bakerman22 skrev:adzer skrev:Haha vem har felfasarn?
Schmutziger.
Hehe ja ja

Moderator: Redaktörer
adzer skrev:bakerman22 skrev:adzer skrev:Haha vem har felfasarn?
Schmutziger.
Hehe ja ja
Nicke skrev:Nån som vet nått hur det går med PEQ'n ??
adzer skrev:steveo1234 skrev:Fundering från min sida: Varför måste det nödvändigtvis vara en Ino lösning? Det finns ju flera andra PEQ-lösningar på marknaden sen lång tid tillbaka (minidsp, rane, behringer mfl). Varför inte använda dem?
Jag använder miniDSP just nu tillsammans med ett cr80s.
Om jag byter ut miniDSP mot PEQ i cr80s så slipper jag två onödiga AD/DA konverteringar samt fördröjningen som miniDPS ger.
Och en enhet mindre med mindre antal kablar som följd.
++++ Mao
EDIT: stavning.se
adzer skrev:RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Är peq för både frontarna och basarna? eller bara de ena?lennartj skrev:Om PEQ går att kombinera med infra-tillsatsen är jag också intresserad, i synnerhet om den kan påverka HP-delen runt 150 Hz.
Men det är väl endast i LP-delen det är tänkt att PEQ:n till CR80 ska vara verksam? Undras om det är ett eller flera frekvensregister som ska kunna påverkas? Har det inte nämnts något om att tag hand om en fundemental rumsresonans? Det innebär väl någon enstaka resosnans?
Är det bara för LP delen och endast en frekvens så försvann intresset ganska omedelbart.
Richard skrev:Varför det ? Om kvaliteten blir bättre än alla digitala lösningar är den väl ändå intressant ?
adzer skrev:Richard skrev:Varför det ? Om kvaliteten blir bättre än alla digitala lösningar är den väl ändå intressant ?
Inte för mig då den inte uppfyller mina krav och jag måste ändå komplettera med en digital pryl. Jag behöver iaf två stycken ingreppspunkter.
Richard skrev:bassman skrev:Bump..
IOM Richards tråd om Reckhorn måste jag aktulisera tråden![]()
Hur går det med den IÖ.
Om Reckhorn B2 inte är felkonstruerad är den kanske ett alternativ till en början ?
Richard skrev:adzer skrev:Richard skrev:Varför det ? Om kvaliteten blir bättre än alla digitala lösningar är den väl ändå intressant ?
Inte för mig då den inte uppfyller mina krav och jag måste ändå komplettera med en digital pryl. Jag behöver iaf två stycken ingreppspunkter.
Vilka krav har du då ? God ljudkvalitet ?
Betänk att varje digital DSP enhet lägger till fel från AD/DA omvandling.
Det är därför DSP effekterna låter så illa från receivers, de bör ju helst slås av helt.
adzer skrev:
Sedan är det en väldigt stor skillnad på DSP och DSP. Det låter helt klart bättre med min miniDSP på än av. Det samma kan jag inte säga om alla skräpeffekter som finns med i hembioförstärkare. Det är inte heller på grund av AD/DA omvandling som dessa effekter låter dåligt.
MagnusÖstberg skrev:Det är bara kassettband, rullbandspelare och skivspelare som gäller för dig då Richard?
.........
Och för övrigt kan ett DSP-ingrepp i en receiver som har PEQ-möjlighet vara att föredra över de problem som ett rum kanske har vid en viss frekvens.
MagnusÖstberg skrev:Jag vet faktiskt inte vad ditt svar säger egentligen eftersom du klippte sönder mitt inlägg, men vi kan konstatera att du utför en D/A-omvandling någonstans.
Richard skrev:Med detta sagt- analoga parametriska eq,, även då de är optimalt gjorda, färgar ju också ljudet men det ger ofta en annan signatur än digital färgning.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Med detta sagt- analoga parametriska eq,, även då de är optimalt gjorda, färgar ju också ljudet men det ger ofta en annan signatur än digital färgning.
Fast fallet Ino Cr80 är det väl bara lågpassdelen som kan drabbas? I det registret är vi nog inte så känsliga jämfört med vid högre frekvenser. Frågan är om man kan göra ingrepp utan att drabba timingen mellan låg- och passdelarna?
PappaBas skrev:
En dsp introducerar en fördröjning men den är oftast konstant eller i alla fall mätbar så går det i regel att fördröja mainsignalen lite för att kompensera.
PappaBas skrev:@Richard
Din Reckhorn grunka kan utföra följande: Ställbart subsonicfilter, EN (1) oktavs parametrisk eq där det endast går att boosta en frekvens.
Alltså fattar du hur lite man behöver en sådan? Som PEQ är den värdelös på alla sätt. I regel behöver man ta ner resonanser och inte boosta upp områden. Den typ av boostning som skulle vara intressant är en LT och det klarar den inte.
Den går överhuvudtaget inte att jämföra med en minidsp på något sätt överhuvudtaget.
En dsp introducerar en fördröjning men den är oftast konstant eller i alla fall mätbar så går det i regel att fördröja mainsignalen lite för att kompensera.
Richard skrev:PappaBas skrev:@Richard
Din Reckhorn grunka kan utföra följande: Ställbart subsonicfilter, EN (1) oktavs parametrisk eq där det endast går att boosta en frekvens.
Alltså fattar du hur lite man behöver en sådan? Som PEQ är den värdelös på alla sätt. I regel behöver man ta ner resonanser och inte boosta upp områden. Den typ av boostning som skulle vara intressant är en LT och det klarar den inte.
Den går överhuvudtaget inte att jämföra med en minidsp på något sätt överhuvudtaget.
Den är ju inte värdelös eftersom du minskar konrörelserna dramatiskt under 12 hz och kan höja där basen rullar av, dessutom svepbart, och steglöst i nivå. Du bör alltså kunna spela djupare bas samtidigt som du kan spela högre med samma låda och slutsteg/ element.
...om nu filtret är rättkonstruerat.
tvett skrev:Richard skrev:PappaBas skrev:@Richard
Den är ju inte värdelös eftersom du minskar konrörelserna dramatiskt under 12 hz och kan höja där basen rullar av, dessutom svepbart, och steglöst i nivå. Du bör alltså kunna spela djupare bas samtidigt som du kan spela högre med samma låda och slutsteg/ element.
...om nu filtret är rättkonstruerat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster