pi25

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-04-08 23:25

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-08 23:32

Sanjuro skrev:...men det är ändå lite mysigt att du är här! Kram på dig FBK! :)

PS: salta popcornen lite lagom, tänk på blod- och ljudtrycket!

Kram på dig också! :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-11 16:33

Någon som beställt ett par pi25 ?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-11 18:08

patjoh skrev:Någon som beställt ett par pi25 ?

jag funderar på det, men måste först gå på en sån där demo
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-11 22:49

Då får du va snabb. Fanns visst en ledig plats vecka39.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-12 14:00

så synd för så snabb är jag inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-12 18:40

Jag är bara 17, så om jag köper ut ett par pi25 till dig celef, så ordnar du två flak Stockholm Festival 7.2 till valborgsmässoafton. ok?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-13 14:50

Ragnwald skrev:Då får du va snabb. Fanns visst en ledig plats vecka39.

?

Den som söker information om sådant bör kontakta mig om det, och inte tro
på en massa dumheter som skrivs på internet. Jag hade faktiskt demo igår
och på grund av sistasekunden-avbokningar så var det var 1-2 (beroende
på hur tätt man vill sitta) platser lediga.

Vh, iö (070 - 523 32 32)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-13 17:52

De (pi25) är således redan färdiga? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-04-13 19:26

Bilder? :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-04-14 16:24

Sanjuro skrev:Kanske var kommentaren om GURU onödig? Vad vet jag. Men jag ville peka på att Ingvar FÅR positiv uppmärksamhet för sina konstruktioner av "respekterade skribenter" i "kända ublikationer" och det går ju stick i stäv med hur dåligt NB tycker om allt som Ingvar gör. Hur går det ihop? Intressekonflikt? Hjärnsläpp? Både och? NB kanske besitter mer kunskap och har lyssnat på mer grejer än Stereophiles redaktion? Men jag skulle inte tro det.

Håller du med om allt som dessa "respekterade skribenter" skriver? Är alla högtalare som ges ett högt betyg verkligen bra? Jag gör det inte och det gäller inte bara Guru (om de nu låter identiskt med Ino). Dessutom är det inte allt för ovanligt att dessa "respekterade skribenter" blir sågade av ino ägare.

Som kommentar på allt annat dravel så har jag inget emot IÖ, känner honom inte, det är hans högtalare som jag inte håller särskilt högt. Högtalarna är ju designade för att färga enligt hans smak, så det är väl inget konstigt med att det inte faller alla i smaken? Jag förundras över hur han trollbundit en grupp människor och det som fascinerar mig mest är varken IÖ eller hans högtalare utan en del av hans anhängare. Precis på samma sätt som religösa människor fascinerar mig. Jag tycker det värt några minuter i veckan att besöka forumet, då jag finner det roande.

Se bara tråden där någon efterfråga högtalare som likna Ino och genast börjar folk lista de dyraste de kommer på, även om de inte har några likheter med Ino högtalare överhuvudtaget och även fast man bara hört dom under kassa mässförhållanden. Det måste mer än jag finna väldigt roande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 16:29

NB - är det inte bara att konstatera att du inte är ett dugg intresserad av de parametrar som imponerar oss som gillar Ino... och att just dessa parametrar bara når den graden av förfining i några enskilda andra fall och att dessa oftast råkar en del vara dyra, fast inte alla ESL63 och NHT3.3 kan du väl inte räkna som speciellt dyra jämfört med pi60s t.ex.

Mycket möjligt att du har andra parametrar för ditt lyssnande där betydligt fler matchar Ino eller ger subjektivt mer på de punkterna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-14 16:56

Vilka parametrar är då detta?
I vilka avseenden avviker Ino från de flesta andra, förutom att de har ett förhållandevis brett frekvensomfång för sina storlekar, inga mätningar jag sett hitills har påvisat något särskilt i övrigt , men du verkar veta, så berätta, jag är nyfiken. :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-14 17:10

steveo1234 skrev:
Klarar verkligen de modellerna av att spela lika starkt som i32 över 80hz? Att 801 kan det köper jag, men, de andra?

Vad får dig att tro att 801an kan spela högt? Syftar du på något speciellt?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-14 17:14

Goldfinger skrev:
steveo1234 skrev:
Klarar verkligen de modellerna av att spela lika starkt som i32 över 80hz? Att 801 kan det köper jag, men, de andra?

Tja, de har ju en ganska rejäl konarea att leka med. Dessutom, så har jag hört dem spela relativt starkt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-14 17:19

steveo1234 skrev:
Goldfinger skrev:
steveo1234 skrev:

Tja, de har ju en ganska rejäl konarea att leka med. Dessutom, så har jag hört dem spela relativt starkt.

Visst, den kanske gör det med rätt förutsättningar, sen kan nog de flesta "större" högtalare spela ganska högt, det intressanta är däremot vilka som kan göra det med bibehållen låg distorsionsnivå, det är någonting mycket svårare det. :)

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-04-14 17:22

Ja nu är ju jag lite inofrälst också så man är väl inte mest objektiv men jag kan ju meddela att jag under ca 5 månader måste ha lyssnat på över 30 högtalare (både stativare och golvare) i prisklasserna 8'-35' innan jag köpte ino.

Jag skulle säga att piP skiljer sig med att jag tycker den är behaglig då den inte är så vass i övre mellanregistret samt att den har ett snyggt mellanregister och bas samt en ren subbas.

Jag kan ibland tycka att registret någonstans runt 2-3kHz känns nästan för avslappnat och mjukt men då får man istället en högtalare som man gärna vill spela på ordentlig volym och en kropp som är helt otrolig. Jag skulle inte vilja byta.

Jag testade min dåvarande Dynaudio A42 hemma hos bassman och dom fick ju spö på samtliga punkter. Dom var ju aldrig i närheten av piP.

Hade det inte blivit piP och prof-x2 så hade det nog blivit Audiovector S3 super som kostade 32' då. (Och jag tycker inte AV och piP låter lika men AV hade ändå något som tilltalade mig. Även Elac 247 var med i matchen ett tag.)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-14 17:57

NB skrev: Jag förundras över hur han trollbundit en grupp människor och det som fascinerar mig mest är varken IÖ eller hans högtalare utan en del av hans anhängare. Precis på samma sätt som religösa människor fascinerar mig. Jag tycker det värt några minuter i veckan att besöka forumet, då jag finner det roande.

Jga tror inte IÖ trollbundit människor, jag tror människor är imponerade av högtalarna. Men du får givetvis tro vad du vill. Det är fritt att vara troende. :)

Vill du utveckla vilka som är IÖ:s anhängare, och hur du definierar dem, alltså de som fascinerar dig på samma sätt som du blir fascinerad av religiösa människor?
Är du så generös så du vill utveckla varför du är fascinerad?

Jag tycker att du är intressant, med ditt intresse för Ino. För du är ju uppenbart intresserad av Ino på ditt eget lilla sätt. Vet du varför du är det?

Kul att du är här ibland, jag finner dig lite roande också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-14 17:59

Ingen som har något att säga specifikt om pi25?

Resten kan ni ju avhandla i nån tråd om alternativ till Ino typ..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-14 18:31

Jag har en fråga: Är diskant-designen av "riktigt stor rejäl" waveguide-typ?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-14 19:29

-Martin- skrev:Jag har en fråga: Är diskant-designen av "riktigt stor rejäl" waveguide-typ?

nej
Bikinitider

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-14 21:11

NB skrev:
Sanjuro skrev:Kanske var kommentaren om GURU onödig? Vad vet jag. Men jag ville peka på att Ingvar FÅR positiv uppmärksamhet för sina konstruktioner av "respekterade skribenter" i "kända ublikationer" och det går ju stick i stäv med hur dåligt NB tycker om allt som Ingvar gör. Hur går det ihop? Intressekonflikt? Hjärnsläpp? Både och? NB kanske besitter mer kunskap och har lyssnat på mer grejer än Stereophiles redaktion? Men jag skulle inte tro det.

Håller du med om allt som dessa "respekterade skribenter" skriver? Är alla högtalare som ges ett högt betyg verkligen bra? Jag gör det inte och det gäller inte bara Guru (om de nu låter identiskt med Ino). Dessutom är det inte allt för ovanligt att dessa "respekterade skribenter" blir sågade av ino ägare.

Som kommentar på allt annat dravel så har jag inget emot IÖ, känner honom inte, det är hans högtalare som jag inte håller särskilt högt. Högtalarna är ju designade för att färga enligt hans smak, så det är väl inget konstigt med att det inte faller alla i smaken? Jag förundras över hur han trollbundit en grupp människor och det som fascinerar mig mest är varken IÖ eller hans högtalare utan en del av hans anhängare. Precis på samma sätt som religösa människor fascinerar mig. Jag tycker det värt några minuter i veckan att besöka forumet, då jag finner det roande.

Se bara tråden där någon efterfråga högtalare som likna Ino och genast börjar folk lista de dyraste de kommer på, även om de inte har några likheter med Ino högtalare överhuvudtaget och även fast man bara hört dom under kassa mässförhållanden. Det måste mer än jag finna väldigt roande.

Nej, jag håller inte med alla skribenter, kanske håller jag inte med några skribenter alls. Men, de är etablerade skribenter och jag hänvisade endast till dem som källa - fast du väljer ju tydligen vilka "källor" du ska avfärda och inte. Du hänvisar inte till några egna "källor" eller "referenser" så man kan ju inte bedöma dina inlägg. Det blir mest krystade, osakliga, inlägg om hur du tycker allt som rör Ino är skräp. Alltså endast tyck och inga fakta. När presenterade du själv verifierbara och objektiva fakta senast? Ditt tyck är ju bara subjektivt - men du skriver det som vore det en objektiv sanning. Hur oseriöst är inte det?

Vilka skribenter håller DU med om vad de skriver? De som tycker samma som du eller de som tycker olika? Är du såpass insatt att du kan avgöra om de högtalare som det diskuteras om har något gemensamt med Ino överhuvudtaget? Har du således gjort ett test med ett flertal Inohögtalare och jämfört med ett flertal andra märken under kontrollerade former och i känd lyssningsmiljö? Har du ställt upp och jämfört dessa och ställt upp dem efter respektive tillverkares rekommendationer? Nähä, inte det? Men ändå så uttalar du dig som att du VET att de inte har något gemensamt. Ser du inte själv hur det du skriver ser ut? :?

Men påpekar man sådana här självklara frågor som ifrågasätter din kredibilitet i frågan så får man ju inget svar på det.

Det är det som är mindre roande, ganska genomskinligt och mest tröttsamt är att du inte har några andra grepp att ta till.

Du verkar ju inte läsa ordentligt heller, då skulle du se att tråden om Alternativ till Ino har en ganska givande diskussion. FBK och jag tycker till exempel väldigt olika om Ino och men vi har trots en del gemensamma beröringspunkter och vi klarar att diskutera Ino och andra märken - och förstå varandras synsätt. Till och med kanske vi tycker samma om ett par modeller? Även om jag kan tycka FBK är en grinolle mot Ino så tvingar jag inte på honom min åsikt och dessutom så är jag intresserad av vad han tycker är BRA. Man behöver inte tycka lika.

Med dig NB är det ju omöjligt att veta om man tycker samma om något - du diskuterar ju inget, du bara tycker och vågar inte komma med förslag på vad du själv använder som är så mycket bättre. Varför så feg om det? Jag lovar att inte skratta, men jag kanske inte håller med.

Dessutom så diskuteras inte ens prisbilden som en viktig parameter i tråden, det är du som hänger upp dig på det, på sedvanligt vis.

Magnus: Apropå pi25 så är det nog lite tidigt om info och intryck av den. Men det kommer väl framöver - någon ska väl beställa ett par? Någon?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-14 21:29

Apråpå och apråpå... kan vi hålla oss till pi25 nu kanske och skita i att vara den som skall ha sista ordet i sidotjabblet?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-14 22:28

MagnusÖstberg skrev:Apråpå och apråpå... kan vi hålla oss till pi25 nu kanske och skita i att vara den som skall ha sista ordet i sidotjabblet?

Tjena hobbymoderatorn! Har du tittat på de 8 sidorna före denna? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-14 22:56

Ja, det hade du märkt om du läst dem - ärthjärna :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-15 07:14

MagnusÖstberg skrev:Ja, det hade du märkt om du läst dem - ärthjärna :)

Hehe! Peas on You! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-15 08:50

celef skrev:
-Martin- skrev:Jag har en fråga: Är diskant-designen av "riktigt stor rejäl" waveguide-typ?

nej

Vad blir det då, leffe?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-15 08:51

Goldfinger skrev:Vilka parametrar är då detta?
I vilka avseenden avviker Ino från de flesta andra, förutom att de har ett förhållandevis brett frekvensomfång för sina storlekar, inga mätningar jag sett hitills har påvisat något särskilt i övrigt , men du verkar veta, så berätta, jag är nyfiken. :)

jag skulle vilja säga att det är egenskapen att "inte låta högtalare" och liksom bara "spela musik", ingenting som stör utan bara musiken som är levande i rummet.

Kan inte gå in på detaljer om hur "detta kommer sig" då jag inte VET exakt hur det blir så, men jag tycker det är helt underbart och det är den viktigast egenskapen hos en högtalare !
Alla andra löjliga små petitess-parametrar som "fast bas", öppen diskant osv osv... är bara så o-intressant...
När högtalarna enbart spelar musiken och på ett helt övertygande sätt. Alla instrument låter verkligen som dom gör på riktigt. Då anser jag att det är rätt och att allt annat MÅSTE vara fel. Någonting förändras med dom högtalarna och det låter inte verklighetstroget.

Så upplever jag det, total perfektion i fråga om naturlig återgivning, där finns bara musik och inget som stör, inga "egenskaper" som stycker ut att koncentrera sig på utan det är musiken som hamnar i focus.
Det är vad jag kallar bra högtalare, och det har jag inte hört på många andra håll... ;)

Men, detta är ju vad jag tycker, upp till vem som helst att tycka helt annorlunda.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-15 10:08

-Martin- skrev:
celef skrev:

nej

Vad blir det då, leffe?

max, nånting som liknar denna sägs det, för tydligen så delas elementuppsättning med en annan modell

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-15 12:58

Ser ut som diskanterna i Hassesolos Custom Cinema.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino