Har egentligen inte någon större lust att kommentera de underligheter som anförts i en här tråden, men några saker jag jag nämna:
1. Behringer-mikrofonerna skiljer sig rätt mycket mellan olika exemplar. Jag har träffat på exemplar som legat mer än 3 dB olika i diskantregistret. Det är näppeligen en mikrofon för seriösa mätningar.
2. Mätningen hemma hos Bamsefar har faktiskt jag gjort, med en billig något diskanthöjd Neutric-mätmikrofon*, och det är dessutom inte piP som är mätta, utan iP! (Eller är det en mätning från förra uppställningen? Isåfall med piP.)
De står i båda fallen vid mätningen nära ett hörn och på fel höjd (inte alls såsom de avses placeras). Därav utsläckningen i registret över 100 Hz. Att mätningen visar den provisoriska situation som råder innan de högtalare som är avsedda att användas i rummet kommit på plats vet båda Bamsefar och jag. Att denna mätning tillgängliggörs utan att ens information om vad den föreställer bifogas är trist, tycker jag. Mätavståndet är för övrigt flera meter, och stor inverkan av väggen
bakom lyssnaren (mikrofonen) finns med också.
3. Jag vill helst att de som eventuell kan vara intresserade av att investera i en Ino-högtalare - kommer på en riktig demo (alltså någon av de ungefär månatliga lyssningskvällar jag arrangerar).
Det är inget absolut krav att ha varit på demo när det gäller piP, men jag vill att alla skall veta att de är välkomna. Den som inte vet något om hur högtalarna skall användas riskerar ju att göra sig skyldig till svårartat missbruk. Det är dock lätt att undvika - bara att fråga. Mycket bättre än att göra precis allting fel, och sedan klaga. Tycker det är synd att just denna möjlighet (som är rätt unik jämfört med hur det är att få detaljerad infomration dirket från konstrutktören, från andra högtalartillverkare) inte utnyttjas av dem som borde göra det. Det kan ju bli lite konstigt när den som vill berätta för andra om högtalarna vet mindre om dem än de man informerar...
Hur som helst: Jag tror om inte annat att ett besök på någon av de lyssningskvällar jag arrangerar, kan öka förståenslen för både hur högtalarna är tänkta att fungera i rummet, och kanske i varje fall i liten utsträckning även hur rummet bör vara utformat för att ge högtalarna någon som helst chans att prestera sitt bästa.
Ungefär som när man köper en bil - man tar reda på vilket bränsle man skall tanka
innan man tankar den första gången, och man skaver inte högersidan mot motorvägsräcket bara för att man inte undersökt att bilen är vänsterstyrd
innan man började köra med den.

Och om man ändå gör dessa båda missar så klagar man inte på att det är bilens fel.
Kort sagt:
Det är bra att förstå sig på saker innan man tar dem i bruk!
Den som vill veta något behöver bara fråga. Jag svarar alltid på alla upptänkliga frågor (under demo, när som helst varje dag hinner jag tyvärr inte). Det är mycket bättre det, än att det uppkommer en helt massa helt onödiga spekulationer.
Vh, iö
- - - - -
*Jag använder den eftersom det är behagligt att riskera 2 000:- istället för 30 000:- när jag är ute och mäter, dessutom spelar det ju ingen roll när det är jag själv (som känner mikrofonen väl) som skall tolka kuvorna. I labbet skulle det inte falla mig in att använda en sådan leksakmikrofon.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).