Innan jag vill gå vidare med det nedanstående så vill jag säga att jag tror att jag känner Nattlorden tillräckligt bra för att veta att han och jag båda två trams-skojar lite, och att vem som helst av oss när som helst kan sluta, men vi fortsätter för att det är lite kul. Mitt mål är såklart att han skall vara den som ger sig, och skriver något begripligt (så jag kan svara) medan hans mål är att se hur långt han kan ihärda, och se om han kan försvara sin ursprungliga skrivit.
Jag ställer upp på tramsandet så länge som det är klart att vi gör det för att det är lite kul. Jag avskyr bråk. Då lämnar jag hellre tråden.
Om han inte håller med, så säg till.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Menar du att "var skall vi uppleva vinet" på skånska betyder "hur kommer vi att uppleva vinet"?
Nej, det är av en stockholmare som inte förstod originalmeningen felaktigt påhittad mening som inte har någon koppling med den ursprungliga meningen att göra. Så därför är svaret självklart nej.
Där har du helt enkelt fel. Det var jag som hittade på parallellen (som var prima).
Varför skulle jag ha konsulterat en stockholmare?
Stockholmare är inte direkt kända för sin språkliga förmåga.
Nattlorden skrev:"Var i frekvensgången upplever du skillnad?" är väl inget svårförstått?
Inte det minsta. En frekvensgång är ju en mätning som presenterar frekvens i en
rumslig dimension. "Var" anger en plats i en eller flera sådana.
Däremot är det fortfarande oklart vad du menar med frekvensgång om du skriver så.
Menar du impedansens frekvensgång, eller grundtonens, eller någon av övertonernas (=harmonisk distorsion) frekvensgång? Eller kanske frekvensgången för någonting annat?
Nattlorden skrev:"Var i distorsionen...?"
"Var i distorsionen"? Det låter som rappakalja. Distorsion är inte ett rumsligt begrepp. Distorsion betyder förvrängning. Eller menar du distorsionskurva när du skriver distorsion? Det är två skilda saker, ungefär på samma sätt som en åsikt och några ord är olika saker.
Var i åsikten är inte synonymt med var i texten.
Nattlorden skrev:"Var i ljudbilden...?" ++ ++ ++
Ljudbild är ju per defintion ett tredimensionellt begrepp. SJÄLVKLART kan man tala om var något händer i en ljudbild.
Nattlorden skrev:Att slå samman "Var i X", "Var i Y" och "Var i Z" genom att utelämna samtliga variabler borde inte vara något svårt...
Vet inte vad du babblar om nu, men självklart kan man tala om imaginära eller hypotetiska dimensioner, t ex genom att fråga "var i tankekedjan" eller "var någonstans i det långa resonemanget kom du fram till.." och liknande.
Men det var ju inte det du skrev. Du skrev en massa knas om
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).