Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Om man struntar i konstruktionstankarna bakom och bara lyssnar, så tycker jag att Amphion och i viss mån även Genelec kommer ganska nära Ino i "hur det låter". Båda dessa kanske möjligtvis låter en aning ljusare, speciellt Genelec. Med Genelc kan man normalt heller inte spela lika starkt förrän det börjar dista ganska mycket (om man jämför modeller i likartade storlekar).
Kraniet skrev:man får ju inte glömma bort att Ino, med normala mellanhänder pålagda, skulle kosta 3-4 gånger mer än de gör från Ino. piPs "normala" värde skulle alltså vara nånstans runt 12000 om de såldes i butik. Vad de större högtalarna skulle kosta vill jag nog inte tänka på
Kraniet skrev:man får ju inte glömma bort att Ino, med normala mellanhänder pålagda, skulle kosta 3-4 gånger mer än de gör från Ino. piPs "normala" värde skulle alltså vara nånstans runt 12000 om de såldes i butik. Vad de större högtalarna skulle kosta vill jag nog inte tänka på
The_Man skrev:nu kostar väl inte ett par piP som är helt färdiga 6000:- bara...och jag är inte heller säker på att det skulle gå sälja dom för 12000:-...i så fall får man nog göra en snyggare diskant på dom, för oavsett hur bra det låter så måste det även se bra ut(inte billigt) på en lite dyrare högtalare för att den ska sälja i lite större mängd
perstromgren skrev:Så Kraniet har fel, alltså? De går inte att sälja för 3-4 gånger sitt Ino-pris bara för att de skulle säljas normala vägar, utan det krävs mer kosmetika också?
crion skrev:Det finns stativare som låter bättre och är ännu mer fullregister, men trådens skapare antar jag ville ha alternativ i mindre än 20kkr?
perstromgren skrev:Det torde vara jag. Nej, jag har inga synpunkter alls på priset. Vad jag undrade var om något annat företag än Ino skapar sunda konstruktioner, besaerat på gott ingejörsskap, och därmed borde komma fram till samma resultat som t.ex. Pip.
Amit skrev:Men, och det viktigaste är, som jag ser det, att konstruktionerna springer ur mer än kunskap om fysik eller traditionellt ingenjörskap. Den inblick i komplexiteten som samverkan mellan de skilda diciplinerna innebär (psykoakustik, audiologi, akustik, materialutmattning, ellära, magnetfältsteori etc.) i konstruktionen av en ambifonidekoder misstänker jag (notera att jag bara misstänker och alltså inte vet något) är unik i sammanhanget.
Såvitt jag förstår saknar alltså piP en motsvarighet i högtalarvärlden.
Johan_Lindroos skrev:Precis Bill50, då ska man ha större "doningar"!
P.S. Jag kommer också till Pingvin, men troligtvis på lördag. Men om jag inte kommer då så tittar jag över på söndag istället. Hade varit skoj att ses. När hade du tänkt dyka upp? D.S.
Bill50x skrev:Amit skrev:
Såvitt jag förstår saknar alltså piP en motsvarighet i högtalarvärlden.
Hallelujah!
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst