MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-23 23:31

meanmachine skrev:Gör dig ett namn så kan du säga vad som helst och många följer dig blint. :wink:

Vad är det du skriver?

Du har ju hur mycket prylar som helst och är definitivt ett "namn" men du har så lite eementär kunskap att du inte klarar av att höra dist från högtalare, alltså inte kan särskilja dist alls?

Och din poäng är att de som kan det följer blint vad någon auktoritär säger? :D

Shysst sätt att trolla bort sin egen okunskap på :D :D 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-04-23 23:32

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Gör dig ett namn så kan du säga vad som helst och många följer dig blint. :wink:

Vad är det du skriver?

Du har ju hur mycket prylar som helst och är definitivt ett "namn" men du har så lite eementär kunskap att du inte klarar av att höra dist från högtalare, alltså inte kan särskilja dist alls?

Och din poäng är att de som kan det följer blint vad någon auktoritär säger? :D

Shysst sätt att trolla bort sin egen okunskap på :D :D 8)

:lol: :D :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

MP

Re: MM kastar handsken.

Inläggav MP » 2010-04-23 23:43

Sanny_X skrev:
sprudel skrev:Personligen tycker jag MM pratar (ursäkta ordvalet) ren rappakalja och har inte alls tänkt färdigt, eller särskilt djupt.

+1

Målet med detta "test" är väl ganska uppenbart för alla som har läst MMs inlägg.

När man inte längre skriver sin meningsfulla kritik TILL någon utan väljer att skriva OM någon så gör man imho något väldigt fult.

Sanny_X, du gör väldigt ofta så både mot MM och FBK, varför gör du det?
Vad får du ut av det?

Ett exempel på semesterframkallning?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-04-23 23:44

Johan_Lindroos skrev:Ljudet är... olika. Svårt att sådär säga vad som var mest "ärligt" mot ljudmaterialet. Jag vill minnas att jag tyckte M20:orna distorderade ljudet ganska mycket mer än pr18. M20 hade också klart mer direktivitet (sämre spridning om man vill säga så) vilket gjorde klangbalansen helt olika när man jämförde beroende på i vilket rum man lyssnade.

Med resevation för att jag inte har lyssnat på någon av dem och bara sett mätningar på M20 men då måste pr18 verkligen vara helt fantastisk på de punkterna. I mätningarna från soundstage på revel M20 så verkar ju både distorsion och spridning vara exceptionella:

BildBildBild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-23 23:47

Objektivisten skrev:
Alexi skrev:
Objektivisten skrev:Jag har då aldrig hört en seriös högtalare dista, hur f-n lyssnar ni egentligen?
Det finns i princip inte en enda högtalare som man inte kan få att dista hörbart. Jag är helt säker på att du hört disten många gånger, men du kanske bara använder ett annat ord för att beskriva hur det låter.

Dom dyraste högtalare jag hört dista rejält var KLF stora polerade aluminiummonster, vad kostade dom 2miljoner?

Antar att du menar KEF, var det inte förstärkardist du hörde då? Oavsett så är det klart man kan maxpressa alla högtalare men så lyssnar man väl normalt inte?
Mm Kef, menar jag, men du sa inget om nivå, problemet är att dynamiskt musik kan pressa högtalarna även vid rätt normala lyssningsnivåer och distorsion från högtalare är betyligt lättare att höra än den från ett normalt slutsteg.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-23 23:48

Bara av mätningarna blir man intresserad av att lyssna på M20 :)
Jag saknar dig.

LasseA

Re: MM kastar handsken.

Inläggav LasseA » 2010-04-23 23:48

sprudel skrev:Ett test ställer krav på specificerade kriterier för utvärderingen av densamma. Vad mäts och hur, samt validitet, reabilitet och signifikans vid tolkning av värden.

Näe, det gör det inte alls. Om man vill dra användbara (och mot andra tester jämförbara) slutsatser från testet så är ju såklart dina förslag en bra början dock.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-04-23 23:49

MP

MM väljer noga vilka han svarar, orsaken till att jag skriver på detta sätt KAN vara detta.

Lite.... oväntat att just du noterar detta med tanke på din historik.

Du om någon har skrivit många inlägg OM någon.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-24 00:02

Alexi skrev:Mm Kef, menar jag, men du sa inget om nivå, problemet är att dynamiskt musik kan pressa högtalarna även vid rätt normala lyssningsnivåer och distorsion från högtalare är betyligt lättare att höra än den från ett normalt slutsteg.

Nja, jag vidhåller att hör man nån dist på rimliga lyssningsnivåer så är det fel förstärkarval, på pappret vet jag att högtalare har högre spec dist. Jag tycker Lindroos recension var väldigt märklig.

...jag tyckte M20:orna distorderade ljudet ganska mycket mer än pr18
Senast redigerad av Objektivisten 2010-04-24 00:05, redigerad totalt 2 gånger.
Pålitlig, Flexibel, Robust

MP

Inläggav MP » 2010-04-24 00:03

Sanny_X skrev:...Lite.... oväntat att just du noterar detta med tanke på din historik.

Du om någon har skrivit många inlägg OM någon.

Det är just det jag inte har eller gör, jag skriver så gott som alltid direkt till den det berör.

Jag har noterat dina inlägg eftersom det har pågått ett bra tag (flera år), vad vill du uppnå?
Jag tror inte att du kommer att lyckas få varken MM eller FBK att sluta skriva.
Jag tar gärna emot pm om du vill förklara dig utan att snaska ner tråden.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-24 00:09

Objektivisten skrev:
Alexi skrev:Mm Kef, menar jag, men du sa inget om nivå, problemet är att dynamiskt musik kan pressa högtalarna även vid rätt normala lyssningsnivåer och distorsion från högtalare är betyligt lättare att höra än den från ett normalt slutsteg.

Nja, jag vidhåller att hör man nån dist på rimliga lyssningsnivåer så är det fel förstärkarval, på pappret vet jag att högtalare har högre spec dist.
Ja då tycker vi olika, du har rätt till din åsikt :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-04-24 00:25

Objektivisten skrev:Nja, jag vidhåller att hör man nån dist på rimliga lyssningsnivåer så är det fel förstärkarval, på pappret vet jag att högtalare har högre spec dist. Jag tycker Lindroos recension var väldigt märklig.

Så om man hör denna högtalares distorsion:
Bild

Ca 10% THD kring 100Hz, vid 95dB på 2m avstånd.

Så är det FÖRSTÄRKARENS fel?

(ja, i och för sig, utan förstärkarens hjälp skulle ju inte högtalaren distordera hörbart :D )

Edit: för att inte tala om vid 50Hz förresten :D
Senast redigerad av LasseA 2010-04-24 00:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-04-24 00:26

Objektivisten skrev:Nja, jag vidhåller att hör man nån dist på rimliga lyssningsnivåer så är det fel förstärkarval

Även om det är högtalarna som står för disten?

Revel M20 verkar f.ö. mycket intressanta.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-24 00:33

LasseA skrev:
Objektivisten skrev:Nja, jag vidhåller att hör man nån dist på rimliga lyssningsnivåer så är det fel förstärkarval, på pappret vet jag att högtalare har högre spec dist. Jag tycker Lindroos recension var väldigt märklig.

Så om man hör denna högtalares distorsion:
Bild

Ca 10% THD kring 100Hz, vid 95dB på 2m avstånd.

Så är det FÖRSTÄRKARENS fel?

(ja, i och för sig, utan förstärkarens hjälp skulle ju inte högtalaren distordera hörbart :D )

Edit: för att inte tala om vid 50Hz förresten :D

Tjaa, kan du höra 10% THD, kring 100Hz, vid 95dB på 2m avstånd? Beror väl på dist mönstret. Det där är väl en hornhögt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-04-24 01:04

MP skrev:Det är just det jag inte har eller gör, jag skriver så gott som alltid direkt till den det berör.

Där finns det delade meningar, bara för man inte skriver ut namn är det helt klart vem som avses.

MP skrev:Jag tror inte att du kommer att lyckas få varken MM eller FBK att sluta skriva.

Där är vi överrens.

MP skrev:Jag tar gärna emot pm om du vill förklara dig utan att snaska ner tråden.

Känner jag ett behov så vet jag det. :wink:

Har man lite distans till sitt forumsdeltagande är du ganska underhållande. :lol:

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-24 01:05

jag blir jättesugen på att lyssna på revel. Är det så att revel i vissa öron (och rum) skulle låta bättre så är det väl inte hela världen.

Jag höjer gärna ino till skyarna eftersom det i särklass är den bästa högtalarna jag hittills hört men jag skulle tycka det var rent ut av skoj ifall jag hittade något för "bara" dubbla priset (obs! piP i byggsats med låda) som kan mäta sig. Det säger ju inte på något vis att piP är dåliga.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-24 01:49

Norrlänningar, låt öronen bestämma och njut av musik å samvaron. Och kurvrefererande söderut kommer inte att höra ett smack .. Hafen skojsigt :)

"-Musik skall byggas/njutas utav glädje"
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-24 08:05

meanmachine skrev:
Tengil skrev:
meanmachine skrev:Jag har haft tid att lyssna in mit ordentligt på Revel M20 som jag har otroligt svårt att se slagen av pip. En sanslöst bra högtalare rakt igenom. Möjligen kan pip gå aningen lägre i basen men sen kommer de att bli avhängda. :wink:

Underbart, fantastiskt uttömmande och avslöjande , då måste du vara klar, dags att stänga tråden kanske :)

Är du rädd att Ino inte håller måtte ? :wink:

Sticker ut hakan lite. Revel låter sjukt bra och jag håller inte med Johan. Styrkan tycker jag är att den INTE distar utan spelar rent och dessutom med otrolig spännst. Dessutom har jag svårt att se pip slå basen som är groteskt djup på revel. :) Möjligen och endast möjligen spelar pip aningen djupare men det är möjligen.

Nej, men att du inte ger dem en schysst chans då det helt solklart är så att du bestämt testens utgång på förhand genom kommentarerna ovan. Du försätter dig själv i förutfattade meningar som du lär få svårt att bortse från senare. Varför teoretisera alls om du tänkte testa på allvar?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-24 08:37

Såg nu att Revel M20 var en 6,5" + 1" diskant konfiguration som fanns (finns?) 2002.

Klart den borde kunna spela starkare än piP men jag blir förvånad över spridningsmätningen Stereophile gjort. Jag har inte sett ett enda 6,5" element som klarar av att sprida som de mätningarna visar med ett andra ordningens filter på basen. Det är häpnadsväckande bra, nästan omöjligt bra.

Jag blir sugen på att lyssna på dem.

Vad ligger de på begagnade? De kostade ju runt $2000 vilket borde betyda 30-40000:- SEK i början på 2000-talet..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-24 08:59

Det roliga med Revel är priset. De kostade 19900:- i svea när de såldes och då revel är en okänt märke i vårt land ligger begpriserna för ett par i utsökt skick runt 5-6k. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-04-24 09:52

Objektivisten skrev:Tjaa, kan du höra 10% THD, kring 100Hz, vid 95dB på 2m avstånd? Beror väl på dist mönstret. Det där är väl en hornhögt.

Ja, det tror jag nog att jag kan. Jag skrev ut THD vid 100Hz som ett riktmärke på hur hög distorsionen är på den högtalaren, frekvensen är irrelevant.

Du glider undan min poäng helt. På vilket sätt är det förstärkarens fel om man hör distorsion från högtalaren? Låt oss säga att vi kopplar in världens minst distorderande förstärkare till den högtalaren och spelar på över 95dB volym på lyssningsplats, vilket jag tror orsakar tydligt hörbar distorsion (har inte testat såklart). Hur är det då förstärkarens fel att vi hör distorsion?

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-04-24 09:56

Nattlorden skrev:Nej, men att du inte ger dem en schysst chans då det helt solklart är så att du bestämt testens utgång på förhand genom kommentarerna ovan. Du försätter dig själv i förutfattade meningar som du lär få svårt att bortse från senare. Varför teoretisera alls om du tänkte testa på allvar?

Nu har väl inte MM sagt att han ska vara varken ensam lyssnare eller enväldig domare över det eventuella resultatet?

Kan inte folk nöja sig med att antingen vänta tills lyssningen är gjord med att såga resultatet, det blir mer trovärdig kritik då. Alternativt ge bra förslag på hur man ska gå till väga för att slippa få kritik för att testet var värdelöst efteråt...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-24 10:20

Lite smakprov på Revel. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-24 10:32

meanmachine skrev:Det roliga med Revel är priset. De kostade 19900:- i svea när de såldes och då revel är en okänt märke i vårt land ligger begpriserna för ett par i utsökt skick runt 5-6k. :)

Jag trodde revel kostade 10' ny. Kostar de 20' nya så förstår jag inte vad ni gnäller om? Visst, jag har inte hört något under 20' som spöar piP men det vore ju ändå lite konstigt om det inte fanns något som åtminstone spelade i samma prisklass.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-24 10:39

Det ligger väl helt i linje med vad MM skrev efter förra piP-lyssningen:
meanmachine skrev:För att nämna några tror ju jag att man måste upp till nivån 20kkr för att komma ikapp pIP.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-04-24 10:39

henrikwiklund skrev:Jag höjer gärna ino till skyarna eftersom det i särklass är den bästa högtalarna jag hittills hört men jag skulle tycka det var rent ut av skoj ifall jag hittade något för "bara" dubbla priset (obs! piP i byggsats med låda) som kan mäta sig.

Är det inte rimligare att använda priset för piP i färdigt skick med andra färdiga högtalares pris och inte byggsatspriset? Nu handlar det ändå om dubbla priset ca i det här fallet men för framtida jämförelser...

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-24 11:18

LasseA skrev:
henrikwiklund skrev:Jag höjer gärna ino till skyarna eftersom det i särklass är den bästa högtalarna jag hittills hört men jag skulle tycka det var rent ut av skoj ifall jag hittade något för "bara" dubbla priset (obs! piP i byggsats med låda) som kan mäta sig.

Är det inte rimligare att använda priset för piP i färdigt skick med andra färdiga högtalares pris och inte byggsatspriset? Nu handlar det ändå om dubbla priset ca i det här fallet men för framtida jämförelser...

Jag tycker inte det av anledningen att piP faktiskt går köpa som byggsats! OBS! men det är ju ett personligt ställningstagande eftersom jag vet att jag kan tänka mig att sätta ihop en byggsats för att spara pengar.

Givetvis är det fegt att jämföra två högtalare på detta sätt men det är inte fegt om man räknar in en ev. köpare också. Som köpare vill man ju ha så bra ljud som möjligt för de pengar man kan spendera.

Tillägg; räknar man då billigaste priset för MIG, så kostar alltså pip drygt 4800:- och revel 20', det är ju fånigt att jämföra dessa OM MAN ÄR KÖPARE. Kan man dock tänka sig att köpa begagnat så kostar revel drygt 6' (enligt MM) och piP kostar väl runt 8' (???).
Är man däremot lyssnare så förstår vi alla att det är klart piP är så billiga pga. att de inte är lackade, marknadsförda, byggda osv. osv. Men än en gång; Det spelar ingen roll för mig som är köpare.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-24 11:41

Nja. Jag har fått slängt i nyllet många gånger att pip klarar att manövrera ut i princip alla kända högtalare oavsett pris. :) Det skall bli kul att se om det räcker med 20k bara för att slå de 11k pip kostar.

Jag tror nämligen inte att det är så att pip, även om det är en bra högtalare, är unika på att presentera rent och snyggt ljud.

Börjar vi då med att betygsättta design och byggkvalite så leder ju redan revel på 2p. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-24 12:20

LasseA skrev:Kan inte folk nöja sig med att antingen vänta tills lyssningen är gjord med att såga resultatet, det blir mer trovärdig kritik då. Alternativt ge bra förslag på hur man ska gå till väga för att slippa få kritik för att testet var värdelöst efteråt...

Man kan ju påpeka fel redan nu eftersom agendan är glasklar för vem som helst, att det inte handlar om ett "test" utan en förbestämd utgång. Vad jag vet så finns det väl två st på faktiskt som redan jämfört M20 med pip, Johan och David, och båda har skrivit sina åsikter om det. De känns mer ärliga.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-24 12:50

subjektivisten skrev:
LasseA skrev:Kan inte folk nöja sig med att antingen vänta tills lyssningen är gjord med att såga resultatet, det blir mer trovärdig kritik då. Alternativt ge bra förslag på hur man ska gå till väga för att slippa få kritik för att testet var värdelöst efteråt...

Man kan ju påpeka fel redan nu eftersom agendan är glasklar för vem som helst, att det inte handlar om ett "test" utan en förbestämd utgång. Vad jag vet så finns det väl två st på faktiskt som redan jämfört M20 med pip, Johan och David, och båda har skrivit sina åsikter om det. De känns mer ärliga.

Deras "åsikter" strider mot mätningar gjorda och hur skall vi tolka detta? Att mätningarna är fel ? 8)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino