Vill bara försiktigt uppmärksamma alla på att det de mätt är kontinuerlig
effekt med alla signaler lastade och drivna, vilket säger väldigt lite om vid
vilka effekter apparaten i verkligheten kommer att klippa.
När man mäter kontinuerligt och med alla kanaler lastade så är det ju till
stor del nättransformatorns styvhet man mäter. Men i normal drift så är
belastningssituationen sådan att det bara är en eller några kanaler som
drivs maximalt åt gången, och då är det snarare transformatorns spänning
och nätdelens kapacitans som bestämmer hur mycket och hur länge man
får ut en viss effekt. Det skall inte övertolkas, för själkvlart så gäller inte
"ju mera spänning desto bättre", men en optimering för den verkliga bruks-
situationen ger en dimensionering med klart högre spännning och impedans
för trafon, vid ett givet antal VA.
- - -
Så i praktiken kan förstärkare som får effektsiffror i trakterna av 75 W per
kanal kontinuerligt (inga musik- eller filmsignaler är kontinuerliga, och de
är det verkligen inte i alla kanaler samtidigt) i alla 7 kanalerna, spela helt
klippningsfritt upp till 140 W per kanal eller mer!
Tycker därför sådana där worst case-mätningar är rätt så vilseledande.
De gör att en förnuftigt dimensionerad förstärkare får sämre siffror än en
som har dimensionerats således att den klipper tidigare vid praktisk använd-
ning.
- - -
Så - jag tycker det är mycket bättre att mäta på bara en eller kanske ett
par kanaler åt gången, och att komplettera med strömmätningar så man får
se de potentiellt mycket mera elaka beteendena från strömbegränsningar
(som alltså är avsevärt mycket harmfullare än effekterna av att trafon är
lite mjuk) och vid vilka belastningsfall de träder in.
Jag brukar tycka att strömbegränsningar som inte träder in tidigare än att
det motsvarar roten ur effekten (vilket betyder att de tål att lastas ned till
4 ohm) kan vara på gränsen till okej i vissa applikationer, men skall de klara
att driva alla välkonstruerade högtalare, så är nog 42% mera rimligt. Det
finns ju gott om goda högtalare som går ned till under 3 ohm.
Men jag ser egentligen hellre att förstärkare är sekundärsäkrade.
Då förlöper allt utan missljud tills det blir tyst. Gillar det bättre än konstruk-
tioner där man inte riktigt kan lita på att de spelar invändningsfritt...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).