Varför låter röster lite nasala genom piP (hemma hos mig)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-02 13:19

Mayro skrev:sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna.. 8)
Man bör låta högtalarna vila mellan varven, dvs man bör inte köra dem 24 i sträck.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:22

Rydberg skrev:
Mayro skrev:sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna.. 8)
Man bör låta högtalarna vila mellan varven, dvs man bör inte köra dem 24 i sträck.

Ok då har man lärt sig något nytt :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-02 13:27

mats skrev:
Rydberg skrev:

Förtydligande: Vid inspelning av dem alltså

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:39

Rydberg skrev:
mats skrev:
Rydberg skrev:

Förtydligande: Vid inspelning av dem alltså

Rydberg, jag förstod vad du menade, jag är inte helkorkad :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-02 13:50

Jasså, jag trodde du var "dum och IQbefriad" :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:54

Rydberg skrev:Jasså, jag trodde du var "dum och IQbefriad" :wink:

Jaså du pendlar också :wink: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-02 16:09

Mayro skrev:Kul det är så många som kan sånt här.. Men för mig var infon totalt ny.. DVS att inbränningsskivor kan skada en högtalare under inspelandet...

Vad man märk är att efter man spelat inbränningsskivor så tar det nåt dygn innan dom låter bra igen.. Men detta har genom åren alltid hetat att det "skall vara så" då man blåst ur dom...

Det är värre än så, man kan skada högtalarna permanent. Det är därför jag avråder från inkörning (strategisk inkörning alltså, att köra in dem är ju oundvikligt om man använder dem) helt och hållet. Man bör inte vidtaga några stategiska inkörningsåtgärder (annat än att vara medveten om att få högtalare presterar sitt bästa som helt nya) bara spela på dem precis som vanligt.

Så där ser man.. man kan alltid lära nytt.. Ska lära mig mer om detta så snart man kommer hem igen som sagt.. Oavsett om det anses banalt enkel kunskap...

Men klart.. Att förlöjliga nån som inte gått skolorna.. eller som ens gått ur skolan alla år är på forumet rent normala företellelser..

Ni uppvisar här igen exakt hur det går till då folk som inte kan teknik blir oförmögna att igen fråga något via era rätt nersättande inlägg..

Du tolkar inlägg som fan läser bibeln Tobbe. Hur kan du kalla det förlöjligande och nedsättande att ödmjukt klargöra att det man skrivit i ett inlägg inte är något speciellt märkvärdigt???

Om du träffar en konstnär och säger att du tycker att han målar väldigt bra, och han svarar, "-Äsch, det där är väl inget, min teknik är sämre än många skolbarns", tycker du att han är nedlåtande och förlöljligande mot DIG då Tobbe?

Ett tips i all välmening: Utgå ALLTID ifrån att ingen menar något illa med sina inlägg. Leta inte efter saker att tolka fel. Kort sagt: Tagga ned! :wink:

Jag pallar med er besserwissrar.. och skiter i era ord.. En del skulle INTE göra detta tyvärr..

Du är helt enkelt på fel spår Tobbe. Du tolkar alldeles fel, och sedan dömer du folk utan att ens reflektera över att det du tror någon menar kan vara en missuppfattning. Detta är inte första gången. För att vare en person som gör reklam för sin förmåga att läsa människor är du frikostig med missbedömningarna. :wink: Sagt i all välmening. Allt blir bättre om du slutar tro folk om ont.

Vad gäller sakfrågan kanske jag nämner ordet derivata, men jag har inte redogjort för några matematiska kullerbyttor som kräver att man kastar sig mellan olika integrationsnivåer (eller primitivitetsnivåer kanske det borde heta?).

Det enda jag går igenom är ju lite uppvärmingseffekter, som är simpla matematiska motioneringar av Ohms lag, och synnerligen enkel Newtonsk fysik.

Den som inte håller med om det kanske inte läst någon fysik överhuvudtaget. Har man inte det är det ju svårt att bedöma vad som är avancerat. Men allt jag skrev var att det jag redogjorde för inte är några märkvärdigheter för den som gått ut grundskolan.

Det var verkligen inte med avsikt att vara nedvärderande mot någon (exempelvis de som inte klarat grundskolan), utan något jag skrev bara för att klargöra att det inte var något märkvärdigt inlägg jag skrev.

Jag vet kanske dessutom inte hur skolan ser ut idag, men menar någon verkligen att man inte längre går igenom Ohms lag och den allra basalaste Newtonska fysiken (vikt, kraft, tröghet, gravitation, acceleration, friktion, effekt, arbete och lite sådant där...) på högstadiet???

Vad läser man isåfall? För fysikämnet finns väl kvar?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 17:17

Ingvar: Visst går man igenom de bitar du nämner, men derivata kommer först på gymnasiet.
Common sense is not that common.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-02 18:32

Tack Ingvar för ditt exemplariska svar :) .
Jag trodde inte att temp. höjningen var så stor, alltid lär man sig något nytt.

mvh

Callisto

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-02 19:27

Ingvar,

Om jag förstod dig rätt så menar du med ditt exempel att du har en temphöjning på 10 grader över rumstemp (293 K), är det korrekt uppfattat?

I såfall förstår jag inte vad svårigheten skulle vara? Kasta in det i
S-B och ta sedan hänsyn till effekten och den sökta arean.

Snabbt överslag; ca 0,053 m2

Edit; feltryck på tangent
Senast redigerad av Callisto 2005-11-03 18:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-02 19:37

Precis (tror jag, som inte har en aning om vad S-B är... :oops: ).

Vad jag ville visa var bara att man i verkligheten bevisligen inte har en kontinuerlig förlusteffekt i gummiupphänningen om uppåt 20 W, för då skulle den bli avsevärt mycket varmare än 10 grader över rumstemperaturen. Den yta den kan stråla av sig med är ju väsentligt mindre än 265 cm^2 (per sida), i varje fall om man använder membran av andra material än aluminium... :wink:

Praktiska mätningar visar att temperaturhöjningen blir sisådär10 grader som mest. Skulle man tuna in resonansfrekvensen och köra för fullt i några timmar skulle det dock säkerligen bli betydligt mera efter ett tag.

dawen skrev:Ingvar: Visst går man igenom de bitar du nämner, men derivata kommer först på gymnasiet.

Och var har jag deriverat någonting i mitt inlägg? :?

Jag använder i de uträkningar jag gör inga mera avancerade operationer än +, -, * och /, vilket får förmodas är kända räknesätt för alla som klarat lågstadiet.

Den fysik jag leker med är dock så vitt jag vet högstadiets (7an - 9an) fysik, närmare bestämt den allra basalaste Newtonska fysiken, och Ohms första och andra lag. Inget annat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-11-02 19:52

Herr I.Ö.... Allt är ju såklart lätt när man kan det (eller nu då tänker rätt)

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 19:57

Tja då är man dum för det Ingvar skrev i sitt mätlabinlägg fattade jag nada, ändå skall en som går i lågstadiet kunna en del och resten högstadieelever, och jag som är snart 40 :oops: :oops:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 20:11

IngOehman skrev:Det kan man lätt kalkylera (eller på ett ögonblick inse intuitivt) genom att inse att membranhastigheten typiskt max uppgår till sisådär 4 m/s (eftersom hastigheten är fallande över 100 Hz, och maxslag är säg 7 mm en ledd, vilket ger maxderivata (derivatan på läget är hastighet) om 7*(2pi) * 100 Hz = 4398 mm/s, alltså 4,4 m/s) och med en upphängningsdämpning om säg 1 Ns/m får vi en effektförlust om sisdär 19,36 W.

Du kanske inte räknar på det, men du använder åtminstone begreppet :)
Common sense is not that common.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-02 20:23

IngOehman skrev:Precis (tror jag, som inte har en aning om vad S-B är... :oops: ).

S-B = Stefan-Boltzmanns lag.
Du verkar ha koll på det mesta över lag tycker jag, blev klart förvånad att du inte visste vad S-B var :) .

mvh

Callisto

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-02 20:44

Jag som trodde du snackade om Staffan o Bengt! 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-02 20:47

Hmm, hur är receptet på en sockerkaka? Vilken kung kom efter Gustav Vasa?

Jag vet inte det i alla fall, fast jag är övertygad om att jag lärde mig det i grundskolan.

Jag har själv i min lärargärning gjort precis det där felet många gånger, dvs antagit att det som gås igenom i en tidigare kurs, eller på gymnasiet eller grundskolan sitter som berget i eleverna. Med åren har jag insett att det gör det inte alls. Man måste tillämpa kunskaperna praktiskt ganska många gånger för att man ska "äga" kunskapen. Och när man väl har gjort det är det jättelätt att tro att man faktiskt lärde sig det på grundskolan, fast det i själva verket var under tillämpningsfasen man lärde sig det ordentligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-11-02 20:50

mats skrev:Tja då är man dum för det Ingvar skrev i sitt mätlabinlägg fattade jag nada :oops: :oops:

Jag med :roll: problemet är att jag inte orkar läsa in allt som IÖ och ni andra skriver för jag blir så trött i huvudet :oops: . När dessa beräkningar kommer så blir jag väldigt lätt bortkollrad men jag könner mig inte som en idiot för det :D

MVH Christer som är klar med andra grundningen av piP :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 20:58

Rydberg skrev:Jag som trodde du snackade om Staffan o Bengt! 8O

Rydberg vad har hänt, du är ju riktig rolig idag :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 20:58

Kribban skrev:
mats skrev:Tja då är man dum för det Ingvar skrev i sitt mätlabinlägg fattade jag nada :oops: :oops:

Jag med :roll: problemet är att jag inte orkar läsa in allt som IÖ och ni andra skriver för jag blir så trött i huvudet :oops: . När dessa beräkningar kommer så blir jag väldigt lätt bortkollrad men jag könner mig inte som en idiot för det :D

MVH Christer som är klar med andra grundningen av piP :lol:

ovanstående gäller mig också, utom piposarna

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-03 00:09

Ärligt talat IÖ. Det är väldigt olika vad man lär sig i grundskolans naturämnen. Jag skulle inte förstått det du skrev i ditt inlägg ens dagen efter något eventuellt prov som vi kanske hade i fysikkursen på högstadiet. Den riktiga grunden läggas (nu för tiden?) i fysik b vilket är en kurs som kanske 10% av alla gymnasieelever läser så jag tycker inte alls någon behöver känna sig outbildad för att den inte förstår det du skrev. Skolan prioriterar helt enkelt inte naturvetenskap i dessa dagar.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-11-03 00:20

Jag tror att det mest handlar om man har tänkt tanken. Det är först då man kan komma på saker. Man är tyvärr som elev allt för passiv. (undantag finns alltid :oops: )
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-03 01:40

(Modererar mig själv. Gnällde lite på skolsystemet bara. Natti!)

Mvh E*
Senast redigerad av E 2005-11-03 02:24, redigerad totalt 3 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-03 01:53

Svante skrev:Hmm, hur är receptet på en sockerkaka? Vilken kung kom efter Gustav Vasa?

Jag vet inte det i alla fall, fast jag är övertygad om att jag lärde mig det i grundskolan.

Jag har själv i min lärargärning gjort precis det där felet många gånger, dvs antagit att det som gås igenom i en tidigare kurs, eller på gymnasiet eller grundskolan sitter som berget i eleverna. Med åren har jag insett att det gör det inte alls. Man måste tillämpa kunskaperna praktiskt ganska många gånger för att man ska "äga" kunskapen. Och när man väl har gjort det är det jättelätt att tro att man faktiskt lärde sig det på grundskolan, fast det i själva verket var under tillämpningsfasen man lärde sig det ordentligt.

Så är det ju, och jag har ingen aning om vem som efterträdda Gustav Vasa (men jag har för mig att han kanske... kröntes 1523? Något var det. Det är nämligen det enda årtalet jag kan genom världshistorien, det enda jag inte är säker på är just vad det var som hände det året... :wink: ).

Men allt detta är helt irrelevant för sakfrågan, för saken är ju den, att jag inte antagit att alla kan det jag skrev!

Däremot klargjorde jag, när frågan kom upp, att det jag skrev inte var några märkvärdigheter, utan bara grundskolekunskaper.

Om någon jag sagt det där om Gustav V, och jag sagt exempelvis: "-Jag är verkligt imponerad av dina esoteriska historiekunskaper", så hade jag näppeligen känt mig förorättad om personen replikerat, det är inget märkvärdigt, det där läser man ju på mellanstadiet! Snarare skulle jag nog svarat: "Å, tusan. Ja, jag måste ju erkänna att historia inte är min starka sida."

Jag hade defnitivt inte skrivit ett inlägg och klankat ned på att personen betett sig högfärdigt eller föraktfullt eller något liknande.

Frutti skrev:Ärligt talat IÖ. Det är väldigt olika vad man lär sig i grundskolans naturämnen. Jag skulle inte förstått det du skrev i ditt inlägg ens dagen efter något eventuellt prov som vi kanske hade i fysikkursen på högstadiet.

Den riktiga grunden läggas (nu för tiden?) i fysik b vilket är en kurs som kanske 10% av alla gymnasieelever läser så jag tycker inte alls någon behöver känna sig outbildad för att den inte förstår det du skrev. Skolan prioriterar helt enkelt inte naturvetenskap i dessa dagar.

Då är vi två. Jag har verkligen inte klankat på någon, det enda jag sagt är att det jag skrev är grundskolekunskaper.

Å andra sidan känner jag mig rätt outbildad, och tycker inte ens att det är något fel med att känna så. Skulle önska jag kunde oerhört mycket mera.

Vh, iö

- - - - -

PS. Callisto: Att jag inte känner till förkortningen beror bara på att jag aldrig sett den användas.

Dawen: Jag nämnde ordet derivata, men operationen var en enkel trigonometrisk dylik, fast det kan ha varit grafisk också, vem vet... :wink: (Jo, jag vet förstås)
Detta är ju inte märkligare än att man redan i grundskolan får lära sig att accelerationen är kraften delat med massan, och att acceleratinen multiplicerat med tiden är hastighetsförändringen - enkel Newtonsk fysik på grundskolenivå.
Och accelerationen är faktiskt hastighetens derivata, även om man kanske inte får veta det förrän några år senare. 8) Jag har ingen aning. Jag gick ju inte i skolan så nämnvärt.
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-03 02:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-03 01:59

Korvstoppning (memorera årtal tex.) borde inte förekomma i skolan. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-03 02:27

Vissa är väldigt bra på att lära sig sådant. Det tycker jag är bra! De som är bra på att memorera saker bör få saker att memorera. De som är bra på att förstå saker bör få saker att förstå. De som är bra på att göra saker bör få göra saker.

Jag tror det är bra att alla får lära sig sådant de är bra på, för det blir mycket effektivare inlärning.

Självklar bör alla få prova allting (det är viktigt) för annars vet man ju inte vad man är bra på. Prova flera gånger är också bra. Man kan ju ändra sig.

Politikvarning: I övrigt tycker det är verkligt tragiskt med all talang som slösas bort på att alla skall slipas till samma form i vårt sossesamhälle.

Det inte bara drabbar de som har det svårt för sig (som kommer att lära sig väldigt mycket mindre än de skulle gjort om de fått syssla med det som intresserat dem) och de som har det lätt för sig (som inte får någon uppmuntran att studera vidare utanför läroplanen), utan det drabbar faktiskt alla som ägnar ansenlig tid i skolan som helst slösas bort.

Korvstoppningen drabbar dem som inte kan lära sig att memorera fakta. Svåra teoretiska ämnen drabbar dem som har svårt att förstå samband. Praktiska ämnen drabbar de ohändliga.

Alla borde få utveckla sina unika talanger, istället för att formas till ofrivillig kunskapsjämlikhet (som ändå inte kommer att uppstå)!

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-03 02:37

IngOehman skrev:[...] och de som har det lätt för sig (som inte får någon uppmuntran att studera vidare utanför läroplanen), [...]

Amen. :(

IngOehman skrev:Politikvarning: I övrigt tycker det är verkligt tragiskt med all talang som slösas bort på att alla skall slipas till samma form i vårt sossesamhälle.

Mmm, fast jag vill nog ändå höra vad Pekka har att säga innan jag
håller med alltför mycket... :oops:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-03 02:38

Korvstoppningen drabbade mig, trots att jag enligt ganska många (bla. IÖ) har bra minne. :roll:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-03 02:46

E skrev:Skolkade Morello och lärde sig trummor och elektronik i stället?

Mvh E*

Skolkade nog inte så mycket i grundskolan och gymnasiet tror jag, men hade extremt låg närvaro på högskolan. :oops:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-03 08:16

App app, inte röra förbjudna ämnet...

Jag var vääldigt dålig på att gå i skolan under mina förra levnadsår. ;)

Mvh Jocke
admin

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino