt enda vi vanliga har att tillgå. Jag förstår inte denna rädsla och belackning. Det är kul, nyttigt och spännande att träffas och leka.
Han/jag/andra är inte rädda :D Det lyfts bara ett varningens finger för feltolkningar.
meanmachine skrev:Påminner inte detta om när katolska kyrkan förbjöd översätta bibeln till folkspråk? Folket får ju INTE läsa då kan de ju tolka hur fel som helst? :wink:
Extremt dålig jämförelse och lite kränkande mot Subben framförallt som bara vill väl!
meanmachine skrev:Nä bröder träffar och lyssning är mycket trevligt och lärorikt.
Visst är det så :)
meanmachine skrev:Man behöver bara vara öppensinning vilket enligt min erfarenhet de flesta är. Det är inte så många (men det finns) som låser sig vid ett märke och bara det utan urskiljning och därmed förstör alla andra intryck med förutfattade meningar. Men som man brukar säga man känner andra genom sig själv. :)
Varför försöker du tolka Subbens invändningar till att han skulle vara mindre öppen och ha förutfattade meningar? Varför skriver du på ett sådant här sätt? Du formulerar dig ju lika tokigt som du verkar tycka att han gör :D Jättekonstig tolkning mot någon som försöker uppmärksamma något som han upplevt gjort att han själv gjort felbedömningar på grund av?? Det är väl snarare snällt av honom :!:
meanmachine skrev:Jag tror alla inblandade är objektiva nog för att palla en öppen lyssning i trevlig samvaro med behållning.
Det har ju inte ett skit att göra med om man är objektiv eller inte att göra, utan med de förutsättningar man spelar med och hur man skall förhålla sig till dem, eller hur. Men behållning har man sannerliggen.

Jag tror ni kommer ha skitkul, det brukar vi ha när vi gör sånt här. Ts det som att Subjektivisten bara vill uppmärksamma er på att inte övertolka resultaten ni kanske anser er finna (iallafall sett ur hans synvinkel). Det är väl snarare ädelt av honom. Ni behöver ju inte bry er om det han påpekar det minsta om ni inte vill 8)

Kör hårt! Tycker att även du skall börja planera nu och inte grotta i sånt som det tjatas till leda om, annars blir det väl inget ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-14 10:58

Det som jag mest undrar över är varför MM inte försöker få till en lyssning på en pi60 istället. Han har ju redan konstaterat att piP troligen är den mest prisvärda lilla högtalaren, men vill man hitta "världens bästa" så finns ju större burkar från ino att kolla på, om man vill jämföra med de allra bästa som MM har.
Och ingen behöver sedan fråga mig vad jag är rädd för, eftersom jag redan förutsättningslöst varit på träff hos MM med ett par piP.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-14 13:34

zapanasta skrev:Om man har 2 par högtalare på ett ställe och rummet är helt ok ,man bär in ett par i taget och lyssnar längre perioder så kan väl för fen inte det va nåt fel i det? Kan väl inte va bättre att lyssna på olika platser där andra saker ochså kommer att spela roll , det är bara att gå runt och hoa i lite olika rum så förstår nog alla vad jag menar :D

Du får göra vad f du vill men du måste inse problemet med att testa så. Hur svårt ska det vara att läsa och ta till sig det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-14 13:38

zapanasta skrev:Intressant ,bra högtalare dom sony tydligen .Men jag undrar om dom kunnat lista ut skillnaderna mellan dessa par som ändå enligt texten lät så pass lika utan att göra som dom gjorde? om dom i stället lyssnat på olika platser som enligt många är bättre.... Knappast skulle jag vilja säga, :wink:

Knappast? Du har verkligen noll koll och sluta berätta hur VI upplevde sakerna! Det testat bevisade ännu en gång hur dåligt det blir när man jämför högtalare MOT varandra istället för lyssna på dom var för sig. Det var MYCKET lättare att hitta skillnader av värde när vi INTE testade dom mot varandra.
Din ironiserande stil är verkligen unken, sluta upp med det!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-04-14 13:47

subjektivisten skrev:Din ironiserande stil är verkligen unken, sluta upp med det!

Om du slutade upp med din "ärliga" och "raka" stil kanske fler skulle ta till sig vad du säger.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-14 14:09

Vore trevligt om tonen hölls bättre i denna tråd och subben får skärpa till sig. Detta är en fikatråd och låt den vara just det. Alla välkommna med input men det räcker med att man påtalar en gång att man ANSER att ett sådant här test är undermåligt. Det kan bli aningen tråkigt efter 25x. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-04-14 14:27

Håller med MM fullt ut.
Stämningen i tråden blir sämre och sämre.
Visste jag inte bättre skulle jag ju nästan kunna tro att Zapanasta är mobbad. :roll:

Sluta tjata och mästra nu!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-14 14:44

Du får göra vad f du vill men du måste inse problemet med att testa så. Hur svårt ska det vara att läsa och ta till sig det?

Ja men du gjorde ju så själv och kom fram till att du gillade pi60 lite mer än dina gamla sony ,ska inte skräpa ner tråden nåt mer nu men jag förstår mig inte på folk som slingrar sig hela tiden :? [/quote]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-14 14:49

Jag håller med MM om att i den här tråden skall det bara planeras.

De som vill tjaffsa vidare om testmetoder (och det är inte bara subben eller hur MM ;) ) kan starta den 743: tråden om det istället :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-14 16:01

paa skrev:Det som jag mest undrar över är varför MM inte försöker få till en lyssning på en pi60 istället. Han har ju redan konstaterat att piP troligen är den mest prisvärda lilla högtalaren, men vill man hitta "världens bästa" så finns ju större burkar från ino att kolla på, om man vill jämföra med de allra bästa som MM har.
Och ingen behöver sedan fråga mig vad jag är rädd för, eftersom jag redan förutsättningslöst varit på träff hos MM med ett par piP.

bra idé, det borde finnas många som är villiga att bära med sig sina stora högtalare till mm, subjektivisten å nån till har ju ett ännu större system att ta med så det blir ju finemang, och ett par rs2000, å jorma
Bikinitider

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-14 17:06

Är det någon i Ume som kan hjälpa mig att på ett bra sätt fixa en referencd - dvs - att jag tar med en tom skiva och några CD och du som har utrustning kan rippa dem och bränna ut en skiva. Sitter numer med en notepad och ingen brännare ej heller lämpligt program för att rippa rätt. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-14 18:18

meanmachine skrev:... ej heller lämpligt program för att rippa rätt. :)

Jag har en hel del dyra musikprogram som kan verifiera inläsning efter rippning men frågan är hur extremt programmet ska vara?

Vågar man fråga vilken musik som kan tänkas spelas, får man komma med förslag? Då kanske vi kan få igång tråden på rätt spår igen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-14 18:30

zapanasta skrev:

Ja men du gjorde ju så själv och kom fram till att du gillade pi60 lite mer än dina gamla sony ,ska inte skräpa ner tråden nåt mer nu men jag förstår mig inte på folk som slingrar sig hela tiden :?
[/quote]

Slingrar sig? Läser du inte vad jag skriver?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-14 18:36

Släpp det där nu - ni kan fortsätta via PM :evil:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-14 20:05

henrikwiklund skrev:

Jag har en hel del dyra musikprogram som kan verifiera inläsning efter rippning men frågan är hur extremt programmet ska vara?

Vågar man fråga vilken musik som kan tänkas spelas, får man komma med förslag? Då kanske vi kan få igång tråden på rätt spår igen.

Självklart får man komma med lite förslag. :) Du har säker några spår som du har som referens jag med. Eva CAssidy lär vara med lika så något med Diana Krall. Nils Lofgren (Kieth don't go) Något med Knopfler för att ta några exempel snabbt. lär tänka till lite i frågan och välja för att konkret kunna avgöra olika styrkor/svagheter.

hifiguru@spray.se

MP

Inläggav MP » 2010-04-15 08:52

meanmachine skrev:
henrikwiklund skrev:
....

Självklart får man komma med lite förslag. :) Du har säker några spår som du har som referens jag med. Eva CAssidy lär vara med lika så något med Diana Krall. Nils Lofgren (Kieth don't go) Något med Knopfler för att ta några exempel snabbt. lär tänka till lite i frågan och välja för att konkret kunna avgöra olika styrkor/svagheter.

Det är riktigt knepigt det där med musiken eftersom de låtar man har lyssnat på mycket, har man skapat sig en inre referens till.
Antingen genom det egna rummet och egna högtalarna,
vid imponerande demonstrationer i specialdämpade rum/studios
eller helt enkelt genom riktiga musikframföranden i för dem avsedda lokaler.

Inte helt lätt med andra ord

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-15 10:54

MP skrev:Det är riktigt knepigt det där med musiken eftersom de låtar man har lyssnat på mycket, har man skapat sig en inre referens till.
Antingen genom det egna rummet och egna högtalarna,
vid imponerande demonstrationer i specialdämpade rum/studios
eller helt enkelt genom riktiga musikframföranden i för dem avsedda lokaler.

Inte helt lätt med andra ord

Bra synpunkt. Plus :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-15 11:23

meanmachine skrev:
henrikwiklund skrev:

Inspelat nyckelknippeskrammel? :) , men bara ett halvt. Jag vet inte om man kan lita på att mickar är ofärgade, och vad som i så fall händer om de inte är det, men det skulle kunna vara en idé att "F/E-testa" något enkelt ljud som lätt både kan spelas in och återges i original i lyssningsrummet.

Men det kanske är nördigt i överkant. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-15 11:55

Ju nördigare desto bättre...! :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-15 12:35

perstromgren skrev:
Inspelat nyckelknippeskrammel? :) , men bara ett halvt. Jag vet inte om man kan lita på att mickar är ofärgade, och vad som i så fall händer om de inte är det, men det skulle kunna vara en idé att "F/E-testa" något enkelt ljud som lätt både kan spelas in och återges i original i lyssningsrummet.

Men det kanske är nördigt i överkant. :oops:

Du är nog rätt nära nu. :)

Nyckelknippskrammel är kanske en bra testsignal, men det finns ju riktiga testsignaler redan.

Sinussvep, vitt och rosa brus, olika pulser, pulsskurar och annat. Man behöver inte lida brist på testsignaler när man testar en högtalare.

När man har testat färdigt kan man spela lite musik för omväxlings skull, det är alltid trevligt att lyssna på. Som bakgrund till ölen och mackan kanske?

Då kan man köra med båda högtalarna också, ett par i stereo, det gör man ju inte när man testar.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2010-04-15 14:04

DIRAVI skrev:
meanmachine skrev:Föreslår inte nu kommande lördag men då nästa alternativt lördagen efter detta. :)

Lördagen den 24'de altså då skall jag cykla tills det gör riktigt ont, sen skal jag cykla ännu mer :) , men lördgen därpå passar (1'a maj)

Tycker nog allt du kan kosta på dig en sadel :lol:
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino