piP undermåliga på mässan?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-02-13 21:18

micke5721 skrev:Det här är väl lite halvt OT men ändå. Jag anser att mässor är till för att tillverkarna ska få visa upp sina produkter och på det sättet visa för kunderna att de finns! Varför ska man provlyssna på en HiFi-mässa, man provkör ju inte bilarna på en bilmässa :wink:

Håller inte med för då skulle man inte heller provsmaka på en matmässa eller dricka öl på en ölmässa. :P

Helst bör man få lyssna i en miljö där högtalare mm hör hemma. Det är inte helt lätt att få till det för utställarna.

Ser att de var något av en brandfackla jag lagt in. De berikar den ljudbild jag har dvs de olika kommentarerna från er delaktiga.

WuXians kommentar har jag mycket litet förståelse för (men syftet kan vara förfelat).

De omdömen som fällts över Pip är överlag goda, ofta mkt goda. Det är få som sagt att de inte låter bra (undrar om ngn överhuvudtaget sagt att de inte låter bra...).

Jag blir då mkt nyfiken och får - just det, se o höra dem på mässan.
Det är inte producentens egen demo utan i detta fall Veteran HiFi som har dem som ljudförmedlare. Något måste de ju, då de så vitt j förstår inte själva tillverkar/säljer högtalare. Dessutom anar jag att de har den goda smaken att välja något som är bra dvs ngt som kan representerar de värden de står för.

Subjektivitet marknadsförs OFTA som Objektivitet.
"The best a man can get" står inte alltid för rakhyvlar utan för högtalare, förstärkare, fonogramspelare osv osv (en hel fackpress lever på detta).

Kul mässa var det och kanske allra roligast var The Blue man group - även om det inte lät "bäst".

Spåret till att få höra Pip låta som de är avsedda leder visst till Lahäll.
Om det sedan går att skapa en anapssad miljö i ens egna hem - och övriga familjen vill bo kvar - kanske är en annan femma och den diskussionen tas troligtvis också i Lahäll.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-02-13 22:00

När det gäller Pip får jag intrycket att dom MÅSTE låta bra överallt för att inte folk ska ta tillfället i akt och spy galla över dom. Men när det gäller andra högtalare för X-antal hundratusen så är det alltid helt i sin ordning att dom presterar dåligt under fel omständigheter. Är en högtalare dyr, så blir det liksom tabu att inte optimera placering, rum och kringutrustning till bästa möjliga förutsättningar. Synd att Pip hela tiden tycks falla utanför den ramen av någon anledning :wink:.

Det som The Man skrev är helt korrekt tycker jag. Högtalare bör jämföras sida vid sida.
Jag har gjort det med Pip, och vet vad utgången blev hemma hos mig mot avsevärt dyrare saker.
Rydberg har väl jämfört mot Mini Utopia utan att Pip fick skämmas har jag för mig.

Alltid roligt att testa olika prylar, så om någon vill släpa hit sina högtalare och jämföra så ställer jag gärna upp. Både odelat och uppdelat :P

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-14 01:11

Ett hett tips är väl att åka till utställaren som hade piP, Veteran Hifi, och be honom ställa upp piP på ett lämpligt sätt kontra de mini Utopia (om jag inte mins fel) som han har där. Kan nästan sätta pengar på att han kommer ställa dem bredvid varandra mitt på golvet -fast vad vet jag?

Om man vill testa dem seriöst finns andra vägar -lite mindre enkla tyvärr. Men de flesta som var på mässan och disskuterar oljudet piP verkar inte vilja åka till IÖ av någon anledning? De kanske bara vill ha något annat helt enkelt!

Nåja, nu har jag gjort ett inlägg om nästan inget alls.

/J
admin

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-02-14 16:14

Vem som helst har rätt att bli upprörd och tycka till. Men lägga ner den här energin på relativt billiga högtalare som piP ändå är. Däremot tycker jag att man med all rätt får bli mycket upprörd över svindyra anläggningar som presterar oljud. Hifiklubbens demo är en mkt passande sådan, var tvungen att lämna den mitt i demon efter att köat för att ens få komma in... Snopet minst sagt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-14 16:29

regent8 skrev:
micke5721 skrev:Det här är väl lite halvt OT men ändå. Jag anser att mässor är till för att tillverkarna ska få visa upp sina produkter och på det sättet visa för kunderna att de finns! Varför ska man provlyssna på en HiFi-mässa, man provkör ju inte bilarna på en bilmässa :wink:

Håller inte med för då skulle man inte heller provsmaka på en matmässa eller dricka öl på en ölmässa. :P

Vill lite försiktigt invända.

Jag tycker det handlar om att saker skall ha en för ändamålet vettig miljö.

På en bilmässa provkör man inte bilar, för mässan är inte varken en rejserbana, eller en trafikmiljö. :?
Däremot kan man provsitta bilen, för kupen (miljön där man gör provsittningen) är en miljö som finns på mässan. Och självklart man man
titta på bilen, och se om man gillar den. :P

På en hifi-mässa saknas hemmamiljön, och i synnerhet saknas en miljö som man fått några dagar för att göra rimligt fungerande. :?
Däremot kan man provtitta högtalare på en mässa. Man kan avgöra om man gillar utseendet, man kan få en uppfatting om hur stora de
är, och man kan få svar på en massa frågor (om man har tur och stöter på en utställare som kan svara på frågor). :P

På en matmässa däremot - kan man provsmaka mat utmärkt väl!!
Det beror på att miljön i vilken man provsmakar mat inte är själva mässan, utan det är munhålan(!), och den har man ju med sig på mat-
mässan, får man hoppas... :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-19 16:46, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2006-02-15 13:30

IngOehman skrev:På en hifi-mässa saknas hemmamiljön, och i synnerhet saknas en miljö som man fått några dagar för att göra rimligt fungerande. :?
Däremot kan man provtitta högtalare på en mässa. Man kan avgöra om man gillar utseendet, man kan få en uppfatting om hur stora de
är, och man kan få svar på en massa frågor (om man har tur och stöter på en utställare som kan svara på frågor). :P

Vh, iö

Mmm.. men, o andra sidan så är det ju själva funktionaliteten vi i slutändan är ute efter, dvs hur pass väl högtalarna låter. Att skapa vackra högtalare är inte så svårt, men det är ju inte en högtalares huvudsyfte att se vackra ut.

Bilar däremot har flera funktionsparametrar, såsom att de kan vara komfortabla, prestera bra, bensinsnåla, vara rymliga samt attraktiva utseendemässigt.. lite beroende på vad man själv är ute efter. Att bilen presterar bra kanske inte är lika vesäntligt för en person, som att ett par högtalare skall låta bra.

Nåja.. jag kanske är ute o cyklar? :wink:
Senast redigerad av moOd 2006-02-15 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-15 13:34

Tro det eller ej, det finns massor av människor som hellre vill ha "snygga" högtalare än att de låter korrekt (ie bra ).

Tror minsann du kan räkna upp ett antal sådanna fabrikat :-)

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2006-02-15 13:43

Kaffekoppen skrev:Tro det eller ej, det finns massor av människor som hellre vill ha "snygga" högtalare än att de låter korrekt (ie bra ).

Tror minsann du kan räkna upp ett antal sådanna fabrikat :-)

Absolut!

Men, just det här med att avgöra om en högtalare är nåt att ha genom att gå på en mässa, kan nog vara lite svårt / vilseledande (om man går efter dess huvudsyfte, att det skall låta bra). Och.. det går nog inte riktigt att jämföra det med en matmässa eller bilmässa.

:wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-15 13:55

Jo, med en bilmässa! Som jag gjorde ovan (och någon annan gjorde före mig).

I båda fallen är det värdefullt med mässor för att presentera produkten ut många perspektiv, och i båda fallen är det värdelöst att på mässan försöka undersöka just det som är produktens huvudsyfte (köra/lyssna).

Det betyder inte att man inte skall intressera sig för de sistnämnda viktigaste egenskaperna, men det betyder att de bättre studeras på andra sätt än just på mässorna.

På mässorna kan man upptäcka att produkter finns (tillverkaren får en chans att säga - här är jag!) och sedan, efter mässan, kan man bilda sig en noggrannare uppfattning om just de saker som verkar intressanta. Den kloke ignorerar mässintryck när det gäller ljudkvalitet, och helst skulle nog hifi-mässor vara tysta. :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2006-02-15 14:54

IngOehman skrev:Den kloke ignorerar mässintryck när det gäller ljudkvalitet......

Vh, iö

Sant. Och det är väl just det som inte sker i forumet som nämns i början av denna tråd, där piP kritiseras.. :)

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-02-15 23:26

moOd skrev:
IngOehman skrev:Den kloke ignorerar mässintryck när det gäller ljudkvalitet......

Vh, iö

Sant. Och det är väl just det som inte sker i forumet som nämns i början av denna tråd, där piP kritiseras.. :)

Nja nu får vi vara varsamma med sanningen. Början av tråden tar upp om något blev fel, då Pip inte lät som förväntat.

Mässan hade inte mycket som lät bra - High-End till trots :wink: .

Ja hellre kunna bekanta sig med tillverkare/återförsäljare då det inte går att prata med dessa då det dånar och väser.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 10:38

lite generellt..

Mässljud kan i utvisa grovt karaktärerna på ett system även om man inte kan få ut det bästa ur systemet..

är rummet välbesökt så finns ju gott om difusorer och absorbenter i rummet... Folk aggerar ju detta i dom ofta små rummen.. :)

Speciellt vintertid med alla stora klädesplagg osv.. Så man kan nog inte alltid skylla mässljud rent almänt på just "mässljud". ...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-19 10:39

Mayro skrev:lite generellt..

Mässljud kan i utvisa grovt karaktärerna på ett system även om man inte kan få ut det bästa ur systemet..

är rummet välbesökt så finns ju gott om difusorer och absorbenter i rummet... Folk aggerar ju detta i dom ofta små rummen.. :)

Speciellt vintertid med alla stora klädesplagg osv.. Så man kan nog inte alltid skylla mässljud rent almänt på just "mässljud". ...

Gott om ja, men ibland kan det bli för mycket av det "goda" absorbering dvs..
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 11:22

jo.. Men man kan inte alltid skylla på "mässljud".. Pip kräver en herrans massa jobb med rummet..Herrans massa jämfört med många motsvarande stativare...

Samt pip är BARA en liten stativare oavsett om det är en BRA sådan i rätt uppställ..OBS RÄTT UPPSTÄLL!!!

Att man inte bara säger detta rakt ut så slipper folk bli besvikna...

Många tror dom skall få höra ett mirakel.. och får sedemera höra en "pip"... Klart detta föranleder en hel del besvikelse då förväntningarna är så otroligt höjda innan man ser o hör ...

vore nog kanon om man mer sansade diskutionerna en anings anings angående dessa pipar .. samt även tydligt ta upp vad som krävs.. Då slapp man dessa besvikna mässlyssnare troligen till stor del.. :)

Så tror jag i alla fall..

Fast.. Om jag någonsin skall köpa mig högtalare till vårt kök så kan jag snudd garantera det kommer bli pip... Så starkt impade dom faktiskt vid lyssningen hos iö..

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-19 11:53

Mayro skrev:Pip kräver en herrans massa jobb med rummet..Herrans massa jämfört med många motsvarande stativare...

Jag håller inte alls med. Enligt min åsikt kräver alla högtalare jobb med rummet, antingen placering eller akustikbehandling eller både och. piP är inte unik på detta sätt mer än att piP är en av de ytterst få högtalare som kommer med recept på placering/behandling. Vilka andra högtalare har det?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-19 12:07

Jax skrev:...piP är en av de ytterst få högtalare som kommer med recept på placering/behandling. Vilka andra högtalare har det?

Carlsson? Som dessutom kommer inkuderade med en liten del av behandlingen ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 12:19

piP är inte unik på detta sätt mer än att piP är en av de ytterst få högtalare som kommer med recept på placering/behandling. Vilka andra högtalare har det?

Mina Silverline kom med "recept" tex.. Redan gamla Infinity från slutet av 70 talet.. osv... Där är många som har "recept"..tror inos anhängar underskattar andra tillverkare ofta... :lol:

Däremot är det många burkar som ej kräver att man vidtar en massa dämpande osv för dom skall låta bra... Ino kräver man gör rumsaccustiska ingrepp enligt all info jag fått fram..och inge fel med det.. så missförstå inte här......

Och man måste komma ihåg en sak då det gäller accustik.. Dom flesta TRIVS inte i mycket dämpade rum..

Det är en mindre grupp som anser sig trivas rent personligt i sådan miljö. Varvid man omgående har ett problem vid val av ino burkar ev......

Så detta med att dämpa.. absorbera osv passar faktiskt inte alla. Långt ifrån faktiskt...

Detta är en sak man också bör ta hänsyn till vid diskutioner om ino audio högtalare o recept...

Jag personligen avskyr dödämpade rum... Om dom är lite dämpade så är det ok.. Medans så dämpade rum som iö och knoppen har känns nästan lite overkliga att vara i.. Knoppens är väl aningens trevligare att "vara i"...

Just detta att vi alla har olika "känsla" för hur vi uppfattar dämpningen rent personligt är en del av vad man bör tala om en aning också..

Vi skall ju minnas att jag tidigare efterfrågat vem som kan säga han/hon har bättre resultat än Iö o knoppen.. Ingen har sagt dom har bättre resultat än dessa två uppställ...

Därvid drar jag slutsattsen att den accustik som där finns är det som krävs.. och det är inte direkt lite dämpat för dom flestas möjlighet eller ens lust att göra i sina rum..

Detta är då en aspekt som man skall inberäkna i sina val.. och vid en mässa kan man jämföra "sämre uppställ" med sedan källarlyssningen så vet man vad som krävs inför ett ev inköp...

Så mässljud kan vara mycket information som tillskott inför ett ev val av högtalare till SINA möjligheter att ordna hemmavid..ihop med källaren o ev andra halvfixade rum osv som man lyssnar i....

Så mässorna har nog en betydelse. Men man går förhoppningsvis inte ENDAST på mässljud såvida man inte har kala rum o inte kan göra något i rummet... Då vet man ju direkt hurvida en högtalare skulle passa in hemmavid eller ej..

phu va långt det blev... :oops:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 12:59

Mayro skrev:Och man måste komma ihåg en sak då det gäller accustik.. Dom flesta TRIVS inte i mycket dämpade rum..

Klart de gör, en kort efterklangtid är ju väldigt viktigt om man ska höra alla små detaljer och inte bara en enda ljudsmet. Möjligvis kanske riktigt dåliga högtalare kan må bra av ett kass rum så att man inte hör hur dåliga de verkligen är. Alla bra högtalare vinner däremot enormt mycket på ett väldämpat rum (jämnt dämpat), det är ingen åsikt, det är fakta.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-19 13:12

Dessutom är det väl så att dipoler är de högtalare som kräver mest omsorg vad gäller dämpning av rummet?

Var du, Mayro, har fått att INOs högtalare kräver dämpning från är för mig oklart men så upplever inte jag det. I mitt fall t.ex. låter mina piP långt bättre i mitt rum, som är helt obehandlat, än någon annan högtalare gjort i något av mina rum. Att sedan INOs, precis som många andras, högtalare mår bra av ett akustiskt fördelaktigt rum är väl självklart?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 13:13

alltså poängen med att dom ska placeras i ett dämpat rum är ju att där gör dom sig bäst...såsom alla andra talare....

det betyder ju inte att dom är sämre i ett vanligt rum än andra talare

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 13:35

du är snabb att kalla ljud som folk trivs med för "ljudsmet" rydberg...

Du bör inte vara så oerhört färgad av dina egna åsikter.. Ino är inte det ultimata direkt i dessa parametrar..långt ifrån faktiskt..

Att placera allt i rad i mitten utan bredd är vad jag snarare skulle kalla för att man "upplever" en "ljudsmet" i mitten enligt dina ord i så fall..

Allt ihoptryckt i mitten är inte korrekt oavsett rum o accustik..

detta har flera numera påtalat vara en "upplevelse" man har efter lyssnat på "ljudsmetsproblem" med just ljudbilden på ino audio spelande system..

OBS.. sorry jag använder dina ord såsom beskrivande av ljudproblem med inosystemen jag hört. och andra bedömmt... Men antar du förstår ord som du själv använder så blir det troligen inte några missförstånd...

Själv brukar jag inte använda ord som "ljudsmet" så generellt svepande som du gör...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 13:36

Dessutom är det väl så att dipoler är de högtalare som kräver mest omsorg vad gäller dämpning av rummet?

du har en del att praktiskt lära om dipoler min vän :lol:

Edit.

men mitt inlägg från start var inte menat som startande av debatt.. Så kan man inte förstå så skit i det bara.. Jag orkar inte sitta o debatera dom ofelbara ino med fanatiker igen som inte fattar då man försöker ge nyanserade inlägg...

Så behåll era inodebatter grabbar..pallar dom inte då jag lovat vara snällare..

och helt ärligt tror jag faktiskt till o med iö ser VAD jag försökte säga med mitt inlägg tidigare innan tjafs drog igång som vanligt..

För inlägget var menat som ett inlägg runt mässljud osv.. Hur man kan använda ÄVEN mässor i sitt totala utvärderande osv..

Men tyvärr besvarade jag rydbergs inlägg med irritation i stället för nonskalera honom enbart vilket jag borde gjort... Jaja.. Skadan är redan skedd.. Sorry... lämnar här nu så blir det avslut på denna igen så jävla korkat tråkiga inodebatt där man absolut inte kan skriva ett skit utan att få mantrat om ljudsmet o massa dravel ...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-02-19 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 13:42

Mayro skrev:Att placera allt i rad i mitten utan bredd är vad jag snarare skulle kalla för att man "upplever" en "ljudsmet" i mitten enligt dina ord i så fall..

Allt ihoptryckt i mitten är inte korrekt oavsett rum o accustik..

detta har flera numera påtalat vara en "upplevelse" man har efter lyssnat på "ljudsmetsproblem" med just ljudbilden på ino audio spelande system..

jag måste säga att jag upplever det inte alls så hemma i ingvars källare...

å jag ångrar verkligen att jag inte gick på mässan för att lyssna på wilson talarna som alla lovordat så mycket efteråt...

en rak fråga: fick du dina silverline talare att ljuda bättre hemma hos dig än i täby?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 14:16

"en rak fråga: fick du dina silverline talare att ljuda bättre hemma hos dig än i täby?"

Ja.. i en vecka ca ...sedan hade jag aldrig systemet spelande igen med bra grejor.. utan det haltade fram med ihopkok av lånade grejor enbart..

Men på alla parametrar förutom den tonala så är silverline bättre vare sig det gäller dynamik eller separation och ljudbild..Tonalt så anser jag källaren vara bättre än silverline förutom den korta stund dom lirade med grejor som var bättre anpassade...Men där finns ändå ett litet försprång just tonalt i källaren anser jag.. fast mina högtalare var o är långt ifrån inspelade ännu skall man komma ihåg..

Dynamikmässigt slog dom ut till o med avantgarde hornen med lätthet skall tilläggas.. så där är dom extrema kan man säga...

däremot lirade det bra med krell osv .. Men det är en annan historia det.. Som inte ens utspelades hos mig.. samt där med en högtalarkabel som mr nagref står bakom.. :lol:

Mina silverline skulle behövt mer accustikjobb nerlagt helt klart..

raka svar på rak fråga..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 14:17

Mayro skrev:du är snabb att kalla ljud som folk trivs med för "ljudsmet" rydberg...

Men Mayro, om du tänker efter en smula innan du dra på hela registret så inser du kanske att det ligger en hel del i det jag säger. Du har säkert varit i både en och annan kyrka, sjunger någon där hänger rösten kvar en lång tid efter och det låter riktigt bra tycker man. Man har alltså ofta långa efterklangtider i en kyrka. I ett normalt vardagsrum är efterklangtiden inte sällan upp mot en sekund vid vissa frekvenser, det betyder att en transient hänger kvar i rummet och det blir inte tyst förrän efter en tid. Har man då flera sådanhär transienter efter varandra i tät följd lever den föregående kvar när den andra kommer och man knappt reda ut att det verkligen är två pulser som kommer. Sänker man efterklangtiden däremot så börjar man höra att det verkligen är två händelser. Mao man får en mer detaljerad återgivning, jämför suddig och skarp skärpa på ett foto.

Man kan ju då klaga på att ambiencen försvinner totalt men den är i princip alltid inspelad. Dock bör man inte ha helt dött runt omkring i sin lyssningsloge utan man ska ju trivas att lyssna i den MEN den får ju inte var så dålig att det allt som oftast blir den berömda ljudgröten (förutom på glesa inspelningar) som man hör nästan överallt (även i mitt rum :()

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 14:21

det som är kanske lite intressant i sammanhanget är att det audionordsrum på mässan var betydligt mer dämpat i basregistret än hos iö...där är det ju mest drapperier samt en membranabsorbent vad jag sett..

men jag kan ju ha fel :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 15:26

Iö har stora subbar (4 st tror ja)som står och absorberar enligt honom själv eftersom jag påstog dom skapar slavbasar då dom ej är kortslutna..vilket ger extra djup i basen..

Jag påstår dom gör båda delarna.. Både absorberar samt skapar slavbasfunktion...

Men det är jag som säger så. Iö säger dom endast aggerar absorbenter i sammanhanget...

Under bakre soffan ligger en basfälla enligt uppgift ifrån iö vid besöket där..Soffan står på denna fälla...

Väggar har fått sig en uppstyrning.. Och så även taket då det tydligen rasat ner vid nåt tillfälle...

heltäckningsmattor.. tjocka gardiner överallt snudd på... mjuka soffor med tyg... o en herrans massa saker liggande på golver... Difusorer kanske... :?: :lol:

hmm inte vad jag kalla lite grejor gjort direkt.. Med viss försiktighet runt en del saker som glömts eller är fel uppfattat...

och dessutom så som man kan ha det i vanliga rum om man nu inte har en mycket förstående fru vill säga .. samt inga krav själv..

Jag kunde ha det så om jag nu gillat så dämpade rum.. Vilket jag inte gör .... lite är ok.. men inte som detta ..

Men där är jag en bland många som inte trivs i hårt dämpande rum...

Rydberg.. Självklart skall det inte eka som i en kyrka.. Du behandlar folk såsom dom var totalt korkade med dina exempel tyvärr.. lite accustik fattar jag nog även om du inte tror det.. 8)

Sedan har jag få problem med sådant som kyrkoeko personligen.. Jag har däremot för mycket bas och mellanbas absorbering..Vilket tunnar ut mitt ljud för mycket. vilket skapar tonala fel mer än annat...

Så jag har mer omvända problem än dom flesta har här med min acustik...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 15:28

vad rydberg menar är att man ska minimera rummets påverkan och låta ec ekon från inspelningen sköta "rumskänslan"

hur menar du med att slavbasarna skulle ge extra djup i basen? det beror ju endast på lådvolym samt vad konen väger...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 15:44

Mayro skrev:Rydberg.. Självklart skall det inte eka som i en kyrka.. Du behandlar folk såsom dom var totalt korkade med dina exempel tyvärr.. lite accustik fattar jag nog även om du inte tror det.. 8)

Sedan har jag få problem med sådant som kyrkoeko personligen.. Jag har däremot för mycket bas och mellanbas absorbering..Vilket tunnar ut mitt ljud för mycket. vilket skapar tonala fel mer än annat...

Så jag har mer omvända problem än dom flesta har här med min acustik...

Jag sa inte att det ekade som i en kyrka i ett vanligt vardagsrum, jag försökte enbart skriva ett tydligt exempel på det fenomen jag är ute efter så att du säkert skulle veta vad jag talade om. Som vanligt ska du hela tiden missförstå, du är jävligt tröttsam Tobbe!! :x

Jag sa inte heller du hade kyrkoekoproblem i ditt vardagsum eller att andra har det heller, jag sa däremot att de flesta normalt möblerade vardagsrum har för långa efterklangtider. Jag talar alltså inte om resonanser och utsläckningar utan om just efterklangtid. Du verkar trots mitt tydlig exempel inte begripa viket fenomen jag talar om, trots det så anklagar du mig för att jag skulle behandla folk som korkade. Dock efter att ha läst ditt svar kanske man borde utgå från att folk är just det tyvärr :roll:

Såhär ser det ut i mitt rum och tyvärr i många andras rum också.
Bild

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 16:06

Jag säger inte emot rydberg.. Däremot så tycker jag ord som "ljudsmet" är aldeles för kraftfulla...

Det blir ungefär som om INGA system knappt låter bra. Vilket jag motsäger mig bestämmt vara sant.. En högtalare är inte dålig bara för den är konstruerad att fungera väl i rummet ....

En del konstruktioner kan ju faktiskt vara just konstruerade att fungera i VANLIGA rum med mening..

Då blir det knappas ljudsmet direkt...

En del använder ju elektronik för att fixa just rummsproblem tex...rummskorr...

Tror dom skulle motsätta sig kraftfullt att deras system är behäftade med ljudsmet tex...

Men men.. Mitt inlägg var o är inte menat som nån slags debattskapande där jag anser mig ens behöva stå målvakt mot någon.. Utan mitt inlägg handlade om mässljud och hur man bör även kunna på mässor kunna ha med sig sådant i sina val..

och då det gäller inoburkar så är det väl rätt klarlagt att dom är konstruerade samt tänkta att användas i rum där man hårt accustikfixat så dom trivs..

skulle bli förvånad nu om man säger det inte är så.. detta har ju framgått i varenda tråd där inofolket debaterat accustik osv..

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino