Kan ett par inotoppar vara rätt för mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-12-06 13:31

zartok skrev:om du då jämför denna klarhet i blade med hur inos låter, skulle du då säga att inos är mer eller mindre detaljerade? är det som att man drar ett lätt skynke över högtalaren när man jämför blade med inos modeller? för mig blev det ju haktapp just när jag hörde mellanregistret, hur den petade fram alla små detaljer, röstvibrationer och precis allt annat som fanns på skivan.

jag kräver omedelbart en längre utläggning =D

Som sagt var så var det på mässa så det är inget man kan dra några växlar på!

Det var deras musikmaterial och för mig okända låtar men visst, detaljerat är kanske rätt ord.

Jag anser verkligen inte att Inotalare låter grått då hade jag inte spelat på sådana nu :wink: Detaljerat och avslappnat skulle jag vilja säga. Rätt för mig men kanske inte för dig.. Du får lyssna själv :)

Somliga anser att Ino sorterar hårt bland plattorna kan till viss del hålla med. Spelar jag T.ex en gammal skramlig Stonesplatta löser jag det att vippa upp 6 dB på basmodulerna, lite av ett "partymode" läge. så har jag löst detta lilla dilemma.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 14:32

Nattlorden skrev:Det är inte alls säkert att bara för att den petade ur sig dem att det är meningen det skall göras så tydligt. Det låter som en typisk high-end färgning (Wilson exempelvis) att jobba på att lyfta ut mer av detaljer än det bör vara. Väldigt många tröttnar på det efter ett tag men med lite otur byter de då inte högtalare utan försöker kombinera med förstärkare och kablage som rullar av för att dämpa det hela.

Detaljerna finns i Ino, men det är ingen lastbil som backar in med mikrodetaljer och dumpar dem över dig. Du skall inte bli imponerad av detaljer, bara att du blir det betyder att det är för mycket av dem. Lagom mycket detaljer har du ingen anledning att bli specifikt imponerad av. En bra högtalare hittar du väldigt få ord att säga om förutom "stör mig inte, jag lyssnar på musik", typ.

det är kanske här vi skiljer oss i smak. jag anser att jag ska bli imponerad av detaljer, det är det som enl mig är meningen med att köpa dyrare högtalare. hör man ett par högtalare i 2000kr-klassen så finns inga detaljer. hör man högtalare i 200.000kr-klassen så finns mängder av detaljer. det är det som jag uppskattar i min lyssning.

om jag går och lyssnar på något live så hör jag väldigt många olika ljud. jag önskar att min högtalare ska kunna ge mig den känslan hemma. att sitta och lyssna på ett levande band snarare än att lyssna på en högtalare. den känslan är det kef Blade som har kommit närmast.

så ja, jag anser att jag ska bli imponerad av detaljer helt enkelt =D jag vill inte säga att jag lyssnar på musik. jag vill säga att jag lyssnar på en livekonsert i mitt vardagsrum =D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 14:37

Bassman: även om det inte går att säga så mycket om ljudet, och du kanske heller inte minns det så bra så... hur är dessa detaljer i mellanregister och diskant i förhållande till inosarna? är diskanten lika kristallklar?

till alla: den här nivån av detaljer är vad jag är ute efter och vad jag hoppas att jag kommer att hitta hos inos:

jag vill kunna höra dom små små vibrationerna i rösten när någon sjunger. det är svårt att förklara, men när vi pratar så upplever jag att jag hittar vibrationer eller möjligen någon resonans i en ensam ton som tas av ex en operasångare. det vill jag ha hos en högtalare, då är den perfekt för mig. då blir det live för mig :)

kanske herr Öhman förstår vad jag pratar om, han om någon (om han läser detta) bör känna till om det ens existerar eller om det bara är jag som inbilliar mig?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-06 14:57

zartok skrev:jag vill kunna höra dom små små vibrationerna i rösten när någon sjunger. det är svårt att förklara, men när vi pratar så upplever jag att jag hittar vibrationer eller möjligen någon resonans i en ensam ton som tas av ex en operasångare. det vill jag ha hos en högtalare, då är den perfekt för mig. då blir det live för mig :)

Det beror ju på var du befinner i lokalen vid liveframträdandet. De detaljer du pratar om finns i regel bara väldigt nära sångaren och i just operasammanhang har man orkestern i mellan sångare och lyssnare. Tydlighet är lika mycket en fråga om upplösning än nivå. Är upplösningen hög behövs ingen diskanthöjning för att förtydliga. Har vid ett tillfälle suttit extremt nära ett par sjungande operasångare. De satt på bänkraden framför och ställde sig upp, vred sig om och sjöng rakt över huvudet på oss som hukade i bänkraden. Aha, det var därför det fanns lediga platser så långt fram....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-06 15:05

zartok skrev:så ja, jag anser att jag ska bli imponerad av detaljer helt enkelt =D jag vill inte säga att jag lyssnar på musik. jag vill säga att jag lyssnar på en livekonsert i mitt vardagsrum =D

Jag patar naturligvis om de detaljer som högtalare byggs för att lyfta fram som du faktiskt inte hade hört i verkliga livet. Det är inga problem att bygga högtalare som fungerar som mikroskop på detaljer, men det är inte en korrekt återgivning. Vill du ha detaljer slänga i ansiktet på dig istället för att du hör dem när du bestämmer sig för att lyssna efter dem - då skall du inte ha Ino. Då skall du ha Wilson, eller stora Audiovector eller något annat där man valt att överdriva dessa saker. Men skyll inte på mig när nu väl tröttnat!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 15:08

det är precis det du beskriver som jag vill ha hos mina högtalare. eller, jag vill ha möjligheten att dom ska kunna leverera det utifall det finns med på skivspåret. jag har själv aldrig suttit SÅ nära ett par sångare (jag tycker inte om för höga ljudnivåer) men jag tycker om när mikrofoner har lyckats fånga upp det hos sångare utan att dom har tidernas värsta basröster ala mr. white ungefär. ska man vara ännu mer petig så vill jag att iaf tenorers vibrationer ska kunna urskilja sig från en högtalare. har jag det så är detaljnivån från högtalaren bra nog åt mig :)

oftast så brukar mikrofoner vid såna inspelningar befinna sig ganska långt fram i rummet, vilket för mig är bra för ljudet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-06 15:08

Jag håller helt med nattlorden. En högtalare skall inte inte utmärka sig utan presentera musiken helt naturligt. När du glömmer bort att ljudet kommer från högtalarna och bara fokuserar på musiken så är det bra.
Vissa högtalare lägger till "extra skärpa" på musiken som kortvarigt låter imponerande, men det är inte naturligt och kan lätt bli jobbigt i längden.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 15:16

jag vill ha detaljer när jag bestämmer mig för att lyssna efter dom, jag tänkte att det var lite underförstått ^^ jag lyssnar inte efter människors naturliga vibrato när jag pratar med dom, men jag kan göra det när jag vill höra en kvalitetsinspelad skiva.

det jag önskar (tror att jag skrivit det tidigare) är en högtalare med kapacitet att spela upp så otroliga detaljer om det finns med på skivan. om det sen sänds ut kraftigt eller mindre kraftigt spelar mig inte så stor roll, det viktiga här är att diskanten inte distar eller blir tung och vass, det klarar inte mina öron av riktigt.

referensdiskanten är magnepans 3-modeller, deras ribbondiskanter är det bästa jag hittills hört. värre än Blade's.

sen så har jag inte råd att köpa en wilson eller något sånt. dessutom ser dom ut som om fulpinnen mejslat med dom en hel dag, skulle aldrig vela ha såna hemma XD

som jag ser det så går inos bra in på ett av mina krav, dom distar inte. sen så får man ju se hur man upplever dom. har dom möjlighet att spela såna detaljer så kommer jag säkert att tycka om dom väldigt mycket. jag vill kunna höra detaljerna, det är en korrekt återgivning (lite beroende på vart miccen är placerad).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-06 16:12

jahh men det bästa är ju at lyssna på dom ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 16:45

och det är det jag inväntar =D
dock så är det ju hemskt intressant att höra om andras upplevelser innan man lyssnar också :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-06 17:46

Självfallet :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 19:32

En till noobfråga: om man köer byggsats, får man med alla skruvar och sånt som man behöver? Tar det länge att dra ihop en låda och allt? Får man med steg för steg-ritningar osv? Pi60 tänker jag närmast på. man kan ju spara en hel del pengar på den här unika lösningen :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-06 19:36

zartok skrev:En till noobfråga: om man köer byggsats, får man med alla skruvar och sånt som man behöver? Tar det länge att dra ihop en låda och allt? Får man med steg för steg-ritningar osv? Pi60 tänker jag närmast på. man kan ju spara en hel del pengar på den här unika lösningen :)

Minns jag inte fel så är väl lådan klar, fast med omonterade element, (olött?) filter, stoppning, skruvar osv.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-06 20:04

ser man till hur dina vienna mäter så är det nog området runt 3-4Khz som du reagerar på.
Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand (vilket löjligt långt namn..) har en rejäl svacka i hela området från 1500-6000Hz i direktljudet och sedan en något sänkt diskant totalt sett.
Ser man till det som ska likna den upplevda rumskurvan så handlar det om en diskantnivå som är sänkt ca 4dB från 1500Hz och uppåt.

http://www.stereophile.com/content/vien ... asurements

Så en högtalare som har en mer linjär frekvenskurva kommer nog automatiskt upplevas som mer detaljerad. Frågan är bara hur väl du står ut med det. Hur området kring 3-4kHz hanteras blir nog ganska viktigt gissar jag.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-06 20:04

Det gör det lite lättare.
jag har bilden att man behöver löda filtret och sladdar till konerna, sätta fast filtret, dämpmaterialet och borra samt skruva fast konerna. jag misstänker att jag har en kompis som klarar lödningen, han löder ofta i datorer och andra hemskheter ^^

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-06 21:18

zartok skrev:Det gör det lite lättare.
jag har bilden att man behöver löda filtret och sladdar till konerna, sätta fast filtret, dämpmaterialet och borra samt skruva fast konerna. jag misstänker att jag har en kompis som klarar lödningen, han löder ofta i datorer och andra hemskheter ^^

Jag lödde filter och monterade ett par i56, en r28 och åtta a2 själv.
I princip första gången jag höll i en lödkolv. :wink:
Det jag fick problem med fick jag hjälp av forummedlemmar med. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-06 21:27

bakerman22 skrev:

Var det han som kom hem till dig och hjälpte dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-07 00:00

boom skrev:
bakerman22 skrev:

Var det han som kom hem till dig och hjälpte dig.

Det var ingen som kom hit och hjälpte mej.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-12-07 09:25

zartok skrev:jag vill ha detaljer när jag bestämmer mig för att lyssna efter dom, jag tänkte att det var lite underförstått ^^ jag lyssnar inte efter människors naturliga vibrato när jag pratar med dom, men jag kan göra det när jag vill höra en kvalitetsinspelad skiva.

det jag önskar (tror att jag skrivit det tidigare) är en högtalare med kapacitet att spela upp så otroliga detaljer om det finns med på skivan. om det sen sänds ut kraftigt eller mindre kraftigt spelar mig inte så stor roll, det viktiga här är att diskanten inte distar eller blir tung och vass, det klarar inte mina öron av riktigt.

referensdiskanten är magnepans 3-modeller, deras ribbondiskanter är det bästa jag hittills hört. värre än Blade's.

sen så har jag inte råd att köpa en wilson eller något sånt. dessutom ser dom ut som om fulpinnen mejslat med dom en hel dag, skulle aldrig vela ha såna hemma XD

som jag ser det så går inos bra in på ett av mina krav, dom distar inte. sen så får man ju se hur man upplever dom. har dom möjlighet att spela såna detaljer så kommer jag säkert att tycka om dom väldigt mycket. jag vill kunna höra detaljerna, det är en korrekt återgivning (lite beroende på vart miccen är placerad).

Allvarligt talat så ska du nog ha Kef blade. Efter att ha lyssnat ett år o mognat(!) kan du börja kika på Ino igen. Överdriven fokusering på detaljer som många , enligt mig, felaktigt kallar för hög upplösning, blir tröttsamt i längden om man har en referens i irl- upplevelser.
Gå på det du vill ha, substituten kommer aldrig att göra dig nöjd.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-07 09:43

Du har inte läst anledningarna till varför jag inte ska ha kef blade. jag är en student och har mao inte en kvarts miljon över. sen så har jag heller inget boende med ett rum på 50 kvadrat och fyra meter i tak.

Men jag blir förvånad varför så många verkar vara emot detaljrikedom i ljud. men å andra sidan så skulle jag ju inte rekommendera dig att köpa en klockradio pga avsaknaden av detaljrikedom.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-07 09:52

Ingen har något emot detaljrikedom :D

Bara att högtalaren "förstärker dom" och ofta dessutom inom endast ett visst frekvensområde så att resultatet blir ett helt onaturligt och i längden jobbigt ljud :)
det är det enda som jag sett någon skriva, inte at någon skulle ha något emot dom ;)

Jag tycker att alla detaljer som finns där ska finnas där, men jag tycker bara det blir jobbigt när det "låter högtalare" och dessa detaljer förstärks...
Det låter inte bra enligt mig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-07 10:30

Det här är väl mer en fråga till en psykoakustiker (känner någon en sån i närheten? ;)) men jag har för mig att örat redan förstärker mellanregisterssignaler där tal ingår då det är en vital del av vår hörsel, att uppfatta tal. egentligen så innebär ju det att krämiga mellanregistershögtalare spelar mer som örat fungerar. eller något. kan säkert rota fram vart den infon kommer ifrån om ingen känner sig vid det :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-07 10:39

zartok skrev:Det här är väl mer en fråga till en psykoakustiker (känner någon en sån i närheten? ;)) men jag har för mig att örat redan förstärker mellanregisterssignaler där tal ingår då det är en vital del av vår hörsel, att uppfatta tal. egentligen så innebär ju det att krämiga mellanregistershögtalare spelar mer som örat fungerar. eller något. kan säkert rota fram vart den infon kommer ifrån om ingen känner sig vid det :)

Nej, det är inte frågan om psykoakustik.

Frågan börjar snarare bli, varför kämpar du så hårt för att hitta andra sätt att tolka vad vi skrivit än det vi menar? Man får lov att gilla något som är för mycket, man måste inte stödja sig på något för att få tycka det. Våra kommentarer är enbart välvilliga för din skull. Vi är bara många som också tidigare gillat saker som varit fantastiska på vissa saker och sedan tröttnat på just det senare ( fast man kallar det inte så då, utan då hänvisar man till att vilja ha med a resten... men "extra allt" går inte att bygga ).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-12-07 10:41

Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Ino tycker jag har ett aningen odetaljerat ljud. Inte jämfört med de flesta högtalarna, men, jämfört med de bästa. Det är deras största svaghet i mina ögon.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-07 11:02

steveo1234 skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående.
Ino tycker jag har ett aningen odetaljerat ljud. Inte jämfört med de flesta högtalarna, men, jämfört med de bästa. Det är deras största svaghet i mina ögon.
Det är inga problem att åtgärda :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-07 11:27

Det enda jag skriver är att jag tror att örat redan förstärker signalen i det spann jag finner intressant.
det jag finner oliiidligt spännande, fram till det att jag själv hör inos i en volym jag tycker om, är att det verkar finnas båda sidor, endel säger mängder av detaljer, andra säger s
få. jag tror faktiskt på mängder av vad jag läst. men jag lär ju höra det själv så småningom så att säga.

Anledningen till att jag tror att inos har mycket detaljer är just den där kurvan som visats i bigscreen. den följer nästan helt vad som ska spelas och det bör vara ett tecken på den deraljrikedom som jag söker efter.

Sen så ska man väl heller inte dissa en högtalare pga en individs klåfingriga skrift om dom, som alla hela tiden säger, lyssna först och bilda uppfattning sen :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-07 11:32

Och jag tycker att dom är sannerligen super detaljerade på ett sätt som jag aldrig upplevt med någon anna högtalare... :lol:
alltså, på det sättet att dom inte blir jobbiga i längden men ändå får med allting med "rätt tydlighet", liksom... :)

Det är kul hur olika vi alla är :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-07 11:36

Det finns åt båda hållen. vem vet, det kan ju vara så att blade och inos har samma detaljrikedom, men att jag beskrivit dom märkligt pga förundran? ^^ jag har iaf fått namnet på skivan som spelades,.ska beställa den så att jag kan jämföra ljudet med samma material

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-12-07 12:15

MagnusÖstberg skrev:
Det är inga problem att åtgärda :D

Hur?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-12-07 12:16

DVD-ai skrev:

Och jag tycker att dom är sannerligen super detaljerade på ett sätt som jag aldrig upplevt med någon anna högtalare... :lol:
alltså, på det sättet att dom inte blir jobbiga i längden men ändå får med allting med "rätt tydlighet", liksom... :)

Det är kul hur olika vi alla är :D

Det är bara att gratulera. Om jag inte stört mig på den lilla detaljen så hade nog i28 varit en perfekt högtalare för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino