Johan; då har du hittat rätt person att fråga
Det är en halv vetenskap så det kanske vi ska ta per PM?
I korthet: Canon gör inte tillräckligt bra vidvinklar. Efter drygt femton års användande av högklassig optik (Hasselblad/Contax/Leica M&R) så vet man vad man vill ha. Jag är idag glad att jag inte köpte 24-105L.
Leica M kan inte användas på EOS. (Mätsökardesignad optik som sitter mycket nära filmplanet kan inte konverteras till spegelreflex)
Leica R går som regel utmärkt, men med vissa undantag (hur mycket som sticker ut baktill etc, så den inte slår i spegeln). Du fokuserar manuellt och får strålgångsmätning. Vidvinklar är något svårare att fokusera manuellt eftersom skärpeplanet ofta är något "krökt" men å andra sidan har du bättre skärpedjup.
Zeiss 28mm/2.8 är ett mycket bra och "billigt" alternativ. AE eller MM spelar ingen roll.
Använda blixt går bra - men kräver en viss teknik. Har man lärt sig knepet funkar det mycket bra.
Mattskiva från Canon: finns inte med snittbild/prisma, inte ännu.
Den "manuella" skivan som finns är knappast värt besväret.
Brightscreen gör en med stort prisma. Utanför prismat (alltså själva mattskivan) är den mörkare än Canon original vilket gör det svårare att använda mattskivan inomhus.
Prismat funkar i alla väder förstås.

Canon har såpass dålig tolerans i monteringen av spegelhus/mattskiveupphängning och väljer mattskiva ur ett par färgkodade för att hitta en som fokuserar korrekt (manuellt) på just det huset den sitter. Så köper du en Brightscreen kanske den inte ger korrekt manuell fokus - den kan ge backfokus eller fokusera framför... Köper du Ee-Ss skivan från Canon löper du lika stor risk att den felfokuserar
Fokusfelet blir förstås konstant men yttrar sig olika beroende på avstånd och glugg...
I mitt fall fick jag inte till det med Brightscreen men de har sedan dess tagit fram en distans ("shim") i metall som man klämmer in ovanför mattskivan som fixar till det i ca 90% av fallen av felfokusering.
Den medföljer vid köp.
Bäst info hittar du på
www.fredmiranda.com under Alternativ Digital System - jag är reggad under kosmoskatten.
Vill du ha mer info om bra gluggar och kompatibilitet så kan du PM:a.
Mvh Henrik