Moderator: Redaktörer
JonasW skrev:Absolut, vi ryms!
DVD-ai skrev:JonasW skrev:Absolut, vi ryms!
Har jag blandat ihopp det hela, eller hade inte du ett tokdämmpat rum ?
piP kommer inte att må bra av den tjocka dämpningen på väggen bakom dom tyvärr : /
Dom ska bara ca 6-7cm dämpning och sedan placeras dikt an mot dämpet för att prestera optimalt.
Som det blir nu finns risken stt det blir en anings "tunnt" i undre mellan registret/värmeregistret.
Bara så att ni vet
piP är ju gjorda för att med en tun dämpskiva på väggen, arbeta med väggen vid ett större område.
Tar man bort detta stöd från väggen så blir det lite för lite kvar där...
Men testa för bövöeln!
Testa bör man annars dör man!!! Elle någe...
Testa gör man, ändå dör man...
schmutziger skrev:Ett annat tips:
9laeh klarade 100db@3m galant hos fjonken.
galant o galant basporten var väl "något" överstyrd då o då, men ingen hörbar dist o de plågades bra länge. Så ska de köras delat så är det ju en kanonhögtalare!
sjukt prisvärda för sina 4kkr.
Rdna skrev:schmutziger skrev:Ett annat tips:
9laeh klarade 100db@3m galant hos fjonken.
galant o galant basporten var väl "något" överstyrd då o då, men ingen hörbar dist o de plågades bra länge. Så ska de köras delat så är det ju en kanonhögtalare!
sjukt prisvärda för sina 4kkr.
Hur låter de i övrigt jämfört med Ino? De kostar ju en tredjedel av t.ex. i6.
Om man som jag kör delat så kommer ju förmodligen inte basporten överstyras, så det problemet är inget problem, men i övrigt? Är de en tredjedel så bra för en tredjedel av priset?
Nattlorden skrev:zartok skrev:Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.
I mitt rum upplevdes piP gå linjärt till 20 på testtoner, men det har jag förstått vara en udda företeelse.
zartok skrev:Då jag också är en rosa pudel så var det säkert en ihopblandning.
Jag kan nog säga att jag har ett speciellt förhållande till diskanter. Mina magnepan 3.5 har dom lättaste och mest transparenta diskanterna jag hört, men då är dom också banddiskanter. Helt otroligt bra.
Det som var så otroligt med kefen var att den kunde måla upp en ljudbild som gjorde att det inte lät som att jag lyssnade på högtalare, utan satt i ett rum fyllt med musik. Viennorna har en avrundad diskant som låter väldigt bra genom ypao, men jag tror inte att detaljerna finns ens i närheten. Det ska dom inte göra heller då blade kostar fem gånger så mycket heller.
Dock så har jag läst en liten bit av herr öhmans text och hans filosofi om att inohögtalare ska låta som högtalare för tiodubbla priset intresserar mig. I bigscreen visar man hur bra en våg spelas i pi60 och det är ett ljud jag känner att jag vill testa på. Jag och jonas smider ju redan lite planer för en ev resa från umeå till stockholm för att kunna vara med på en demo hos herr öhman, många säger att bara det är en riktig ljudupplevelse. Jag håller tummarna för att tiderna passar och att det är ett passande datum för oss
Så tanken är just nu att invänta tiden, se längre fram hur det blir. Vem vet, mitt lilla rum på 4x4.5 meter kanske klarar sig med pip eller något. Blir det att åka på demo så kommer troligtvis alla mina funderingar att bli besvarade
zartok skrev:jag börjar faktiskt fundera på ett par pi60. när jag väl ska göra ett seriöst biorum i ett framtida hus så kommer man ju att behöva lite mer tryck säkert. då kan det nog vara smart att redan ha ett par pi60. sitter man ex fyra meter ifrån så skulle dom säkerligen kunna leverera öronspräckande 90 db distfritt om jag kopplat det rätt.
nu har jag så hemskt många tankar i huvudet, helt plötsligt känns januari så mycket längre bort än det borde vara =D
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:zartok skrev:Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.
I mitt rum upplevdes piP gå linjärt till 20 på testtoner, men det har jag förstått vara en udda företeelse.
Ja, det vanliga är att de faller under 30 Hz. I de flesta rum alltså, men det
är klart att om man har en Komorok-resonans (en absurt otyglad) vid 20 Hz
(ett knappt 8,5 meter långt rum?) så kan det ju sträcka ut bandbredden dit.
Det är dock i så fall inte högtalarens förtjänst utan rummets.
shifts skrev:Av det som skrivs av TS om önskemålen och beskrivningen av Kef Blade, misstänker jag att Ino-högtalarna kommer upplevas som murriga och lite stängda. Faktiskt. I alla fall sett i relation till just detta. Varnar lite för det åtminstone.
NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande, perfekta att spela högt på men det blir aldrig det där magiska.
Aja förutom till musik som inte låter sådär jättebra som skall spelas högt då
adzer skrev:NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande, perfekta att spela högt på men det blir aldrig det där magiska.
Jag tycker exakt tvärtom. Till välinspelad musik är Ino magiska. Till mindre välinspelad musik så avslöjar de för lätt bristerna i inspelningen.
-Palle- skrev:adzer skrev:NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande, perfekta att spela högt på men det blir aldrig det där magiska.
Jag tycker exakt tvärtom. Till välinspelad musik är Ino magiska. Till mindre välinspelad musik så avslöjar de för lätt bristerna i inspelningen.
+1 på det Adzer!
shifts skrev:NiklasF skrev:Även jag tycker att Ino är lite tilltäppta/förlåtande...
Vill bara säga att jag inte tycker det är så Ino låter, men kan tänka mig att det blir reaktionen.
zartok skrev:om du då jämför denna klarhet i blade med hur inos låter, skulle du då säga att inos är mer eller mindre detaljerade? är det som att man drar ett lätt skynke över högtalaren när man jämför blade med inos modeller? för mig blev det ju haktapp just när jag hörde mellanregistret, hur den petade fram alla små detaljer, röstvibrationer och precis allt annat som fanns på skivan.
jag kräver omedelbart en längre utläggning =D
Användare som besöker denna kategori: nasse och 3 gäster