MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-04-24 12:57

subjektivisten skrev:Man kan ju påpeka fel redan nu eftersom agendan är glasklar för vem som helst, att det inte handlar om ett "test" utan en förbestämd utgång. Vad jag vet så finns det väl två st på faktiskt som redan jämfört M20 med pip, Johan och David, och båda har skrivit sina åsikter om det. De känns mer ärliga.

Kan du inte länka då du hänvisar så är det lättare att veta vad du pratar om? Om det är Johan_Lindroos du pratar om så var det väl inte piP han hade jämfört med M20?

Vad som känns mest ärligt är väl upp till var och en att bedöma i efterhand, då det eventuella testet är gjort?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-24 13:02

Pr18 är väl stort sett en studioversion av pip? David test var dock med Revel GEM, misstog mig det. Sen om du kan se eller inte se agendan kan inte jag hjälpa dig med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-24 13:22

Jag har ingen agenda alls. :) Jag har dock svårt att tro att pip skulle städa av Revel och efter att sett mätningar på dem så står det ännumer säkert att Revel är en genuint bra högtalare :) Är det någon som hellre tror på Johan Lindros än mätningarna är det upp till dem och Jag har tydligt markerat (även om jag sticker ut hakan ibland) att jag är mycket noga vid lyssning av sudioprodukter och skulle pip vara bättre än Revel är jag den första att basunera ut detta.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-04-24 13:48

subjektivisten skrev:Pr18 är väl stort sett en studioversion av pip? David test var dock med Revel GEM, misstog mig det. Sen om du kan se eller inte se agendan kan inte jag hjälpa dig med.

Ok. Visste inte riktigt vad pr18 är för högtalare.. Om den i princip är samma som piP så har jag ännu svårare att förstå Johan_Lindroos intryck. Jämför man soundstages mätningar på Guru QM10 (som också är "i princip samma" som pip) och Revel M20 så har revel (marginellt) bättre spridning och klart lägre distorsion.

Mätningar säger såklart inte allt men gällande just spridning och distorsion borde man väl kunna lita ganska mycket på mätningarna!?

Gällande agendan så ser jag den tydligt, det tror jag de flesta som läst ett tag på faktiskt gör. Man måste alltid göra en bedömning om vem som skriver vad på det här forumet för att avgöra hur stor vikt man kan lägga vid deras uttalanden. Även om det finns en agenda så tycker i alla fall jag att det är roligt när folk gör lyssningstester och skriver om dem, oaktat att man såklart inte kan lägga allt för stor vikt vid dem...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-24 14:03

meanmachine skrev:Jag har ingen agenda alls. :) Jag har dock svårt att tro att pip skulle städa av Revel och efter att sett mätningar på dem så står det ännumer säkert att Revel är en genuint bra högtalare :) Är det någon som hellre tror på Johan Lindros än mätningarna är det upp till dem och Jag har tydligt markerat (även om jag sticker ut hakan ibland) att jag är mycket noga vid lyssning av sudioprodukter och skulle pip vara bättre än Revel är jag den första att basunera ut detta.

Kan du utifrån enbart dessa mätningar skapa dig en klart och 100% korrekt bild av hur högtalarna låter ?!
Min erfarenhet är att mätningar (om man inte är väldigt insatt och vet exakt hur mätningarna är utförda) bara blir feltolkade och leder till "falsk vetskap" om hur något ligger till.
Jag gillar inte mätningar när dom används på detta sättet, det blir bara fel...

Jag tycker att ni ska lyssna på piP och Revel m20 och sedan bestämma er för viken som ni upplever trevligast att lyssna via. Inte A/B utan det ska inte vara för mycket snabba växlingar för då får ni som sagt bara se kvantiteter i återgivningen och inte helheten som ju är det viktigaste.

Edit: Revel m20 verkar mycket trevlig, och utifrån dom mätningar som visats så kan man åt minnestone uttyda att dom verkar väldigt lovande och intressanta. skulle vara kul att höra på och ATC CM11 också skulle jag vilja höra med av :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-24 14:46

LasseA skrev:Mätningar säger såklart inte allt men gällande just spridning och distorsion borde man väl kunna lita ganska mycket på mätningarna!?

Nja, det skulle jag inte sätta för mycket energi på. Vilken sorts dist det är får man inte fram. Vet om en snubbe som påstod att Monitor audio PL-300 har lägre dist än pi60, för han hade läst någon mätning om det. Men verkligheten är att PL-300 distar fruktansvärt illa när vi lyssna på den, med exakt samma låt som med lätthet spelades på pi60 utan någon jobbig dist.
Lyssna på högtalarna i rum uppställda såsom dom bör är det enda vettiga att göra enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-04-24 14:58

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-04-24 15:08

Jag skulle bara vilja tillägga att pr18 INTE är en studioversion av piP. Studioversionen av piP heter pr10.

Så vitt jag vet har pr18 en 6,5" midbas och en 1" diskant.
Tone Distribution

MP

Inläggav MP » 2010-04-24 15:21

Instämmer tror t.o.m. att Naqref har en bild på ett par PR18 någonstans.

I övrigt kan jag inte låta bli att förundras över hur en simpel högtalarlyssning kan uppröra och engagera så många inoägare som om domedagen skulle vara i antågande.

Över tiden är det mest komiska att sanningssökandet har gått via mätningar, a/b/x, transparens och F/E till att nu handla om den raka motsatsen;
Skit i mätningar, jämför inte med andra högtalare, lita på dina öron och din inre referens som du får i täby :lol:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-24 16:11

sprudel skrev:
MM skrev:Dessutom har jag svårt att se pip slå basen som är groteskt djup på revel. Möjligen och endast möjligen spelar pip aningen djupare men det är möjligen.

Ähum!? Påminner lite om motorjournalisterna i Aftonbladet som testar Volvo mot BMW, Mercedes, Audi osv. Volvo får storstryk i alla delmoment men blir ändå vinnare bara för att....
Behövs väl ingen test av piP när du ändå är övertygad?
Lyssna på revel och var nöjd med det. Det är helt OK.
Uppriktigt sagt så här på fredagkväll, efter en rejäl omgång vinprovning, och fatlagrad rom, jag skiter i vad f-n du tycker om Ino! Jag tycker de är bra som attan. Bästa jag lyssnat på hittills. Är det OK med dig?
Engagera dig i något vettigare i stället. Sopsortera, eller plocka skräp på gatan. Var snäll mot barnen, köp dem en glass! :)

jag tycker det är kul att läsa om sådana här tester, om du finner sådana här trådar motbjudande så undrar jag varför du överhuvud taget läser? jag tycker det är du som borde plocka skräp å sopsortera och vara snäll mot barnen
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-24 16:31

subjektivisten skrev:
LasseA skrev:Kan inte folk nöja sig med att antingen vänta tills lyssningen är gjord med att såga resultatet, det blir mer trovärdig kritik då. Alternativt ge bra förslag på hur man ska gå till väga för att slippa få kritik för att testet var värdelöst efteråt...

Man kan ju påpeka fel redan nu eftersom agendan är glasklar för vem som helst, att det inte handlar om ett "test" utan en förbestämd utgång. Vad jag vet så finns det väl två st på faktiskt som redan jämfört M20 med pip, Johan och David, och båda har skrivit sina åsikter om det. De känns mer ärliga.

och om man vill vara elak kan man ju även misstänkliggöra dessa två personer som väl är ino-anhängare
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-24 16:32

MP skrev:Instämmer tror t.o.m. att Naqref har en bild på ett par PR18 någonstans.

I övrigt kan jag inte låta bli att förundras över hur en simpel högtalarlyssning kan uppröra och engagera så många inoägare som om domedagen skulle vara i antågande.

Över tiden är det mest komiska att sanningssökandet har gått via mätningar, a/b/x, transparens och F/E till att nu handla om den raka motsatsen;
Skit i mätningar, jämför inte med andra högtalare, lita på dina öron och din inre referens som du får i täby :lol:

jag håller med, vissa är förskräckligt paranoida
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-24 16:33

DVD-ai skrev:
meanmachine skrev:Jag har ingen agenda alls. :) Jag har dock svårt att tro att pip skulle städa av Revel och efter att sett mätningar på dem så står det ännumer säkert att Revel är en genuint bra högtalare :) Är det någon som hellre tror på Johan Lindros än mätningarna är det upp till dem och Jag har tydligt markerat (även om jag sticker ut hakan ibland) att jag är mycket noga vid lyssning av sudioprodukter och skulle pip vara bättre än Revel är jag den första att basunera ut detta.

Kan du utifrån enbart dessa mätningar skapa dig en klart och 100% korrekt bild av hur högtalarna låter ?!
Min erfarenhet är att mätningar (om man inte är väldigt insatt och vet exakt hur mätningarna är utförda) bara blir feltolkade och leder till "falsk vetskap" om hur något ligger till.
Jag gillar inte mätningar när dom används på detta sättet, det blir bara fel...

Jag tycker att ni ska lyssna på piP och Revel m20 och sedan bestämma er för viken som ni upplever trevligast att lyssna via. Inte A/B utan det ska inte vara för mycket snabba växlingar för då får ni som sagt bara se kvantiteter i återgivningen och inte helheten som ju är det viktigaste.

Edit: Revel m20 verkar mycket trevlig, och utifrån dom mätningar som visats så kan man åt minnestone uttyda att dom verkar väldigt lovande och intressanta. skulle vara kul att höra på och ATC CM11 också skulle jag vilja höra med av :)

åfan
Bikinitider

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2010-04-24 16:46

Innan vi (som vanligt drar alla ino ägare över en kam), vill jag bara påpeka att jag har inga som helst problem med att ni testar några högtalare mot varandra.

Alla har väl rätt att komma med en personlig åsikt hur de uppfattar en högtalare, som de precis har lyssnat på. Provar man bara lite olika placeringar/rum så brukar man kunna få en rätt bra uppfattning om hur den låter, däremot inte sagt att den kanske låter optimalt, men grundkaraktären brukar ändå finnas kvar.

Med vänlig hälsning
at

(Som äger pr18 och även har piPs och pi24 hemma)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-24 17:11

celef skrev:och om man vill vara elak kan man ju även misstänkliggöra dessa två personer som väl är ino-anhängare

Varför det? Vad jag förstår så hade David Revel INNAN han hade pip. Att dom valt ino själva behöver inte misstänkliggöra dom överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-04-24 17:18

americantabloid skrev:Innan vi (som vanligt drar alla ino ägare över en kam), vill jag bara påpeka att jag har inga som helst problem med att ni testar några högtalare mot varandra.

Samma här (jag är iofs inte inoägare). Det är väl skoj om någon testar lite? Jag förstår inte riktigt varför det ska väcka sådan uppståndelse.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-04-24 17:28

americantabloid skrev:Innan vi (som vanligt drar alla ino ägare över en kam), vill jag bara påpeka att jag har inga som helst problem med att ni testar några högtalare mot varandra.

Alla har väl rätt att komma med en personlig åsikt hur de uppfattar en högtalare, som de precis har lyssnat på. Provar man bara lite olika placeringar/rum så brukar man kunna få en rätt bra uppfattning om hur den låter, däremot inte sagt att den kanske låter optimalt, men grundkaraktären brukar ändå finnas kvar.

Med vänlig hälsning
at

(Som äger pr18 och även har piPs och pi24 hemma)

Håller med i ovanstående fullständigt. Detta om att MM´s agenda är klar och
att vinnaren redan är korad tycker jag också är att ta i. Alla människor har väl
någon form av uppfattning av en sak. Samma med högtalare, MM´s uppfattning
är att Revel är bättre än piP. Det tycker jag är helt ok. Många här har ju tydligt
visat att deras uppfattning är tvärtom. Det tycker jag också är ok.

Dessutom så bryr jag mig inte det minsta om vad utgången av detta testet
blir, det har ju ingen betydelse för vad jag tycker. Däremot tycker jag det är
roligt att folk träffas och utbyter musik och upplevelser med varandra.

Vidare så har jag läst tillräckligt med inlägg av MM för att vara ganska så
säker på att han är relativt prestigelös och utan problem skulle kora piP
som vinnare om han faktiskt kände så.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-24 17:47

Trevlig inlägg. :) Det kan du dessutom gå till banken med. Det högtalare som låter bäst kommer att omnämnas som bäst. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-24 17:49

MP skrev:Instämmer tror t.o.m. att Naqref har en bild på ett par PR18 någonstans.

Wow. Du fångar läget så bra att jag får ge dig mvg i fattningsförmåga. :) Visst är det itnressant att man kan slå med mätbatongen utan urskiljning överallt men när mätningar inte gynnar ens egna tro så är inte mätningar viktig längre. :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-24 18:03

subjektivisten skrev:
celef skrev:och om man vill vara elak kan man ju även misstänkliggöra dessa två personer som väl är ino-anhängare

Varför det? Vad jag förstår så hade David Revel INNAN han hade pip. Att dom valt ino själva behöver inte misstänkliggöra dom överhuvudtaget.

jag är inte övertygad att revel-högtalarna fick en ärlig chans, känns som om utgången var klar redan innan testen
Bikinitider

MP

Inläggav MP » 2010-04-24 18:17

@Aerob +1
@MM +1
@celef +1

:)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-04-24 18:48

Har inte den där Reveln ett ganska ofördelaktigt baffelutseende? Svante nämnde vid en föreläsning i Malmö att runda bafflar var den sämsta sorten, och Revelns ser ju ut att vara på god väg?

Eller är lådan bakom rundningen tillräckligt för att avdramatisera det hela?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-24 18:54

Jag har ägt en del Dynaudio före Ino (som jag har numera), och brukar ge komplimanger att jag tycker Dynaudio låter väldigt bra, då jag tex jmf pi60 med exakt likadana förutsättningar hemma. Men den enda responsen på de uttalandena brukar vara Östberg, Subben osv per automatik och tvångsmässigt måste säga att D är skit och låter inte bra. Istället för att kanske säga "intressant", "ja vi har inte haft Ino och D sida vid sida" osv osv. Bara negg alltså :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-04-24 19:00

Ja låter pI60 som de Dynaudiosystem jag hört är de inget vidare... Inte för att jag hört allt, men jag har aldrig varit impad av just Dynaudio. Inte ens deras 600000-kronors-system lät något vidare i mina öron. Men det var i mina öron som sagt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-24 19:11

bomellberg skrev:Har inte den där Reveln ett ganska ofördelaktigt baffelutseende? Svante nämnde vid en föreläsning i Malmö att runda bafflar var den sämsta sorten, och Revelns ser ju ut att vara på god väg?

Eller är lådan bakom rundningen tillräckligt för att avdramatisera det hela?

svaret kan du se i mätningarna, är det ett väldigt rippligt utseende tycker du?

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-04-24 19:13

Nej, mätningen ser ju fin ut. Högtalare är verkligen inte mitt gebit, därav frågan.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-24 19:41

celef skrev:jag är inte övertygad att revel-högtalarna fick en ärlig chans, känns som om utgången var klar redan innan testen

Varför det? Hade David snackat skit om Revel innan testet? Hade han redan en rätt klar bild vem som skulle vinna?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-24 19:43

patjoh skrev:Jag har ägt en del Dynaudio före Ino (som jag har numera), och brukar ge komplimanger att jag tycker Dynaudio låter väldigt bra, då jag tex jmf pi60 med exakt likadana förutsättningar hemma. Men den enda responsen på de uttalandena brukar vara Östberg, Subben osv per automatik och tvångsmässigt måste säga att D är skit och låter inte bra. Istället för att kanske säga "intressant", "ja vi har inte haft Ino och D sida vid sida" osv osv. Bara negg alltså :)

Är det neg att svara ärligt? Ja, jag vet att andra forum har en "fikastämning" som betyder att inget är dåligt och man aldrig får säga något illa om saker, på sin höjd får man säga att dom inte passar mig. Men jag är hellre ärlig än sitter och ljuger ihop saker.
Så säg mig, varför ska jag inte säga min ärliga mening?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-24 19:47

LasseA skrev:
Objektivisten skrev:Tjaa, kan du höra 10% THD, kring 100Hz, vid 95dB på 2m avstånd? Beror väl på dist mönstret. Det där är väl en hornhögt.

Ja, det tror jag nog att jag kan. Jag skrev ut THD vid 100Hz som ett riktmärke på hur hög distorsionen är på den högtalaren, frekvensen är irrelevant.

Du glider undan min poäng helt. På vilket sätt är det förstärkarens fel om man hör distorsion från högtalaren? Låt oss säga att vi kopplar in världens minst distorderande förstärkare till den högtalaren och spelar på över 95dB volym på lyssningsplats, vilket jag tror orsakar tydligt hörbar distorsion (har inte testat såklart). Hur är det då förstärkarens fel att vi hör distorsion?

Alltså, jag har väl noggrant lyssnat på ett hundratal högtalare och läst/fått demonstrerat lika många högtalare, och aldrig hört någon vare sig uttala sig som Lindroos eller läst dylikt.

...jag tyckte M20:orna distorderade ljudet ganska mycket mer än pr18
Senast redigerad av Objektivisten 2010-04-24 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-24 20:02

bomellberg skrev:Nej, mätningen ser ju fin ut. Högtalare är verkligen inte mitt gebit, därav frågan.

Revel är mig veteligen enda företaget som brukar blinda tester vid framtagning av nya modeller. tom dubbelblinda tester om jag är rätt informerade. Sen mäter de allt och det noga. Detta är kanske inte av vikt? :wink:

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino