subjektivisten skrev:Det är jäkligt dumt att spela på marginalerna.
hur menar du nu ?!
jag tycker det är vansinigt roligt att spela på marginalerna, lagom volym är när man precis inte hör basarna bottna...
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Det är jäkligt dumt att spela på marginalerna.
DVD-ai skrev:![]()
hur menar du nu ?!
jag tycker det är vansinigt roligt att spela på marginalerna, lagom volym är när man precis inte hör basarna bottna...
subjektivisten skrev:Wolfie skrev:Oavsett om pi60s klarar 118 dB eller om man ska ha ytterligare headroom i basen än 20 dB(?!?!) så kan man gott tillgodoräkna sig infra-ljud till ett par pi60s.
Då räcker inte infraY-4.
subjektivisten skrev:Wolfie skrev:Jag pekade heller inte på något speciellt bassystem, så varför började du peka på Infra Y-4?
För det var vad Molle själv skrev.
subjektivisten skrev:Så många felkällor att det knappast är en garant för bra jämförelse.
subjektivisten skrev:Sitter man runt 3-4 meter ifrån så kan man nog räkna med ca 8-9 dB minskning (manifestet), vilket stämmer bra med dom uträkningarna man kan göra med olika program, vilket ger en förlust på 11,3 dB för 12 feet och plus 3 dB för placeringen.
Så att använda 10 dB är rätt normalt, även Ingvar har gjort det i olika inlägg. Det är jäkligt dumt att spela på marginalerna.
Wolfie skrev:Jamen du förstod inte alls va?
Bassystemet i sig spelar ingen roll, vad jag ville påpeka är att man har
nytta utav ett Infra system till pi60s (oavsett om det är ett Z-system eller inte) då pi60s med marginal kan spela så högt att man med råge
känner av infra-frekvenserna när man har en snygg targetkurva för
psykoakustisk rak frekvensgång.
Wolfie skrev:Ja men det hör inte till saken, du skrev att det inte är lönt att ha ett
Infrasystem till pi60s för att dem inte klarar av dem ljudtrycken att det
ska vara lönt. Det är i det resonemanget jag tycker du har fel.
Wolfie skrev:Du baserar ju dem intryck du har fått av ett Infra Y system på en lyssning i ett för dig helt okänt rum. Som jag heller inte tror är jätte-
optimalt.
Wolfie skrev:Det låter lite väl generaliserat tycker jag.
subjektivisten skrev:Hur vet du det? Vilka kontrollerade tester har du gjort för denna åsikten?
subjektivisten skrev:Det är Molles tråd och hans funderingar. Att du totalt skiter i dom är en sak, men det hjälper Molle föga.
subjektivisten skrev:Frågan är om pi60s räcker till för dom ljudtrycken som behövs för att få någon nytta av infratonerna?
subjektivisten skrev:Ja, och till skillnad mot dig så inse jag problemkällorna att jämföra olika rum, vilket du inte förstår. Det spelar ingen roll om Ingvar ritat båda rummen, dom behöver inte låta exakt lika för det!
subjektivisten skrev:Ja, och till skillnad mot dig så inse jag problemkällorna att jämföra olika rum, vilket du inte förstår. ...
subjektivisten skrev:Då kan du säga det även när Ingvar säger liknande saker då.
Wolfie skrev::lol:
Skrev något mycket mer elakt om vad jag tycker om ditt uppträdande
här än jag gör nu.
Modererade mig själv så att säga.![]()
MagnusÖstberg skrev:Det är totalt feltänk om man tror att toppsystemet , ie pi60 i det här fallet, måste klara 140db över 80hz för att det skulle krävas för att höra 4hz (ta inte så allvarligt på nuffrorna, jag har ingen exakt kunskap i vad som krävs).
subjektivisten skrev:Wolfie skrev::lol:
Skrev något mycket mer elakt om vad jag tycker om ditt uppträdande
här än jag gör nu.
Modererade mig själv så att säga.![]()
Ja, när man har svårt att föra sina argument så kommer diverse påhopp och andra saker. Det är bra, då vet jag om det är värt att besvara dig eller ej.
MagnusÖstberg skrev:Det är totalt feltänk om man tror att toppsystemet , ie pi60 i det här fallet, måste klara 140db över 80hz för att det skulle krävas för att höra 4hz (ta inte så allvarligt på nuffrorna, jag har ingen exakt kunskap i vad som krävs).
Det räcker ju att bassystemet kan hantera det och att man använder en psykoakustisk kurva i lågbasområdet.
F.ö var det en rätt trevlig upplevelse att kunna somna till någonstans 110db medelnivå hemma hos Wolfie - det lät inte på något sätt ansträngt utan det var helt avslappnat och rent
Wolfie skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är totalt feltänk om man tror att toppsystemet , ie pi60 i det här fallet, måste klara 140db över 80hz för att det skulle krävas för att höra 4hz (ta inte så allvarligt på nuffrorna, jag har ingen exakt kunskap i vad som krävs).
Det räcker ju att bassystemet kan hantera det och att man använder en psykoakustisk kurva i lågbasområdet.
F.ö var det en rätt trevlig upplevelse att kunna somna till någonstans 110db medelnivå hemma hos Wolfie - det lät inte på något sätt ansträngt utan det var helt avslappnat och rent
Ja du sussade så sött där i den skakande soffan medan jag o IÖ poppade på![]()
Det rummet blev verkligen bra. Och tyst. Ingenting som väsnades och
förde liv oavsett om hela husets grund vibrerade kraftigt till musiken
Men jag lade ju lite ansträngning på att det verkligen inte skulle bli några
biljud... Som att latexfoga alla skarvar trots att dem var skruvade...
Ja det sitter faktiskt till och med latex mellan innertak och dem takreglar
som skruvades upp... Att jag orkade![]()
Vid nästa tillfälle (då IÖ kom tillbaka och faktiskt hade mätutrustning med sig)
så fick jag höra att de spaltabsorbenter som jag byggde enligt Ingvars
skisser troligen var dem mest effektiva han någonsin mätt på.
Men då hade jag ju lagt en hel del tid på dem också![]()
Kul att höra var det att man fått lön för det slit man lagt ner.
Hoppas på att så snart som möjligt kunna bygga ett nytt sådant rum.
När den möjligheten kommer, ja då ska där in ett stort Infra bassystem
Wolfie skrev:Är det någon som är duktig på att trolla på detta forum så är det du Subjektivisten.
Wolfie skrev:Tjenare Bamsefar![]()
Jo du har helt rätt, har missat i64s och dina nuvarande i34es.
Men med lite tur får man tid över o komma o lyssna lite igen, det var ju
länge sedan senast. Kanske drar med en flaska skumpa så det blir lite
extra trevligt![]()
i64s lådorna stod ju färdiga för montering vid glöggträffen var det väl?
Fina byggen de lådorna.
subjektivisten skrev:Wolfie skrev:Är det någon som är duktig på att trolla på detta forum så är det du Subjektivisten.
Jag anser att du bör kolla upp order troll lite. Att inte dela dina åsikter eller argumentera för det är inte att trolla.
Om du är stolt över att gå på person och skippa argumenten, så kan man fråga sig vad du är.
Aerob skrev:Nu gör du ju just det som wolfie skrev, och som du utelämnade i ditt citat.
subjektivisten skrev:Aerob skrev:Nu gör du ju just det som wolfie skrev, och som du utelämnade i ditt citat.
Finns det en regel som säger man måste citera och kommentera allt?
Jag var och är inte intresserad av hans påhopp helt enkelt.
Bamsefar skrev:
Jo det går nog att ordna. Torde bli en lyssningsträff någon gång i höst med pi60es mot i34es, så om inte förr...
Nej detta var ett annat par i64or... David_A köpte mina i64s omonterade...
Aerob skrev:Nej det finns nog ingen sådan regel nej, men att utelämna själva argumenten
när man citerar någon för att sedan anklaga person i fråga för att inte kunna
argumentera för sin sak känns minst sagt löjligt.
subjektivisten skrev:Aerob skrev:Nej det finns nog ingen sådan regel nej, men att utelämna själva argumenten
när man citerar någon för att sedan anklaga person i fråga för att inte kunna
argumentera för sin sak känns minst sagt löjligt.
Jag citera och svara innan jag tappa intresset att göra det.
Vad du tycker rör mig inte i ryggen, faktiskt.![]()
Hoppas din helg blir lika trevlig som min i alla fall.
Aerob skrev:Man skulle alltså kunna säg att du svarar så länge du tror att personen i fråga
inte har dom beläggen som du kräver för deras påstående, <snip>
Wolfie skrev:Coolers.
Hojta gärna till om/ när det drar ihop sig.
Aha. Ja det passerar ju ett o annat par grymma högtalare hos dig![]()
Inte lätt att hänga med i svängarna.
Det andra paret kom efter det som David_A köpte?
Lådorna till de som David_A köpte var de i gravitations lackad Jakaranda?
Bamsefar skrev:Appropå infra: I mitt nuvarande rum, med mina nuvarande Infra basar, så har jag full nivå från ca 7Hz och vidare uppåt i frekvensskalan. Dock har jag ett maxtak i ljudtryck som ligger lägre än normalt för Infra system. Men det är ett val jag gjort...!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster