piP vs. pi60 i göteborg *Epilogue*

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-08-18 22:31

Merkurius:
Den var väldigt trevlig så länge den var vit, men när hela rummet verkade skifta i tant-laxrosa fick jag nog. Dessutom blev det lagom läge till att möblera om och "vända" på rummet, men det är en annan historia.
Du kan väl hänga upp ett tunnt ljust bommulstyg framför stagedroppen för att ljusa till det lite? Svårt att hitta ett så brett tyg bara.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-18 22:41

torbod skrev:Den hängde inte i direkt solljus eller ngt liknande som kan förklara färgändringen, utan tyget verkar oxidera i luft!? Efter två år var den så ful i färgen att jag tog ner den helt.

Någon har kanske en snillrik förklaring på det så man kanske kan undvika fenomenet om man provar igen?

Vh
Tobbe

Ingen förklaring direkt, men den kanske vitnar igen om man tvättar det i klorin eller annat blekmedel? Men den kanske inte tål vattentvätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-18 23:18

Tobbe: vissa typer av vita färger gulnar rätt fort med tiden, jag tror i det här fallet att det beror på att det är ett flamsäkert (flamtåligt iallafall) tyg som har en viss behandling vars ämnen påskyndar åldrandet.

Vit skumplast åldras fort det med - fyllde upp håligheter i en gammal soffa med ny vit skumplast som efter mindre än ett år gulnat betydligt... ...då får det ju heller ingen sol direkt...

Miljöpåverkan är det ju - vad det är i miljön som påverkar vet jag inte riktigt.

Vill tillägga att den vita skumplasten på insidan fortfarande var vit (?) vilket känns märkligt. Det enda fall jag annars känner till är ju en blandning av termisk (värme) och kemisk (kontakt med annat material som avger syra t ex ligning från trä och papper) inverkan. Och även luftpåverkan och solljus förstås.

Det bästa alternativet är nog att fodra tyget med ett fint billigt tyg som förhöjer trevnaden mer än ett svart/blått/gulnat vitt.
Inaktiv

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-08-19 00:59

Bink Audio Test CD går att hitta på www.binkster.net! Mycket bra skiva!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-08-19 09:47

torbod skrev:Passar på att berätta att den vita stagedroppen från JAM (märke JJ Labs) förvisso är väldigt bra som ljudfix, men den är inte särskilt färgbeständig.

Har två år gamla vita backdrops som ser likadana ut som när de var nya.

Röker du? :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-19 10:03

Audix skrev:Har två år gamla vita backdrops som ser likadana ut som när de var nya.

Kommer solljuset åt dem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-08-19 10:05

paa skrev:
Audix skrev:Har två år gamla vita backdrops som ser likadana ut som när de var nya.

Kommer solljuset åt dem?

Jepp.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-08-19 10:29

Audix skrev:
torbod skrev:Passar på att berätta att den vita stagedroppen från JAM (märke JJ Labs) förvisso är väldigt bra som ljudfix, men den är inte särskilt färgbeständig.

Har två år gamla vita backdrops som ser likadana ut som när de var nya.

Röker du? :wink:

Nope, jag har ingen sådan last. Och speciellt överskitigt har jag inte heller,
bara lite vanligt med damm i hörnen ;)
Däremot dras inomhusluften in direkt från Huddingevägen, och den är inte precis ren. Men andra textilier ändrar inte färg, så det är nog inte förklaringen.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-08-19 10:36

paa skrev:
torbod skrev:Den hängde inte i direkt solljus eller ngt liknande som kan förklara färgändringen, utan tyget verkar oxidera i luft!? Efter två år var den så ful i färgen att jag tog ner den helt.

Någon har kanske en snillrik förklaring på det så man kanske kan undvika fenomenet om man provar igen?

Vh
Tobbe

Ingen förklaring direkt, men den kanske vitnar igen om man tvättar det i klorin eller annat blekmedel? Men den kanske inte tål vattentvätt?

Tyget är ganska filtaktigt, tror inte det tål varken vattentvätt eller kemtvätt, kanske ångtvätt fungerar. Jag skulle tro att om det tvättas (och håller) krymper det nog fruktansvärt. Tyget verkar vara gjort av någon toapapperslik textilkvalité som lätt luddar och släpper.
Dessutom är det nog omöjlgt att pula in en backdrop på ca 2,5 x 5 meter i tvättmaskinen och hoppas på ett jämnt resultat.

Jag har lite snuttar över, kan prova att blötlägga en bit och se vad som händer.

Jag håller med Pingvinen, häng något framför om problem uppstår.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-08-19 12:19

Det går ju faktiskt att höra av sig till firmor som hyr ut backdrops och andra tyger och kolla om de har tyger som blivit förstörda eller på annat sätt inte kan användas längre, och köpa dem billigare.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-19 12:37

dawen skrev:Det går ju faktiskt att höra av sig till firmor som hyr ut backdrops och andra tyger och kolla om de har tyger som blivit förstörda eller på annat sätt inte kan användas längre, och köpa dem billigare.

Okej, känner du till någon sådan firma på rak arm?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-08-19 12:46

Kulturteknik i Linköping skulle man kunna höra med, men det är ju en bit bort. I Göteborg vet jag inte riktigt vilka man ska höra med.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-19 13:53

Trevlig sammankomst detta. Blev dock en smula orolig när jag nästan fick en talspole i knäet pga ett missöde... :evil:

Skillnaden mellan piP och pi60 är ganska uppenbar över hela registret tycker jag. Basen har en annan artikulation eller "torrhet" som ngn uttryckte det. Skillnaden i högre frekvenser är lite svårare att identifiera, men distorsionen lyser mer med sin frånvaro hos pi60. Bättre upplösning.

Merkurius rum är ju inte helt felfritt avseende basresonanser, men milsvitt bättre än de flesta rum. Sannerligen spännande vad lite tyg kan åstadkomma.

Var det förresten ingen som fångade Audix på bild? Han är lite väl hemlig tycker jag :) .
11010000

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-19 17:56

Blev dock en smula orolig när jag nästan fick en talspole i knäet pga ett missöde...

Ber om ursäkt för detta, det var helt å hållet mitt fel, jag trodde att jag hade skruvat ned volymen när jag bytte skiva och när jag inte hörde något när låten började, skruvade jag upp ännu mer :( Tur att förstärkaren klippte annars vette gudarna vad som hade hänt...

Var det förresten ingen som fångade Audix på bild? Han är lite väl hemlig tycker jag

Jo, det gjorde jag:

Bild

Än en gång så gömmer sig markih 8)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-19 18:12

Merkurius skrev:
Blev dock en smula orolig när jag nästan fick en talspole i knäet pga ett missöde...

Ber om ursäkt för detta, det var helt å hållet mitt fel, jag trodde att jag hade skruvat ned volymen när jag bytte skiva och när jag inte hörde något när låten började, skruvade jag upp ännu mer :( Tur att förstärkaren klippte annars vette gudarna vad som hade hänt...

Alla spår med tekniska testsignaler av potentiellt högtalarskadligt slag borde förses med ett inledande svagt inspelat meddelande om att det snart blir ohyggligt stark signal. Då har man i alla fall chansen att akta sig.

Med en signal på 20 Hz eller 20 kHz så hör man ju inte via de flesta högtalare att man spelar! Då kan man bränna saker... Tur att det var Ino-högtalare det där hände med!

Och var det verkligen förstärkaren som klippte? Var det inte bara konen som nådde fysiskt x-max? Kan man driva en NAD 208 i klippning med en 20 Hz signal till ett par piP utan att högtalarna kvaddas på mindre än en halv sekund? I så fall är jag djupt imponerad över högtalarnas tålighet (det är jag i och för sig redan...)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-19 18:39

Morgan: Jo, förstärkaren klippte. Dioden blev röd... precis som när förstärkaren startar upp, sedan slog den om till grön (operation mode). "Soft clipping" var dock inte aktiverad.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-19 18:56

Adhoc hade hövligheten att sponsra mig med en matta :) Så här ser den ut:

Bild

Som ni kan se så matchar den utmärkt den blåa omgivningen :wink: Det var en rejäl matta jag fick:

Bild

Lika tjock som Symphony heltäckningsmatta... dock utan den där mjuka skumgummi botten. Men visst ska det väl ändå gå att matcha denna matta med något annat än det blåda:

Bild

Se där en till röd matta...

Bild

...och en till. Den större, runda mattan är lika tjock som den fyrkantiga.

Bild

Här ovan ser ni ett smakprov på den ökända symphonymattan 8O

Ska man jämföra tjocklekarna så kan det se ut så här:

Bild

Och därmed är väl matchningen fulländad 8) Nu behövs bara ett tjog med mattor till så är akustiken fixad... Adhoc har ju föregått med ett gott exempel, så nu är det bara att ni andra sätter igång och börjar sponsra :lol: :)

PS. Jag vill helst ha blåda eller löda mattor 8) DS.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-19 19:00

Merkurius skrev:PS. Jag vill helst ha blåda eller löda mattor 8) DS.

Hmmm.... blåda ? löda ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-19 19:05

Bamsefar skrev:
Merkurius skrev:PS. Jag vill helst ha blåda eller löda mattor 8) DS.

Hmmm.... blåda ? löda ?

Var det den enda kommentaren du kunde uppbringa :wink: :lol: :wink: Näää... jag såg ett program om babyspråk och försökte härma lite bara :? :oops:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-19 19:14

Okej :)

Ber om ursäkt om du misstolkat mig i mitt yttrande, var mest förvånad över den nya vokabulären - trodde jag missat något...

Kommentar: Det verkar ha varit en synnerligen trefvlig förekomst !!

Eftersom jag inte var där kan jag inte kommentera mer än så ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-19 19:21

Bamsefar skrev:Okej :)

Ber om ursäkt om du misstolkat mig i mitt yttrande, var mest förvånad över den nya vokabulären - trodde jag missat något...

Kommentar: Det verkar ha varit en synnerligen trefvlig förekomst !!

Eftersom jag inte var där kan jag inte kommentera mer än så ;)

Inte misstolka, bara driva lite :wink: det är inte lätt att göra sig förstådd på forumen :roll:

Jo, det var en trevlig sammkomst. På många andra forum brukar sådana här sammankomster var kutym så icket här (förutom möjligtvis pingvinlakrits). Kände att jag ville röra om i grytan, och hoppas därmed på att någon annan i götet tar efter :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-19 19:30

Merkurius skrev:På många andra forum brukar sådana här sammankomster var kutym så icket här (förutom möjligtvis pingvinlakrits).

Menar du att det lätt blir sönderanalyserat (tidvis) och samtidigt väldigt mycket skyttegravskrig (dåligt språkbruk) på faktiskt.se ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-19 19:41

Bamsefar skrev:
Merkurius skrev:På många andra forum brukar sådana här sammankomster var kutym så icket här (förutom möjligtvis pingvinlakrits).

Menar du att det lätt blir sönderanalyserat (tidvis) och samtidigt väldigt mycket skyttegravskrig (dåligt språkbruk) på faktiskt.se ?

Nu hänger jag inte med för fem öre :? :)

Det jag menade var att det på andra forum burkar vara mer vanligt att folk annordnar hifiträffar (sammankomster), men här på faktiskt.se är det inte så vanligt (förutom då pingvinlakrits som annordnade en träff i våras). Varför det inte annordnas fler hifiträffar på faktiskt.se kan man bara spekulera i, jag vet inte varför...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-19 20:10

Merkurius skrev:
Än en gång så gömmer sig markih 8)

Hehe! Svårt att dölja. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-19 20:13

Merkurius skrev:Varför det inte annordnas fler hifiträffar på faktiskt.se kan man bara spekulera i, jag vet inte varför...

Ja det är en bra fråga. Kanske är vi blyga för att visa upp våra Ino-högtalare, Ekk-kablar, Denon-recievrar och Pioneerspelare? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 20:15

Jag skall ha träff när jag kommit iordning i min nya lya... och blir det inte min lya hoppas jag det kan bli träff där iallafall ;)

Nåja.. lite träff skall i höst ordnas i sthm... och det blir inte INO högtalare, men jag hoppas ha konstruktören där för han är en synnerliggt trevlig prick!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-19 20:23

Kaffekoppen

Hör av dig när det blir, jag (vi ?) åker gärna till öskusten igen. :)

Det är trevligt att slappa lite i Stockholm, det blir gärna högt tempo i Göteborg med alla mässor, träffar, lyssningar och studiebesök. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-19 20:41

Naqref™ skrev:
Merkurius skrev:Varför det inte annordnas fler hifiträffar på faktiskt.se kan man bara spekulera i, jag vet inte varför...

Ja det är en bra fråga. Kanske är vi blyga för att visa upp våra Ino-högtalare, Ekk-kablar, Denon-recievrar och Pioneerspelare? ;)

Det tycker jag vi inte ska vara. Vi har nämligen ingen annledning att vara blyga. Det låter alldels förträffligt hemma hos mig och jag tycker fler bör få möjligheten att lyssna på det ljud som Ino presterar.

Kaffekoppen: Härligt initiativ! Verkligen! :D

Sanny_X: Jag hänger gärna på i såna fall, om jag får plats :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 20:44

Alla får plats om det blir som jag hoppas ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-19 23:47

Kaffekoppen skrev:Jag skall ha träff när jag kommit iordning i min nya lya... och blir det inte min lya hoppas jag det kan bli träff där iallafall ;)

:roll: Mjaha - undrar vart det kan vara 8)
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino