Vilka element?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-02-21 01:33

Baltazar skrev:Du måste skämta?...

Edit: snällade till det något... och citerade mig själv av nån anledning. Edit->delete? Hur gör man? :oops:
Senast redigerad av Baltazar 2006-02-21 01:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 01:49

Mayro skrev:
Mayro skrev:finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna.. Så vill man ha billigare och bättre finns dom nog där ute..

men sedan skall dom in i lådor o filter osv.. Och till sist spela bra också.. Där brukar problemen ofta komma.. Det låter inte bra...

denna "skillnad" är det man betalar för...I alla fall jag.. :lol:

förtydligar medelandet för dom korkade medlemmar som inte fattar.. Och baltazar.. Jag garanterar dig och andra att om inte tonen skärps till nu ifrån er så ska jag konsekvent exakt som ni gör sabba ställa till bråk o djävlas överallt här..överallt...

Får ni hålla på som ni gör så får fan jag också.. valet är ert.. Lägg av eller jag börjar exakt som er..

Detta är ju inget man kan stänga av mig för om inte ni blir avstängda..

Jag ser vad du skrivit, förstår också exakt vad du menar MEN det går inte riktigt att resonera som du gjort. På nästan alla element kommer det så kalla lavindistortion, detta redan vid några 10-tals watt. På Inos element finns i princip inte detta fenomen (jo efter några tusen watt).

Var lite ödmjuk inför att du kanske inte har så stor kännedom om olika elements prestanda (och massa andra saker) så ska du se att det löser sig :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 01:57

Mayro skrev:finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna.. Så vill man ha billigare och bättre finns dom nog där ute..

men sedan skall dom in i lådor o filter osv.. Och till sist spela bra också.. Där brukar problemen ofta komma.. Det låter inte bra...

hur i hela jävla världen man kan få detta till att jag påvisar MIG såsom kunnig på området vet jag inte..

Men jag vet att en del här är fruktansvärt jävla korkade och enbart solklart söker bråk oavsett vad rydberg...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 01:59

Mayro skrev:

hur i hela jävla världen man kan få detta till att jag påvisar MIG såsom kunnig på området vet jag inte..

Men jag vet att en del här är fruktansvärt jävla korkade och enbart solklart söker bråk oavsett vad rydberg...

OM du nu är så okunnig varför ens spekulera? Och när du väl spekulera varför försöker du alltid slänga så mycket skit du kan på Ino:s element?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-21 02:02

Då tar vi en liten vilopaus till i morgon så får jag se om jag låser upp tråden igen.

Edit:

Jag hoppas alla har fått tillbaka sina hinkar och spadar nu efter en god natts sömn så vi kan fortsätta denna tråden. Min egen nattsömn blev inte särskilt bra efter att ha fått reda på att låsningen resulterade i att ett mycket långt svar gick förlorat då tråden låstes under tiden svaret författades.

Jag vill inte skylla ifrån mig men det hade aldrig hänt om vi hade diskuterat på ett lite mer sansat sätt. Jag släpper nu lös tråden igen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-21 13:41

jag undrar varför du mayro skriver först :

finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna.. Så vill man ha billigare och bättre finns dom nog där ute..

för att sen skriva detta?:

vad menar du egentligen med det första? alltså jag är absolut inte ute efter bråk, men jag tycker man ska kunna förklara sig om man skriver en sak som ingen förstår...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-21 15:06

Mayro skrev:

Mayro, om du inte förstår det bör du nog läsa igenom dina inlägg både en och två gånger innan du postar. Det du skrev ovan kan i princip bara tolkas på ett enda sätt och det är att du självutnämner dig som mycket kunnig på området. Inser du inte det?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-21 15:11

Ingen risk UrSv

Om mayro bara vore en gnutta mindre ödmjuk, skulle han vara perfekt :lol:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-21 17:32

Mayro skrev:ofta tror jag (inte alltid) då tillverkare specialbeställer sina element är för diy inte skall sno ider därifrån o bygga snudd gratis....inte alltid. Men ofta.. Argument brukar vara att man vill ha exakt rätt parametrar osv.. :lol:

Se bara på alla dom som stoppat sin diysäljning numera.. Detta då tillverkarna av färdiga lådorna blivit förbannade...

Hej Mayro!

Anledningen till specialbeställda element är oftast att de görs på speciella liner med mycket högre kvalitetskontroll och selektering. Det är dyrt. Men i en produktiv miljö vill man ha tighta tolleranser. Samtidigt kan man med fördel förändra parametrar som passar sin produkt.

Anledningen till att Dynaudio med flera lämnade DIY delen var av flera anledningar. Avkastningen var inte tillräcklig mot avseende att man skulle tvingas utöka produktionskapaciteten för att förse såväl diy-marknaden som retail och oem. Man tjänade alltså inte tillräckligt på elementförsäljningen. Detsamma gäller de flesta andra soim lämnat in.. Vi är för få som bygger helt enkelt...och de klarar inte av att konkurrera!

/Magnus

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 17:39

OM du nu är så okunnig varför ens spekulera? Och när du väl spekulera varför försöker du alltid slänga så mycket skit du kan på Ino:s element

Jag sa att jag aldrig påvisat mig såsom "kunnig".. vilket även inbegriper att jag inte heller sagt jag är "okunnig"

Dessa slutledningar är enbart dina egna...

vad jag sagt är att meningen med inlägget är helt annat än det du och andra tjafsar om. Och därmed är mina svar i detta slut.. Finns noll mer att säga...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 17:46

Hej Mayro!

Anledningen till specialbeställda element är oftast att de görs på speciella liner med mycket högre kvalitetskontroll och selektering. Det är dyrt. Men i en produktiv miljö vill man ha tighta tolleranser. Samtidigt kan man med fördel förändra parametrar som passar sin produkt.

jag vet...

Men detta innebär inte att det finns en uppsjö bra element som i SIG kan även vara "bättre" även om dom ej är specialdesignade..

Och om man har kunskapen att utfinna dessa bland alla tusentals (?)tillverkare som finns så kunde man säkert finna även dessa guldkorn..

Men som sagt.. Sedan skall dom in i en låda.. ihop med filter osv.. Och till sist o syvende även låta bra..

Där brukar det som sagt sluta med mindre bra resultat....

Jag tvivlar starkt på att ino/vifa är världens "bästa" element.. Däremot är dom säker dom bästa i sin placering o färdiga produkt...

Och låter på slutet även bra ....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 17:50

Mayro skrev:
Hej Mayro!

jag vet...

Men detta innebär inte att det finns en uppsjö bra element som i SIG kan även vara "bättre" även om dom ej är specialdesignade..

Och om man har kunskapen att utfinna dessa bland alla tusentals (?)tillverkare som finns så kunde man säkert finna även dessa guldkorn..

När Ingvar konstruerade pi60 i slutet av 70-talet gick han väl igenom det mesta som fanns i elementväg på marknaden och det bästa elementet han hittade klarde väl ett par 10-tals watt innan det började dista rejält.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 17:54

Mayro skrev:Jag tvivlar starkt på att ino/vifa är världens "bästa" element.. Däremot är dom säker dom bästa i sin placering o färdiga produkt...

Och låter på slutet även bra ....

På ett sätt har du helt rätt och på ett annat sätt inte rätt. Du har helt rätt i att elementet säkerligen inte passar bra i så många andra högtalare eftersom det just är skräddarsytt för att passa i pi60. Däremot har du fel om man talar om prestanda på elementet, prestanda är nämligen väldigt goda (talar om dist och tonkurva etc).

Men som sagt du har rätt i att element med god prestanda i rätt kontext blir superbt.

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-21 17:55

Det har väl hänt en del sedan 70-talet får man hoppas.... :roll:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 17:56

och :?:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 17:58

adagio skrev:Det har väl hänt en del sedan 70-talet får man hoppas.... :roll:
Ja du, det får man hoppas. Bäst att svara på det är nog Ingvar som så vitt jag vet får tämligen mycket element skickade till sig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-21 18:05

adagio skrev:Det har väl hänt en del sedan 70-talet får man hoppas.... :roll:

Kosmetiskt och produktionsjämnhetsmässigt och materialvalsmässigt, japp. På lavindist-sidan... mer tveksamt, men en viss förbätting kan man säkert hoppas på, får vi hoppas.

Dock känns ibland materialjakten mer som ett sätt att hitta nya buzzwords att sälja på, än att lösa de tekniska problemen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-21 18:07

Vad jag menade var att pi60 har utvecklats sedan dess? Det är klart att elementen han jämförde då inte var tillräkligt bra, det sker ju konstant utveckling av bättre och bättre element.
Men det är seriöst att få egna serier tillverkade efter sina behov något som många högtalartillverkare gör. Utvecklingsarbetet måste bli billigare om man utvecklar med färdigproducerade standardelement för att i slutfasen förändra elementen så de passar perfekt till konstruktionen i sin helhet. En förmån få DIYare har råd med.
Det är inget vare sig konstig eller unikt sättatt jobba på.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 18:13

Jo pi60 har förändrats elementtekniskt med tiden. När det gäller signaturversionen kom den senaste uppgraderingen 2003 då b88x kom.

Många tillverkare konstuerar inte egna element utan som du säger specar om dem en smula men använder fortfarande standardkomponter. Inos element skiljer ju sig på den punkten ganska mycket eftersom i princip alla är konstuerade från grunden beträffande många ingående delar. Den mest kända delen är väl kantupphängningen på b88x som kostade 7-siffrigt att ta fram 8O

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-21 18:18

Inte för att jag har med det att göra, men hur finansierar man det?
Det verkar ändå som ett lite jobbigt/dyrt sätt att jobba på. Varför uppfinna hjulet på nytt.

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-21 18:20

Kompromisslöst skulle man kunna påstå, varför inte se till att tjäna pengar på det genom att även exploatera Highend marknaden?
Som jag skrev i en annan tråd.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-21 18:21

adagio skrev:Inte för att jag har med det att göra, men hur finansierar man det?
Det verkar ändå som ett lite jobbigt/dyrt sätt att jobba på. Varför uppfinna hjulet på nytt.

Finns det inget hjul som passar måste man ju det. Rätt naturligt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-21 18:24

adagio skrev:Kompromisslöst skulle man kunna påstå, varför inte se till att tjäna pengar på det genom att även exploatera Highend marknaden?

Det skulle naturligtvis vara ett sätt att använda sin tid. Dock är det nog inte exploatering av High-Endmarknaden som driver IÖs högtalarutveckling. Hoppas jag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 18:24

adagio skrev:Inte för att jag har med det att göra, men hur finansierar man det?

Jag vet delvis men eftersom jag inte har hela bilden av hur Ingvar samarbetar med elementtillverkarna så få han svara på det själv (om han nu önskar det). Är iallafall övertygad om att det handlar om en win-win-situation.

Visst är det rasande dyrt men har man som ambition att tillverka det bästa på marknaden så är det tyvärr inte mycket att be för.
Senast redigerad av Rydberg 2006-02-21 18:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-21 18:25

adagio skrev:Kompromisslöst skulle man kunna påstå, varför inte se till att tjäna pengar på det genom att även exploatera Highend marknaden?
Det är väl inte så självklart att man har det som drivkraft att exploatera och tjäna pengar. Det kanske innebär kompromisser som man inte vill göra.

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-21 18:31

Vad i hela friden... en idealist!!! Finns det plats för sådana i denna värld?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 18:32

Jag tror att High-End marknaden är relativt självutnämnd som sådan, i marknadsföringssyfte och med ett grundläggande intresse av tjäna stora pengar.
Det vore mycket bättre att den enskilda, kräsna, ljudkonsumenten talade om vad hon vill ha än tvärtom. :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-02-21 19:24

grundläggande intresse av tjäna stora pengar.

Jag trodde enda sättet att bli miljonär på högtalare var att vara miljadär från början

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-22 12:28

olof skrev:
grundläggande intresse av tjäna stora pengar.

Jag trodde enda sättet att bli miljonär på högtalare var att vara miljadär från början

nejdå.. man kan ju bara börja med att ha "massa säljare" på forum utspridda så bespar man sig all marknadsföringkostnad o allt....

alltid en bra start kanske till första millen i alla fall.. :lol: .

Läs nu med aningen humor även om detta innehåller en del ironi.. :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-22 12:42

Japp!

Nöjda kunder är den bästa marknadsföringen man kan ha.

För det var väl det du menade Mayro? Eller misstolkade jag dig nu?

/Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino