Kan ett par inotoppar vara rätt för mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-12-04 22:49

Jonas, jag kommer gärna till dig när du ska få dit pip. Om det är OK :-)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-04 23:22

Absolut, vi ryms!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-05 07:46

JonasW skrev:Absolut, vi ryms!

Har jag blandat ihopp det hela, eller hade inte du ett tokdämmpat rum ?
piP kommer inte att må bra av den tjocka dämpningen på väggen bakom dom tyvärr : /
Dom ska bara ca 6-7cm dämpning och sedan placeras dikt an mot dämpet för att prestera optimalt.
Som det blir nu finns risken stt det blir en anings "tunnt" i undre mellan registret/värmeregistret.

Bara så att ni vet :)
piP är ju gjorda för att med en tun dämpskiva på väggen, arbeta med väggen vid ett större område.
Tar man bort detta stöd från väggen så blir det lite för lite kvar där...

Men testa för bövöeln!
Testa bör man annars dör man!!! Elle någe... :P
Testa gör man, ändå dör man... :x
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-05 08:38

DVD-ai skrev:
JonasW skrev:Absolut, vi ryms!

Har jag blandat ihopp det hela, eller hade inte du ett tokdämmpat rum ?
piP kommer inte att må bra av den tjocka dämpningen på väggen bakom dom tyvärr : /
Dom ska bara ca 6-7cm dämpning och sedan placeras dikt an mot dämpet för att prestera optimalt.
Som det blir nu finns risken stt det blir en anings "tunnt" i undre mellan registret/värmeregistret.

Bara så att ni vet :)
piP är ju gjorda för att med en tun dämpskiva på väggen, arbeta med väggen vid ett större område.
Tar man bort detta stöd från väggen så blir det lite för lite kvar där...

Men testa för bövöeln!
Testa bör man annars dör man!!! Elle någe... :P
Testa gör man, ändå dör man... :x

Tokdämpat & tokdämpat, ~250-275ms över större delen av registret, förrutom min ~0.5s vid 24Hz peaken. Rätt bra dämpat skulle jag påstå istället ;)

Men jag förstår vad du menar.... Gäller denna "tumregel" de flesta Ino-högtalare som i6 & i14 också?

Men vi får ha det i åtanke.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-05 10:02

haha, ja jag menar inte att det skulle vara något gennerellt dåligt ! :)
Utan att just på väggen bakom piP så är det dock dåligt...
Då dom ju inte är byggda för sådan placering :(

Nej det gäller bara iP/iPs/piP/piPs vad jag vet :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-05 12:14

När vi talar dämpning, hur ska inos i14 dämpas exempelvis?

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-12-05 12:28

schmutziger skrev:Ett annat tips:
9laeh klarade 100db@3m galant hos fjonken.
galant o galant basporten var väl "något" överstyrd då o då, men ingen hörbar dist o de plågades bra länge. Så ska de köras delat så är det ju en kanonhögtalare!
sjukt prisvärda för sina 4kkr.

Hur låter de i övrigt jämfört med Ino? De kostar ju en tredjedel av t.ex. i6.

Om man som jag kör delat så kommer ju förmodligen inte basporten överstyras, så det problemet är inget problem, men i övrigt? Är de en tredjedel så bra för en tredjedel av priset? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-05 12:46

allt är ju en fråga om hur "känslig" man är...

jag är känslig för disst...
jag tycker att i16s börjar dissta för tidigt i bommern...
i28 är gränsfall... jag tycker att dom också börjar att få karaktär lite för snabbt...
i32s är väll tillräckligt i normalstora rum :)

Så när jag skriver "disstar" så är det nivåer av disst som dom flesta inte reagerar alls över...
dom flesta anser nog att högtalarna kan spela 10dB högre än jag anser... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-05 13:19

Själv så tror jag att det bara är diskantdist som jag reagerar kraftigt på. basdist kanske jag aldrig upplevt, eller så hör jag det inte. eller så är det när basen blir mindre len, men det är inte så.farligt i mina öron, då jag ej härjar på så höga nivåer (tydligen :)).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-05 13:39

Rdna skrev:
schmutziger skrev:Ett annat tips:
9laeh klarade 100db@3m galant hos fjonken.
galant o galant basporten var väl "något" överstyrd då o då, men ingen hörbar dist o de plågades bra länge. Så ska de köras delat så är det ju en kanonhögtalare!
sjukt prisvärda för sina 4kkr.

Hur låter de i övrigt jämfört med Ino? De kostar ju en tredjedel av t.ex. i6.

Om man som jag kör delat så kommer ju förmodligen inte basporten överstyras, så det problemet är inget problem, men i övrigt? Är de en tredjedel så bra för en tredjedel av priset? :)

9laeh låter väldigt bra i absoluta termer. fantastiskt prisvärda skulle jag säga.
De kan nog inte spela lika starkt som i6 då de har ett större mellanregister.
Har inte hört i6.
Men de är nog lite öppnare än inosar överlag och inte lika betonat mellanregister.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-05 16:33

Nattlorden skrev:
zartok skrev:Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.

I mitt rum upplevdes piP gå linjärt till 20 på testtoner, men det har jag förstått vara en udda företeelse.

Ja, det vanliga är att de faller under 30 Hz. I de flesta rum alltså, men det
är klart att om man har en Komorok-resonans (en absurt otyglad) vid 20 Hz
(ett knappt 8,5 meter långt rum?) så kan det ju sträcka ut bandbredden dit.
Det är dock i så fall inte högtalarens förtjänst utan rummets.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 03:13

jag börjar faktiskt fundera på ett par pi60. när jag väl ska göra ett seriöst biorum i ett framtida hus så kommer man ju att behöva lite mer tryck säkert. då kan det nog vara smart att redan ha ett par pi60. sitter man ex fyra meter ifrån så skulle dom säkerligen kunna leverera öronspräckande 90 db distfritt om jag kopplat det rätt.

nu har jag så hemskt många tankar i huvudet, helt plötsligt känns januari så mycket längre bort än det borde vara =D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-06 06:57

zartok skrev:Då jag också är en rosa pudel så var det säkert en ihopblandning.

Jag kan nog säga att jag har ett speciellt förhållande till diskanter. Mina magnepan 3.5 har dom lättaste och mest transparenta diskanterna jag hört, men då är dom också banddiskanter. Helt otroligt bra.

Det som var så otroligt med kefen var att den kunde måla upp en ljudbild som gjorde att det inte lät som att jag lyssnade på högtalare, utan satt i ett rum fyllt med musik. Viennorna har en avrundad diskant som låter väldigt bra genom ypao, men jag tror inte att detaljerna finns ens i närheten. Det ska dom inte göra heller då blade kostar fem gånger så mycket heller.

Dock så har jag läst en liten bit av herr öhmans text och hans filosofi om att inohögtalare ska låta som högtalare för tiodubbla priset intresserar mig. I bigscreen visar man hur bra en våg spelas i pi60 och det är ett ljud jag känner att jag vill testa på. Jag och jonas smider ju redan lite planer för en ev resa från umeå till stockholm för att kunna vara med på en demo hos herr öhman, många säger att bara det är en riktig ljudupplevelse. Jag håller tummarna för att tiderna passar och att det är ett passande datum för oss :)

Så tanken är just nu att invänta tiden, se längre fram hur det blir. Vem vet, mitt lilla rum på 4x4.5 meter kanske klarar sig med pip eller något. Blir det att åka på demo så kommer troligtvis alla mina funderingar att bli besvarade :)

Att köpa Ino är ett säkert köp. Om du vill sälja senare så är beg. priserna höga så du får igen pengarna du lagt ut. Det är bra grejor.

Eftersom du gillar diskanten i magnepan 3.5 ( vilket jag absolut förstår) så är det inte säkert du gillar den hos Ino. Det låter inte lika som Magnepan.

Det finns en uppsjö av bra högtalare för 30000:- och du kanske bör låna hem litet grejor och lyssna.

Dynaudio contour 3.4 är en annan väldigt bra högtalare, kostar 25000:- begagnat. Superrent ljud och väldigt vacker diskant tycker jag.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-06 07:37

zartok skrev:jag börjar faktiskt fundera på ett par pi60. när jag väl ska göra ett seriöst biorum i ett framtida hus så kommer man ju att behöva lite mer tryck säkert. då kan det nog vara smart att redan ha ett par pi60. sitter man ex fyra meter ifrån så skulle dom säkerligen kunna leverera öronspräckande 90 db distfritt om jag kopplat det rätt.

nu har jag så hemskt många tankar i huvudet, helt plötsligt känns januari så mycket längre bort än det borde vara =D

Nu tycker jag pi60 är det smarta valet från början, men vill bara kolla vad du refererar till när du säger "högre tryck"? Än piP och i6, yes, men inte än i14.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-06 08:24

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:
zartok skrev:Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.

I mitt rum upplevdes piP gå linjärt till 20 på testtoner, men det har jag förstått vara en udda företeelse.

Ja, det vanliga är att de faller under 30 Hz. I de flesta rum alltså, men det
är klart att om man har en Komorok-resonans (en absurt otyglad) vid 20 Hz
(ett knappt 8,5 meter långt rum?) så kan det ju sträcka ut bandbredden dit.
Det är dock i så fall inte högtalarens förtjänst utan rummets.

7,70. Det som smiter vidare in i köket - 12m. Och hur öppningen till hall/trapphus mäter har jag ingen aning om heller.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 10:42

Är det ingen skillnad i vad pi60 och i14 gör volymmässigt eller lätesmässigt, mer än att i14 rullar av tidigare då det är ett toppsystem?

Ang att köpa annat märke så sitter jag redan på ett par högtalare för närmare 50', ska jag uppgradera så ska det verkligen vara något episkt. jag tycker väldigt mycket om mina viennor, men dom saknar den råa detaljrikedomen som kef blade hade. jag tror tyvärr att om man ska hitta den detaljrikedomen så måste man antingen högt upp i prisklasser (inte ett alternativ för mig som student) eller så får man lyssna och se om ino kan göra det.

Varför jag tror att ino kan göra det är eftersom högtalarna testats grafiskt för hur exakt dom skickar ut ljudet (bigscreen) och det måste ju innebära makalös detaljrikedom om dom skickar en analog ljudvåg precis som den spelats ut. Till det kommer det att inos kostar en bråkdel av kef blade. Så teoretiskt så tror jag att inos borde vara precis så detaljerade som ett par högtalare kan vara.

Har någon en annan uppfattning? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-06 10:45

Om du redan nu har såpass fina högtalare så tycker jag att det är lite "orättvist" att jämföra med de små ino piP/i6. Skall du verkligen se vad ino går för så lyssna/skaffa minst pi60 är mitt tips.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-06 10:49

ja som sagt...

pi60/i14 är där ino på allvar börjar att bli "något utöver det vanliga" anser jag :P
I alla fall om man gillar Ino-ljudet så är det dessa högtalare som är något utöver det vanliga :)

pi60 är en säker högtalare som fungerar klandefritt på egen hand, kan spela högt och lågt med kompromisslös kvalitet och "kostar inte alldeles för mycket"...
Dessutom så kan man växa med dom om man skulle behöva i ett störra rum, alltså slänga på moduler m.m....
Men bortsett från det så är det ju deras "lätthet" i återgivningen som är så underbar och det oavsett ljudnivå :)

Så som jag sade för länge sedan, så tycker jag att pi60 verkar vara högtalaren för dig som är känslig för hård/ vass/ disstad diskant. ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-06 10:55

Av det som skrivs av TS om önskemålen och beskrivningen av Kef Blade, misstänker jag att Ino-högtalarna kommer upplevas som murriga och lite stängda. Faktiskt. I alla fall sett i relation till just detta. Varnar lite för det åtminstone.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-06 10:57

Jo, ingenting talar ju för att TS kommer att tycka om Ino i huvudtaget... :D

eftersom dom är lååångt från Kef i ljudet, men det återstår att se vad han tycker efter en lyssning :)
Man vet ju aldrig... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 11:12

Å andra sidan så låter inte kef blade som valfri kefhögtalare under den. det enda den har gemensamt med andra högtalare av tillverkaren är just att den spelar detaljerat. bara det att det är hemskt detaljerat :D

Det blir spännande att se hur jag upplever inos. det intressanta är ju iaf att dom är så billiga i förhållande till prestanda :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-12-06 12:27

shifts skrev:Av det som skrivs av TS om önskemålen och beskrivningen av Kef Blade, misstänker jag att Ino-högtalarna kommer upplevas som murriga och lite stängda. Faktiskt. I alla fall sett i relation till just detta. Varnar lite för det åtminstone.

+1 på den shifts.

Jag har snabbt lyssnat på Kef Blade på Munchen-mässan (en mässa kan man inte dra så stora slutsatser av) ;-)

Men det som stack ut var faktiskt högre register som jag bländades av. Visst kan det vara trevligt med en sådan egenskap men jag vet att iaf jag i längden skulle tröttna på en sådan talare.

Det vore kul att lyssna av Blade i hemmamiljö och med egenvald musik då först skulle jag kunna ta ställning hur den spelar. Bländande egenskaper/register är för mig numera ett -..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 12:55

om du då jämför denna klarhet i blade med hur inos låter, skulle du då säga att inos är mer eller mindre detaljerade? är det som att man drar ett lätt skynke över högtalaren när man jämför blade med inos modeller? för mig blev det ju haktapp just när jag hörde mellanregistret, hur den petade fram alla små detaljer, röstvibrationer och precis allt annat som fanns på skivan.

jag kräver omedelbart en längre utläggning =D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-06 13:08

Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande, perfekta att spela högt på men det blir aldrig det där magiska.
Aja förutom till musik som inte låter sådär jättebra som skall spelas högt då :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-06 13:10

NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande, perfekta att spela högt på men det blir aldrig det där magiska.
Aja förutom till musik som inte låter sådär jättebra som skall spelas högt då :)

Jag tycker exakt tvärtom. Till välinspelad musik är Ino magiska. Till mindre välinspelad musik så avslöjar de för lätt bristerna i inspelningen.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-12-06 13:20

adzer skrev:
NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande, perfekta att spela högt på men det blir aldrig det där magiska.

Jag tycker exakt tvärtom. Till välinspelad musik är Ino magiska. Till mindre välinspelad musik så avslöjar de för lätt bristerna i inspelningen.

+1 på det Adzer!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-06 13:24

NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande...

Vill bara säga att jag inte tycker det är så Ino låter, men kan tänka mig att det blir reaktionen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-06 13:29

-Palle- skrev:
adzer skrev:

+1 på det Adzer!

Där ser man ju hur olika vi är, efter en hel dag uppe i Kramfors så hade jag en halleljua-moment och det var kl04.00 i32 @ idiotnivåer.
Högt,brutalt och kötta musik med One man army.
i32( s va? )

Inom 1min Hos Mats ( innan det blev för högt ) så hade jag tuppskinn på armarna.
Sonus Faber Amati Futura, det i ett dåligt rum dessutom.

Jag säger inte att Ino är dåliga, utan tvärtom jag förstår varför så många gillar dom.
När jag säger vad jag saknar så tittar Ino-ägarna bara konstigt på mig :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-06 13:31

shifts skrev:
NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande...

Vill bara säga att jag inte tycker det är så Ino låter, men kan tänka mig att det blir reaktionen.

Saknar släpp och inte så detaljerade som andra kan vara är kanske bättre ordval.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-06 13:31

zartok skrev:om du då jämför denna klarhet i blade med hur inos låter, skulle du då säga att inos är mer eller mindre detaljerade? är det som att man drar ett lätt skynke över högtalaren när man jämför blade med inos modeller? för mig blev det ju haktapp just när jag hörde mellanregistret, hur den petade fram alla små detaljer, röstvibrationer och precis allt annat som fanns på skivan.

jag kräver omedelbart en längre utläggning =D

Det är inte alls säkert att bara för att den petade ur sig dem att det är meningen det skall göras så tydligt. Det låter som en typisk high-end färgning (Wilson exempelvis) att jobba på att lyfta ut mer av detaljer än det bör vara. Väldigt många tröttnar på det efter ett tag men med lite otur byter de då inte högtalare utan försöker kombinera med förstärkare och kablage som rullar av för att dämpa det hela.

Detaljerna finns i Ino, men det är ingen lastbil som backar in med mikrodetaljer och dumpar dem över dig. Du skall inte bli imponerad av detaljer, bara att du blir det betyder att det är för mycket av dem. Lagom mycket detaljer har du ingen anledning att bli specifikt imponerad av. En bra högtalare hittar du väldigt få ord att säga om förutom "stör mig inte, jag lyssnar på musik", typ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino