En MMT 2,5-vägare på 12,8 liter med dem vore ju tillräckligt för mig

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Sheesh, allt jag ville var att få veta vad som behövdes för Ino-system för att kunna återge film på referensnivå. En tillsynes enkel fråga som kan besvaras utan att snurra in sig en begreppsdebatt tycker jag. Tydligen hade jag fel.
Det har du fått svar på sedan länge du inte blandar in de där 3Hz som du sedan stack in i debatten?
adzer skrev:Sprider smalare? Betyder det en smalare sweetspot?
adzer skrev:Ja i32s "kräver" 0,5m extra.
IngOehman skrev:Förkortningen av hertz är Hz.
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:*Varför just 3 Hz i exemplet?
Ah, enkelt! För att specifikationen för LFE säger 3-120db (jaja dB då..).
Som du vet så kräver produktionsspecifikationen att ett brickwallfilter används vid 3hz. Vinsten med att återge 3hz istället för 5hz,eller kanske 7hz är jag inte på det klara med. Jag nöjer mig att nå ner til 7-8hz med säkerhet men jag kanske missar något.
EDIT: Att kunna återge 3hz vid refnivå är därför, i alla fall för mig, ett vettigt mål att ha. Inte för att ljudet man får ut är särskilt meningsfullt utan för att systemet inte ska gå sönder när man spelar.
En mycket vettigare lösning på det är motsatsen till det du föreslår. Om
du inte vill att systemet skall gå sönder vid en fullt utstyrd 3Hz-signal så
är ju "att försöka återge den" något av det dummaste man kan göra*.
Som Bamsefar skriver så ger de flesta rum upp vid runt 10 Hz, och att
återge 3 Hz vid full nivå kan kräva 10 gånger mera pumpvolym, och ändå
kommer det inte att höras, annat än som distorsion.
Vh, iö
Japp, det är det hållet jag gått. Att ge sig på att försöka återge 3hz ser jag som en ganska meningslös (och dyr) jakt. Säkert kul (eller kanske inte) om man orkar bry sig men jag förlitar mig på den elektriska avrullningen för att skydda mitt system och jag ser inget större problem med att det är så.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Jag fick svaret i14 och X2. Det sistnämnda tror jag inte riktigt stämmer men det första kan göra det. Jag är rätt säker på att i28 gör det i alla fall. Min gissning är att man bör gå upp till i28 (med tillräckligt mycket effekt..) om man är intresserad av att lyssna på dessa nivåerna.
Nattlorden: Hur starkt gissar du att vi lyssnade hemma hos dig när vi öste på lite? Jag skulle tro strax under 110db?
För att klara 105dB peakar räcker definitivt i14. Tror nästan att i6 borde göra det också, för piPs ligger inte så väldigt långt ifrån. Huruvida X-2 fixar 115dB med en avrullning på -6dB vid 20Hz kan jag inte i huvudet, men det låter troligt.
Tror du? Jag skulle inte gissat på mer än 100... men det skall jag inte säga så mycket om - du har säkert lyssnat med med dB-mätare i handen än jag.
Aerob skrev:Lite ot, men när det nu pratas om enheter, är det inte så att alla enheter som
härstammar från ett namn, så som tex Hz härstammar från Heinrich Hertz,
alltid inleds med en versal? Celsius, Ampere mm. Eller finns det något undantag?
adzer skrev:Så summerar man det lite enkelt så är det man vinner med i32s + basmoduler över pi60s med bs60(förutom den självklarar baskapaciteten beroende på bassystemet) att de passar sig lite bättre till riktigt stora avstånd. Det är inga problem för mig då jag inte planerar att bo i ett slott ändå.
Så den enda frågan jag(och andra ev köpare) har: Kan du leva med "endast" 115dB ljudtryck i de lägre registren?
För mig är den frågan till 99,9% ja.
Så då har vi rätt ut det, dags att börja spara nu bara ^^
Ett och ett halvt par och frågor bara:
1. Vilka ljudtryck klarar pi60s ensam att återge i de lägre registret säg runt avrullningen på 24-25Hz? Om du nu har några sådana siffror. Vore intressant att se hur mycket extra bs60 ger i basen.
adzer skrev:2. Hur kopplas kontrollboxen och basstöden in? Vilka kablar behövs?
adzer skrev:3. Hur stor förstärkareffekt rekommenderas för att kunna driva pi60s + bs60 fullt ut? Så att det verkligen är högtalarna som ger upp innan förstärkaren sas.
adzer skrev:Tack på förhand för att du står ut med alla dumma frågor
adzer skrev:Aerob skrev:Lite ot, men när det nu pratas om enheter, är det inte så att alla enheter som
alltid inleds med en versal? Celsius, Ampere mm. Eller finns det något undantag?
Jo så är det. Precis som i verkliga livet så börjar namn alltid med versal.
IngOehman skrev:Om någon skriver Ampere så vet man ju att det är gubben och
inte enheten som åsyftas (eller att det var en kretin som skrev det..) och
då uppstår inga eller färre missförstånd.
IngOehman skrev:Nej, nej.adzer skrev:Aerob skrev:Lite ot, men när det nu pratas om enheter, är det inte så att alla enheter som
Jo så är det. Precis som i verkliga livet så börjar namn alltid med versal.
Njae, det är snarare tvärtom.
Det finns BARA undantag från din regel!![]()
Tvärom mot vad du skriver så är det så att enheter som härstammar från
ett namn, t ex enheterna ampere, hertz, volt (gubben hette Volta), tesla
och pascal alltid stavas med gemen begynnelse-bokstav! (Liten bokstav.)
Alla dessa enheters förkortning har dock stor begynnelsebokstav. Hz, V, T,
Pa... Förkortningar av enheter som inte kommer från namn (som t ex meter
och sekund) är dock ofta gemena, m, s.
S (siemens) är enheten för konduktans (vars storhet förkortas G) och M är
prefixet för x 1 000 000. En klurighet är dock att tusendelsprefixet är milli,
vilket förkortas m, alltså samma som enheten meter. Därav mm.
Jag tror det bestämts vara så just för att namnet och enheten skall vara
skiljbara. Om någon skriver Ampere så vet man ju att det är gubben och
inte enheten som åsyftas (eller att det var en kretin som skrev det..) och
då uppstår inga eller färre missförstånd.
- - -
Men om det finns något undantag i form av en enhet som stavas med stor
begynnelsebokstav, trots att den kommer från ett namn, så är jag väldigt
nyfiken på att få veta vilken det är. Jag har aldrig sett någon sådan.
Vh, iö
adzer skrev:Gällande effekten så står det ju i manifestet
"Högsta ljudtryck: >118 dB/par, 100 Hz (250W)"
adzer skrev:Det tolkade jag som att vid 100Hz klarar pi60s som högst 118dB och det kräver en förstärkareffekt av 250w.
Är det inkorrekt?
adzer skrev:Om inte, borde inte en förstärkare på 100-140w klippa innan högtalaren börjar dista om man spelar en ton på 100Hz?
bakerman22 skrev:IngOehman skrev:Om någon skriver Ampere så vet man ju att det är gubben och inte
enheten som åsyftas (eller att det var en kretin som skrev det..)
och då uppstår inga eller färre missförstånd.
Så om man skriver 16 Ampere, menar man 16 fula gubbar då...?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster