Varför låter röster lite nasala genom piP (hemma hos mig)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-03 08:57

Morello skrev:
E skrev:Skolkade Morello och lärde sig trummor och elektronik i stället?

Mvh E*

Skolkade nog inte så mycket i grundskolan och gymnasiet tror jag, men hade extremt låg närvaro på högskolan. :oops:

Tur att det inte är närvaroplikt (på flertalet kurser) 8) .

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-03 09:58

Hur skall man stoppa betygshetsen eg.? Jag tror den är i mångt och mycket ansvarig för att skolan är så usel nu för tiden. För mig var nog den sämsta tiden högstadiet, tror faktiskt jag hade kunnat hoppa över det helt direkt till gymnasiet. Hur var det för er?

edit: min a-tangent är dum så jag för editera de flesta inlägg i efterhand.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-03 15:01

Att skolan blivit så usel är att betygskraven har sänkts avsevärt. Idag ska (helst) ingen underkännas vilket medfört att kraven för att få medelbetyg är uselt låga. Att sedan få högsta betyg är inte vidare svårt eftersom "hela skalan" har förskjutits. Syns mycket väl på de förkunskaper som dagens studenter har som kommer till högskolan :cry: .

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-03 19:57

Det är kul med skola, förstår att det upprör! Men nu tillbaka till topic!

Mvh Jocke
admin

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-03 20:16

Tillbaks till topic var det; Leve piP :D .

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-03 20:34

Callisto skrev:Tillbaks till topic var det; Leve piP :D .

:D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-03 20:44

Slartibartfast skrev:Det är kul med skola, förstår att det upprör! Men nu tillbaka till topic!

Mvh Jocke

Vad var det nu igen. Just ja varför låter Slartibartfasts mamma nasalt (hemma i min säng)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-03 21:19

rektum.se igen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-19 23:21

Frutti skrev:Hur skall man stoppa betygshetsen eg.? Jag tror den är i mångt och mycket ansvarig för att skolan är så usel nu för tiden. För mig var nog den sämsta tiden högstadiet, tror faktiskt jag hade kunnat hoppa över det helt direkt till gymnasiet. Hur var det för er?

Om skolan är usen NU FÖR TIDEN måste det väl bero på brist på betyg?

De delas ju inte ut längre, förr'n nästan hela skolan är avverkad och det är för sent att skärpa sig och börja från början och ta igen det man missat.

När jag gick i skolan fick man fortfarande betyg, och just att vi fick betyg var väl nästan det enda som var riktigt bra med skolan.

Det var en viktig sporre för dem som inte hade någon annan grund till intresse. Att de tagit bort betygen är mycket illa. Det som borde tagits bort var prestigen. I en kärleksfull värld erbjuder skolan omsorg och hjälp till dem som behöver hjälp, och lyckönskar (oh släpper fram, inte håller tillbaka) dem som har lätt för sig. Betygen är inget hinder för detta.

I övrigt var skolan nog lika usel då som nu, och det stora problemet var att den inte tog tillvara specialbegåvningar och specialintressen, utan istället slösades tid bort på att tvinga alla barn att lära sig samma saker, även om det var saker de (vissa) inte var intresserade av alls (ännu, not bene). Tämligen slösakigt med avseende på förefintlig inlärningskapacitet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-20 12:02

Arkeologi fick man dock lära sig, uppenbarligen. :) Det är lätt att hacka på skolan men dålig var den nog inte förr, däremot är det uppenbart att den blivit sämre. Precis som IÖ skriver kan detta inte bero på någon betygshets eftersom skolan var bättre förr när betygen fanns och sämre nu när de i stor utsträckning tagits bort. I själva verket kanske inte ens betygen har så mycket med saken att göra?

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-11-20 18:38

Ungarna får för lite stryk av lärarna nuförtiden.
Det måste ju för fan vara lite ordning och disciplin!
Nu är det oftast lärarna som får stryk av eleverna.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-20 18:43

hmm. är ju lite nyfiken hur det gått med topic här.. Är dom "nasala" ännu? eller har dom "gått till sig" ordentligt nu?

Nu måste dom ju rimligen ha spelats en stund i alla fall? Eller var det fel på dom som en del talade om tidigare?

Eller har det helt enkelt "blitt bra nu". :?:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-20 19:12

Mayro!

Svaret på din fråga börjar på sidan 3 i denna tråd.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-20 19:17

Ja ni har rätt och jag har rätt :P . Jag uttryckte mig väldigt fumligt men det jag eg tänkte på när jag pratde om att betygshetsen förstörde i skolan var inte att den är orsakt till alla som det går riktigt dåligt för. Jag tänkte snarare på att den ofta kan bli ett hinder för de som är extra bra på något speciellt.

Det jag menar att betygshetsen gör är att den tar bort den mesta lusten att lära sig något och gör om högstadiet och gymnasiet till två stora tävlingar om vem som kan få bäst snitt (inräknat helt onödiga ämnen) för att kunna söka till en bra utbildning därefter.

Usch det är en svår fråga det här med betygens vara eller ickevara tycker jag.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-20 19:36

Mayro, de spelar på hemma hos mina föräldrar. De spelar så pass bra som man kan förvänta sig av en högtalare i åtminstone upp till 30.000 kr klassen, inte illa 8). En liten nackdel som JAG tycker de uppvisar är lite "lådljud" men jag är förvisso van vid noll lådljud 8) .

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-20 22:09

Roger G. Så långt var jag med. orkade sen inte läsa då allt tjafs blev ungefär där...

Men ser det gick över.. Som vanligt efter ett tag... :)

Calisto.

Lådljud är väl inget att göra åt. Det tycker jag alla låddor har...på gott o ont...
Men håller med dig om att dom små rackarna spelar klart över vad dom skall göra om man bedömmer dom visuellt.. För att inte tala om prismässigt.. :)

vad skoj allt blev bra till slut ... grattis...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-20 23:42

Vad lådljud är för något, kan diskuteras. Det kan man göra till döddagar, men det enda som kommer att komma ur det är att allas förutfattade meningar kommer att repeteras, gång på gång...

Som tur är kan man som alternativ till att älta frågan, undersöka saken istället! :P

Jag gjorde för ett antal år sedan på olika högtalarprinciper, en blindstudie uppbyggd som en F/E-lyssning ungefär, men utan F.
Det var en lyssning (med mikrofon) på en massa olika högtalare spelandes i utomhusmiljö*, och dessa kunde sedan jämföras med varandra, utan att någon som lyssnade på de olika exempeln visste vilken högtalare det var.

Avsikten med studien var just att utreda vad lådljud var för något, så en av högtalarna som ingick i lyssningen var i själva verket en medvetet usel högtalare - en med låda helt utan dämpmaterial i. 8O

Resultatet av de stora och omfattande testen var mycket förvånande för vissa, men mindre förvånande för andra (de som alltid trott att lådljud har fysikaliska förklaringar, och att det därför finns vägar att eliminera dem)...

Jag tänker inte tassa runt den heta gröten mera nu utan berättar direkt:

Av högtalarna som fick epitetet "lådljud, burkigt, instängt eller resonant" var endast två stycken lådhögtalare! Närmare bestämt den som saknade dämpmaterial samt en till, som hade en tämligen illa mekaniskt resonerande låda (i plast). Alla de andra i undersökningen ingående lådhögtalarna undslapp "låd-kritik" (det var ett tjugotal högtalare).

Men nu kommer det verkligt intressanta: Fem högtalare ytterligare kritiserades för att låta "lådigt" (med något av de ovanstående nämnda epiteten), nämligen samtliga dipolhögtalare som var med i testen utom en!

Eftersom detta var ett resultat som ingen hade väntat sig så forskred jag och försökta hitta orsaken, och den var inte speciellt långsökt - det visade sig att det som avgör om en högtalare låter lådigt är huruvuda den har lådliknande resonanser eller ej! 8O :wink:

De som har det (för lite dämpning av resonanser) är för illa dämpade lådor. Det var uppenbart att det är framförallt den akustika dämpningen som har betydelse, men i liten grad även den mekaniska. I detta test var det den högtalare som saknade dämpmaterial helt som, ytterligar en (mycket billig högtalare med väldigt resonant låda i plast) samt alla panelhögtalare som var med i testen, utom en, som yttrade dessa defekter!

Inte oväntat visade det sig alltså att det var hur resonanta konstruktionerna var som avgjorde hur resonant de lät. :o

Så - när det påstås att en högtalare måste låda för att man vet att den har en låda, är antagligen för det mesta ett tecken på okunskap i kombination med psykets makt, eller också bara ett sätt att rättfärdiga ett ställningstagande man gjort redan tidigare.

Men, testen visade ydligt att en låda behöver inte låta låda när den är vederbärligt dämpad, lika lite som det är givet att en pepparkaka som formats som en stämgaffel ringer när man knackar den mot knäet och sedan för den mot örat. 8)

Det är mycket lätt att utforma en högtalare så att det beter sig nästan perfekt aperiodiskt genom att änvända just en lådkonstruktion och dämpa den väl, men det är MYCKET svårt att få en panelhögtalare att inte låta resonant, eftersom det är svårt att göra en ganska platt struktur tillräckligt stadig och död i konstruktionen. Dessutom skapar ofta bakvågen svåra interferenser som skapar ett kamfilterproblem som låter resonant och brukigt, även om konstruktionen i sig är väldämpad.

Det är dags att ta död på myten om sammanhanget mellan att ett kabinett är en låda och att det låter "lådigt" (ett ord vi använder för att beskriva hur en odämpad låda låter).

Hur många gånger mantrat än upprepas kommer det inte att bli en sanning.

Vh, iö

- - - - -

*Huvudskälet till att utomhusmiljö valdes var att jag ville isolera högtalarnas fel från rumsliga tillkortakommanden.
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-21 01:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-11-21 00:01

Om det nu råkar finnas ett burkigt ljud på någon inspelning vore det nog ett misstag som högtalarkonstruktör att fila på högtalaren tills det inte längre hörs... :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-21 00:06

IngOehman skrev:Det är dags att ta död på myten om sammanhanget mellan att ett kabinett är en låda och att det låter "lådigt" (ett ord vi använder för att beskriva hur en odämpad låda låter).

Amen! Det finns en parallell i ordet "burkigt". Alla vet hur det låter när man stoppar truten i en (tom) kakburk och sjunger en snutt. Det låter burkigt och orsaken är förstås de resonanser som bildas i burkens kavitet och i viss mån i plåten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-21 01:27

Absolut. Och de som inte förstår vilka fenomen det är som gör att det låter burkigt i en kakburk, kommer att ha svårare att förstå att alla burkar inte behöver låta burkigt...

Fast frågan är om inte det värsta missförståndet är att många tror att en panelhögtalare har ett försprång när det gäller "brukfrihet", när det i verkligheten är precis tvärtom.

Det vill säga att det är extra svårt att göra en platt konstruktion resonansfri, i synnerhet när den dessutom låter i motfas bakåt. Dår är det svårt att undvika att det låter burkigt.

(Den enda panelhögtalare som ingen tyckte uppvisade några burkighetstendenser i den nämnda blinda testen var Quad ELS63.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-11-21 07:12

Jag har då aldrig hört något lådljud i mina dipolhögtalare i alla fall, däremot i andra välrenommerade högtalare... :roll:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-21 08:45

En dipol som hade grava effekter av "lådljud" var de tidiga exemplaren av Martin Logan CLS. Det var en resosnans i konstrukionen som var extremt tydlig när man jämförde med t.ex. en Apogee i samma rum. Dessutom var ljudbilden "svullen" och utan precision. Hade stora förväntningar på CLS.... Har sedan lyssnat på Martin Logan Sequel och dess efterföljare vid flera tillfällen men var heller inte direkt imponerad trots effektsteg med kraft i överflöd (eftersom det brukar hävdas här). Tanken var att använda elektrostatdelen tillsammans med mina Tympani-basar. Därav blev intet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-11-21 11:53

IngOehman skrev:Jag gjorde för ett antal år sedan på olika högtalarprinciper, en blindstudie uppbyggd som en F/E-lyssning ungefär, men utan F.
Det var en lyssning (med mikrofon) på en massa olika högtalare spelandes i utomhusmiljö*, och dessa kunde sedan jämföras med varandra, utan att någon som lyssnade på de olika exempeln visste vilken högtalare det var.

Vh, iö

- - - - -

*Huvudskälet till att utomhusmiljö valdes var att jag ville isolera högtalarnas fel från rumsliga tillkortakommanden.
Skulle du vara jyste nog att förklara inspelnings- och uppspelningstillfället mer nogrant?

Med den informationen du ger nu får jag känslan av att dipolhögtalare inspelades i frirum (utomhus) vilket ju knappast är meningen med någon högtalare i allmänhet, dipoler i synnerhet.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-21 12:01

Men är det inte så att dipoler fungerar bäst utomhus? Inga problem med bakomvarande vägg i det fallet. Dock är frekvensgången i basen alltid avståndsberoende med dipoler.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-21 12:38

He he, intressant fenomen....JAG råkar tycka att piP låter lite burkigt jämfört med hur "öppet" (och naturligt) det kan låta.
Genast så får jag mothugg för att JAG tycker så...och då plötsligt så börjar man tycka si om så om elektrostater och dipoler 8O .
Jag relaterade faktiskt till andra dynamiska högtalare som jag hört i mina dagar och givetvis även några elektrostatmodeller :) 8) .

OBS, jag tycker piP låter fantastiskt bra för dess fysiska dimensioner och prislapp. Däremot så har den några brister i MITT tycke, vilket jag hoppas JAG får tycka.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-21 12:43

Klart du får.... var väl nån som läste slarvigt och misstog för annat än tyckande. Tyck på bara! :-)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-21 12:43

OT: Är det någon som har piP hemma i stockholmsområdet som man skulle kunna svänga förbi för en provlyssning? :) Jag är alltså inte intresserad av köp utan bara nyfiken.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-21 12:46

Callisto:
Utan att lägga mig i de mer avancerade aspekterna i debatten: används piP helt i enlighet med IÖs rekommendationer? Kan det vara rummet som spökar, eller något annat? (Jfr nasalitet)

OBS ingen ondsint spekulation, bara en undran!

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-21 12:50

jag frågar mig detsamma, jag har iofs bara hört dom hemma hos iö å där spöar dom allt jag lyssnat på i butik oavsett pris, om man bortser från att dom har sina fysiska begränsningar...

dock så gör ju rummet väldigt mycket...men det kan man ju inte skylla på talaren för...tex mina talare spelar GRYMT mycket bättre hemma hos morello (eller hans talare kanske man ska säga :D ) men det beror ju iofs kanske på att dom mer eller mindre är framtagna där och således borde spela så bra som möjligt?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-21 13:15

Haakan_W skrev:talaren för...tex mina talare

Cool försvenskning av speaker(s)... :mrgreen:

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino