Kabeltest vid Ino leverans från mig

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

sverker

Inläggav sverker » 2006-07-18 10:28

Vilken kabel är det man byter ut mot rg62 i elbas? Telekabeln eller någon kabel inne i basen?

Spelar själv elbas så tycker det låter mycket intressant :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-18 10:39

Det är telekabeln vi menar.
Problemet med RG62 för intrumentbruk är att den har massiv mittledare av förkopprad ståltråd. Den tål alltså inte att böjas så många hundra gånger utan att gå av. Inget för turnerandet alltså, men för studiobruk är den ju förnämlig. Prova, och kom gärna med ditt utlåtande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-18 11:40

Den ombyggda Marantz-maskinen (Njoe Tjoeb) bör i kraft av katodföljarrutgång och runt 200 ohm ut kunna driva de flesta kablar.
Däremot har maskinen en hel del andra tveksamheter för sig.

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-18 11:42

RG62 är helt undermålig för studiobruk då den är obalanserad och är på tok för styv.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-18 12:21

Morello skrev:RG62 är helt undermålig för studiobruk då den är obalanserad och är på tok för styv.

Vad brukar du använda för balanserade kablar till elbas då?

Det är ju ett problem man kan få höra vid div konserter, att så snart basisten stoppar i kabeln i sin bas så blir det en massa brum och surr, som inte fanns så länge bara förstärkaren och högtalaren "spelade" själva. Menar du att lösningen skulla vara balanserad drift?

En del tappar ju in basen direkt i mixern, men det ger inte det rätta och feta "Fender"ljudet som man kanske är ute efter. Så det är inte så enkelt det här.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-18 13:14

paa skrev:
Det är ju ett problem man kan få höra vid div konserter, att så snart basisten stoppar i kabeln i sin bas så blir det en massa brum och surr, som inte fanns så länge bara förstärkaren och högtalaren "spelade" själva. Menar du att lösningen skulla vara balanserad drift?

problemet är väl att man inte kan ha så långa kablar om det är obalanserat...sen är ju balanserat mer okänslig för störningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-18 13:24

Finns det balanserade utgångar på elbasar? 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-18 13:34

Almen skrev:Finns det balanserade utgångar på elbasar? 8O

Jag har balancerad utgång (XLR) på min el-akustiska gitarr, så varför skulle inte en bas kunna ha det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-18 13:46

Nä, jag har aldrig sett det, bara. Kanske skulle omformulera frågan, ser jag nu: Finns det elbasar med balanserad utgång?

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-01-21 10:44

Bl.a vet jag att rickkenbacker basar har balanserade utgångar, och har själv en hohner bas med balanserad utgång samt ett vanligt telejack.

Så en del instrument har alltså balanserade utgångar.
Har även testat lite olika kablar till instrument, t.ex koaxialkabel till gitarr/bas. Mycket intressant kombination.

Ursäkta att detta inlägg kommer så sent, men har inte varit med så länge och hittade den här tråden just nu.Tänkte bara göra ett inlägg eftersom jag själv har lite erfarenhet av det diskuterade ämnet. Det är mycket att läsa på denna sight.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-21 11:21

Det är väl egentligen bara mottagaränden som behöver vara differentiell (balanserad)? Sändaren behöver inte vara det och är ibland endast impedansbalanserad. Denna länk http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf har jag angett några gånger tidigare.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino