Mayro skrev:Kul det är så många som kan sånt här.. Men för mig var infon totalt ny.. DVS att inbränningsskivor kan skada en högtalare under inspelandet...
Vad man märk är att efter man spelat inbränningsskivor så tar det nåt dygn innan dom låter bra igen.. Men detta har genom åren alltid hetat att det "skall vara så" då man blåst ur dom...
Det är värre än så, man kan skada högtalarna permanent. Det är därför jag avråder från inkörning (strategisk inkörning alltså, att köra in dem är ju oundvikligt om man använder dem) helt och hållet. Man bör inte vidtaga
några stategiska inkörningsåtgärder (annat än att vara medveten om att få högtalare presterar sitt bästa som helt nya) bara spela på dem precis som vanligt.
Så där ser man.. man kan alltid lära nytt.. Ska lära mig mer om detta så snart man kommer hem igen som sagt.. Oavsett om det anses banalt enkel kunskap...
Men klart.. Att förlöjliga nån som inte gått skolorna.. eller som ens gått ur skolan alla år är på forumet rent normala företellelser..
Ni uppvisar här igen exakt hur det går till då folk som inte kan teknik blir oförmögna att igen fråga något via era rätt nersättande inlägg..
Du tolkar inlägg som fan läser bibeln Tobbe. Hur kan du kalla det förlöjligande och nedsättande att ödmjukt klargöra att det man skrivit i ett inlägg inte är något speciellt märkvärdigt???
Om du träffar en konstnär och säger att du tycker att han målar väldigt bra, och han svarar, "-Äsch, det där är väl inget, min teknik är sämre än många skolbarns", tycker du att han är nedlåtande och förlöljligande mot DIG då Tobbe?
Ett tips i all välmening: Utgå ALLTID ifrån att ingen menar något illa med sina inlägg. Leta inte efter saker att tolka fel. Kort sagt: Tagga ned!
Jag pallar med er besserwissrar.. och skiter i era ord.. En del skulle INTE göra detta tyvärr..
Du är helt enkelt på fel spår Tobbe. Du tolkar alldeles fel, och sedan dömer du folk utan att ens reflektera över att det du tror någon menar kan vara en missuppfattning. Detta är inte första gången. För att vare en person som gör reklam för sin förmåga att läsa människor är du frikostig med missbedömningarna.

Sagt i all välmening. Allt blir bättre om du slutar tro folk om ont.
Vad gäller sakfrågan kanske jag nämner ordet derivata, men jag har inte redogjort för några matematiska kullerbyttor som kräver att man kastar sig mellan olika integrationsnivåer (eller primitivitetsnivåer kanske det borde heta?).
Det enda jag går igenom är ju lite uppvärmingseffekter, som är simpla matematiska motioneringar av Ohms lag, och synnerligen enkel Newtonsk fysik.
Den som inte håller med om det kanske inte läst någon fysik överhuvudtaget. Har man inte det är det ju svårt att bedöma vad som är avancerat. Men allt jag skrev var att det jag redogjorde för inte är några märkvärdigheter för den som gått ut grundskolan.
Det var verkligen inte med avsikt att vara nedvärderande mot någon (exempelvis de som inte klarat grundskolan), utan något jag skrev bara för att klargöra att det inte var något märkvärdigt inlägg jag skrev.
Jag vet kanske dessutom inte hur skolan ser ut idag, men menar någon verkligen att man inte längre går igenom Ohms lag och den allra basalaste Newtonska fysiken (vikt, kraft, tröghet, gravitation, acceleration, friktion, effekt, arbete och lite sådant där...) på högstadiet???
Vad läser man isåfall? För fysikämnet finns väl kvar?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).