subjektivisten skrev:celef skrev:och om man vill vara elak kan man ju även misstänkliggöra dessa två personer som väl är ino-anhängare
Varför det? Vad jag förstår så hade David Revel INNAN han hade pip. Att dom valt ino själva behöver inte misstänkliggöra dom överhuvudtaget.
celef: jag tycker det känns märkligt att du i princip alltid eller nästan bara kliver in i trådar i Inodelen och dyker på folk som tycker om sina grejer - även när de skriver med förbehåll. När du sedan får ett vettigt svar tillbaka så hör man inte ett piP från dig utan du dyker upp igen så fort du får ytterligare ett tillfälle att missunna någon sina åsikter.
Det luktar dold agenda. Jag undrar liksom varför du bryr dig om att vara i Wänner af Ino delen överhuvudtaget? Tycker du att du är en slags motbalans i ett forum TILLÄGNAT ett märke där du själv inte är ägare av det märket men dessutom inte ens delar med dig av vad du själv använder och presenterar egna alternativ?
Jag har ganska gott förtroende för MM när det gäller hans tyck och tänk efter hans förvisso ganska ovetenskapliga tester, som man ibland kanske får ta med en nypa salt. Han har mer än en gång visat att han är man nog att ändra åsikt. Så jag ser fram emot lyssningar och resultat.
MEN, om man på förhand börjar döma och ha förbehåll åt ena eller andra hållet så blir det ju lätt placebo över det hela och det vänder jag mig emot. Det är ju ungefär så kabelanhängare brukar lägga upp sina lyssningar: förväntan. Som ofta blir självuppfyllande tills hjärnan inte orkar hålla upp illusionen om det förväntade resultatet och den nya jakten på "den perfekta kabeln" som ska "rätta till ljudbilden" och liknande pseudoargument fortsätter.
Det är dessutom väldigt få människor jag känner till som kan tolka högtalarmätningar på ett korrekt sätt och dessutom applicera de tolkningarna i olika akustiska miljöer. Jag är inte en av dem. Mätningar kan ge en fingervisning om något kan vara bra eller anus men om man inte har kännedom om exakt hur mätningen är gjord och hur den ska tolkas så är det ingen vetskap man kan ha direkt glädje av eftersom det inte nödvändigtvis motsvarar lyssningen i sig. Fina kurvor på papper är en sak, fina kurvor i hörselgången en helt annan.
Själv lyssnar jag helst. Låter det bra så är det fint nog för mig. Idag har jag hört såpass många "högklassiga" högtalare i olika miljöer att jag ganska snabbt kan avgöra om det tilltalar mig eller inte och vad jag tycker att jag saknar. Att jag fortfarande äger Ino beror på att jag under de elva åren jag haft Ino inte har hittat något vettigt alternativ som varit; lika prisvärt, eller låter lika bra, totalt sett.
Även om det finns många trevliga och snygga högtalare på marknaden så tycker jag att jag hittat rätt och då jag insett att jag tycker att rumsinverkan och rumsakustik spelar en mycket stor roll för totalupplevelsen för både film och musik så är jag mycket tacksam för den fantastiska hjälp jag fått med rumsanpassning av mina högtalare så de passar mina olika rum. Det hade jag gjort oavsett om jag ägt Ino eller inte.
Men det känns som att du, Celef, tycker att Inoägare är "blinda" i sin hyllning av märket och tycks bortse från det faktum att vi kanske helt enkelt är jävligt kräsna konsumenter som på eget öra kommit fram till att det vi "snöat in på" är mest bang for the buck och dessutom HELT UNIKT i flera avseenden.
Jag tänker på klanghomogenitet mellan de olika högtalarna, konfigurerbarhet i både film och musiksammanhang med och utan basmoduler, delningsfilter och sidosystem med möjlighet till Custom Cinema med rumsanpassning. Högtalarna finns som yttepyttesmå till groteskt stora och kapabla och klanghomogeniteten finns över hela spektrat.
Visa mig EN annan tillverkare i världen som har samma spännvidd i sitt sortiment ens, som har samma klanghomogenitet dvs att högtalarna låter lika varandra och kan integreras kors och tvärs utan att man stör sig på att något sticker ut klangmässigt och som kan erbjuda delade system med rumsanpassning och där du kan ringa till konstruktören själv och få hjälp på plats eller per telefon och där du kan prata med ingenjören själv och få råd och hjälp med lösningar och val.
Jag tror inte du hittar en enda.
Jag noterar för övrigt att jag inte hittar en medlemspresentation från din sida. Du verkar inte vilja bjuda på något själv. Vad är du rädd för? Att folk ska upptäcka ditt fantastiska alternativ till Ino som du vill vara ensam om? Att folk ska tycka att dina grejer är skit?
Själv tycker jag det är mycket roligt med andra högtalare och design på apparater och folk som gör det snyggt hemma, men sedan skiljer jag på om jag vill äga det eller inte. Men jag skulle inte gå in och racka ner på någon annans val, vilket du gör indirekt och direkt och såpass ofta att man som sagt, anar en dold agenda och en viss paranoia - från din egen sida.
Det är såna som du som gör att man tröttnar på hifi-forumdeltagande.
Tur att man har andra intressen också.
MM tröttnar jag inte på - även om jag inte alltid håller med. Han är åtminstone rak och "ärlig" och jag ser fram emot hans rapporter.
/ Henrik
(som tycker Revel M20 verkar spännande och skulle gärna lyssna på den)
PS
Det finns många entusiasttyper som snöar in på märken där de hittar något som är "unikt" och kanske "förbrödrande" likt Polk och Linn och Ino och andra "Inosekt"-liknande forum men den stora skillnaden jag upplevt i kontakter med andra "sektmedlemmar" är att de ofta har hört MYCKET annat innan de valt att stanna till hos Ino och ibland haft s.k. high end anläggningar som ansetts vara "top of the line".
Själv ser jag just ingen anledning att byta. Det brukar man inte göra om man är nöjd. Men jag har öronen öppna.