Ino rigg ABSOLUT MAX 50000kr ?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-20 12:24

Jaja håll koll på värmen bara.
Självklart går det, men om något går sönder så är det ju mindre skoj.

2ohm last vad kör du då?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-20 13:29

Jävlar!!!

Va bra det låter hemma nu, nu låter det sådär jäkla tik bra som det gjorde med iPs och profundusP-4 förrut, fast bättre !!! :D
Och det går att kräma på mer med all typ av musik utan att det hårdnar, det går som sagt att spela riktigt högt med 1,85m avstond till centrum med i6.
Jahhh, eftersom det åter igen låter sådär jätte bra så är jag alltså nöjd med ljudet igen, ingenting sticker ut och ingenting fattas, det är bara galet balancerat och allting låter underbart. Jag är kär !!! :mrgreen:

Ljudbilden är bred, djup, hög, smal, platt, lång, hög, låg ja allt !
Röster och instrument flyter åter igen helt fritt från högtalarna och där finns bara en ljudbild med samma galna precision som förr.
Men kontrollen är klart bättre med i6 än med iPs!

Har idag lirat blandad musik och kan bara konstatera att låter det såhär bra så är David nöjd, jag kan inte önska mig något mer ALLS faktiskt...

Basen är, bara... :D
Det är instrument och inte "bas" och efterklangen i basen är som vanligt låg i mitt rum, efterklangen allmänt är låg då jag har ganska noga dämpat överallt där det gör nytta.
Och hela sängen + utrymmet undersängen fungerar som en bredbandig absorbent då utrymmet under är fyllt med träfiberull ;)
Och bakom mig har jag en "dålig" vägg som sviktar mycket och leder in till ett förråd som är fullt med allt möjligt.

Ja jag är mycket nöjd... Mer kräm till modulerna så är jag egntligen hemma...
Men 2st moduler till ska jag ha i alla fall, måste prova.
Tvivlar på att det kan bli så mycket bättre än nu dock... Men mer kapacitet är ju dock alltid trevligt = lite lägre disst i basen.

på din från: 4st bilbasar med nominellt 4ohm var i parallell 2 och 2, dom går som lägst 3ohm i behintliga lådor.
en polare som behövde testa dom lite och hans steg var på service (därav skulle dom testas, steget hade dött och han va orolig för elementen) , och jag ville ju även testa Emotivan så... :P

Det fungerade bra i dom 3h som vi lekte och då var vi vid klippning under långa perioder.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-20 13:40

Låter mycket trevligt när du beskriver det sådär.
Måste verkligen lyssna på ett par i6 någon dag :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-20 13:50

Ja de e nästan en underdrift :D

Jag gjorde dom sista inställningarna idag som jag inte hunnit, se till att allt är rätt placerat och bytt kabel till i6 så att den får den templeterade kabeln i stället (det lär har gjort hela skillnaden ;)).
Sissta intrimmningen helt enkelt, och nu sitter locket på cr80 för finns ingen anledning att pilla där i något mer nu på ett tag.

Ja i6 är en av mina nya favoriter helt klart, det ÄR nog den Ino högtalaren som är bäst, om man väger in faktorer som pris och storlek också :)
Och att den går att avnjuta perfekt på 1,85m ! (även närmre faktiskt...)

Vet du hur Ino låter så vet du hur i6 låter, så uppfyller den dina krav i övrigt så e det ju bara att slå till :)

Fast du hade väll större rum så pi60 och bs60 är kanske vad du bör satsa på ?! :)
Har du ju mer kapacitet i området där du behöver den till att spela Metal ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-20 13:52

Jo tvivlar inte på att den låter bra, men vore skoj att höra hur högt man kan lira med dem :D

Hur nära kan man sitta innan man får problem med dem?
Dessa finns ju inte med på ingvars avstånds rekommendationer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-20 14:04

Känns som att 1,5m verkar vara gränsen, där märker man av en försämring men det är fortfrande bra men sedan rasar det totalt.
Men på >1,7 m så tycker jag det är super !
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-20 14:08

ok bra att veta. Får uppdatera min lista då tills öhman gör något officielt ^^

Blir typ såhär då:
Ino pi25 / i6 = 1,5 meter (idealavstånd = 2 - 5 meter)

Vill uppmärksamma att detta är inte några officiella siffror!!!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-20 14:31

Nä, verkligen inte och något ansvar för felköp på grund av den, det frånsäger jag mig och Ingvar e oskyldig också ;)

Jo men det är vad jag tycker efter att ha testat hemma med 1/1,18 förhållandet med olika lyssningsavstond.

Jag kan inte nog poängtera hur jäkla nöjd jag e med att basen är så bra igen, det är något av det viktigaste tycker jag, att basen är "rätt".
Annars stör jag mig på det helatiden...

Körde en hel del Amon Amarth, Fear Factory, Primordial och Ramstein idag, det är ett jäkla riv i dom disstade gitarrerna och baskaggen känms i mellangärdet.

Körde även en del från ett band som heter Russian Circle (typ...)
Och en del inspelningar är riktigt mysiga, väldigt dynamiska basar och gitarrer med riktigt bra riv i.

Allt låter lika bra, från klasiska stycken till Metal och vidare till Hardstyle och Dubstep.

En sak som jag är välldigt nöjd med är djupet i basen, modulerna ska ju inte gå direkt djupare än profundusP men jag tycker det upplevs så i alla fall...
Men men är inte säker, jag saknar inte något i djupaste basen i alla fall, fast jag vet att vissa låtar har mer att erbjuda där nere.
Men detta är som sagt inget man tänker på alls och full spätta ner till runt 25Hz borde jag ha i alla fall med super bra kvalitet och det är inte fyskamm ur ett par lådor med effektiv volym på typ 45liter :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-20 14:35

hehe ne alla e oskyldiga ^^

Ja basen är mycket viktig absolut.

Låter väldigt trevligt. Och den typen av musik har inte så mycket(inget?) innehåll under 25Hz så tror inte du saknar det.

Det är inte fy skam för så små :)
Du kan inte mäta hur djupt de går?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-20 14:46

Ja jo men jag har ju testat med musik som går djupare också såklart :D

Hmm, njoo det har jag väll egentligen, men jag vet inte om jag pallar göra det, jag ska förövrigt sälja min kalibrerade mätmick med data och allt + tillhörande mickförstärkare.

Jag har liksom ingen nytta av den och inget intresse av att ha den... Jag litar på min hörsel och det ger mycket mera tycker jag.
Men för att se exakt hur djupt det går så är det ju bra... Men jag bryr mig egentligen inte... Bara det går subjektivt tillräckligt djupt så är jag nöjd och jag är där nu :)

25Hz har jag upplevt så mycket att jagvet ungefär hur det låter och har upplevt det hemma här nu. Så jag tror jag har 25Hz med bra outputt men några 20Hz har jag garanterat inte med full macka för den typiska 20Hz "svampigheten i luften" finns inte när man kör sådant...
Ska testa när jag fått XPA-2an till modulerna sedan och se hur den påverkar och då ska jag köra lite sinus också.
20-30Hz och höra vart det verkar vara dropp :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-20 14:49

Modulerna vill nog ha dom där extra 250w som nya steget kommer att ge, då kan jag testa dom på riktigt :D
Så jag väntar tills dess med att köra sinus, i alla fall om det ska vara på några lite högre ljudnivåer.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-20 14:49

Ok låter vettigt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-20 14:55

När jag lirar dubstep på lite roligare ljudnivå så ligger steget på konstant klippning, låter inte så roligt så får sänka då tills att klippningsdioden precis inte tänds.
Så med sinus kommer det nog bli typ samma historia...
Men som sagt, till den mesta musiken så är man aldrig nära att klippa steget ens...

Körde en låt som heter subsonic (:lol:) och den har lite roliga basgångar i sig, allt skakar....
Den e rolig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-20 14:56

Vilket steg är det du pratar om nu?
För du kör väl xpa-2 till topparna eller?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-20 22:04

Ja det är det lilla skit steget till basmodulerna som jag pratar om nu :)
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-20 23:42

DVD-ai skrev:Ja de e nästan en underdrift :D
Fast du hade väll större rum så pi60 och bs60 är kanske vad du bör satsa på ?! :)

så bra är inte pi60 jo jag har lyssnat på dom och dom imponerar inte ett dugg på mig platt tråkig stereobild no 3d djup.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-08-20 23:58

Då kan du inte ha lyssnat på dom där de kom till sitt rätta. Jag har själv hört dom och nog fanns det 3D allt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-21 00:45

Purre skrev:Då kan du inte ha lyssnat på dom där de kom till sitt rätta. Jag har själv hört dom och nog fanns det 3D allt.

Man skal inte behöva bygga om för en massa dineros då dom är så pass dyra.
och då är dom inte ens värda sitt pris utan är över prisade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-08-21 00:50

Det finns många fina högtalare som skapar större 3D bild än Ino's högtalare gör. Skulle jag gilla stort 3D ljud skulle jag valt ett par stora Martin Logan.
Är inspelningen platt låter den också platt med Ino.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-21 01:05

Det går ju även att ställa högtalarna en bit från väggen så man får "djup". Jag har dock inte hört någon högtalare som ger större variation och djup än Ino's större högtalare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-21 15:03

boom skrev:
DVD-ai skrev:Ja de e nästan en underdrift :D

så bra är inte pi60 jo jag har lyssnat på dom och dom imponerar inte ett dugg på mig platt tråkig stereobild no 3d djup.

Men nu e det ju så att han redan har pi60 som alternativ och jag tyckte då att pi60 kanske är det bättre allternativet för honom.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-21 22:11

Har lånat en skiva av en kompis, det är soundtracken till filmen Inception.

Helt underbar skiva, vansinnigt bra musik !
Och jag minns att när jag såg filmen så tänkte jag just att den musiken skulle jag vilja ha, men det rann sedan ut i sanden.

otroligt maffig och "tung" musik, storslagen orkester !

Och jag kan med glädje meddela att i6 klarar detta galant på nivåer som är, hur ska man säga det.... SKIT HÖGA !
Dom dynamiska urladdningarna upplevdes inte komprimera något alls och förloppen blir verkligen intensiva. Så jäkla häftigt, detta är nog en av dom häftigaste musikupplevelser jag haft någonsin.

Rekommenderas starkt den skivan ! :)

Jag har även pumpat på med änu mer musik idag, och gjord en liten fininställning i filtret.
Har spelat mig lomhörd... spelade hela Inception skivan på vansinnes nivå rakt igenom och sedan 3st av låtarna en gång till :lol: Efter det blev det en hel del Rammsten och Nine inch Nails utan att röra volymreglaget, för att sedan vara tvungen att sänka till "mindre höga" ljudnivår, nu var jag ordentligt dämpad i hörseln :P
Rena rama Live konserten i mitt rum, först var det en hel symfoniorkester som stod och matade för full spatte. Och sedan tog galna tyskar över och hamrade in kaggen i bröstet och mördade gitarrer.
Jäkla ös, sjukt kul och det va länge sedan jag haft lika roligt när jag lyssnat på musik. Och det är svårt att slita sig... sedan kl 17:00 har stereon varit på konstant och först vid kl 20:00 sänkte jag volymen från vansinnes ljudnivå :oops:
Och nu kl 21:00 sänkte jag igen till låg lyssningsnivå och bara slölyssnar med lite härliga visor från Katie Melua.

Det är en härlig känsla när hörseln är lite "mör" efter en riktigt ordentlig lyssnings session och när man är på såhär bra humör :D

Hoppas ni haft en lika bra söndag som jag !

(trotts att den började redigt bakfull.... :lol: )
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-21 22:18

Haha låter som att du har det riktigt skoj med din stereo. Nu måste jag verkligen provlyssna i6 ^^

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-21 22:22

Ja jag har vansinnigt roligt ! :D

den är jätte kul och jätte bra och jag är JÄTTE GLA ! :lol:

Som sagt, va länge sedan jag haft såhär kul när jag lyssnat på musik och länge sedan jag känt så stor lust att lyssna på musik som nu.
Längtar efter att komma hem från jobbat i morgon så att jag kan spela igen...
:oops: :twisted: :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-21 22:23

Det där låter ruskigt trevligt :)

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-08-21 23:08

DVD-ai skrev:

Det är nåt med bakfyllor, dem förstärker vissa sinnen ordentligt! Idag har jag tex haft otroligt luktsinne :D

Roligt att du är så nöjd med riggen nu, var på tiden :)

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2011-08-22 00:05

Har du spotify?

Där finns massvis med riktigt pampiga soundtracks! Välproducerade med mäktigt ljud som ger en upplevelse man sällan får med "vanlig" musik. Soundtracks till filmer är en underskattad grenre ;)

Nu måste jag nog lyssna lite på 300's OST, som är mitt senaste fynd :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-22 06:24

AntFra skrev:
DVD-ai skrev:

Det är nåt med bakfyllor, dem förstärker vissa sinnen ordentligt! Idag har jag tex haft otroligt luktsinne :D

Roligt att du är så nöjd med riggen nu, var på tiden :)

Haha, ja inte en sekund för tidigt... ;)
Jo vist e det så! Men jag upplevde inte ljudet som bättre än i lördags dock, bara att jag var på mer lyssningshumör på söndagen.

Det är såhär det ska vara att lyssna på musik !
Riktig kvalitetsupplevelse :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-22 06:30

spuj skrev:Har du spotify?

Där finns massvis med riktigt pampiga soundtracks! Välproducerade med mäktigt ljud som ger en upplevelse man sällan får med "vanlig" musik. Soundtracks till filmer är en underskattad grenre ;)

Jp jag har en del spel och filmmusik, gillar det skarpt ! :)
300's spår har jag inte hört så dom får jag kolla upp ;)

Men det är dock inte alltid som filmmusiken på skiva är så välproduverad som denna skiva från Inception :D
Kan inget annat säga än att den är superb !

Edit: Spotify har jag bara gratis versionen, jag har inte känt mig manad att använda den mer än någon gång i månaden dock...
Men jag har fått information om att dom 100kr/månaden det kostar även går till att betala artisterna för att vi lyssnar på dom.
Och det är ju bra :)

Ska överväga att skaffa Spotify premium, men samtidigt är jag inte helt säker på att jag kommer ha nytta av det...
Vi får se :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-08-22 06:46

DVD-ai skrev:
spuj skrev:Har du spotify?

Jp jag har en del spel och filmmusik, gillar det skarpt ! :)
300's spår har jag inte hört så dom får jag kolla upp ;)

Men det är dock inte alltid som filmmusiken på skiva är så välproduverad som denna skiva från Inception :D
Kan inget annat säga än att den är superb !

Edit: Spotify har jag bara gratis versionen, jag har inte känt mig manad att använda den mer än någon gång i månaden dock...
Men jag har fått information om att dom 100kr/månaden det kostar även går till att betala artisterna för att vi lyssnar på dom.
Och det är ju bra :)

Ska överväga att skaffa Spotify premium, men samtidigt är jag inte helt säker på att jag kommer ha nytta av det...
Vi får se :)

Det kostar bara 49kr om du inte vill ha det till mobilen också.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino