piPs bygge stundar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 01:24

Bubben: cool namnskylt! Och ja, ganska lik vad mina piPs och pi60 ser ut som - iallafall på min skärm. De växlar ju rätt fint med omgivande ljus men ser aldrig fel ut 8)

Apropå lyssningsintryck: skulle satt mig ner under eftermiddagen - nu när man återställt skruvarna som de "ska" vara - men somnade med katten i soffan :oops: - vi är ju kompis igen nu. Vaknade 22.15 och då var det liksom ingen idé att börja HiFidelitta... Är ju grymt sugen på att hårdköra nu men man kan ju liksom inte plåga sig själv att vara uppe efter fyra timmars sömn och en heldag på jobbet.

Tror jag ska starta en ny fräsch tråd med lyssningsintrycken. Lite skämsigt att jag inte hunnit med.
Inaktiv

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-04-27 09:02

pingvinlakrits: Du har väl sufflett på dina pi60 också? 8)
Common sense is not that common.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 09:18

dawen - din iniot, f'låt, jag menar Inoit - suffletten är mycket riktigt på pi60. Men det är en blandning av hardtop och sufflett. Funderar på att cabba ner nu mot sommaren...

Det är piPs som spelar högt och lever farligt...
...se vilket bedrägligt lugn som råder:

Bild
Inaktiv

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-27 11:08

Pingvinen, här kommer lite O.T.-frågar. Jag läste att du har en EOS 5D någonstans tidigare i tråden. Jag har ju också en sådan, och i ärligheten namn är jag inte supernöjd med 24-105:an. Jag vill bra gärna ha något som är mycket ljusstarkare och med bibehållen skärpa vid stora bländaröppningar (Ja, så bra det går förstås...). Och ändå vidvinkligt (28 mm el. - 35 mm). Har även jag kikat lite på Leicagluggar och även Zeiss (Contax). Till 5D:n finns ju även andra mattskivor, har du skaffat någon sådan? Jag har även hört att den ska finnas någon tredjepartstillverkare som gör en mattskiva med sådant där fokuseringsprisma i mitten för 5D, vilket jag skulle se som det mest perfekta valet av mattskiva. Sedan har jag funderingar på vilken Leicafattning som är roligast. Känslan jag har är att R-fattningen verkar på något sätt mer tilltalande än M. Förstås är konstruktionerna annorlunda också, men känns mer "up to date" i deras R-serie. Finns förvisso även de billiga vidvinkliga och ljusstarka Sigmagluggarna som inte är helt fel i sammanhanget.

Synpunkter?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 12:25

Johan; då har du hittat rätt person att fråga 8)

Det är en halv vetenskap så det kanske vi ska ta per PM?

I korthet: Canon gör inte tillräckligt bra vidvinklar. Efter drygt femton års användande av högklassig optik (Hasselblad/Contax/Leica M&R) så vet man vad man vill ha. Jag är idag glad att jag inte köpte 24-105L.

Leica M kan inte användas på EOS. (Mätsökardesignad optik som sitter mycket nära filmplanet kan inte konverteras till spegelreflex)

Leica R går som regel utmärkt, men med vissa undantag (hur mycket som sticker ut baktill etc, så den inte slår i spegeln). Du fokuserar manuellt och får strålgångsmätning. Vidvinklar är något svårare att fokusera manuellt eftersom skärpeplanet ofta är något "krökt" men å andra sidan har du bättre skärpedjup.

Zeiss 28mm/2.8 är ett mycket bra och "billigt" alternativ. AE eller MM spelar ingen roll.

Använda blixt går bra - men kräver en viss teknik. Har man lärt sig knepet funkar det mycket bra.

Mattskiva från Canon: finns inte med snittbild/prisma, inte ännu.
Den "manuella" skivan som finns är knappast värt besväret.

Brightscreen gör en med stort prisma. Utanför prismat (alltså själva mattskivan) är den mörkare än Canon original vilket gör det svårare att använda mattskivan inomhus.

Prismat funkar i alla väder förstås.

:!: Canon har såpass dålig tolerans i monteringen av spegelhus/mattskiveupphängning och väljer mattskiva ur ett par färgkodade för att hitta en som fokuserar korrekt (manuellt) på just det huset den sitter. Så köper du en Brightscreen kanske den inte ger korrekt manuell fokus - den kan ge backfokus eller fokusera framför... Köper du Ee-Ss skivan från Canon löper du lika stor risk att den felfokuserar :!:

Fokusfelet blir förstås konstant men yttrar sig olika beroende på avstånd och glugg...

I mitt fall fick jag inte till det med Brightscreen men de har sedan dess tagit fram en distans ("shim") i metall som man klämmer in ovanför mattskivan som fixar till det i ca 90% av fallen av felfokusering.
Den medföljer vid köp.

Bäst info hittar du på www.fredmiranda.com under Alternativ Digital System - jag är reggad under kosmoskatten. ;)

Vill du ha mer info om bra gluggar och kompatibilitet så kan du PM:a.
Mvh Henrik
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 12:26

PS

Samtliga bilder är tagna med Leicagluggar, speciellt 28:an är helt enkelt superb!
Inaktiv

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-27 12:46

Tror ni Sony kommer med Zeissgluggar till sina nya Alpha (Konica-Minolta) spegelreflexare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 13:57

paa:
Det kan man både hoppas och förmoda! De får ju förhoppningsvis lite snabbare och bättre bildprocessorer på köpet samt Minoltas goda kunnande vad gäller spegelreflex.

Sony R1 är ju en intressant hybridkamera (10MP och ett sjusärdeles högklassigt Zeiss 24-120mm för under 10K 8O ) men stupar på plågsamt långsam RAW-hantering och inte fullt lika bra jpeg-filer.
Det är idag Sonys akilleshäl.

Får de till en spegelreflex med Minoltas bajonett och bildprocessorer och Zeiss objektiv på det så blir det spännande...

Jag ser fram emot utvecklingen på det området.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 14:14

Nu var det lite väl OT...

Men vi kan väl se den här tråden som avslutad.

Postar istället en ny lyssningstråd på Inos Wänner inom en förhoppningsvis snar framtid. Ska försöka PM:a de som verkade intresserade av den tråden.

JL: vill du ha lite mer info och har du mer funderingar så PM:a mig ditt telefonnummer så kan vi ta ett kamerasnack - det blir liksom lite lättare att bolla tankarna och tipsen i luren. Det är ju lite mitt specialområde och en av de få saker jag är lite auktoritet på så jag hjälper gärna till.
Jag är ju på nästan daglig basis i kontakt med fotografer med samma funderingar och dessutom jobbar jag själv aktivt med såväl fotografering som kameror, digital färgstyrning och bildbehandling.

(Jobbar dock väääldigt lite med internet / webb-bilder normalt så hur webben fungerar och inte fungerar och att anpassa bilder för visning på nätet är inte min hemmaplan - men jag lär mig...)

:wink:
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 14:54

Johan: det är trots allt Leica M vidvinklarna i första hand som är de bästa - mätsökardesignen (utan spegel i vägen) tillåter att man kan designa/korrigera vidvinklar klart bättre än för spegelreflex där vidvinklarna är retrofokus - dvs "omvänt tele".

M-objektiven av senare snitt hör till de bästa som finns idag men kan som tidigare nämnts inte anpassas till spegelreflex. Iallafall inte vidvinklarna.

R-objektiven varierar i kvalitet från ganska bra till yppersta toppklass.
Min 28/2.8 (flytande linselement) är helt enkelt överjäkla grym! Toppklass från nära håll och full öppning med låg vinjettering och för spegelreflex god kontroll av distorsion. I princip ingen kromatisk abberation. Den som var innan är dock inte speciellt kul.

Leicas R24mm är en gammal Minoltadesign och inte speciellt bra.

Vad gäller objektiven från 50mm och uppåt så kännetecknas de framförallt av att de allihop är väldigt bra, har hög färgrenhet (låg kromatisk aberration) och nästintill outslitliga mekaniskt.
Men här har också Canon flera bra alternativ och här har man mer nytta av autofokus än på vidvinklarna.

Det vassaste du kan hitta idag är dock en Zeiss 21mm 2.8 som är extremt väl korrigerad och mycket mycket bra på full öppning - den är stor, småklumpig och som de flesta andra supervidvinklar känsliga för motljus men bättre än den finns inte idag. Kostar? ca 20<25000 beg 8O
Om jag ångrar att jag sålde min? You bet.

Sigma gör väldigt bra objektiv för mindre sensorer men för fullsensor som vi har kan de inte konkurrera med Zeiss/Leica. Varken på absolut skärpa ut mot hörnen eller färgrenhet.

Zeiss 28/2.8 hittas beg för 1500<2000kr och är mycket bra och kompakt. Vinjetterar en hel del på full öppning (hanterbart dock) men med god skärpa. Hörnen kommer dock inte ikapp förrän bländare 8/11.
Blända ner mer än bl 11 är inte att rekommendera då diffraktion sätter in och tar ner upplösningen. Vid bl 8/11 är den dock fenomenal. Distorsionen är inte störande vid normal fotografering, men märkbar.
Most bang for the buck, helt klart, och ett sving uppåt från Canons vidvinklar.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-27 15:48

Jag är inne på precis samma tankegångar som du. Kul att du visste mycket om mattskivan med prisma.

Snart har du ett PM med telefonnummer så kan vi höras.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 15:53

Ok, kul!

Då har vi kaffe, HiFi och foto gemensamt.
Synd man har flickvän redan - du skulle bli en trevlig sambo :wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-04-27 18:22

Tack för att du hjälper mig pingvinlakrits.

Inget fotosnack här tack! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-04-27 21:47

Jag tycker det skulle vara extremt intressant med fortsatt diskussion här också angående foto eftersom jag också är intresserad men inte i närheten av lika kunnig som pingvinlakrits.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-27 22:54

Varför inte starta en ny fototråd i "allmän media"-avd.?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 23:01

Ok, vi startar en ny tråd under "rätt" avdelning. Det nappar jag på!

Under tiden skriver jag på mina piPs lyssningsintryck - i en ny tråd.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-28 09:46

pingvinlakrits skrev:Ok, kul!

Då har vi kaffe, HiFi och foto gemensamt.
Synd man har flickvän redan - du skulle bli en trevlig sambo :wink:

Vi kan ju bytlåna flickvännerna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-28 10:01

Kan inte flickvännerna dela lägenhet med mig istället?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-28 11:37

Vi kan ha ett roterande schema 8)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-28 18:14

8) 8)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-30 00:11

TILL ALLA:

TRÅDEN OFFICIELLT AVSLUTAD