lyssning och mätning på PiP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-06 23:35

E skrev:Jag är inget vidare på att tolka mätkurvor och bedöma mätförfaranden,
men det viktiga är väl hur de låter. Därför:
– Vad jämför du med? Några andra högtalare eller verkligheten, det vill
säga har du använt någon erkänt god inspelning av något som du vet hur
det ska låta?
– Har du lyssnat på dem på rätt stativhöjd ännu?

Mvh E*

Jag tror att det är väldigt svårt att göra en helt korrekt jämförelse och att veta vad som är "rätt". Jag försöker att ha i åtanke hur ett S- låter i verkligheten. Och jag har hört ett fåtal högtalare som låter så naturligt i det avseendet att jag inte har något mer att önska. Det innebär för mig att det inte låter "diskant" vilket jag tycker att det har gjort med samtliga högtalare jag har lyssnat på.

Jag har inte lyssnat på dom på rätt stativhöjd i hemmiljö ännu, men jag har svårt att tänka mig att det skulle ändra ljudet SÅ mycket. Men jag vill gärna ge dom en ny chans om det kan vara där det brustit :)

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-06-07 07:32

Tjena patrikf.

Vill bara påpeka att S-ljud som låter illa (vilket är mkt vanligt) beror till största delen på taskiga inspelningar (dåliga mickar, mickpreamps, kompressorer, eqs, A/D omvandlare etc).

Och så får man inte glömma att ett påfrestande, illaljudande S-ljud i inspelning ska låta så i högtaleriet som ju ska korrekt spela upp originalljudet.

Jag har inget att säga om din mätning men om du uppfattar piP som diskantrik jämfört med andra små högtalare så tror jag faktiskt att det är ngt annat fel än hötalarens position i höjd eller val av dämpning bakom högtalaren...
Är dom köpta i monteringssats?

Jag har jämfört (lyssnat) mot många andra små högtalare och piP har den absolut jämnaste frekvenskurvan jag hittills stött på.

Mvh Ljudkrav

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-07 07:40

Vi skall naturligtvis ge piP en chans till ;-)

Kan plocka med mig mina två röda tingestar till KTH om det är okej, och hem till Patrik med. Kan ju för all del mäta upp dem både inomhus och utomhus om det finns möjlighet....

Intresserade?

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-07 08:24

Jag upplever ibland mina piP som diskantrika, men troligen beror det på inspelningarna. Med välgjorda skivor, t ex Telarcs, upplever jag ingen som helst överbetoning av diskanten.
Det är inte alltid så lätt att veta hur ljus klangen skall vara. Jag var på Kungliga Operan i Stockholm och åhörde Valkyrian samt Rhenguldet i mars månad detta år. Jag har efter många års besök där, främst på olika Wagner-föreställningar, fått en föreställning om klangbalansen. I mitten på april var jag i New York och passade då på att bevista Lohengrin på Metropolitan-operan. Jag har hört Lohengrin halvdussinet gånger på Kungliga Operan, så jag tycker mig vara ganska invand vid hur den "låter" där, men i Metropolitans stora sal var klangen definitivt annorlunda.
Summa summarum, det kanske inte är så lätt att veta vilken klangbalans som är den "rätta", med mindre än att man var med vid upptagningen av den aktuella inspelningen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-07 16:38

patrikf skrev:Jag tycker att det finns stora likheter mellan min mätning på en meter och Norrmans mätning. Olikheterna ser större ut pga olika skalor. Jag tänker på att området mellan 7-8 khz till 15 khz är ca 5 db högre än området 3 - 6 khz.
Jag vet inte vid vilket avstånd bamsefars mätning är gjord på.

