Förövrigt har ögongloberna en resonans vid 18hz..
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Kroppens egenresonans
single_malt skrev:MagnusÖstberg skrev:Kroppens egenresonans
Källa på det?
MagnusÖstberg skrev:
Det går jag bet på, eftersom det var ett coolt program på P1 där man analyserat och kommit på att en felmonterad stor fläkt i ett kontorshus genererade vad de kallade infratoner som påverkade personerna i byggnaden (18hz) med synrubbningar som följd.
Wolfie skrev:Subben, en sak vill jag göra klart för dig.
Jag har inte i något inlägg hoppat på dig som person, utan det är ditt beteende jag kritiserar.
Om än rätt hårt, det tycker till och med jag själv. Jag bad redan i ett tidigt stadie om ursäkt för att jag var rätt hård.
Men ibland känns det som om det är något sådant som krävs, tyvärr.
Trevlig helg på dig. Hoppas du får en trevlig fest![]()
Jag menar det verkligen. Från person till person så tror jag faktiskt att du är trevlig IRL,
men för allas skull visa en trevlig sida i ditt beteende på forumet också.
sprudel skrev:Bamsefar skrev:Appropå infra: I mitt nuvarande rum, med mina nuvarande Infra basar, så har jag full nivå från ca 7Hz och vidare uppåt i frekvensskalan. Dock har jag ett maxtak i ljudtryck som ligger lägre än normalt för Infra system. Men det är ett val jag gjort...!
Jag läste i en annan tråd att någon började se suddigt vid 20 Hz, vad händer vid 7 Hz?Blir man tyngdlös?
single_malt skrev:MagnusÖstberg skrev:Kroppens egenresonans
Källa på det?
(Rent fysiskt så blir det i många rum blir det betydligt mer än så även i det
allra lägsta registret, men jag räknar ju bort både all den ljudeffekt som
beror på reflexion från alla de övriga väggarna och den som är efterklang.
Det gör ju inte mätinstrumenten dock, så en mätning kan ge högre siffror.
Men jag räknar alltså bara direktljudet som nyttoljud, och med direktljud så
menar jag "det som är för örat oskiljbart från högtalarna", vilket i sin tur är
villkorat både att det är mindre än 1/3 period fördröjt och att det anländer
från rätt vinkelintervall.)
avr7000 skrev:molle skrev:Som jag tidigare i den här tråden skrivit om sitter jag med ett pi60s + bs60 system, som spelar i ett akustikreglerat rum. Det låter mumma förstås.
Jag umgås trots detta med tankar på att dela systemet, och istället för bs60 koppla in infraY4. Delningsfilter och förstärkeri finns redan så det är "bara" modulerna som återstår.
Fördelen med den lösningen skulle förstås ligga i infraregistret. Lösningen blir dyrare förstås, tar mer plats och troligen skulle jag tappa i ljudtryckskapacitet också.
Finns det något annat som jag förbisett?
En nyfiken fråga...
Förutsatt att du har plats. Hur skulle det bli om man behöll pi60 och bs60 och kombinerade detta med infraY4 delat vid en lägre frekvens, låt säga 40 Hz eller så?
Stefan
subjektivisten skrev:pi60s är specade till 118 dB @ 100 hz, så antagligen lite lägre vid 80 hz.
Drar vi bort avståndet så är vi nere på ca 108dB och dra av runt 5 dB för headroom så är vi nere vid 103 dB.
Jag vill minnas att Ingvar själv ansåg att system som fixar 120 dB vid lyssningsplatsen kan med fördel bygga ut för återgivning under 16 hz.
subjektivisten skrev:Oavsett så fixar inte Infra Y-4 några 140 dB eller 130 dB heller så det kräver nog fler basar än 4 st.
Wolfie skrev:Jag gillar inte det sätt han diskuterar på och det ser verkligen ut som ett forumtroll som är i farten...
tagga ned en smula så blir det trevligare för alla Subben.
subjektivisten skrev:Wolfie skrev:Jag gillar inte det sätt han diskuterar på och det ser verkligen ut som ett forumtroll som är i farten...
tagga ned en smula så blir det trevligare för alla Subben.
Skitsnack. Alla läskunniga såg mitt inlägg där jag citera ALLA mina inlägg innan du fick ett spel. Och det var klart och tydligt inga påhopp eller dyl från min sida.
Så den som ska tagga ner är snarare du, om du har NÅGON självinsikt överhuvudtaget.
CODY skrev:Hej,
Har pi60 i ett väldämpat rum, som suger lite bas. PI60 spelar ju bas så det
räcker i de flesta situationer, men någon gång kanske man vill ha mer. Skulle
gärna komplettera med ett par bs60, som ju verkar vara en smidig och i
sammanhanget billig lösning.
Fråga: hur placeringskänsliga är de? Jag gissar att eftersom de s a s är en
del av pi60, de skall stå nära dem?
Aerob skrev:Skitsnack.
DVD-ai skrev:Anpassningen till rummet är inte sådär jätte svårt, man placerar modulerna efter beskrivningarna och testar dom 3 alternativen som erbjuds och använder öronen till att avgöra vad som låter bäst och låter dom sedan stå just så![]()
Basstöden skall typiskt placeras rakt eller snett bakom huvudhögtalarna på ett avstånd om halva till 2/3 av det akustiska avståndet till väggen bakom högtalarna, eller på respektive pi60/pi60s högtalares inner- eller yttersida, på valfritt avstånd i sida (alltså så att en halvcirkelform med lyssnaren i cirkelns mitt uppnås).
I rum där reflektion från väggen bakom högtalaren är det dominerande problemet skall bs60 alltså i regel placeras bakom huvudhögtalarna mellan 1/3 och halvvägs till bakväggen. Sålunda uppstår akustiska förhållanden där bs60 fyller i de "ton-kurve¬luckor" som uppstår på grund av interferens med golvet och bakväggen. Självklart kan och bör placeringen i det en-skilda fallet finjusteras ytterligare med hjälp av lyssning och akustiska mätningar på platsen. Lyssnar man på längden i rum-met är det ofta fördelaktigt att ha bs60 mycket tätare ihop än huvudhögtalarna, men det är alltid bäst att experimentera
subjektivisten skrev:Aerob skrev:Skitsnack.
Jo, jag märkte det när INGEN argumentera mot när jag citerade inläggsflödet.![]()
Se dig själv i spegeln någon gång.
Jo, jag märkte det när INGEN argumentera mot när jag citerade inläggsflödet.![]()
subjektivisten skrev:Skitsnack. Alla läskunniga såg mitt inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster