Moderator: Redaktörer
Wolfie skrev:Vilken Teac är det?
Skulle inte förvåna mig om det är DRH-300 (eller vad den där DVD-receivern
som jag skaffade heter). Tycker det låter lite märkligt i sommarhuset
med piP till den. Fast det kan förstås bero på rummet också... Det rummet
suger bas (får nästan köra med loudness på för att få till botten).
hevi skrev:Wolfie skrev:Vilken Teac är det?
Skulle inte förvåna mig om det är DRH-300 (eller vad den där DVD-receivern
som jag skaffade heter). Tycker det låter lite märkligt i sommarhuset
med piP till den. Fast det kan förstås bero på rummet också... Det rummet
suger bas (får nästan köra med loudness på för att få till botten).
Mja, jag tjackade en åt mitt ex och det låter faktiskt riktigt bra i hennes rum med piP. Dock suger hdmi-outputen getbalk eftersom den inte klarar att välja rätt frame-par 90% av tiden vilket ger brutal tearing oavsett upplösning. Något ni märkt av?
(...så får jag förståss ursäkta att jag kapar tråden...)
H
Bamsefar skrev:Det där känner jag igen från min TEAC, och jag har minne av att jag löste det genom att ställa den i NTSC läge för samtliga regioner... Låter helt upp åt väggarna, men det var något i den stilen...
verdad skrev:
Får man fråga till vilket band då? (Nyfiken i en strut
Så jäkla bra!Alexi skrev:LTS i Umeå har lagt flera tusen på att hyra in Alf Gabrielsson professor emeritus i psykologi, för en föreläsning om Musikpsykologi den 18:e maj, den önskar jag att jag hade möjlighet att gå på...
Alexi skrev:LTS i Umeå har lagt flera tusen på att hyra in Alf Gabrielsson professor emeritus i psykologi, för en föreläsning om Musikpsykologi den 18:e maj, den önskar jag att jag hade möjlighet att gå på...
single_malt skrev:Alexi skrev:LTS i Umeå har lagt flera tusen på att hyra in Alf Gabrielsson professor emeritus i psykologi, för en föreläsning om Musikpsykologi den 18:e maj, den önskar jag att jag hade möjlighet att gå på...
Sök in på en kurs i musikpsykologi då! Jag har haft Alf som lärare men jag tror att han är pensionerad nu så det är kanske inte just han man får som lärare då.
Däremot har han skrivit åtminstone en vetenskaplig artikel(AES) som vilka egenskaper hos högtalare som föredras.
Alexi skrev:LTS i Umeå har lagt flera tusen på att hyra in Alf Gabrielsson professor emeritus i psykologi, för en föreläsning om Musikpsykologi den 18:e maj, den önskar jag att jag hade möjlighet att gå på...
sprudel skrev:Hittade den:
Scandinavian Journal of Psychology
Volume 20, Issue 1, pages 159–169, September 1979
Endast abstract tillgänglig i fri form:
Annars 43$.![]()
Perceived sound quality of loudspeakers, headphones, and hearing aids was investigated by different multivariate techniques to find out dimensions in perceived sound quality and explore their relations to physical characteristics of the systems. In connection with the description of two of these experiments various methodological questions concerning judgment methods, data treatment, interpretation of results, and implications for continued research are discussed. The combined results of eight experiments suggest the following dimensions: “Clearness/Distinctness”, “Sharpness/Hardness-Softness”, “Brightness-Darkness”, “Fullness-Thinness”, “Feeling of space”, “Nearness”, “Disturbing sounds”, and “Loudness”.
On the physical side there are various standardized and reliable measures, such as those for the frequency response and for various forms of distortion. However, their validity with regard to the perceived sound quality is still unclear in many respects. In fact the validity cannot be investigated properly until we have reliable measures for the relevant perceptual variables. After all, what we perceive is the ultimate criterion.
However, even a modest amount of critical thinking is usually enough to reveal various flaws in such tests, whether they relate to the choice of listening room, listeners, music, sound levels, positions of loudspeakers and listeners, or to the design of the listening procedure, the judgments required, and the data treatment. To conduct a proper listening test on loudspeakers is no easy task. However, a systematic approach using principles from scientific work, especially from experimental psychology, should contribute to progress in this difficult field.
Nattlorden skrev:Det du citerar låter mer som något vi försökt predika för dig i alla år, men som inte gått in. Har du ändrat dig på gamla dar?
celef skrev:bristen är ju inte tonkurvan utan oftast mängden tonkurvor, med en stor mängd tonkurvor upptagna vid olika vinklar ger en god men inte fullständig bild hur högtalaren beter sig och därmed låter
Användare som besöker denna kategori: Ronnie och 16 gäster