Hittade hit igen av en ren tillfällighet då jag googlade efter någonting helt annat
Hade glömt bort tråden fullständigt bland allt elände som hänt under byggnationen, och trodde inte Faktiskt heller fanns kvar då jag hört att det är borta.
Husbygget tog mer än musten ur mig milt sagt, och en planerad utbyggnad på 2 x 90 kvadrat blev tillslut ett helt nybyggt passivhus om 256 kvadratmeter pga kommunens jäkla "svågerpolitik.
Förlorade under bygget båda mina föräldrar i cancer med ett par års mellanum med mycket lidande, och fick en härlig dotter till.
Förutom att jag 2009/2010 fick fuktskada pga av isoleringsföretaget slarv, med en rättslig tvist som följd som höll på hela 4 år och kostade oss ca 700 000 kr i rättegångskostnader då deras advokat var jäkligt "slipad" och skapade tvivel i orsakssambandet, så rätten inte kunde ta ställning till 100%.
Jag gick oxå sönder fullständigt i ryggen med massa diskbråck & förträngningar, som jag får leva med resten av livet då dom inte går tillbaka.
MEN !.....Jag har ett 50 kvm stort ljudrum klart

som förgyller mina lyssningsstunder !
Akustikbehandlade hela ena långsidan på rummet d.v.s 25 kvm med 70mm stenull bakom en plankvägg med glipor i, och lämnade 3 cm fri luft bakom isoleringen.
Byggde oxå hela gipstaket fjäderupphängt, så att det inte sitter stumt i betongtaket och sprider massa ljud till övervåningen, 70mm stenull där oxå.
Heltäckningsmatta på golvet och ca 5 meters lyssningsavstånd, men det är ju en jäkla skillnad mot mina tidigare lyssningsrum vad gäller att spela starkt som jag älskar....rummet är ju stort och formeligen "äter" dB både pga storleken samt lyssningsavståndet.
Och inte "hunnit/haft råd" att byta ut mina Von Schweikert VR 4 (som är uppgraderade till VR 5-7), även om jag lyckats spela sönder mellanregistren 2 ggr och oxå motsånd i delningsfiltren till mellanregistren......Förra året lyckades jag oxå spela sönder ett motstånd i filtret till dom 4 x 8,5 tum´s basarna, så alla basar gick sönder i talspolen

....så 4 nya basar nu och lagat delningsfilter nu oxå.
Men dom spelar förjäkligt bra, och behöll dom ju framför mina Revel Salon, Infinity IRS Sigma, Krell Resolution 1 mm...det är väl oxå därför jag har svårt att skiljas från dom.
Plus att jag knappt får något för dom om jag säljer dom, och den ända bristen dom har (för mig) är att dom inte riktigt klarar mina höga lyssningsnivåer. (inte många högtalare som gör)
Sedan har jag ju hela serien från Von Schweikert med dubbla centrar dubbla TS-310 surround med 10 tum´s element, och både TS-200 & TS-150
Men men, jag håller på bygger 2 st 3-vägare fullregister prototyper som ska klara mina behov
Använder elementen jag har liggandes d.v.s mina 4 st Peerlees xxls art 830847 i 4 st 118 liter stora lådor, samt 2 Audax HM210Z10 från PRO serien och 2 Audax tw025a28 med wavwguides från Pellegrino
Har inte varit på forum sedan 12-13 år, och hittar just nu inga bra bilder men försöker med bilden jag hittade på denna dator
/John

- IMG_20180915_121637.jpg (1.98 MiB) Visad 10141 gånger

- IMG_20180310_193822_1.jpg (1.68 MiB) Visad 10141 gånger