Glöm inte att vi båda använder behringermikrofoner och dom är ju inte helt raka ( :) ) (de kan ju ha samma fel som gör att mätningarna har likheter). Dessutom måste man veta att man mäter i rätt höjd och inte för nära för att få delningen mellan elementen i rätt fas, mäter man lite fel i höjd får man en sänkning vid 4-5khz (delningen ligger väl där nånstans för piP?)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 18:11

Har egentligen inte någon större lust att kommentera de underligheter som anförts i en här tråden, men några saker jag jag nämna:

1. Behringer-mikrofonerna skiljer sig rätt mycket mellan olika exemplar. Jag har träffat på exemplar som legat mer än 3 dB olika i diskantregistret. Det är näppeligen en mikrofon för seriösa mätningar.

2. Mätningen hemma hos Bamsefar har faktiskt jag gjort, med en billig något diskanthöjd Neutric-mätmikrofon*, och det är dessutom inte piP som är mätta, utan iP! (Eller är det en mätning från förra uppställningen? Isåfall med piP.)
De står i båda fallen vid mätningen nära ett hörn och på fel höjd (inte alls såsom de avses placeras). Därav utsläckningen i registret över 100 Hz. Att mätningen visar den provisoriska situation som råder innan de högtalare som är avsedda att användas i rummet kommit på plats vet båda Bamsefar och jag. Att denna mätning tillgängliggörs utan att ens information om vad den föreställer bifogas är trist, tycker jag. Mätavståndet är för övrigt flera meter, och stor inverkan av väggen bakom lyssnaren (mikrofonen) finns med också.

3. Jag vill helst att de som eventuell kan vara intresserade av att investera i en Ino-högtalare - kommer på en riktig demo (alltså någon av de ungefär månatliga lyssningskvällar jag arrangerar).

Det är inget absolut krav att ha varit på demo när det gäller piP, men jag vill att alla skall veta att de är välkomna. Den som inte vet något om hur högtalarna skall användas riskerar ju att göra sig skyldig till svårartat missbruk. Det är dock lätt att undvika - bara att fråga. Mycket bättre än att göra precis allting fel, och sedan klaga. Tycker det är synd att just denna möjlighet (som är rätt unik jämfört med hur det är att få detaljerad infomration dirket från konstrutktören, från andra högtalartillverkare) inte utnyttjas av dem som borde göra det. Det kan ju bli lite konstigt när den som vill berätta för andra om högtalarna vet mindre om dem än de man informerar...

Hur som helst: Jag tror om inte annat att ett besök på någon av de lyssningskvällar jag arrangerar, kan öka förståenslen för både hur högtalarna är tänkta att fungera i rummet, och kanske i varje fall i liten utsträckning även hur rummet bör vara utformat för att ge högtalarna någon som helst chans att prestera sitt bästa.

Ungefär som när man köper en bil - man tar reda på vilket bränsle man skall tanka innan man tankar den första gången, och man skaver inte högersidan mot motorvägsräcket bara för att man inte undersökt att bilen är vänsterstyrd innan man började köra med den. :wink: Och om man ändå gör dessa båda missar så klagar man inte på att det är bilens fel. 8)

Kort sagt:

Det är bra att förstå sig på saker innan man tar dem i bruk! :wink:

Den som vill veta något behöver bara fråga. Jag svarar alltid på alla upptänkliga frågor (under demo, när som helst varje dag hinner jag tyvärr inte). Det är mycket bättre det, än att det uppkommer en helt massa helt onödiga spekulationer.

Vh, iö

- - - - -

*Jag använder den eftersom det är behagligt att riskera 2 000:- istället för 30 000:- när jag är ute och mäter, dessutom spelar det ju ingen roll när det är jag själv (som känner mikrofonen väl) som skall tolka kuvorna. I labbet skulle det inte falla mig in att använda en sådan leksakmikrofon.
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-18 21:46, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-06-07 18:30

Jag använder den eftersom det är behagligt att riskera 2 000:- istället för 30 000:- när jag är ute och mäter, dessutom spelar det ju ingen roll när det är jag själv (som känner mikrofonen väl) som skall tolka kuvorna. I labbet skulle det inte falla mig in att använda en sådan leksakmikrofon.

Varför då inte publicera dessa mätningar med den dyra mikrofonen för att få slut på spekulationer ?

Mvh

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-07 18:34

Jag börjar snart förstå IÖ som också får saker han skriver över-, fel-, och intolkade :D .
Jag har INTE påstått att S-ljud låter illa i Pip. Jag har skrivit att mitt intryck är att diskantregistret var för kraftigt betonat för min smak.
Och nej, mitt intryck grundas INTE på lyssning av stycken som jag vet är inspelande med öronpinande s-ljud!
Ocn nej, jag har INTE jämfört Pip, med ändra små (skräp)högtalare. Pip är säkert bättre. Det tror jag med.

Norrman:
Var Pips delning ligger borde framgå av den blåa kurvan på det första diagrammet i tråden. Jag är medveten om min mätnings begränsning, men är det någon som har en kommentar till mätningen på 5 cm? Är det "fel" att mäta en domediskant på det avståndet? Hur brukar det se ut?

Jag tycker inte att det låter så naturligt det går med högtalare i diskantregistret. Varken i Pip eller i56 som är de inomodeller jag har hört.
Det kan bero på att vi har olika smak. Det kan ju även bero på att det finns diskantelement gör det möjligt att åstakomma mer naturlig diskantåtergivning...?

Jag får ett intryck av många kommentarer att OM det finns någon högtalare som skulle uppfattas låta bättre på en viss parameter än Pip så är det något på den som är fel, en lyckosam färgning kanske...
Och givetvis är det fel på skivorna...

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-07 18:51

patrikf skrev:

Och givetvis är det fel på skivorna...

Jo, med tanke på hur olika skilda inspelningar av likartad musik kan låta så bör man väl alltid ta den faktorn i beaktande, oavsett om det är piP eller vilken annan hifi-komponent som helst som diskuteras.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 18:55

patrikf skrev:Jag har INTE påstått att S-ljud låter illa i Pip. Jag har skrivit att mitt intryck är att diskantregistret var för kraftigt betonat för min smak.

Ocn nej, jag har INTE jämfört Pip, med ändra små (skräp)högtalare. Pip är säkert bättre. Det tror jag med.

Jag tycker inte att det låter så naturligt det går med högtalare i diskantregistret. Varken i Pip eller i56 som är de inomodeller jag har hört.

Du får självklart tycka precis vad du vill. :)

Skulle inte falla mig in att bestämma vad du skall ha för uppfattning. Tycker bara att det är synd om uppfattningen är baserad på mätningar med icke-duglig mätapparatur liksom komplett felaktig placering av högtalarna. Men även under de förutsättningarna får du tycka vad du vill, bara även jag får göra det - det vill säga kommentera det du skriver. 8)

Vidare behöver du inte alls vara defensiv. Och om du tycker att diskantåtergivningen inte låter bra, så behöver du inte säga båda att du inte tycker det, och att du gör det. :wink:

Slutligen vill jag bara påpeka, att det inte är ovanligt med fall där inspelningar inte bara skiljer sig åt genom att vissa är "rena" och andra är "mindre rena". Det är bara en egenskap.

Du skriver:
Och nej, mitt intryck grundas INTE på lyssning av stycken som jag vet är inspelande med öronpinande s-ljud!

Okej :? , men det kaske inte är det som är det intressanta - utan om de baserade på inspelningar som du vet är inspelade UTAN öronpinande s-ljud. Eller hur? :wink:

De kan skilja sig åt rätt mycket klangligt också (det inser man om inte annat om man undersöker lite mikrofoner)! Därför är det inte alls ovanligt att vissa inspelningar som låter bra i en högtalare och dåligt i en annan fakiskt återges bäst i den det låter sämre i. Det är lite som att kasta tärning tyvärr. Men så blir det ju när kvaliteten skiljer sig så mycket från inspelning till inspelning.

Självklart gäller det motsatta ännu oftare - alltså att de bättre hötalarna låter bäst, men om man inte har väldigt bra information om exakt hur den ena eller andra inspelningen är, är det svårt att döma efter sådana premisser. Alla linjära fel är ju kombinatoriskt kompenserbara.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-07 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-07 18:57

IÖ, jag tror inte att du menar mitt lyssningsomdöme av Inohögtalare när du talar om underligheter. :)
Jag tycker att det är skulle vara meningslöst att leta efter svagheter och ta upp dom till diskussion när det gäller vilken högtalare som helst, men när det gäller just INO så tycker jag att det saknas en seriös debatt. Det är mest okritiska hyllningar.
Även det absolut bästa(till vilka jag absolut tror att INO-högtalare hör) har brister, och det är något jag tycker är intressant och givande att diskutera. I det här fallet hakar jag upp mig på diskantåtergivningen.
Jag tycker att de högtalare jag har hört som använder Stage accompanys "Compact Driver" har en diskant som inte låter diskant på samma sätt som jag har hört i INO-högtalare.
Jag vet inte om Ingvar har haft tilfälle att höra på dessa.
Oavsett detta det ändå möjligt att de diskanter som används är det lämpligaste i INO-högtalare.
En diskussion här kan vara mer utvecklande än en "föreläsning" i en källare om den kan föras sansat och utan sårade känslor. Framförallt för att den når fler.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-07 19:03

IÖ skrev:
Du får självklart tycka precis vad du vill.

Skulle inte falla mig in att bestämma vad du skall ha för uppfattning. Tycker bara att det är synd om uppfattningen är baserad på mätningar med icke-duglig mätapparatur liksom komplett felaktig placering av högtalarna. Men även under de förutsättningarna får du tycka vad du vill, bara även jag får göra det - det vill säga kommentera det du skriver.

Vad skönt att höra :) !
Jag vill bara påpeka att mitt intryck INTE baseras på mätning utan lyssning. Mätning skedde med anledning av lyssningsintrycket...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 19:05

Frågan är hur vanligt det är att de som vill berätta om en bra diskantåtergivning (i detta fall Stage accompanys "Compact Driver") - gör det genom att berätta om någon annan högtalare? 8O (Ino piP)

I själva verket nämnde du inte ens det diskantsystem du nu tycks vilja berätta om. Istället visade du upp några helt felaktiga mätningar och skrev uteslutande om Ino. :?

Underligt tycker jag.

Jag tycker att det är skulle vara meningslöst att leta efter svagheter och ta upp dom till diskussion när det gäller vilken högtalare som helst,

Hupp!

...men när det gäller just INO så tycker jag att det saknas en seriös debatt. Det är mest okritiska hyllningar.

Berätta - hur vet du att de som hyllar, inte varit kritiska? :?
Och för vilka högtalare finns vad du vill kalla en seriös debatt?

Nåja... Du är alltså en ny sådan där equalizer, som tittar på vad folk tycker, och säger tvärtemot när något blir "för uppskattat", för att "balansera debatten"? :? :(

När är debatten bra tycker du? Först när allt verkar vara "precis lika bra" om man följer diskussionerna? :(

Jag skulle vilja säga det motsatta - det är då som debatten helt förlorat sitt värde, nämligen att bära information. Om hälften säger vad de tycker och den andra hälften säger emot bara för att balansera debatten, då går inte längre någon verklig information att utskilja. :cry:

Det du gör är ju just (enligt dig själv) att leta upp en måltavla genom att frångå din grunduppfattning att det är "meningslöst att leta efter svagheter och ta upp dom till diskussion när det gäller vilken högtalare som helst". Du tar istället tag i en specifik produkt med avsikt att leta (/hitta på) fel på den. Du säger det ju själv så jag tror dig.

Om det finns några grejjor du verkligen gillar, så varför inte berätta om dem istället! :P

Mycket bättre än att visa en massa felaktiga mätningar på något du vill kritisera av balanseringsskäl. Att berätta om något bra som du känner till, är ju till hjälp och värde för andra. Ett mycket seriösare sätt att "balasera debatten" dessutom.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-18 21:37, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-07 19:19

Inte så underliggt alls tycker jag....men naturligtvis skall det mätas mer på ett par piP. Skall dessutom ta dem ut till Patrikf med ett vettigt stativ så att vi kan lyssna och begrunda.

Jag har ju hört Patriks system på DIY Göteborg och tycker att ljudet var trevligt.

Jag har lyssnat på piP på åtskilliga ställen och aldrig uppfattat ljudet som ljust.

Kan vara en klantig mätning, ett par värdelöst byggda piP, missad sak i delningsfiltret (som Morello föreslog).... men elakt ser jag inte inlägget som... bara undrande.

Skall dessutom fråga Svante/Lilltroll snällt om man kan mäta mitt par piP där på KTH så kan man ju jämföra mätningarna sen - då ser man om det är oronen eller Patriks mic, eller båda två som behöver rundsmörjning.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-07 19:20

IngOehman skrev:Frågan är hur vanligt det är att de som vill berätta om en bra diskantåtergivning (i detta fall Stage accompanys "Compact Driver") - gör det genom att berätta om någon annan högtalare? 8O (Ino piP)

I själva verket nämnde du inte ens det diskantsystem du nu tycks vilja berätta om. Istället visade du upp några helt felaktiga mätningar och skrev uteslutande om Ino. :?

Underligt tycker jag.

Vh, iö

Jag får intrycket av att min kritik inlägg tas illa upp, och det är trist. Jag ogillar att du försöker insinuera något om vad jag vill. Det brukar du ju inte gilla när du själv råkar ut för det :(
Jag hoppas att det går att fortsätta diskutera sakfrågan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-07 19:44

Låter som om det vore en bra idé om IÖ hade tid att dema piP för Patrikf ... om nu inte Patrikf skulle tycka en full demo vore intressant.

Skulle verkligen vara intressant att höra hans reflektioner efter att ha hört högtalarna uppställda korrekt i ett rum som anpassats för musiklyssning

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-07 19:47

2. Mätningen hemma hos Bamsefar har faktiskt jag gjort, med en billig något diskanthöjd Neutric-mätmikrofon*, och det är dessutom inte piP som är mätta, utan iP!
De står vid mätningen nära ett hörn (inte alls som de avses placeras). Därav utsläckningen i registret över 100 Hz. Att mätningen visar den provisoriska situation som råder innan de högtalare som är avsedda att användas i rummet kommit på plats vet båda Bamsefar och jag. Att denna mätning tillgängliggörs utan att ens information om vad den föreställer bifogas är trist, tycker jag. Mätavståndet är för övrigt flera meter, och stor inverkan av väggen bakom lyssnaren (mikrofonen) finns med också.

Det är Bamsefar som har visat dessa mätkurvor tidigare här på forumet. Dock fanns inte mycket information om själva mätningen. Däremot visar kurvorna en betydligt jämnare kurva än den i inledningen av tråden. Det var det jag ville visa. Kan inte minnas om iP nämndes i sammanhanget. Bilderna på Bamsefars anläggning som visades när det begav sig, visade 3 st piP. En svart och två i masurbjörk (eller något liknande). På bilden fanns också P-X. Har kvar de bilderna också...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 20:03

Nåja, det spelar ingen större roll.

Jag har ju sett de där gamla kurvorna förut, och tror jag kommenterat dem också. Om jag inte minns fel (vilket frvisso kan förekomma) så var det ett bra tag sedan Bamsefar hade de tre piP-högtalarna (+ prof X-2) i lyssningsrummet. Det har även byggt om kraftigt därefter.

patrikf skrev:
IngOehman skrev:Frågan är hur vanligt det är att de som vill berätta om en bra diskantåtergivning (i detta fall Stage accompanys "Compact Driver") - gör det genom att berätta om någon annan högtalare? 8O (Ino piP)

Underligt tycker jag.

Vh, iö

Jag får intrycket av att min kritik inlägg tas illa upp, och det är trist. Jag ogillar att du försöker insinuera något om vad jag vill. Det brukar du ju inte gilla när du själv råkar ut för det :(
Jag hoppas att det går att fortsätta diskutera sakfrågan.

Kanske missförstod jag dig.

Men när du skriver:
patrikf skrev:Jag tycker att det är skulle vara meningslöst att leta efter svagheter och ta upp dom till diskussion när det gäller vilken högtalare som helst,

Ligger det nära till hands att tolka det som att du faktiskt specifikt valt ut just piP som ett undantag som behöver kritiseras, eftersom det "saknas kritik i tillräcklig mängd", eller något liknande.

Och när du skriver:
patrikf skrev:Jag tycker att de högtalare jag har hört som använder Stage accompanys "Compact Driver" har en diskant som inte låter diskant på samma sätt som jag har hört i INO-högtalare.

Ja då tycker jag att du BORDE skriva om detta! (Du kanske inte vill göra det däremot - förlåt om jag misstolkade detta.)

Att ge goda råd och komma med tips är ju mycket värdefullare än att söka upp speciella måltavlor att kritisera av skäl så originella som att de "saknas kritik eller vettig/seriös debatt" (jag minns inte ordagrannt vad du anförde).

Så tycker i varje fall jag! :wink:

Men som sagt, ber om ursäkt om jag missförstod det du skrev. :oops:
Du kanske inte ville skriva om den där goda diskantåtergivningen, men jag (och säkert många andra) vill ändå läsa om den! :P

MYCKET hellre än att se monstruöst förvrängda tonkurvor som piP skall behöva ansvara för. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-07 20:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-07 20:12

Kaffekoppen skrev:Låter som om det vore en bra idé om IÖ hade tid att dema piP för Patrikf ... om nu inte Patrikf skulle tycka en full demo vore intressant.

Skulle verkligen vara intressant att höra hans reflektioner efter att ha hört högtalarna uppställda korrekt i ett rum som anpassats för musiklyssning

Jag skulle tycka att det vore kul att JÄMFÖRA valfri inomodell mot något annat.
Det är ju det enda som skulle leda till klarhet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-07 20:20

Fast om diskantåtergivningen tillfredställde dina öron där högtalarna kommer till sin rätt torde väl det innebära att diskantåtergivningen är tillräckligt bra oavkortat om det finns alternativ eller ej?

Din ståndpunkt har ju varit att du vid lyssning inte riktigt känt dig hemma med den diskantåtergining du hört av såväl piP som i56. Om du har liknande syn på det efter en genomlyssning i det rum konstruktören anser produkterna presterar adekvat i kan man gå vidare med jämförelse mot andra högtalare.

Eller så konstaterar man helt enkelt att ni föredrar olika klangbild...

Iallafall så ger det möjlighet att dryfta och få respons på sin bild av återgivningen om man har gemensamma utgångsvärden - dvs rum och högtalare :-)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-07 20:34

IÖ, du har både missförstått mig och förstått mig rätt.
Visst "sökte jag upp" pip, för att den inte har kritiserats. Men det är ju för att den anses som väldigt bra. Jag tycker att det är ointressant att utgå från nåt annat än "det bästa" och hitta dess svagheter. Hur ska man annars kunna komma framåt?
Jag citerar dig från en tråd om aktiva delningsfilter!
Som vanligt är det viktigt att nämna att det som kännetecknar en musikåtergivnings kvalitet, inte är förtjänsterna, utan vilka tillkortakommanden som finns. Det är alltså klokt att inte noja in på att opimera en egenskap in absurdum, utan att titta mera på just de som är systemets största brist. Denna bör hanteras med högst prioritet, och bara förbättras till den gräns att en annan egenskap blir ett större problem.

Jag ska försöka att tänka bättre på hur du uppfattar mig eftersom jag ju vill ha svar av dig. :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-06-07 20:43

Humm...

Du skriver att du tyckte att de lät bra vid ett tidigare tillfälle, eller hur?

Det tyder väl på att något är fel nu.

Antingen för att du har ställt upp högtalarna fel eller för att de är
felbyggda eller för att du har lyssnat på dåliga inspelningar som du inte
lyssnade på när du tyckte högtalarna lät bra.

Sen funderar jag på en annan sak, nämligen om högtalarna är
tillräckligt inspelade än.

Jag vet inte hur mycket det påverkar saken men det vet förstås konstruktören.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 21:08

PatrikF:

Kompis!

(Skrivet efter det att Patrik ringt och föreslagit att vi skulle träffas, men innan vi träffats.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-16 17:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-07 21:20

IngOehman skrev:PatrikF:

Kompis!

Vh, iö

Ja, och vi får väl bordlägga denna diskussion tills vi får lite mer kött på benen :)

mike34

Inläggav mike34 » 2006-06-07 22:01

Och jag får väl be ALLA om ursäkt för DIY träffens lite mer än väl tilltagna ljudnivå. Nu såg jag ju inte riktigt att det va demo av piP jag hade släpat dit allt för, utan det va den emmlans ACE-subben som alla mer än gärna får kritisera allt om.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-07 22:10

Tyckte att piP presterade väl (och i ackordans med vad de skall) i den fina lokal som LTS-GBG hade ordnat för den dära "glögg och pepparkaketräffen", här i vintras.

Tänk om alla vardagsrum vore lika fina som detta lustiga rum med vimmelkantig form. Hur såg det ut egentligen? :?

Jag tror jag kommer ihåg hur, men jag förstår inte varför det hade den där formen. Var alla rum i kåken så fint ovinkelräta månne? :P

Eller var det den lilla (nästan runda?) innergården som hjälpte till att göra formen icke-vinkelrät?

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-18 17:38

Nu har jag fått lite mer kött på benen efter ett besök i den inom faktiskt.se världsberömda källaren :) .
Det paret Pip jag lyssnade på där gav INTE intrycket av tiltad frekvensgång som när jag hade Kaffekoppens hemma hos mig.
Jag vet inte om det berodde på att IÖ´s lyssningsrum är mycket mer dämpat än mitt?
Den av mig upplevda(och lite störande) "förhöjningen" i frekvensgången hos samtliga Ino-högtalare jag hört, ganska högt upp i diskantregistret fick också en förklaring av IÖ :) . Det handlade om en liten förhöjning vid ca 14- 15 khz av psykoakustik- och stereoåtergivningsskäl som jag inte riktigt förstod.
Det skulle vara trevligt att komma och lyssna hos IÖ igen!
/Patrik

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-06-18 18:20

RogerGustavsson skrev:Bamsefars piP med basmoduler visades det ju kurvor på http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/InoAudio%20frekvensg%e5ng.jpg . Över 80 Hz är det piP som står för kurvan. Antar att det är uppmätt i rummet med sinussvep.

Okej, eftersom detta då togs lite ur sitt sammanhang så tänkte jag berätta hur det ligger till - jag vet ju om någon ;)

1) Detta är från min förra installation där två piP i Masurbjörk användes som iP tillsammans med ett par Profundus-X och en Ino Audio CR-8 delningsfilter. Höger kanal stod i ett hörn, vänster stod mitt efter en vägg. Förutsättningarna var typ INTE BRA !!

2) Rummet var extremt kasst, men det gick att lyssna på i alla fall...

3) Mätningen var ENBART till för att justera in Profundus-X i förhållande till iP (okej, det är ett par piP då, men som sagt, det är bara som iP de "användes" i detta fall ;) ).

Jag har för övrigt inte publicerat hur mitt nuvarande system mäter, just pga folk i allmänhet, och vissa i synnerhet, missbrukar information på internet. Jag har inte för avsikt att publicera några som helst mätningar som jag har liggandes eller kommer att göra/få gjorda - just av detta skäl.

Frågor på detta ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-18 22:10

patrikf skrev:Nu har jag fått lite mer kött på benen efter ett besök i den inom faktiskt.se världsberömda källaren :) .
Det paret Pip jag lyssnade på där gav INTE intrycket av tiltad frekvensgång som när jag hade Kaffekoppens hemma hos mig.
Jag vet inte om det berodde på att IÖ´s lyssningsrum är mycket mer dämpat än mitt?

Inte jag heller.

patrikf skrev:Den av mig upplevda(och lite störande) "förhöjningen" i frekvensgången hos samtliga Ino-högtalare jag hört, ganska högt upp i diskantregistret fick också en förklaring av IÖ :) . Det handlade om en liten förhöjning vid ca 14- 15 khz av psykoakustik- och stereoåtergivningsskäl som jag inte riktigt förstod.

Njae...

Själva grejjen är ju att det INTE finns någon förhöjning psykoakustiskt, varför det är något som är fel om man anser sig "höra en höjning" (mina analyser och resonemang och/eller mitt konstruktionsarbete, eller den lyssnandes hörsel).
Den tonkurva som uppstår vid trumhinnan är ju (om jag gjort min läxa rätt) rak i snitt över hela ljudbilden. Det är ju det som är själva poängen - alltså att återge utan hörbara klangfel så det blir så likt verkligheten som möjligt. Det är ju liksom mitt enda skäl till att ha valt de lösningar jag gjort - att jag ogillar tonkurvefel (= klangfel), och vill göra allt som står i min makt att ta bort dem.

Fast det beror förstås på vad man relaterar till när man säger sig höra en höjning...

Jämför man bara högtalare med varandra och inte med verkligheten utanför högtalarmusikåtergivningen värld, så kan man förstås välja att kalla vilken tonkurva som helst för färgad, bara för att den avviker från den just man själv är "van vid vid högtalarlyssning därhemma".

Alltså kalla något som saknar färgning för färgat, bara för att det skiljer sig från den högtalarlyssningsfärg som man "vant sig vid".

Jag har ju numera en rätt bra uppfattning av din "referens" har för klangegenskaper, inom hela frekvensregistret. Men jag tänker inte kommentera dem. :wink:

Fast en sak kan jag säga: Spelningen av den lilla sekvensen från 'Fifth Element' på den volymnivå du föreslog vara lämplig på ditt system, är det utan jämförelse mest högdistorderade jag hört på flera år!
(Från något högtalarsystem oavsett vilket, där ägaren gjort anspråk på att nivån varit lämplig!) :wink:

Om jag är välkommen till dig igen (vilket jag hoppas) så skall jag nästa gång ta med lite mätapparatur så jag får visa dig hur ohyggligt illa systemet beter sig i basregistret vid den nivån du föreslog...

patrikf skrev:Det skulle vara trevligt att komma och lyssna hos IÖ igen!

/Patrik

Du är självklart välkommen! Man kanska skulle köra någon kul filmkväll för norrortsboende Faktiskt-deltagare. :P Om jag har stolar nog...

Undrar hur många 08-faktister som bor norr om tullarna, säg < 8 km från Lahäll?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-18 22:27, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-18 22:19

IngOehman skrev:Undrar hur många 08-faktister som bor norr om tullarna, säg < 8 km från Lahäll?Vh, iö
Sist jag kollade så var det 7,9km från Fridhemsplan till din källare :D 8O 8) :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino