Kvalitét - Lull lull

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-02-20 16:59

Haakan_W undrar:
"jag måste säga att jag inte riktigt förstår ett enda ord av vad du menar adagio..."

Jag tror att jag förstår. Det är Adagios sätt att forsonas med ino efter att ha hört dem, utan att behöva krypa till korset.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-20 17:03

:)

Det är svårt. jag vet av erfarenhet. Jag tror det är många som känner igen sig. Men det är bara argumet som biter, och det gör de, förr eller senare.

Som tur är har jag aldrig själv varit och rotat i high-end-träsket (i meningen dyr utrustning), jag kan tänka mig att det är mycket svårare att kliva därifrån till att inse att INO gör sjukt bra högtalare.
Senast redigerad av Martin 2006-02-20 17:06, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-02-20 17:04

Naqref,
Det är säkert som du säger men inte i fallet ino efterdom det inte finns mellanhänder som ska tjäna pengar.

Men även 100 kr ska inte föraktas. Varför lägga på en extra 100-ing utan att det betyder bättre ljud eller bättre kvalitet? Alltså precis som IÖ säger.
Det ligger ngt av en arkaisk rättvisa i det att "vill du ha bra ljud så får du köpa dessa, vill du ha, enligt dig, vackra högtalare så får du köpa andra"
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 17:29

adagio får jag fråga vilken del av denna högtalare (som förövrigt börjar på runt 70k) som ser billig ut att bygga...dom flesta vanliga snickerier backar nog när dom ser ritningen på den där....speciellt eftersom det inte är någon löpande band byggning det rör sig om, utan endast mindre serier...

visa en högtalare som är dyrare att bygga....för under 70k....gärna serier under säg 10par/år....

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-20 17:36

Mayro & Dimman: Jag svarade bara på vad jag såg som ett generaliserat uttalande från Morello. Naturligtvis gäller det inte för Ino precis som ni påpekar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-20 17:53

Adoigo:
Om jag inte minns fel, så har IÖ flera gånger erbjudit den som tror sig kunna ta fram högkvalitativa lådor billigare, att få göra det. Av någon anledning är det ännu ingen som nappat.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-20 18:12

Ingen ska väl krypa till något kors får man hoppas. :)
Jag har aldrig hävdat att Inos högtalare skulle vara dåliga konstruktioner, aldrig. Inga andra högtalare heller, eftersom alla har sin filosofi om ljudåtergivning och vad som är viktigt vid byggandet av ljudreproducerande enheter.
Om design finns olika smaker, vissa gillar det ena eller andra. Liksom ljud, jag tror att de reela skilnaderna mellan olika anlägningar avgörs mer utav samverkan mellan rum(akustisk miljö) och placering av högtalarna än om det står Wilson, Ino eller SonusFaber på högtalarna.
Vettigt placerade högtalare med tillräcklig kraft, drivkälla är det som enskilt avgör om det blir kanon eller kalkon.

Jag förstår varför vissa delar har valts till förmån för den sk pris/prestandaparametern. Det är ok.

Skulle vilja höra lite mer av Ing Ö vad som är tänket kring konstruktionen, i korthet, eftersom jag är intresserad avl vad konstruktörer anser vara de viktiga "springande punkterna" i deras filosofi.

Det var inte meningen att starta en tråd men nu blev det så, så varför inte häva ur sig lite frågor.

En av mina anledningar till tidigare skepsis är att jag tidigare blev kraftigt influerad av en högtalarkonstruktör med en liknande säljteknik, dvs direkt till kund. Efter lite distans till det hela och bekräftade misstankar om hur man blir manipulerad så blir man lite försiktig till att tro allt för mycket på små tillverkare utan vanlig distrubering via butiker. Med vandringsägner och referenser om/till folk som bytt sina Wilson Watt/puppy mot dessa och andra "spelade skjortan av"omdömmen. No offence. Hans högtalare var enligt mig också välljudande under rätt betingelser. Enl hans utsago såldes ändå ca 400 par av dessa små rackare.

Varför skulle jag då missstro en liten tillverkare? Det gör jag inte. alla har varit små från början. Jag tror inte alla är ute efter att luras, de flesta vill sälja sitt koncept och få bekräftelse för deras förvärvda kunskap.

Så hur ska det sammanfattas Inos högtalare är för den som vill ha max pris/prestanda och som tycker skönheten ligger i funktionalitet. Lite som att köpa en sportbil utan inredning med endast de nödvänliga instrumenten av billigast/pålitligaste modell samt hårda racingsäten utan oväsentligheter som lack och lull lull. I stället för den som vill ha en sportig, vacker bil med komfort, vacker instrumentering o inredning och lite kompromiss på den yttersta prestandan.

Det är ju egentligen inget att diskutera bara konstatera att vi prioriterar olika saker.
Jag förstår nu, tack. Lycka till alla hardcoresoundpreformance-killar o tjejjer. Alla finner vi sköheten i olika saker så "reespekt" till er.

Tråden behöver ju inte avslutas här, jag skulle gärna höra mer info tack.
Däremot behöver vi inte argumentera mer mot varandra, det är bara att acceptera att olika saker prioriteras i olika läger.

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-20 18:15

Håkan bråkan> Den där coola pjäsen har aldrig diskuterats utan den lite billigare piP samt pi60.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-20 18:19

Adagio, kolla i denna länken: http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Några av styckena svara möjligtvis på några av dina frågor :)
Senast redigerad av Rydberg 2006-02-20 18:29, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 18:23

kan man verkligen ifrågasätta kostnaden på pip?:)

eller pi60 för den delen....

alltså du måste ha i åtanke att det inte 10000ex av varje modell som säljs varje år....kolla med närmaste snickeri vad det kommer kosta att måttbeställa ett egendesignat bord i mdf tex......

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-20 18:27

Det finns massor av dyra fyrkantiga högtalare sen finns det billiga i avancerade former så....?
Faktum kvarstår lådan är väl förhållandevis enkel det är ju Proac också, vilkas design tilltalar mig. De är inte särskilt billiga heller, Proac alltså.

Om vi nu kollar på Inos hötalare verkar det som en återkommande detalj är "den lilla hyllan" vid diskanten vad är tanken?
Är det för att diskant och bas tidsmässigt ska harmonisera?
Hörnen är fyrtiofem grader vilket jag vet ger bättre "släpp" då strömlinjeformat "suger med" ljudet runt högtalaren.
Vad är mer signifikativt med Inos design?

Jag vill bara förstå lite runt designen och tanken inte försöka slå ned på eller håna. Så det så. Skulle uppskatta samma respekt tillbaka.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-20 18:32

lasselite skrev:Adoigo:
Om jag inte minns fel, så har IÖ flera gånger erbjudit den som tror sig kunna ta fram högkvalitativa lådor billigare, att få göra det. Av någon anledning är det ännu ingen som nappat.

får man ritningarna så ska det kollas..

Edit
Samt mängd tillverkat i varje beställning..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-02-20 18:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-20 18:34

adagio skrev:Liksom ljud, jag tror att de reela skilnaderna mellan olika anlägningar avgörs mer utav samverkan mellan rum(akustisk miljö) och placering av högtalarna än om det står Wilson, Ino eller SonusFaber på högtalarna.
Vettigt placerade högtalare med tillräcklig kraft, drivkälla är det som enskilt avgör om det blir kanon eller kalkon.

Själva rummet tror jag är den största "felkällan" vad gäller återgivning i majoriteten av alla HiFi intresserades system. Sedan kommer samverkan - inget blir ju starkare än sin svagaste länk - eller hur ?

adagio skrev:Så hur ska det sammanfattas Inos högtalare är för den som vill ha max pris/prestanda och som tycker skönheten ligger i funktionalitet. Lite som att köpa en sportbil utan inredning med endast de nödvänliga instrumenten av billigast/pålitligaste modell samt hårda racingsäten utan oväsentligheter som lack och lull lull. I stället för den som vill ha en sportig, vacker bil med komfort, vacker instrumentering o inredning och lite kompromiss på den yttersta prestandan.

Denna fråga är mycket enklare:
Bild
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 18:35

en fyrkantig högtalare är mycket om inte extremt lätt jämfört med pi60s...

satte ihop en fyrkantig låda häromdagen....effektiv tid kanske 15min...

jag tror förresten det står nåt i ino-manifestet om tillverkningstiden på pi60s

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-20 18:38

Haakan W> Vad ska jag säga, som ljudprodukt är piP ett fynd, men lådmässigt är det ingen sensation. Jag använder ibland MDF till olika bygnationer och det är inte så dyrt. Vi ska inte diskutera pris mer i denna tråd inte från min sida då det enl mig är ointressant.
Jag har fått mina svar och är nu mer intreserad av att veta mer om tankarna bakom designen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 18:42

alltså mdf kostar ju inget....naturligtvis....men arbetstiden kostar nog ca 300kr/h +moms....

varför ifrågasätter du inte wilson högtalarna för 681000:-? den är nog billigare att framställa än pi60s...iaf om man ser det till hur många dom tillverkar samt att dom har egna anläggningar...

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-20 18:44

Lite som att köpa en sportbil utan inredning med endast de nödvänliga instrumenten av billigast/pålitligaste modell samt hårda racingsäten utan oväsentligheter som lack och lull lull. I stället för den som vill ha en sportig, vacker bil med komfort, vacker instrumentering o inredning och lite kompromiss på den yttersta prestandan.

Eller som att jämföra en svulstig lustjakt i StTropez med en tävlingsfärdig Whitbread båt. Kostar lika mycket men det är rå glasgfiber i den senare och tandborstskaften är nerfilade till hälften för att spara vikt:-). Olika kundgrupper med olika prioriteringar.

Jag tycket nog att Ino:s positionering och prioritering är klockren faktiskt...
Senast redigerad av Margaux 2006-02-20 18:46, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-20 18:44

Haakan_W skrev:varför ifrågasätter du inte wilson högtalarna för 681000:-? den är nog billigare att framställa än pi60s...iaf om man ser det till hur många dom tillverkar samt att dom har egna anläggningar...

Haakan nu har ju inte Adagio direkt ifrågasatt priset på pi60s och dessutom har han uttryckligen bett oss att släppa diskussionen om priset, kan du inte respektera det?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 18:57

Rydberg skrev:
Haakan nu har ju inte Adagio direkt ifrågasatt priset på pi60s och dessutom har han uttryckligen bett oss att släppa diskussionen om priset, kan du inte respektera det?

jag blir så sne på hobbysnickare som tror dom vet att si å så enkelt är saker och ting....detta handlar inte för mig om ino utan om sunt förnuft...

saker och ting blir lättare om man läser vad jag skrivit tidigare och inte svarar:

Haakan W> Vad ska jag säga, som ljudprodukt är piP ett fynd, men lådmässigt är det ingen sensation. Jag använder ibland MDF till olika bygnationer och det är inte så dyrt. Vi ska inte diskutera pris mer i denna tråd inte från min sida då det enl mig är ointressant.

vilket ställer ytterligare en fråga från min sida....vilken högtalare i samma prisklass har nån superavancerad konstruktion....nästan alla högtalare är tillverkade i mdf.....osv osv....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-20 18:59

Svante skrev:Det kallas "marginal" tror jag, det procentuella påslag som alla led i distributionen lägger till priset.

Yepp. Påslaget är .... ja, det påslag man gör på produktens inpris. Skillnaden mellan in- och utpris är marginal. I ekonomisammanhang kallas det för bruttomarginal eller TB1 (där TB står för täckningsbidrag, dvs det bidrag man har från försäljningen som ska täcka rörelsens kostnader). Marginalen är olika stor i olika branscher beroende på hur stora kostnader som ska fördelas på hur många sålda enheter. Har man två manår utveckling som ska fördelas på 10 st lyxiga slutsteg så lär påslaget (och därmed marginalen!) vara betydande...

Säljer man billiga nätverkskort i millionupplagor är marginalen förmodligen liten (fick just erbjudande om 10-pack för 29:- + moms/styck).

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-20 19:10

adagio skrev:Haakan W> Vad ska jag säga, som ljudprodukt är piP ett fynd, men lådmässigt är det ingen sensation. Jag använder ibland MDF till olika bygnationer och det är inte så dyrt. Vi ska inte diskutera pris mer i denna tråd inte från min sida då det enl mig är ointressant.
Jag har fått mina svar och är nu mer intreserad av att veta mer om tankarna bakom designen.

Tjohej!

Jag skulle vilja säga att Pips lilla lådkonstrukton faktiskt är sensationell :-) Alltså, rent byggtekniskt är den väl inte det svåraste att göra. Men som så ofta är det tanken bakom som har större betydelse än annat, dvs konstruktionen är synnerliggen väluttänkt. Staget sitter exakt där det gör av anledning, väggtjocklekarna är inte tjockare därför att det inte behövs och formatet i sig har betydelse. Lådan är så komplicerad som just den konstruktionen kräver.Elementen är i sig valda för att de har en spridningskaraktär som överrensstämmer med varandra - och som fungerar ypperligt i just den typen av lådformat. fast det kan ju ha varit ren tur att det fungerade ihop ;-)

Så, som med alla konstruktioner är det ju effekten som är det intressanta, inte hur det görs (förutom långsiktighet möjligen). Det är ju inte valet av exotiska material, låddämpningar, delningsfilter eller element som avgör om en konstruktion blir lyckad eller inte - det är samspelet!

/Magnus
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-02-20 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-20 19:12

hahaha..
tänk att så fort någon dristar sig till att fråga.. ifrågasätta eller kalla det vad ni vill något om ino audios produkter så blir det världskrig med stödtrupper som aggerar rena mobben......

OM ni aggerat på samma sätt om ALLA konstruktioner så hade det varit rätt skoj. Men humorn fastnar i halsen då detta mest liknar rena sjukdomsbilden från mentalitet utväxande ifrån osunda miljöer..

Nu fattas bara ett tårdrypande inlägg av iö där han begråter att han igen blir drabbad av onskefulla element som vill förtala honom eller hans produkter... :lol: :lol:

Men ev så skippar han det nu då jag skrev så här o berömmer adiago för han till skillnad från andra visar sig ha seriösa frågeställningar osv..

jaja.. såpan fortsätter .. :lol: :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-20 19:16

Mayro,

mår du bra?

/Magnus

... som lyssnar på Pip, men som visst kan vara kritisk till produkten

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-20 19:20

Kan vi hålla oss till den relativt goda stämningen som trots allt har varit i denna tråden? Tack.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-20 19:20

jodå.. trist bara att relativt bra seriösa frågor som adiago ställer drunknar i rena såpan av oseriösa besvaranden...

Annars är allt bra.. :D

lite synd att det aldrig någonsin går att diskutera inos produkter .. INGEN lyckas detta utan att det spårar ut..trist...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 19:27

mayro kan du nämna en högtalare för under 20k som är billigare att bygga än pi60*? jag har nämligen inte fått ett enda svar än

*i små serier

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-20 19:30

Visst Haakan W de flesta använder MDF, det är ett bra matrial med homogena värden och lättarbetat. Jag kan inte bygga högtalare, eller snarare konstruera dessa.
Jag vill inte att det här spårar ur nu, därför vill jag en gång för alla säga att jag bara undrade varför man inte fick lite snygga kontakter på snyggt arbetade tex mässingsplattor med lite graverade serienr mm.
Jag har fått ett relevant svar och det nöjer jag mig med, nu vill jag veta lite mer om design filosofin.
Jag tänker inte försvara min åsikt att det är snyggt och trevligt att ha välarbetade detaljer som inte fyller sin funktion bättre än sina trista standard varianter.
Det ska väl inte vara så svårt att acceptera att en person inte bara sällar sig till hyllningskören utan har lite frågor om varför och hur?
Det är ingen kritik till dig personligen, det är allmäna frågor och kanske riktade till upphovsmannen ifråga.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 19:39

jag blev bara sur för att det inte verkade som att du lyssnade när vi pratade om hur "enkla" pi60 eller dom stora i56s som jag visade på bild var att konstruera

jag hade nog också gärna sett lite snygga detaljer dock inte på bekostnad av prestanda...men då hade nog även högtalarna vart lite dyrare :(

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-20 19:39

Som jag förstår det så är inte utsseendet av någon större betydelse av hans högtalare utan i första hand funktion ..... skulle han däremot vilja sälja storskaligt så får han nog tänka om, men det hade han nog inte tänkt göra. :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-20 19:40

Mayro,

bra :-) Det var bara så hiskeligt....hånfullt ditt förra inlägg... men bra, då är vi på banan igen :-)

Jag tycker mig se en tendens i att det ställs kritiska frågor.. just på ett lite otaktiskt sätt. Mer som påhopp än vad jag skulle kalla diskussion, eller tom retoriskt elakt formulerrade frågor.

Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker om Pip än, speciellt inte som jag vill placera dem. Men jag skall ge det tid...

/Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino